Upozornění! Z důvodu velkého vytížení nás prosím kontaktujte pouze prostřednictvím emailu podpora@kuma.cz

Just Dance 2018 (Xbox 360)

Cuphead - Recenze

Bylo nebylo, žili byli jednou dva bratři, Cuphead a Mugman. O jejich původu se vedou spekulace, jejich rodokmen je opředen tajemstvím, ale dá se tak nějak předpokládat, že jejich životní pouť začala v nějaké továrně na výrobu porcelánových hrnečků. Vedli poměrně bezstarostný život, stačilo dávat pozor na to, aby nerozlili žádné mléko a nedej bože někde neztratili svá oblíbená brčka, ale na mladíky jejich věku všude číhá plno nástrah. I když je jejich děda, pan Konvička varoval, jejich jediné ouško jakoby neposlouchalo a propadli hazardu. Návštěva kasina se tak stala jejich noční můrou. Zpočátku vypadalo vše dobře. Vyhrávali jednu hru za druhou, užívali si obdivných pohledů ostatních karbaníků, ale jejich štěstí mělo brzy skončit. Všiml si jich manažer kasina a co hůř, i sám majitel, samotný Ďábel. Opojen úspěchem, vsadil Cuphead vše na poslední hru. Nabídka to byla tak lákavá, že ho ani jeho o trochu rozumnější brácha Mugman nedokázal odradit. Jeden hod měl rozhodnout o všem. Buď získají všechno Ďáblovo bohatství, nebo Ďábel jejich duše. Že to dopadlo špatně, bylo předem jasné. Jeden jediný hod a jejich duše propadly peklu. Ďábel v nich ale viděl potenciál a nabídl jim možnost vykoupení. Požadoval za to jediné. Duše všech obyvatel ostrova, kteří mu dlužili nemalé částky. Měli snad bratři na výběr? Jejich cesta za vlastní záchranou právě začala.

Tak takhle nějak by se dal shrnout příběh nové hry, kterou Microsoft vydává na své platformy. Příběh vývoje hry je ale snad ještě zajímavější. Stojí za ním bratři Jared a Chad Moldenhauerovi. Zbytek týmu tvořil již jen hudebník Kris Maddigan a dva programátoři. Hra byla oznámena na výstavě E3 před třemi roky a kdo ví, jak dlouho byla ve vývoji před tím. Čekání se ale vyplatilo. Cuphead přináší jednu z nejosobitějších plošinovek, jakou jsem za poslední dobu hrál. Vyniká nejenom úchvatným a originálním audio vizuálním zpracováním, ale především neskutečně návykovou, ale zároveň brutálně těžkou hratelností.

Hned na začátku hry máte možnost si projít krátký tutoriál, který vám v jednoduché minihře představí veškeré mechaniky, které hra nabízí. Vaše postavička tak může skákat a používat zrychlený pohyb na krátkou vzdálenost. Pokud speciálním dvojskokem zničíte růžově zbarvené předměty, nabijete si tak speciální schopnost. Tento dvojskok slouží i k oživení Vašeho spoluhráče, pokud hru hrajete v coopu. Ten je bohužel zatím možný pouze lokální, přes internet si ho nevychutnáte a je to jedna z vad na kráse jinak skoro dokonalé hry. Tou další je trochu nešťastné ovládání. Defaultně je střelba namapována na tlačítko X a je dost krkolomné snažit se střílet a skákat zároveň. Naštěstí toto jde přenastavit, střílet doporučuji ideálně pomocí RT. Směr střelby je ale tím posledním neduhem hry. Dá se využívat pouze několika směrů, daleko víc by hře slušelo, pokud by šlo střílet kamkoliv, ne jen před sebe, nahoru, nebo pod úhlem 45 stupňů.

Když už jsme nakousli tu střelbu, pojďme se trochu víc podívat na arzenál, který ve hře můžete používat. Zbraní je několik, od slabších, ale rychle střílejících, po zbraně na blízko s větší silou až po specialitky, jako sice extrémně slabé, ale zato samonaváděcí. U sebe může mít vždy dvě a jde mezi nimi během vteřiny přepínat. Každá zbraň má pak navíc svůj speciální mód, některá vystřelí extrémně silný projektil, jiná zas kolem Vás vytvoří ochranný štít. Kromě zbraní postupně dostanete i několik magických schopností, které Vám například zajistí chvilkovou nesmrtelnost. No a poslední kategorií jsou pak pasivní bonusy, ten můžete mít u sebe vždy pouze jeden. Jeden dílek života navíc, automatický dvojskok a pár dalších. Tyto bonusy a zbraně si budete kupovat u obchodníka, jakmile si koupíte jednu z nich, nahradí ho v nabídce další, nemáte tak všechny zbraně a schopnosti přístupné hned. Bez peněz se ale do obchodu neleze, mince si budete muset sami najít v několika misích.

Základ hry tvoří několik světů, ostrovů chcete-li, po kterých se můžete svobodně toulat, sem tam prohodit pár slov s jejich obyvateli a hlavně hledat cestičky do dalších míst. Na této, řekněme mapě, jsou k dispozici dva typy misí, jakmile nějakou splníte, otevře se cesta dál. Prvním typem misí jsou klasické hopsací levely. V nich je rozmístěno několik mincí, které je potřeba získat a s tímto lupem dojít na konec. Pokud cestou zemřete – a že se Vám to stane, uvidíte – mince ztrácíte a musíte celý level opakovat. Druhým typem misí jsou pak souboje s bossy a dá se říct, že právě to tvoří hlavní složku hry. Nápaditost jejich podoby a unikátní styl jejich boje si v ničem nezadá s Dark Souls, stejně jako v této sérii jsou i tady ozdobou celé hry. Snad za celou hru sem nenarazil na dva podobné. Jednou tak budete bojovat proti obavnému triu Brambora, Cibule, Mrkev, jindy Vám cestu zkříží duo Žába a Žabák, šílený cirkusový akrobat, nebo mořská panna s chobotnicí místo vlasů.

Relativní náročnost hry jsme již nakousli a teď se u ní trochu zastavíme. Každý souboj s bossem je k dispozici ve dvou variantách, Simple a Regular. Tohle rozdělení ale není jen tak. Jistě, na Simple bude souboj lehčí, ale zabití bosse nevyústí v to, co od Vás Ďábel chce. Žádná duše a z toho pramení jedno - žádná šance, jak se s Ďáblem na konci hry utkat. Pouze získání všech duší a tedy potřeba zabít všechny bosse na těžší obtížnost je šancí, jak zlovolného Ďábla jednou pro vždy poslat do pekla. Obtížnost Simple tak slouží hlavně na natrénování souboje s bossem a na otevření dalších cest, které Vám tak zpřístupní i nepovinné mise, ve kterých sbíráte mince. Každý souboj je pak rozdělen na několik fází. Na obtížnost Simple většinou jedna z těchto fází chybí, útoky bosse jsou pomalejší a boss nemá ani tolik pomocníků. Abychom si trochu přiblížili průběh boss fightu, mrkneme na výše zmíněné duo Žába a Žabák. Na obtížnost Simple má souboj dvě fáze, v jedné na Vás jedna žába utočí vrháním blíže neurčenych předmětů, v druhé je to ještě doplněno přeměnou druhé žáby na jakýsi větrák, který Vás zpomaluje. Sranda ale přichází na obtížnosti Reguler, kdy existuje ještě třetí fáze, ve které jedna žába spolkne tu druhou a přemění se na výherní automat. Na něm si pak vždy vytočíte, jaký speciální druh útoku na Vás žaby sešlou. Jak vidíte, na kreativitě a fantazii autoři rozhodně nešetřili.

Obtížnost je nastavena poměrně vysoko napříč celou hrou. Prvních pár desítek minut, možná i hodin jsem při hraní vyloženě trpěl a podobnost v tomto s Dark Souls rozhodně není plácání do větru. Každého bosse se budete muset naučit, znát přesně jeho pohyby i skladbu útoků, bez toho nemáte absolutně žádnou šanci hrou projít. Obrňte se trpělivostí, budete jí potřebovat a jedinci se sklonem k házení gamepadu by si hraní této hry měli pečlivě rozmyslet. Ruku v ruce s obtížností jde i celková délka hry. Pro obyčejné smrtelníky by se mohla zastavit někde na 10ti hodinách, ale pokud jste nadčlověk a bosse složíte na první dobrou, klidně hrou prolítnete za dvě hodinky. Souboje s nimy jsou totiž sice plné akce, ale relativně krátké většinou jde boss k zemi po 2-3 minutách. No a vzhledem k tomu, že hra prakticky nic jiného než bossy nenabízí, může se subjektivně zdát trochu kratší. Znovuhratelnost se zpočátku tak trochu skrývá, ale časem zjistíte, že snaha o vylepšení si skóre na každém bossovi se klidně může stát hnacím motorem, proč se ke hře znovu vracet. Po každém souboji jste totiž obodování v závislosti na tom, jak rychle a jak precizně jste bosse zdolali.

To nejlepší jsem si v recenzi schoval na konec. Existuje plno her, které za svůj úspěch vděčí kolikrát právě audiovizuálnímu zpracování, které tak trochu pomáhá skrýt určitou plytkost herních mechanik. O Cupheadu už víme, že se nejenom skvěle hraje a z okolních obrázků už jistě máte představu o tom, jak vypadá. Jakmile ale tuhle nádheru uvidíte na TV nebo monitoru, teprve pak pochopíte, s jak unikátní záležitostí máte co do činění. Jistě, kreslených plošinovek jsou stovky, ale Cuphead vypadá a zní naprosto stejně, jako původní animované filmy z dílny velikána Walta Disneye. Vše přesně odráží tehdejší grafický styl a slávu těch „animáků“ ještě podtrhuje efekty, které navodí pocit, že sledujete starý film, na kterém se podepsal zub času a filmový materiál je tak plný škrábanců a smítek prachu. Vše ve hře je ručně kresleno, animace postaviček používá přesně ty samé triky, jako se v animovaných filmech používali, to vše je doplněno úžasnou dobovou muzikou, plnou jazzu a chytlavých melodií. O technickou stránku hry nemusíte mít strach, vše běží jak má.

Cuphead je po všech stránkách de facto bezchybnou hrou. Pokud jste četli pozorně, zmínil jsem jen pár nedostatků. Ovládání, které se dá změnit, absence online kooperace, kterou ale chtějí vývojáři v brzké době přidat a podivný poměr boss fightů vůči zbytku obsahu hry, což je ale záměr a koncepce hry. Proti tomu si položme dokonalou a návykovou hratelnost, solidní výzvu a obtížnost, dech beroucí grafiku a hudební doprovod, férovou cenu 599,- (pozor, hra vyšla pouze digitálně) a technickou vyladěnost. Nejde jinak než hodnotit maximální známkou. Nechci říct, že hra je pro každého, ale ti z Vás, kteří věří tomu, že plošinovky pořád nevymřely a naopak mají pořád sílu přijít s něčím neotřelým, těm musím Cuphead vřele doporučit.

Vloženo: 4.10.2017
Celkem hodnotilo 11 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 11 zákazníků.