Možná se mi to zdá, ale mám pocit, že v poslední době většinu exkluzivních titulů pro Playstation 4 tvoří hlavně remastery starých her. Tak jen si to vezměme máme tu Uncharted Nathan Drake CollectionHeavy Rain a Beyond remaster,  The Last of Us RemasteredGod of War 3 Remastered a nyní se k nim připojuje poněkud komická dvojka Ratchet a Clank. Který však není prvním, ale již druhým remasterem původní hry. I když se slovem remaster bych u této hry měl být opatrnější. Přesnější pojmenování by bylo remake. Proč? K tomu se určitě dostanu. Jen si kladu otázku. Proč remake a ne rovnou nový díl. Možná si vývojáři v Insomniacs řekli, že první díl jím je nejblíž k jejich srdcím a jednoduše hru chtěli udělat v pořádném grafickém kabátku. Nejpravděpodobnější se jeví fakt, že jde o reklamní tah, přeci jen v brzké době se dočkáme celovečerního filmu na motivy této hry. Pro mě jsou tyto informace ale zcela kdo ví kde. Tato hra je jedna z mála za níž sem byl při oznámení rád. Protože patřila k mým favoritům v původní verzi na PS2, kdy před plnou hrou jsem dokázal hodiny strávit jen u pouhého dema.

Tak hned k první otázce. Proč remake a ne remaster. Odpověď by jste dostali hned při spuštění hry. Jelikož se teď neocitáte přímo v příběhu hry, ale posloucháte jej co by vyprávění bývalého galaktického rangera Kaptána Quarka, který v tuto chvíli sedí v base bůh ví pro co. Kapitán tak vypráví čerstvému spoluvězni příběh o tom, jak Ratchet potkal Clanka. Celé toto vyprávění je plné velmi vtipných a veselých momentů. Ratchet je na počátku pouhým mechanikem, který má sen stát se členem galaktických rangerů, ale i přes jeho snahu jej kvůli jeho darebácké minulosti nechtějí přijmout. To se však má brzy změnit. Na jedné vzdálené planetě se totiž chystá invazní armáda v továrně Alonza Dreka, avšak on není ten, kdo zde tahá za pomyslné nitky. Hlavním antagonistou je šílený doktor Nefarius, ne není to ten staří z filmu Já, padouch. Zde se jedná o bezcitného, šíleného, no prostě cvoka, který nechce nic menšího, než vládu nad galaxií. Jenže v této továrně dojde při výrobě jednoho warbota k defektu. Tomu se podaří utéct a při havárii potká od té chvíle svého nejlepšího přítele Ratcheta a právě náš kočkolišák tomuto defektnímu warbotovi začne říkat Clank. A tak začne dobrodružství plné napětí, vtipných hlášek, komických scén a nečekaného, přesto silného, přátelství. Jak mě se během hraní vybavovali ty dnes již prachem zaváté vzpomínky na původní hru.

Příběh jsem i po letech hltal jedna báseň a pokud si někdo myslí, že ta hra je pro děti, tak je poněkud na omylu. Hra je kolikrát poměrně těžká a nepřátelé dokážou pekelně zatopit a to i na normální obtížnosti. Takže pro mě hra ve spoustě případů představovala větší výzvu, než hromada novátorských her, které si hrají na to, jak jsou strašně dospělé, ale projdete je s prstem v nose. Variabilita nepřátel je nadmíru uspokojující a level design různých planet je velmi rozmanitý. To vše je prostě skvělé, ale dokonalost tomu dodává až technické zpracování. Hra vypadá naprosto fantasticky, možná až dokonale. Zde byl vidět neskutečný cit pro detail, který kompletně přetvořil jednu starou hru v úplně novou hru. Bylo úžasné navštěvovat stará známá místa a přesto si připadat, že se tam ocitáte poprvé v životě. Mě osobně neunikl fakt, že hra běží na stejném enginu jako tomu je tomu u jejich nového dítka vytvořeného pro konkurenční Xbox a to Sunset Overdrive. Pokud jste tento druhý titul hráli, pak vám to okamžitě bouchne do očí. Asi by se našla spousta zapšklých hráčů, kteří by s technickým zpracováním měla problém, přeci jen jak si to může dovolit jet jen v třiceti snímcích za sekundu, vždyť je to jen animovaná blbina. Jenže to, že je něco vytvořené v animované grafice neznamená, že to nemůže být náročné na výkon. Hra disponuje dynamickými stíny, spoustou animací všemožných tvorů, kteří ve hře pohybují. dokonce i některé rostliny musí vytvářet nějakou tu interakci. A třešnička na pomyslném vrcholku dortu je zde fakt, že hra je vizuálně naprosto stejná jako připravovaný film a to je ohromující. Schválně si pusťte trailer na film a pak si pusťte hru.

Přestože je tento titul primárně akční adventurní plošinovkou nabízí i spoustu miniher a aktivit, která vám průchod hrou zaručeně zatraktivňují. Například takové závodění na haverboardu je něco, co by jste od této hry na první pohled rozhodně nečekali, a už vůbec ne to, že je to zatraceně zábavné. Nebo takové mise, kdy létáte vaší vesmírnou stíhačkou, jsou velmi nápadité a svěží. I když není nutno si něco nalhávat. Převážnou část hry budete běhat po svých, ale vzhledem výtečnému a vizuálně pohlednému level designu, je to radost. Navíc se mi tato hra velmi těžko škatulkuje po stránce toho, zda se jedná o koridor, či open world. Nejjednodušší by asi bylo říci, že je to někde mezi. Vždy totiž máte v lokaci možnost ji prozkoumávat, či dokonce nacházet tajné lokace a není zde jen jedna cesta. Dokonce přítomnost několika úkolů a dokonce sidequestů dává za pravdu, že tohle prostě za koridorovou hopsačku považovat skutečně nelze. Během hraní tak proživáte eufórii čisté herní zábavy, kterou v současných hrách můžete hledat jen velmi těžko, což je pro tento titul výhrou, ale na druhou stranu z širšího pohledu je smutné, kam se herní průmysl vydává a výjimky v podobě titulů jako HALO, Uncharted, Zaklínač, Metal Gear Solid, či Arkhamovský Batman jen potvrzují pravidlo. Velmi potěšující je zde i přítomnost všemožných puzzlů, či částí misí jenž vyžadují pečlivé načasování. Dokonce prostý závod s časem při zatápějícím se kanále je zde prostě něčím, co se vám z hlavy jen tak nevykouří.

Asi je to prostě moderní, ale i v této roztomilé hopsačce najdeme prvky rpg. Sice nedochází přímo k nějakému vylepšení postavy, byť Ratchetovi stoupá úroveň a s ní většinou i hladina maximálního zdraví. Nejvíce se to týká zbraní. Ty lze vylepšovat téměř do zblbnutí, jelikož možností vylepšení je u každé zbraně požehnáno a jediné co k tomu potřebujete jsou krystaly. Ty získáte při postupu na další úroveň, či je můžete nalézat po světě, ale nouze o ně rozhodně není. Ale jak jsem řekl, každá zbraň disponuje opravdu širokou škálou vylepšení. I samotná nabídka zbraní je velmi pestrá a to ne každá je vysloveně smrtí, třeba taková zbraň střílející diskokouly je na první pohled holí nesmysl, ale když vidíte nepřátelský tank tancovat, tak smích rozhodně na tváři neschováte.  Navíc kdy jindy máte příležitost jen prohodit zbraň a během tohoto tanečního vystoupení je všechny poslat na onen svět. I fakt, že hra postrádá jakýkoliv autoheal je potěšující, hra vás totiž drží více v koncetraci. K navrácení životů zde slouží jakési světelné paprsky, které můžete nacházet v prosklených krychlích, či mohou vypadávat z nepřátel. I když ti se většinou rozprsknou na hromadu šroubů a matic, které zde slouží jako platidlo. Ještě tu mám jednu perličku. Pokud jste blázni do sbírání sběratelských kartiček s různými hrdiny, pak v této hře budete v sedmém nebi, haha. Však uvidíte.

Remake Ratchet & Clank bych shledal za ten nejlepší vůbec. Najdete zde naprosto vše co by jste od takové předělávky chtěli. Zcela novou a patřičně inovovanou grafiku, nové herní mechanismy, patřičné úpravy v animacích a skvěle přepracované modely a lokace. Když to pak zkombinujete s nikdy nestárnoucí hratelností a zábavnými momenty, kterých je ve hře požehnaně, máte zde titul, který je nejen čirou esencí zábavy, ale hlavně hrou po které všichni volají, ale nedostávají. Jediná smutná věc je tak to, že to celé je pouze iluze nové hry, což je asi to jediné negativum na celé této hře. To však s přehledem vyrovnává pořizovací cena. Takže remake byl super, ale pořád je to jen remake, takže teď nám dejte nový díl.