Recenze Battlefield 4 aneb trosky na bitevním poli

Battlefield 4

Všichni příznivci bojové techniky zbystřete, právě vyšla válečná akce Battlefield 4 a konečně se jí podíváme na zoubek. Některé asi zajímá, jestli je vůbec nějaká rozdíl mezi Battlefieldem 3 a 4. A rozdíly tam jsou a je jich spousta. Lidé z DICE opět vytvořili hru, ve které se budete cítit jako na bitevním poli.

Battlefield je již tradičně hra multiplayerová, kde se střetávají hráči v různých lokacích. Bojují na souši, ve vzduchu a nyní i opět na vodě. V jedné fázi této série přibyla do hry kampaň pro jednoho hráče, tu odstartovala série Battlefield Bad Company a Battlefield 4 se spíše hlásí k těmto dílům, než k předposlednímu dílu Battlefield 3. Battlefield 4

VPŘED!!!

Po zapnutí hry jsem čekal, jak hra bude vypadat na mém Xboxu 360, jelikož veškeré trailery a ukázky byli směřovány k PS4 a PC verzím. No byl jsem příjemně překvapen, že i na staré generaci mohou nové hry stále vypadat dobře, tudíž musím před DICE smeknout. Je samozřejmě jisté, že hra nebude vypadat stejně jako ta na PC, nebo next-gen konzole.

První co jsem zapnul, byla kampaň pro jednoho hráče. Musím říct, že jsem byl rád, že jsem tak do hloubky nesledoval 17 minutový trailer ze hry, jelikož právě tato celá pasáž byla úvodem hry. Takže jsem až na pár momentů, nehrál něco, co jsem už viděl. Srovnání s videi jsem si ale neodpustil a musím říci, že opravdu tyto záběry nebyli jen sestříhaným filmečkem. Grafika tedy na xboxu nezklamala, ale to by nebylo ono, kdyby hru nedoprovodil skvělý zvukový doprovod.

Spoustu lidí zajímá počet snímků za vteřinu a ty se drželi stabilně. Samozřejmě hry má i své nedodělky, občas když sem se kouknul pod nějakým úhlem na jedno místo, trochu vzdálenější tomu, na které máte mířit, tak mi zmizeli textury a místo nich tam bylo, no nic. Nejspíše někteří vývojáři nepočítali s tím, že by si někteří lidé chtěli v bitvě prohlížet různá zákoutí bojiště. Je také nutno podotknout, že kampaň mají na svědomí bývalí členové rozpuštěného Danger Close, které stojí za posledními díly Medal of Honor.

Opět Severovýchodní Asie v roli padoucha

Děj se nás zavede do Číny, což je aspoň nějaká změna, když v poslední době všechny moderně zaměřené válečné hry mají za záporáky Rusy. I když, no ti se tomu vlastně také nevyhnuli, jelikož zápletka se točí okolo atentátu spáchaného na vrchního čínského představitele, no a Rusové se to snaží hodit na USA, no co si nalhávat, tihle dva se prostě nikdy nebudou milovat. Jinak je děj zcela předvídatelný a tolikrát omývaný, že už to není ani možné, ale pořád je v něm něco co mi v Battlefield 3 chybělo a to ten typický humor, který jsem zažíval v Bad Company. Ovšem ani ne zdaleka v takové míře.Battlefield 4

Vy jakožto hráč jste vtělen do role velitele speciální jednotky, tedy poté co váš velitel zemře, ale nebudu tady říkat, co a jak se stalo, sice jste to mohli vidět v tom 17-ti minutovém videu, jenže ne každý ho musel vidět. Vaše role je jasná. Ochránit a eskortovat klíčové osoby z čínského prostoru. To vám samozřejmě bude komplikovat celá řada příslušníků čínských ozbrojených sil. K vašemu tří-člennému týmu časem přibude posila v podobě ženské posily čínské národnosti.

Trosky na bitevním poli

Destrukce prostředí, to bylo to co poslední díly série Battlefield proslavilo. Tato dnes již takřka jistá část této hry byla v předchozím díle poněkud potlačena, ale zde se vrací a je ještě ničivější. Série je také proslavena použitím široké nabídky válečné techniky, přes různá vozidla, tanky, letadla a nyní až po lodě. Příběh tu nikdy nehrál prim, ale i tak přímo kampaň nezklame. Jenže zde se to má s technikou tak, že jí tam zrovna moc není, ale pořád je jí více, než v Battlefield 3.

Jak je to tedy s tou destrukcí přesně? Je na tom o dost lépe, než Battlefield 3, ale pořád o něco hůře, než Bad Company. Rozhodně však v mnohem líbivější grafice a provedení, než v dílech předchozích. Celkově se prostředí granáty a raketami rychle mění a tak vám nezbývá nic jiného, než se rychle přesouvat mezi kryty. Dokonce i ti počítačem řízení panáci se začínají chovat inteligentně a neběhají vám jen do zaměřovače.

Prostředí a koridory

Hra se odehrává v různých prostředích, ovšem i přes jistou volnost, kterou kra k průchodu kampaní nabízí, neztrácíte pocit, že vás někdo za tu ručičku občas stejně vodí. Ale hra je hlavně akční a po té stránce to nemá chybu. Tyto momenty se Battlefield 4týkají hlavně měst, venkovů a hor, další lokace jsou jasné koridory. Hodně velkou část hry strávíte na palubě letadlové lodi. K tomuto zkrátka není moc co dodávat, rozhodně to není takové přímočaré jako tituly se značkou Call of Duty.

Je nutno dodat, že ve srovnání s BF3, mi lokace přišli o dost zajímavější, i když nemusí se mnou ostatní souhlasit. Dokonce i takové barvitější a ne stereotypní, i když se v nich opakuje stále ta podobná písnička. Jenže kde to tak v dnešní době není.

Inovace

Když se to vezme ze širšího hlediska tak Battlefield 4 zase tolik novinek nepřináší, alespoň po té hratelnostní stránce. Samozřejmě zbraně a fyzika jsou opět dovedeny blíže ke skutečnosti. Jenže u zbraňového arsenálu zůstaneme, jelikož zde pravení asi ta největší inovace, tedy co se singleplayeru týče.

Zbraně je totiž možné v každé misi různě kombinovat pomocí beden se zbraňovým arsenálem. Něco podobného jsme mohli vidět ve hře Tom Clancy’s Ghost Recon Future Soldier. Další zbraně se vám odemykají postupně, jak procházíte jednotlivými misemi a podle vaší úspěšnosti se odemykají další a další zbraně a vychytávky. Navíc pokud seberete nepřátelskou zbraň, pak ve vašem seznamu výběru zbraní zůstane.

Když jsem narazil a inovativní prvky ve hře, pak další takovou je indikace nepřátel, která se zvýrazňuje postupně, jak si vás nepřátelé všímají. To jakoby trochu z oka vypadlo další Ubisoftí hře a to Far Cry 3. Ale neberu to rozhodně za mínus pro hru.

S partou se to táhne líp

Nakonec to nejlepší. To kvůli čemu je série hlavně oblíbená mezi hráči. To kvůli čemu to chceme. Multiplayer! Ten je ve hře samozřejmostí a také je tou hlavní stránkou celé hry. Přeci jen žádný zabitý AI protivník se nevyrovná tomu Battlefield 4sundanému lidskému. Jelikož v boji proti lidem se ve hře přeci jen zapotíte o něco více.

Pokud jste majitelem současné generace konzol, pak pro vás mám špatnou zprávu pokud jste si chtěli hrát na velitele s tabletem, jelikož multiplayer X360 a PS3 tuto možnost nepodporuje. Pokud se chystáte na novou generaci, tuto možnost máte. Celkově to trochu připomíná Battlefield 2, na který stále rád vzpomínám a stále vlastním.

Jinak staré dobré mechanismy se nemění. Při vstupu do hry máte opět volbu mezi Assaultem, Enginnerem, Supportem a Reconem. Opět si je můžete modifikovat podle libosti, navíc zbraně nejsou omezeny danou třídou, ovšem každá má svou základní výbavu, kterou si však můžete kompletně překopat. Během boje pak dostáváte zkušenostní body, díky nimž postupujete hodnostmi a odemykají se vám další zbraně a vybavení. To je však něco, co známe z předchozích dílů.

Co se mi velice líbilo a co mi hru zdynamičtilo, byla ona destrukce prostředí, díky té se totiž v průběhu hry bojiště neuvěřitelným způsobem mění, což přispívá hratelnosti ve všech ohledech. I jistá interakce s prostředím je velice vítaným faktorem. Navíc pokud plníte přikazi vašeho velitele družstva, pak získáte nějaký ten bodík navíc.

Co se ovšem mi přišlo na konzoly strašně stupidní, bylo vládání vozidel jednou páčkou pro jeho pohyb. Vyhovovalo mi staré rozložení, na jaké jsem byl zvyklí u předchozího dílu, nebo u Medal of Honor Warfighter.

Grand Final

Pokud bych nějak shrnul titul Battlefield 4, pak je to určitě plnohodnotný nástupcem předchozích dílů, který má své chyby, ale také má spoustu předností a zarytých prvků, které baví i když byli viděni i dříve, ovšem ve zdokonalených formách. Kampaň je velice svižná, i když není to žádným vrcholným příběhovým kouskem, ale nikoho neurazí. Mulťák je pak kapitolou samo o sobě. Ten je přeci hlavní důvod, proč si hru kupujeme. Celé je pak skvělé, že česká distribuce nám zařídila českou lokalizaci, tedy kromě zařízení od Sony.Battlefield 4

KLADY:

-       Destrukce prostředí

-       Zbraňový arsenál