The Crew 2

Far Cry 5 - Recenze

„Flanel a roztrhaný džíny,
šlapu do rozmáčený hlíny,
ve tmě vidím šedý stíny,
musíš se vydat do pustiny.“

Myslím, že rapper Marpo by to s úvodem na hru Far Cry 5 celkem trefil, nemyslíte? Ale teď vážně. Ubisoft Montreal, tedy studio stojící za aktuálním dílem série Far Cry přivádí hru poprvé na americkou půdu. Konkrétně do státu Montana, který se nachází na severozápadě Spojených států amerických. Jedná se o hornatou oblast a zároveň čtvrtý nejlidnatější stát USA. Jenom tak pro vaši informaci, 89% populace tvoří bílí američané. A právě sem, do městečka Hope County nás přivádí příběh nejmenovaného hlavního hrdiny, ve hře často označovaného jako Deputy (zástupce). V Hope County totiž řádí nebezpečný kult zvaný Project at Eden´s Gate, který terorizuje místní obyvatele a který vede kazatel Joseph Seed. Ten se snaží přivést na „správnou“ víru všechny místní velmi zajímavými a neobvyklými praktikami.

Pokud teď valíte oči, asi je valíte podobně jako já, když jsem o hře a jejím příběhu poprvé slyšel. Ano, v sérii Far Cry se to hemží podivnými fanatiky, ať už Vaasem z třetího dílu nebo Pagan Minem z dílu čtvrtého, ale že by někdo dokázal terorizovat obyvatele amerického státu po tak dlouhou dobu? V době internetu, YouTube a satelitů? A co policie, národní garda, armáda? Jednoduše, proč ne.

Je to hra, Amerika je velmi rozlehlá a je to Far Cry a pokud přistoupíte na to, co vám hra nabízí, garantuji vám úžasnou jízdu, kterou si budete vychutnávat plnými doušky i když se asi občas zakuckáte.

Asi ihned začnu něčím, co zajímá všechny hráče. Věže. Myslím, že toto slovo se stalo už zakořeněným synonymem pro hry od společnosti Ubisoft. Ať už ty středověké nebo satelitní, všechny nás provádí kolekcemi her této původně francouzské firmy. A myslím, že první bod si můžete odškrtnout. Žádné věže, které by byly nutné pro hraní příběhu, tu nejsou! Hurá. Hra sama si z nich dokonce dělá srandu.

A teď pojďme k tomu podstatnému. Jak už jsem výše zmínil, hra se odehrává na americkém venkově, v městečku Hope County v Montaně. Vývojáři si asi nemohli najít lepší oblast pro vyprávění Far Cry příběhu. Jak jistě víte, tak americký venkov je trochu specifický, než ten náš nebo spíše evropský, který známe. Obrovské pláně ničeho jsou lemovány vysokými horami, v jejichž údolí se rozléhá ten pravý vidlácký trap a country. Každý třetí je militantní fanatik, který má ve sklepě víc zbraní, než armáda ČR ve zbrojních skladech. A kdo není militant, tak ten je tzv. prepper. To jsou lidé, kteří se připravují na nejhorší, na takzvaný soudný den a kromě hromady zbraní ve sklepě mají ještě svůj osobní protiatomový kryt. Pokud k tomu přidáme uvěřitelného fanatického kazatele, který vidí sám sebe jako jediného spasitele a vše okolo uděláme ještě větší a tak trochu na hlavu postavené, dostaneme výborný scénář na zábavnou akční hru. Nevěříte? Věřte. Ubisoft to dokázal, opět a tentokrát zatraceně dobře.

Nový Far Cry 5 do vás totiž bude pumpovat tolik akce a adrenalinu, jako žádná jiná hra. Už od prvních vteřin vás hra nenechá vydechnout. Seznámíte se s prvními hlavními postavami a okamžitě přichází problémy. Zátah na radikálního kazatele končí neúspěchem a tak vám nezbývá nic jiného, než se z téhle šlamastiky prostřílet, klidně i za pomoci místních, kteří se odmítají nechat zfanatizovat. No, a když už jste tu, tak můžete s sebou vzít i osadu plnou radikálů věznících mírumilovné obyvatele. Seznámit se s několika dalšími charaktery a u toho vyhodit do vzduchu militaristická sila plná zásob. Pokud budete chtít, tak tu a tam můžete zničit vybavení a majetek kultu. Pokud jste způsobili dostatečnou škodu, tak ještě nesmíte zapomenout osvobodit četná rukojmí, která vám dají tip, kde se nachází ta nejlepší prepperská skrýš. Respektive, skrýše. Hodně skrýší. Musíte si však také hlídat záda. Radikálové z Eden´s Gate jsou na každém kroku ve dne v noci. A pokud vás nebudou otravovat radikálové, tak vězte, že můžete narazit na rozzuřené krocany, šelmy, orly, medvědy, skunky, býky, krávy, psi, jeleny a já nevím na jakou divou zvěř ještě. Pokud vás ve Far Cry 2 štval aligátor, který vás sem tam kousl do pozadí, tak tady si dávejte velký pozor, kam šlapete.

Z výše uvedeného jste jistě pochopili, že Ubisoft Montreal vskutku nic neponechal náhodě a dal si hodně práce, aby bylo ve hře co dělat. Abych to tak trochu ucelil, tak herní mapa je rozdělená na tři hlavní velké lokace, které jsou ovládány samozřejmě samozvaným otcem, kazatelem a radikálem v jedné osobě, tedy Josephem Seedem, avšak jsou ve správě Seedových sourozenců. Jedním z nich je Jacob, bývalý voják, který má na starosti výcvik a výzbroj. Druhou oblastí je oblast ovládaná Johnem, právníkem, který má na starosti zisk pozemků a jejich převedení do vlastnictví kultu Eden´s Gate. Poslední oblast je pod kontrolou Faith. Údajné pacifistky, která však stojí za provozem táborů nucených prací.

Každá z oblastí má svá určitá specifika, ale co mají společného je to, že ničením majetku kultu, osvobozováním rukojmí a vlastně vším, co by mohlo kult poškodit, dochází ke ztrátě území a kontroly pro daného správce.

Území, která jsou ještě zahalená mlhou, se tentokrát neodkrývají pomocí oněch proklínaných věží, ale zkrátka tím, kde je navštívíte, a nebo také za pomoci nalezených místních map v jednotlivých krámcích.

Jak jsem zmínil v úvodu, série Far Cry staví hlavně na zábavě. Čert vem, že běháte po Montaně s RPG v ruce a na zádech se vám houpe samopal a rybářský prut, a že za opaskem máte tři granáty, tři výbušniny typu C4, několik nožů a já nevím co ještě. Hlavní je, že když jednu oblast zbavíte fanatického správce, tak že ty stejné věci vás baví dělat znovu a znovu i v dalších oblastech. Ani nevím, jak je to možné, ale jednoduše vás (mě) to baví. Možná je to i tou náplní a variabilitou hlavních misí. Ano, vše se točí okolo střelby, ale jednou máte za úkol ukrást těžký jeep upravený přesně podle poslední módy pro členy odboje, jindy zas musíte, co nejdříve pomoci zabarikádovaným místním v nouzi, načež během chvíle už jste to vy, kdo ty barikády brání. Nebo je třeba sehnat benzín pro místní pumpu, aby mohla dál podporovat sílící odboj.

A samozřejmě, že v tom nezůstanete sami. Během hry potkáte hodně postav. Opravdu hodně postav a tak budete mít velký výběr těch, které chcete vzít do boje po svém boku. Z jednotlivých trailerů vám, předpokládám, v paměti zůstal věrný pes Boomer nebo medojed, čti medvěd, Cheesburger. Avšak záda vám může krýt parťák ze vzduchu, nebo nějaký šikovný sniper. Variant je ve hře opravdu dost a kolik si jich vezmete s sebou do boje, to záleží na vás, kolik si odemknete míst v inventáři díky zkušenostním bodům. Samozřejmě, že hlavní postavy jsou silnější, mají lepší schopnosti, ale ony i vedlejší charaktery nejsou příliš na škodu. Dokonce jejich umělou inteligenci bych hodnotil jako slušný standard a pokud si pamatuji, tak kromě pár okamžiků, kde mi AI zkřížilo cestu, jsem nezaznamenal nějaký fatální problém. Dokonce ani můj AI pilot mě svými bombami a kulomety ze vzduchu nijak neohrožoval a byl mi vždy k nápomoci.

Pokud jsme tedy u charakteristiky hry, tak vaši postavu si vylepšujete pomocí již zmíněných zkušenostních bodů. Ty získáváte za plněný různých činností, jako je počet zabití danou zbraní či počet zabití od různých vašich AI parťáků. Dále zkušeností body můžete získat pomocí cenných časopisů, které jsou k nalezení pouze v různých tajných skrýších. Díky těmto zkušenostním bodům si pak odemykáte jednotlivé sloty na zbraně, zvyšujete zdraví, zvyšujete obsah batohu a tak dále, prakticky úplně stejně, jako v předchozích dílech Far Cry. Až tedy s tím rozdílem, že batohy, sumky a pouzdra již nevyrábíte z kůže ze stažených zvířat. Kůže tu nyní slouží čistě k zisku financí a maso ze zabité zvěřiny slouží jako návnada.

Další věc, kterou si neodpustím a musím ji vychválit je gameplay. Far Cry 5 se hraje asi nejlépe z celé série. Na Xbox One X hra jede nádherně plynule ve 30 FPS a nestalo se mi jedinkrát, že by škobrtla. Arkádový pocit ze zbraní je skvělý, ovládání přesné, postava se mi nikde nezasekává. Je vidět, že kluci z Motrealu nejsou žádní nováčci. Co se mi však úplně nejvíce líbí je rozhraní hry. Miluji, když je vidět, že si někdo dal na konzolové verzi záležet a já můžu tak nastavit prakticky jakýkoliv HUD ve hře. Pro nováčky je tohle nesmírně důležité, ale pro veterány ještě důležitější. Takže si mohu vypnout nápovědy, vodící čáry, mapu, zobrazování přátel/nepřátel přes zeď. Mohu si vypnout oznámení o přebíjení, označení odkud dostávám zásah. Prostě je toho spousta. V tomhle jsou hry od Ubisoftu daleko před 98% her od jiných společností. Jo a zmínil jsem, že hra je s českými titulky? Avšak, jeden takový šotek se sem vloudil. Nemohu nastavit chromatickou aberaci ani FOV, prosím, prosím, smutně koukám Ubisofte….

Co se týče grafiky, hra je neskutečná. Pokud vlastníte dobrou 4K TV a konzoli Xbox One X od Microsoftu, připravte se na skutečně nativní 4K při 30 FPS. Tahle hra konečně pořádně ukazuje sílu konzole. Vše ve hře je čisté a ostré. Vegetace je neskutečná a po Kingdom Come: Deliverence tu máme během krátké chvíle další titul, ve kterém vám bude stačit se pouze procházet lesem a kochat se. Na modelech a mimice postav samých by se dalo asi malinko zapracovat jinak je to hráčská nirvána. Ani nemá smysl cokoliv dál popisovat. Stačí, když se podíváte na screeny níže a vše vám bude jasné.

Doteď jsem Far Cry 5 chválil a upřímně, hanit na té hře asi ani nemám co. Far Cry je velmi dobře odladěný a vychytaný open world. Ano, nepřátelská AI se občas zasekne o kamión nebo nevidí (neslyší) smrt parťáka 10 metrů od ní, jelikož sama je zády, ale to jsou takové drobnosti, že v porovnání s jinými hrami ani nestojí za řeč. Takže asi nejvíce mě ve skutečnosti mrzí, že té oné akce je někdy na mě skutečně až příliš. Ve Far Cry 5 se totiž stále něco děje a jak už jsem několikrát zmínil, hra vás nenechá vydechnout. Jenže ona vás nenechá vydechnout ani ve chvíli, kdy byste to nejvíce potřebovali. Tedy v momentě, kdy se plížíte pomalu k oblasti, kde jsou vězněni rukojmí a chcete je osvobodit „stealth“. Jenže jako na potvoru vás ve vysokém obilí vyruší stádo rozzuřených prasat, či krocanů. Když to zkusíte z lesa, přijde nenasytný medvěd. Když to zkusíte po zaprášené cestě, tak se náhodně před vás vygeneruje patrola radikálů se psem, která tam očividně neměla co dělat a byla násilně dosazena, jen aby vás „nutila“ něco dělat. Prakticky není moc míst, které byste mohli osvobodit potichu, jelikož hra je jednoduše naprogramována tak, aby to bylo co nejvíc „cool“ a sexy a udělalo to velké boom. Špatně to asi není, ale pocitově je to někdy až moc.

Jinak hra ještě nabízí takzvaný Arcade mode. Jedná se vlastně o multiplayer, kde můžete hrát například team deathmatch na mapách, které vytvořili ostatní uživatelé. Abych byl upřímný, hodnotit ho nebudu. Multiplayer jsem v žádném Far Cry nehrál a nehodlám to měnit. Far Cry je pro mě hra s příběhem pro jednoho hráče, který si navíc můžete užít třeba v kooperačním módu, to ano. A i zde nechybí Co-Op s lidským parťákem.

Co říci závěrem k nejnovějšímu dílu Far Cry 5? Pokud máte rádi open world zábavu po Ubisoftsku s příměsí béčkového příběhu, zabalenou do nádherného grafického obalu, který vám navíc vydrží okolo 30 hodin čistého času a jako bonus máte parťáka na Co-Op, je tohle jasné koupě. Ubisoft Montreal letos nastavil laťku pro své další tituly zatraceně vysoko, využil všech svých zkušeností z předcházejících titulů a já jsem zvědavý, kdo ji přeskočí.

Vloženo: 5.4.2018
Celkem hodnotilo 17 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 17 zákazníků.