Minecraft (PC)
Grand Theft Auto V (GTA 5) (Xbox 360)
Mafia 3 CZ (PlayStation 4)
SONY Playstation 4 Slim 1TB Bl... (Playstation 4)

FIFA 18 - Recenze

Pro všechny milovníky fotbalových her je konec léta a začátek podzimu tím nejočekávanějším obdobím. Proč? Vychází hned dvě fotbalové hry, Pro Evolution Soccer a FIFA, obě vyšli pod číslovkou 18. Každá nabízí trochu něco jiného. Pro Evolution Soccer, zkráceně PES, nabízí reálnější podobu v jádru věci, tedy samotné hratelnosti. FIFA byla vždy více pompéznější a hlavně nabízí plnohodnotné licence týmu, což PES říci nemůže. Asi by si každý myslel, že je na místě zrecenzovat hru na jedné z hlavních platforem. Já si však vybral nejnovější z nich, kde tato série zažívá svou premiéru, tedy hybridní konzoli Nintendo Switch. Ta podle slov EA má být tou nejlepší a nejlépe vypadající hrou pro přenosná zařízení. Jenže všichni víme, že Switch není jen handheldem, ale zároveň i stolní konzolí. Takže se podíváme jak tento pokus EA přinést jejich největší herní značku na konzole od Nintenda.

Na první pohled se to z menu hry nemusí zdát, ale pokud jste hráli například FIFA 17 na PC, PS4, či Xbox One, pak jistě víte, že hra obsahovala nový příběhový režim známí jako The Journey. Ten se měl v letošním ročníku FIFA 18 vrátit jako Hunters Return, jenže tento nový prvek se do verze pro Nintendo Switch vůbec nedostal. Co za to může? Nejspíše fakt, že hra běží na vlastním enginu pro tuto konzoli od Nintenda, tedy ne na Frostbite, kde dnes běží již standardně téměř všechny hry od EA, třeba takové NHL se stále přechodu na nový engine nedočkalo. Jiný engine má také za následek to, že hra vizuálně nevypadá jako verze zbylé tři hlavní platformy, ale zároveň nevypadá tak hnusně, jako verze pro starou generaci.

Pokud bych hru k něčemu mohl přirovnat, tak je to vizuální zpracování pro současné konzole z ročníku FIFA 16, tedy z ročníku předtím než došlo ke změně enginu. Musím říci, že hra v režimu Handheldu běží naprosto parádně a skvěle se i hraje. Měl jsem tedy obavu z toho, jak bude hra vypadat v docku a k mému údivu vůbec nevypadala špatně. V rámci nějaké té optimalizace chodu vše dopadlo na jedničku a hra si drží krásně stabilních 60fps. Je dosti možné, že kdyby hra byla stlačena na 30fps možná, že by i utáhla hru na Frostbite Enginu, přeci jen parametry Nintenda Switch nejsou tak vzdálené od původního modelu Xbox One, byť jsou stále nižší. Je také možné, že by lepší engine způsobil akorát to, že baterie v handheld režimu by moc dlouho nevydržela, což by pro hlavně přenosné zařízení asi nebylo úplně ideální. Já sem upřímně rád, že FIFA 18 velkou spotřebu nemá a nějaké 2 a půl až 3 hodinky si v klidu na jedno nabití zahrajete.

Tu technickou stránku jsem smetl poměrně rychle, ale ono není zase nad čím se pozastavovat. Na poměry hybridní konzole je vizuál velmi povedený, což dokazují i přiložené screenshoty. I po stránce hratelnosti není na tomto zařízení co vytýkat. Hraje se to parádně. Třeba jsem čekal i nějaké zkomolené pohyby hráčů, ale co jsem měl možnost hrát demo na Xbox One, pak není v pohybech hráčů takový rozdíl. Umělá inteligence by však chtěla ještě doladit, minimálně v základních strategiích týmů si hráči moc nenabíhají a to je poněkud problém. Avšak jak jsem strategii pozměnil na mou oblíbenou 3-3-4, tak najednou nabíhat začali.

Je smutné, že originální strategie týmů zde moc nefungují. Ovládání samotné je v podstatě totožné jako na zbylých konzolích, jediný zásadní rozdíl je v tom, pokud hrajete se spoluhráčem na jedné obrazovce a používáte každý jeden joy-noc, tedy jako já nemáte dva páry, ale jen základ, jenž byl ke konzoli. Změna spočívá v tom, že hru v podstatě najednou hrajete jako za starých dobrých časů. Nemáte možnost druhé páčky pro kličky a není zde žádné tlačítko pro přihrávky/střelbu po zemi, či lobem. Zkrátka čtyři tlačítka, jedna páčka a sprint, nic víc nic míň. V podstatě jsem byl překvapen, jaká to může být zábava, hrát jen v takto jednoduchém pojetí ovládání.

Všechny asi zajímají herní módy, jenž ve hře jsou. Tedy už jsem zmínil, že hra postrádá příběhový režim. Když chybí příběh, tak se přesuneme k jinému dříve klasicky zásadnímu single režimu a tím je Kariéra, která je tu zastoupena dvěma možnostmi, tedy kariérou hráče, jehož si sami vytvoříte, což vám vlastně bez těch cut-scén a dalších serepetiček může nahradit onu příběhovou část s tím, že tady je alespoň možnost si hráče vybrat. Já však těmto režimům ve sportovních hrách příliš nehověl. Běhat někde po hřišti a čekat až vám někdo přihraje, či ještě hůře čekat na střídačce. Jsem radši, když můžu ovládat prostě všechny hráče a nebýt tak jen většinu času pasivním divákem. Takže pro všechny, kteří jsou stejní jako já, je zde Kariéra Managera. Což samo sebou přináší spoustu starostí s vedením týmu, hlídání financí, podepisování smluv a tak dále, zkrátka na vás budou čekat všechny ty serepetičky, které musíte hlídat, abyste mohli v klidu hrát za svůj vysněný tým.

Samozřejmě se najdou hráči, kteří milují tyto serepetičky a hrají si na opravdového managera a zápasy tak nechají projít pouze simulacemi, ale pak si říkám, jestli není snazší si pořídit klasický Football Manager. Hraní za tým je tedy pro mě nejlepší pasáží této kariéry. S tím je spolčen i výběr strategií pro hru, ty jsou zde poněkud ořezány. Není jich tu tolik, co ve zbylých hlavních platformách a chybí vytváření vlastních, což je opravdu škoda. To samé se týká některých prvků v draftech. Je tu z toho tak trochu cítit, že se EA zatím jen snaží vyzkoušet, jestli je o tuto verzi u majitelů Nintenda zájem.

Ale aby to nevypadalo, že hra má jen sólo režimy a lokální multiplayer, tak se nesmím zapomenout zmínit i o klasickém online multiplayeru, který je zatím stále bez platný pro všechny majitele Nintenda, což se má od nového roku prý změnit. Čekal jsem, že budu mít problém vyhledat hráče, přeci jen třeba v takové Británii tvoří prodeje verze na Nintendo Switch jen 1% z celkového prodeje FIFA 18, ale opak byl pravdou. Člověk akorát viděl, že když už si titul někdo koupil, pak jej rozhodně hraje. Což je dobře, jinak by trochu přišel zkrátka stěžejní prvek online části FIFA a to je FIFA Ultimate Team. Tento režim k této hře patří asi jako Groot k Rocketovi.

A kdyby byl problém vyhledat hráče, tak by byla hra najednou jen poloviční. Naštěstí se tak neděje a konečně je možné tento režim hrát i na cestách, tedy když naleznete dobrou WiFi. Zde si opravdu vytvoříte svůj vysněný tým a vrhnete se do víru online zápasů. Já tedy tomuto režimu nikdy nepropadl, pro mě je hraní těchto her spíše odreagováním na večery. Čemuž verze pro Nintendo Switch dala nový rozměr. Už nemusím zapínat TV, prostě lehnu na gauč, nebo rovnou do postele, dám dva tři zápasy a zase to odložím. Prostě naprostý ideál.

Když tuto verzi oznámili, tak bylo hned jasné, že nepůjde o totožnou verzi s těmi třemi hlavními. Ale i tak jsem se na tuto verzi poměrně těšil, už jen kvůli mému přístupu k takovým hrám. Měl jsem i nějaká očekávání a ta si myslím, že byla hrou splněna. Dozajista se v ní najdou chyby a nedostatky, ty jsem vesměs zmínil výše, ale jinak jsem dostal to, co jsem očekával. Nutno dodat, že na tuto verzi hry nelze nahlížet jako na další díl, jelikož žádný předchozí díl na Nintendo Switch není a proto je závěrečné hodnocení takové jaké je a tím pádem se i naplňují slova EA, že jde o nejlepší přenosný fotbalovou hru vůbec. Konkurenční Konami se totiž k této verzi hry neodhodlalo.

FIFA 18 ve verzi pro Nintendo Switch sice nedopadla stoprocentně. Absentuje zde příběhový režim, také chybí nějaké prvky v draftech a ubylo i na výběru herních strategií, včetně tvorby takové strategie. Naproti tomu ale hra nabízí velmi slušnou hratelnost, na poměry přenosného zařízení i velmi dobré audiovizuální zpracování. A pokud byste patřili mezi hráče, kteří si jen tak chtějí dát pár zápasů a zase jít, je tato verze naprosto ideální. Načítací časy jsou bleskové a stačí si jen hupsnout na gauč a hrát, zkrátka ideál.

Vloženo: 6.10.2017
Celkem hodnotilo 4 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 4 zákazníků.