BLACK FRIDAY

Assassins Creed: Origins (PlayStation 4)
Farming Simulator 2017 - Plati... (PC)

Final Fantasy XII: The Zodiac Age - Recenze

Čistě hypoteticky, pokud by mě letos někdo pozval na narozeninovouparty některé ze slavných herních sérií a já měl vybrat jen jednu, okamžitě oblékám drahý oblek, do kufříku naskládám několik lahví saké a odlétám směr Japonsko. Série Final Fantasy totiž letos slaví 30 let. Za tu dobu toho série stihla opravdu hodně. Nemá smysl zde vyjmenovávat všechny díly hlavní série, několik spin-offů, filmů a anime seriálů, důležité je zmínit asi jen jedno. Málokterá herní značka se podepsala na celkovém vývoji herní scény právě tak, jako Final Fantasy. Položila základy velkých příběhových rpg, posunovala možnosti grafiky her a dost možná právě ona dokázala ukázat, že hry umí být svébytným médiem, stejně jako knihy a filmy. Důležitost série si samozřejmě uvědomuje i její vydavatel, Square Enix. Poslední rok tak série prochází určitou renesancí. Vyšel World of Final Fantasy, velkolepá Final Fantasy XV a online mmorpg Final Fantasy XIV dostala další velké rozšíření. Ono 30ti leté výročí tak svádí k tomu, aby se začalo bilancovat a že je nad čím. Těžko by šlo jednoduše říct, který díl je nejlepší, nebo naopak nejhorší, ale rozhodně se dá bez problému určit ten nejkontroverznější. A tím byla právě Final Fantasy XII.

Hra vyšla roku 2006 a jak už je u Final Fantasy zvykem, ani tento díl neměl zrovna jednoduchý vývoj. Trval bezmála 5 let, spolykal obrovské množství finančních prostředků a ze zdravotních důvodů byl původní režisér, Yasumi Matsuno, nahrazen Hiroyuki Item. Ten se rozhodl pro na tu dobu poměrně kontroverzní krok a hru bez známky studu více či méně orientoval na západní publikum. Ty tam jsou romantická přátelství, platonické lásky a určitá infantilnost, která je tak pevně spojená (alespoň v očích nás Evropanů) s čímkoliv, co vzniká v zemi zapadajícího Slunce. Však již začátek hry a první CG animace jakoby z oka vypadly z universa Star Wars. V době svého vzniku se ale toto rozhodnutí nesetkalo s pochopením a snad nikdy později se komunita nerozdělila tak, jako právě u Final Fantasy XII. Pro jedny do té doby vrchol série, pro druhé pošlapání tradic a ducha Final Fantasy. Možná k tomu přispělo i to, že hra vyšla na samém konci éry PS2, faktem ale zůstává to, že si Final Fantasy XII svůj kříž povrchních hodnocení, předsudků a nepochopení nese dodnes, ač ve své době byla tím nejlepším jRPG, jaké vzniklo.

Po dlouhých 11 letech vychází remaster původní hry. Tedy abychom byli úplně přesní, remaster vychází z japonské international verze, která na Západě nikdy nevyšla. I tak je ale označení remaster možná až rouháním. Změn je tady oproti původní verzi více než dost. Nejde jen o vylepšenou grafiku, hra se obrovsky změnila i co se hratelnosti týče a pokusím se všechny změny vypsat dále v textu. To hlavní ale zůstává. Jde o obrovské, bezmála 100 hodin dlouhé dobrodružství.

Příběh je stejně jako další díly z hlavní série zasazen do světa Ivalice, kde se technologie a magie přirozeně propojila. Ivalice není pouze domovem lidí, ale také mnoha dalších ras, které společně formují vlastní společnost s bohatou a propracovanou historií. Ve světě Ivalice ale panuje studená válka. Dvě hlavní království, Rozarria a Archadia jsou na pokraji konfliktu a de facto se jen čeká na to, kdo první zaútočí. Nárazníkovým pásmem mezi oběma mocnostmi jsou malá království Dalmasca a Nabradia, která si jsou vědoma své složité mezinárodní situace a tak uzavřou spojenectví. To má být zpečetěno sňatkem princezny Dalmascy Ashe s nabradianským princem Raslerem. Svatba je ale přerušena invazí Archadie do Nabradie. Válce již nejde zabránit. Spojené vojsko Dalmascy a Nabradie je drtivě poraženo, čímž obě království mizí z mapy světa a jsou pohlcena dobyvačným sousedem. Ve válce navíc umírá nejen král Dalmascy, ale i jeho zeť Rasler, což je pro obě země velkou katastrofou. Uplynou dva roky a na scénu přichází, jak to již bývá, poměrně nevýznamný Vaan, mladý dobrodruch, který sní o tom, že se jednou stane Vzdušným pirátem.

A je to právě Vaan, který spustí řetězec událostí, které uvedou po pohybu globální konflikt, který rozhodne o osudu celého Ivalice. Oproti předchozím dílům je tak Final Fantasy XII spíše politickým thrillerem, který nad osudy jednotlivých postav staví osud celého světa. Díky tomu se tak Final Fanatasy XII stala asi nejdospělejším dílem celé série. Mnoho fanoušků právě tohle zklamalo, ale s odstupem času se to jeví jako dobré rozhodnutí. Vyprávění příběhu si pořád nese zajímavou zápletku, vztahy mezi jednotlivými postavami mají stále co nabídnout, dojde na nečekaná spojenectví i zradu. Celý příběh je ale daleko víc realistický, než tomu bylo dříve zvykem. Navíc je výborně gradován a hráč má celou dobu pocit, že je součástí něčeho většího.

Ač to z počátku vypadá, že hlavní postavou Final Fantasy XII je právě Vaan, není tomu tak. Popravdě, ve hře asi žádná vyloženě hlavní postava není. Každá z hratelných postav si je rovna, žádná vyloženě nevyčnívá, snad s výjimkou princezny Ashe, ale u ní jde čistě o její královský původ, který ji onu důležitost propůjčuje. Postavy jsou ale vhodně vybrány a jsou si svými protějšky a není problém se s nějakou z nich ztotožnit. Vaan je takovým mladíkem, lehce nerozvážným a plným ideálů, který ve válce přišel o rodinu, Penelo, jeho přítelkyně, je zas jeho pravým opakem, na svůj věk poměrně uvědomělá a rozumná. Balthier a Fran zas tvoří nerozlučnou dvojici Vesmírných pirátů, oba protřelí životem s plno zkušenostmi, ale i osobními problémy. Poslední dvojicí je pak Bash a princezna Ashe. Bash představuje typický archetyp rytíře ochranitele, který je obviněn ze zrady a královraždy a je nucen žít dlouho v exilu. Princezna Ashe, která je také považována za mrtvou, je pak hlavním politickým želízkem v ohni v boji o nezávislost Dalmascy. V průběhu hraní se pak k této základní skupině hratelných postav připojí celá řada postav vedlejších.

Skvěle tak obohacují příběhovou linku, dojde na nejedno překvapení a jejich osudy a minulost posunují příběh dál. Hra je poměrně lineární, ale obrovské lokace ale přece jen nechávají prostor k volnosti. Kromě hlavní příběhové linky se můžete vydat například na lov vzácných monster. Každé je unikátní a odměny za jejich zdolání Vám plně vynahradí obtížnost, kterou představují. Až potkáte bájného draka Yizmata, který disponuje těžko představitelnými 50ti miliony životů, dáte mi za pravdu. Souboj s ním se klidně protáhne na několik hodin.

Již na začátku textu jen poukázal na to, že Final Fantasy XII: The Zodiac Age přináší spoustu novinek a změn oproti původní verzi a tou hlavní je doslova komplet přepracovaný systém povolání. Ten odkazuje přímo na podtitul hry, na 12 znamení zvěrokruhu. Každé postavě můžete přiřadit jedno z 12ti povolání. Každé z nich má svou vlastní tabulku dovedností, což je změna oproti originálu, kde existovala pouze jedna společná tabulka pro všechny postavy. Tabulka je pak koncipována jako jakási šachovnice, kde postupně za zkušenosti získané ze zabitých nepřátel odemykáte nové dovednosti a tím si zpřístupníte další, které na ně navazují. Důvod pro změnu je jasný. Každou postavu si tak můžete profilovat na konkrétní druh zbraní a vybavení. Zpočátku se to může zdát trochu svazující, ale jakmile postoupíte dál v příběhu, dostanete možnost každé postavě přiřadit ještě jedno další, sekundární povolání.

To Vám otevře obrovskou možnost kombinací. Povolaní se dají nakombinovat poměrně logicky, ale není problém ani stvořit takové rarity, jako postavu zaměřenou primárně na léčení, která ale zároveň slouží jako tank v těžké plátové zbroji. Každá postava má navíc několik speciálních útoků, jejichž vyvolání a použití stojí čas a je vhodné je šetřit a použít spíše na bosse, než na řadové nepřátele. Tyto útoky se navíc dají navazovat na akce dalších postav a tvořit tak silná komba. Žádná hra ze světa Final Fantasy se samozřejmě neobejde bez mytických postav a elementálů, které můžete v boji vyvolat, zde se jmenují Espeři. Ti se nově oproti originálu dají přímo ovládat.

A jak vlastně probíhá samotný boj? No řekněme to takhle. V boji jste většinou jen divákem. Hra jako taková je založena systému ATB (Active Time Battle), kde je předdefinováno, kdy která postava i nepřítel bude mít v časové linii své místo na nějakou akci. Postupně tak střídáte jednotlivé postavy, vyvoláváte kouzla, přímo útočíte, nebo používáte jednu z několika desítek speciálních funkcí. To samé platí i pro Vaše protivníky. Nicméně všechny Vaše akce se dají předem naplánovat. Hra přichází s tzv. Gambit systémem. Ten se dá pro lepší pochopení a názornost popsat jako sada příkazů, na jejichž základě při splnění určité podmínky postava udělá konkrétní akci. Nejlépe asi bude, pokud si toto uvedeme na konkrétním příkladu. Máme tři postavy, každé z nich jsme přiřadili několik Gambit povelů, tak, aby pokud možno pokryli co nejvíc možných scénářů, které nás při souboji mohou potkat. Postavě, kterou konkrétně ovládáme, určíme, aby útočila automaticky na nejbližší cíl, další nastavíme, aby automaticky útočila na cíl, na který útočí hlavní postava a třetí, aby jen stála v povzdálí a na celou partu seslala healovací kouzlo, pokud jedné postavě klesnou životy pod půlku.

Co bude výsledkem? Absolutní automatizace boje, do kterého nemusíme vůbec zasáhnout. Takhle to možná zní hodně komplikovaně, ale časem se Vám celý systém dostane pod kůži. Bohužel, právě díky této automatizaci se časem ze soubojů vytratí zábavnost a já osobně jsem se dostal na úroveň autopilota, který jen pasivně sleduje dění na obrazovce. Dnes se přece jen hratelnost dost posunula a to co fungovalo před X lety a bylo považováno za skvělou myšlenku, již dnes moc nefunguje. Vše ale samozřejmě záleží na Vaší intuici, jak konkrétně celý Gambit sytém nastavit. Schválně jsem ho zkusil otestovat na silném bossovi. Spustil jsme boj, šel si udělat kafe a po 10ti minutách jsem se vrátil ke konzoli, boj stále pokračoval a já jen sledoval, jak se boss kácí k zemi.

Kromě výšše popsané změny ve volbě dovedností jednotlivých postav přináší remaster celou řadu novinek, které alespoň v rychlosti zmíním, než se pustíme do finálního hodnocení. Tak v prvé řadě je zde tzv. Trial Mode. Jde o zcela nový herní režim, podobný klasické hordě. Postupně se na vás valí 100 vln nepřátel, proti kterým bojujete s partou ze základní hry, jde totiž načíst jakýkoliv save ze hry. Po jeho zdolání se Vám otevře New Game +: Weak Mode, ve kterém pak hru můžete projít znovu, ale Vaše postavy budou vždy na lvl 1. Jde o naprostý opak k New Game +: Strong Mode, který se otevře po dohrání hry. Další novinkou je Break Damage Limit. V původní hře byla maximální síla úderu omezena na 9 999HP (pamatujete na draka Yizmata?), nově je tento strop odstraněn. Vhod přijde jistě i Turbo Speed Mode, kdy hra běží 2krát, nebo 4krát rychleji. Člověk by řekl, že tohle nikdy nepoužije, ale věřte mi, časem budete vývojáře blahořečit, že Vám repetetivní souboje alespoň trochu zrychlili a můžete místo toho konzumovat výborný příběh. A neposlední novinkou jsou jistě trofeje, které v původní hře nebyly. Je jich celkově 41, nechybí ani platina a zdůrazňuji, že její získání je poměrně náročné, rozhodně ne tak triviální, jako v případě Final Fantasy XV.

Ani technická stránka hry nezůstala v původní podobě. Textury jsou ve vyšším rozlišení, jsou přidány nové speciální efekty. Hra beží na PS4 v rozlišení 1080p, na PS4 Pro pak 1440p, obě verze si drží pevných 30fps. Přepracovány byly i modely postav a i všechny FMV sekvence, kterých je ve hře kolem jedné hodiny. Nově byl nahrán i soundtrack, ale z nostalgie si můžete pustit i ten původní. Hra má jak japonský, tak anglický dabing, oba na velmi vysoké úrovni. Trochu problém je u titulků. Ne že by nebyly, ale angličtina ve hře je jedna z nejtěžších, s jakou jsem se ve hrách setkal. Používá plno starých a archaických výrazů, sám sem měl velice často problém některá spojení vůbec pochopit. To ale nejde brát jako nedostatek hry, jen jde o varování, že slovník možná bude potřeba. Každopádně, Final Fantasy XII: The Zodiac Age je ukázkou toho, jak by remastery měli vypadat. Nejde se ale ubránit pocitu, že zub času na hře vykousal velká místa, ve srovnání se současnou produkcí již graficky nemá co nabídnout, Vše je poměrně „hranaté“, prostředí plochá, nedetailní.

Hodnotit remaster je vždy strašně nevděčná úloha. Původní recenze si každý může dohledat a nějaký můj verdikt pod recenzí je proto tak trochu nepodstatný. Po dlouhé úvaze jsem se nakonec rozhodl, že recenze by měla sloužit hlavně těm z Vás, kteří hru v době jejího vzniku nehráli. A s klidným svědomím Vám ji mohu doporučit. Hoďte za hlavu to, že hra vypadá graficky ve srovnání s konkurencí prostě nedostatečně. Vždyť i takový Jurský park dnes po stránce triků vypadá úsměvně. Komedie s Vlastou Burianem také neztratili nic ze svého kouzla, i když jsou černobílé. Hoďte za hlavu i mnohdy překonané herní mechaniky a nechte hru, ať Vám připomene dobu, kdy se hry hráli kvůli příběhu a emocím. Final Fantasy XII: The Zodiac Age Vám to plnou měrou vrátí.

Vloženo: 21.8.2017
Celkem hodnotilo 6 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 6 zákazníků.