6. Přívěsek na klíče The Last Of ... Sběratelské předměty
7. Sluchátka Xiaomi Mi True Wirel...
8. The Last of Us: Part II (PS4)
9. Red Dead Redemption 2 (PS4)
10. Forza Horizon 4 (Xbox One)

Vetřelec: Covenant - Recenze filmu

Dnes v tento krásný den trochu netradičně jsem se rozhodl zrecenzovat poslední film dílny Ridleyho Scotta v jeho universu Alien. Filmy normálně nehodnotíme, ale přeci jen fenomén vetřelec se podepsal značně i do světa her a ve velmi kvalitním provedení i relativně nedávno ve hře studia Creative Assembly, Alien Isolation. V tomto titulu jsme se chopili role dcery Ripleyové a rozhodli se zkoumat záhadu zmizení lodi Nostromo. Jak se hra povedla o tom jsme psali v naší recenzi a pokud vás hra zajímá a máte rádi Vetřelce, pak rozhodně neváhejte a hru zkuste. Nyní zpět k tématu. Poslední filmový Vetřelec dorazil na plátna kin minulý čtvrtek a měl být jakýmsi spojovníkem mezi původními filmy a počátkem z filmu Prometheus. Nebudu se tajit tím, že trailery mě na film dokázaly patřičně naladit a to nejen svým provedením, ale hlavně faktem, že se dozvím, co bylo dál s Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) a androidem Davidem (Michael Fassbender).

Vzhledem k tomu, že se tu pokusím zhodnotit film, tak se nejspíše nevyhnut nějakému tomu spoileru a možná i více, takže pokud jste film neviděli a chcete mít vše z první ruky, tedy z filmového plátna, pak dále nečtěte. Možná jen pomrkněte po finální známce. Každopádně děj Covenanta je zasazen do událostí 10 let po filmu Prométheus. Není však navázán přímo, jelikož nyní budeme sledovat osud posádky vesmírné kolonizační lodi Covenant. Tak krom posádky čítá také 2000 kolonistů a nějaké to embrio. Klidnou pouť za novou kolonii přeruší iontová bouře, která má za následek nutné opravy lodi, jenž povedou k odhalení tajemného systému, který se nese z nedaleké sluneční soustavy.

Najednou je celá posádka udivena, že planeta z níž signál pochází je přímo jako stvořená k životu, tak jak to, že ji nikdo předtím neobjevil. No touto otázkou se asi není třeba zaobírat. Každopádně na rozkaz zastupujícího kapitána je vyslána průzkumná expedice a není asi třeba říkat, že v tu chvíli šlo všechno do kopru. Na první pohled idylka se změnila v boj o život, který postupně gradoval a až do konce. Více asi o příběhu dál prozrazovat nebudu, i když na něj dozajista ještě narazím a opřu se o něj.

Série Vetřelec je prostě fenomén a zařadit si nový film do kontextu se vším je poměrně důležité. To se myslím Ridleymu Scottovi povedlo dobře. Film se odehrává deset let po událostech Promethea jak jsem zmínil výše. A je ještě nějakou řadu let před prvním vetřelcem. Takže byla otázka jak to vše stmelit do jednoho. Už film Prometheus naskytl pohled na to, že vše začalo základní otázkou o stvoření, která v Alien: Covenant dogradovala do fáze, kdy došlo k propojení s původním universem. Film dobře popisuje, jak vlastně vznikl xenomorph z původní série a že jeho původ bude možná dosti překvapivý, ale pokud jste všichni sledovali původní Vetřelce, pak jistě víte jak si v něm stojí "lidští" androidi. Kromě ikonického monstra se tu objeví i jeho předchozí evoluce, jenž je v popisech označována jako Neomorph. Tedy bytost, která se více podobá stvoření z filmu Vetřelec: Vzkříšení, ale nemá tolik lidských rysů, vypadá tedy ještě více jako hybrid původního Aliena a toho ze čtvrtého dílu, avšak je to jejich předchůdce a jeho předchůdce jsme mohli vidět i na konci Promethea.

Ve filmu jsem nakonec zjistil, vše co jsem potřeboval, ale co výkony herců? Myslím, že Michael Fassbender odvedl své dvě role dokonale. Ztvárnil tu hned dva androidy: Davida a Waltera. David je přeživší z lodi Prometheus a Walter je vlastně jakýmsi opatrovníkem posádky Covenanta. Opět přijde na řadu spousta scén, kdy přijde na otázku o stvoření a občas jsme cítil i jisté klišé jako z oka vypadnutého z Terminátora, ale nic extrémně zasahujícího do celkového pocitu z filmu. Další hlavní postava byla dozajista Danny, kterou zde ztvárnila herečka Katherine Waterson, jenž jsme mohli nedávno vidět ve snímku Fantastická zvířata a kde je najít. Danny svou povahou jakoby z oka vypadla Ellen Ripleyové, což se na první pohled nedalo odhadnout, ale jak se film dostával do pozdějších fází dění, tak se tento pocit stupňoval. Bylo by pošetilé zmiňovat jen dva herce, když film jen o nich nebyl, ale ono ostatní postavy příliš prostoru nedostaly, byť byly zahrány dobře. Jak se říká, věřil jsem jim to. Jen jsem čekal, že Noomi Rapace a James Franco dostanou trochu více prostoru, bohužel se tak nestalo, byť to zásadní vliv na děj nemělo.  Ale doporučuji shlédnout tříminutový prolog ke Covenantovi, Alien: Covenant - Prologue: The Crossing.

No a co ikonická monstra a jejich podíl na filmu. Někdo by si mohl říkat, že ve filmu moc prostoru nedostala a je pravda, že těch scén v rámci celé délky filmu moc nebylo. Na druhou stranu si myslím, že stály za to, ať už ty hlavní scény s plně vyvinutými jedinci, tak ty zrodové. Co je asi nejpodstatnější, že scény nabraly poněkud na brutalitě a kolikrát si opravdu nebraly servítky. Já osobně jsem se po dlouhé době i několikrát lekl, ona i atmosféra filmu je dosti temná. Stejně jsem se nakonec neubránil jistému dejavu pocitu. A pak to člověku docvakne. Byť je film velkou částí postaven na tajemství započatém v Prometheovi, tak film jako takový se co nejvíce snažil přiblížit prvnímu Vetřelci. A některé scény, či kompletně námět jakoby mu z oka vypadly. Najednou začne dávat smysl i povaha postavy Danny. Ridley Scott chtěl natočit film, který by nejspíše potěšil hlavně fanoušky prvních dílů, ale nechtěl zanevřít na ty, jímž se líbil Prometheus. Celé by se to tak dalo přirovnat i k tomu, co jsme přede dvěma lety zažili se Star Wars Epizodou VII, jenž byla koncepcí velice podobná první epizodě IV. Zde je to stejné, byť ne natolik markantní jako v případě Hvězdných válek.

Když film skončil, nemohl jsem, před odchodem ze sálu, přeslechnout reakce ostatních. Bylo mezi nimi jak nadšení, tak fráze jako, že to bylo strašný. Tak nějak jsem pozorováním zjistil, že mladší generaci se film zase tolik nezamlouval, naopak starším publiku bylo trefeno do noty. Je to nejspíše tím, že film měl pomalejší tempo a snažil se dostát svému poslání stát se spojovníkem mezi dvěma generacemi, což samozřejmě vedlo k tomu, že film nebyl přibytý akčními scénami, ale spíše nimi proložený. Což mě osobně nevadilo. Bohužel mám pocit, že mladší publikum chtělo spíše trochu bezduchou akci s hektolitry krve s titulní rolí obávaného xenomorpha. Toto však nemělo být další AVP, takže je těžko říci, jak moc se nový díl do universa Alien zapíše, ale osobně si stojím za názorem, že byť má film nějaké ty mezery, jedná se o kvalitní filmový kousek, jenž si pozornost dozajista zaslouží a minimálně skladní fanoušci by jej neměli minout. Znáte to, kolikrát se vám film okamžitě netrefí do vkusu, ale na druhé kouknutí mu přeci jen na chuť přijdete.

Trailer k filmu (zdroj. TotalFilm youtube)

Vloženo: 29.5.2017
Celkem hodnotilo 71 zákazníků.