10. Farming Simulator 19 (PC)

Bazar her Rezervujte si ...
FIFA 19
NHL 19
Shadow of the Tomb Raider

Gravel - Recenze

Před více než půl rokem jsem měl možnost zahrát si u vydavatele Comgad prototyp hry Gravel od italského studia Milestone Srl. Hra se mi v základu líbila, byť pár výtek jsem ke hře měl. Avšak ani zdaleka tenkrát nešlo využívat všech možností hry, či nastavení vozidel a podobně. Od toho dne uplynula poměrně solidní dávka času a já dostal opravdu s předstihem hru k recenzování, což mi dalo dostatek času se hře věnovat. Dokonce tolik času, že ji mám odehranou na sto procent. Čemuž také vděčím hlavně tomu, že jsem na recenzi neměl nic jiného a zároveň měl dostatek volného času.

Musím z kraje podotknout, že na tento titul jsem se opravdu velmi těšil. Důvod je jednoduchý. Ze všech herních žánrů mám nejradši ty závodní a ze všeho nejradši, když je to závodní hra v terénu a hlavně zábavná. A Gravel mi měl přesně tohle poskytnout. Povedlo se mu to? Hned v úvodu musím říci, že ano.

Gravel je titul, který je formován jakousi televizní stanicí ve hře známou příznačným názvem Gravel Channel. Ten svým divákům zprostředkovává závody terénních vozidel, přes trucky, SUV až po osobní vozy upravené po vzoru rally a rallycrossu. Samozřejmě nejde o sledování závodů, ale pro vás jako hráče pro jejich přímou účast, avšak před každým závodem v hlavním režimu hry, jenž se honosí názvem Off-road Champion, dostanete poměrně energický před-závodní komentář, který vás má do závodu jak se patří naladit a vpumpovat vám do krve notnou dávku adrenalinu.

Aby toho nebylo málo, tak samotný Gravel Channel zná své favority. Ti jsou zde zastoupeni závodníky reprezentující jakési bossy a je jich celkově pět. Každý z nich zastupuje pozici šampiona v dané závodní kategorii. Ty jsou celkem čtyři a jede o Trophy Trucks, Landrush, CrossCountry a Speedcross. Bossů je však pět a ten poslední má být celkovým šampioném, tedy tím Off-road Champion. Nahradit tohoto bosse a stát se novým offroadovým šampionem je váš cíl v tomto režimu, který zde prakticky zastupuje režim kariéry. Mezi jednotlivými bossy je pak několik šampionátů, jež jsou vždy cestou k jednomu z nich. Vaším cílem je posbírat dostatečnou míru popularity, zde zastoupenou hvězdicovým systémem, aby se vám speciální event s bossy otevřel a mohli jste tak pokračovat za vaší cestou k titulu největšího šampiona.

To byl hlavní režim hry a jeho základní struktura. Avšak samotné disciplíny nejsou složeny pouze ze závodění, které je zde ve dvou variantách, tedy Checkpoint Race a Lap Race. Jak již názvy napovídají první varianta je prakticky sprint z bodu A do bodu B, který je lemovaný kontrolními stanovišti, jimiž je nutné projet. Druhá varianta je potom závod na daný počet kol, který je zde nejvíce zastupován v kategorii Speedcross. To je vlastně jakýsi rally cross jen s absencí Joker lap. Dalšími disciplínami jsou Time Trial a Smash Up. V nich se nestřetáváte se závodníky a na trati jste osamoceni. Avšak vašimi protivníky jsou čas a v druhém případě potom dynamické tabule. Time trial není třeba blíže představovat, zde závodíte s časem.

Smash Up je za to poněkud složitější a dá se říct, že občas i frustrující a vlastně vůbec nechápu, proč je tento režim do her vlastně dáván. Celý tento typ disciplín v závodních hrách odstartoval Dirt 3, kdy bylo nutné smáznout během závodu molitanové balíky, což nebylo úplně složité, ale zábavné také ne. Tady nevím, co vývojářům přelétlo přes nos, že se rozhodli tento už tak hloupí režim ještě připepřit a udělat z něj ještě nenáviděnější disciplínu. Místo molitanových balíků totiž projíždíte světelnými tabulemi, což by nebylo až tak hrozné. Jenže tabule zobrazují dva symboly, buďto zelenou šipku v před, či rudý kříž stát. Aby bylo možné závod vyhrát je nutné projíždět šipkami a vyhýbat se křížům, které vás zpomalují a v horším případě při zapnutém poškození navíc vaše vozidlo poškozují. To ale stále není kámen úrazu. Ten tkví v tom, že tabule se symboly nejsou pevně dány a během závodu se dynamicky mění, sice jsou stále na stejném místě, ale pořadí symbolů je nahodilé. Nejhorší na tom je pak to, že symboly se kolikrát generují jen pár metrů před vámi a občas to vypadá jako sázka do loterie. Když tabule minete, dostanete postih a jste vráceny před minuté tabule. Vyhrát tedy závod v této disciplíně většinou znamená občas i desítky opakování, hlavně v režimech Landrush a Cross Country, naopak v režimech Speed Cross s nimi zase tolik problémů vzhledem k profilům tratí mít nebudete. Tento režim je každopádně tím nejhorším, jelikož v tomto režimu není mnoho zábavy, ale spíše mnoho frustrace, pokud chcete vše odjet v náležitých umístěních. Pro příště radím vývojářům se na podobné režimy raději vykašlat, kazí trochu dojem z jinak velmi dobré závodní hry.

No musel jsem si po těch trápeních trochu vylít srdce, jak se říká. Hlavní negativum mám tak vlastně za sebou, byť to pro jiné úplně negativem být nemusí. Hra je jinak ve všech svých disciplínách zábavná a poměrně návyková. Dopomáhá tomu i fakt, že tratí a vozidel ve hře není málo a tak se vám dostane i jistá variabilita. Sice se občas u tratí bude jednat o jejich reverse formy, avšak stále se u závodu budete královsky bavit. Hlavně na nejvyšší obtížnost jde hlavně o to, jak moc jste se s hrou sžily a jak dokáže využívat trať ve svůj prospěch, jelikož kromě tratí v Arénách, či rallycrosových dráhách, jsou všechny ostatní v poměrně otevřených terénech a občas se tratě i trochu v jistých místech větví. V Arénách pak může docházet k tomu, že se občas hra může změnit v malé demoliční derby, což není nijak na škodu. Rutinní hlídání každého škrábance je pak úplně mimo.

K tomu se vlastně trochu váže i to, jestli je hra nějakou simulací, arkádou, či něčím mezi. Hra je vlastně něčím mezi tím. Našla přesně tu potřebnou průseč mezi zábavou a nějakou tou simulací. Gravel třeba bere v potaz věci jako kontrola trakce, či stability a podle toho se vozidlo na daných tratích s daným náhonem na nápravu chová. Během jízdy je i na vozidle poznat, kdy jste přejeli z jednoho typu povrchu na další, tyto proměnné do hry vývojáři zaimplementovali avšak s tou myšlenkou, že hra musí být zároveň zábavou. Pokud si člověk chce užít nějakou tu výzvu, může si veškeré asistence povypínat a naopak zapnout mechanické poškození. V základu je ve hře pouze kosmetické poškození, ale i tak se plechy, či na některých vozidlech plasty pěkně prohýbají, či praskají. Hra je adrenalinovou jízdou plnou zábavy, ale i pocitu, že opravdu něco řídíte. Jde o ideální směr při hraní takovéto hry.

V průběhu recenze jsem zmínil pouze jeden herní režim, což hra pochopitelně nemá. Disponuje jak volným závodem, kdy si zvolíte trať a vozidlo jaké chcete, tak režimem Time Attack, kde budete poměřovat své časy s ostatními hráči v žebříčkách. Nechybí ani multiplayer, kdy se buďto připojíte do matchmakingu, jenž vám závod vyhledá, či závod sami vytvoříte. S živými hráči se pak můžete prohánět na všech možných tratích se všemi dostupnými vozidly v disciplínách checkpoint race, či lap race. A jako poslední tu jsou Weekly Challenges. Ta během mé hry byla dostupná zatím jedna, která mě uvrhla do prosluněné pouští zaváté Namibie, kde jsem s vozidlem Hummer H3 musel překonat čas této výzvy a upřímně řečeno, byl to zatraceně velký oříšek. Trať jsem opakoval do zblbnutí s tím, že jsem si musel zapamatovat každý její úsek, abych neudělal jedinou chybičku. Protože pokud byste nějakou udělali, tak rovnou můžete závod restartovat, již není šance, že byste výzvu mohli splnit.

Při pohled na technickou stránku hry jsem s Gravel nadmíru spokojen. Vlastně jsem se stal i samotným svědkem vylepšení hry, ještě před jejím samotným startem do prodeje. Hra v prvním testovacím dnu běžela na Xbox One X pouze 30fps, což druhý den vyřešil patch a framerate hře odemkl s možností na 60fps a také vyhladil celkový vizuál. Je znát, že vývojářům využití Unreal Enginu čtvrté generace padlo do noty a je to jedině dobře.  Sice trochu zamrzí, že tráva v některých tratích se postupně plynule dokresluje, ale což je nespíše jen optimalizační chybka, ale přesto je nutné ji zmínit. Co mě však naprosto dostalo, jsou závody v noci, za deště, či sněhové vánici.

Počasí ve hře sice dynamické není, ale když už jedete například na mokré trati za deště, tak ten pohled stojí za to. Zrcadlení na vozovce je v případě Gravel famózní. Hra pak možná pocitově vypadá lépe, než vychvalovaný Driveclub. Je ale nutné dodat, že mluvím o pohledu na celé vozidlo a trať. Bohužel pohled z kabiny za deště tak slavný není, ale nejhorší to také není. Trochu mě i zamrzelo, že u jedné trati z Gamescom verze při jednom ze skoků v lokaci na Aljašce, projížděl po kolejích vlak, ale v plné verzi se tomu už tak neděje, což je trochu škoda, ale kdo ví, třeba jde jen o chybku. Nakonec si zašlouží pochvalu celkové nasvícení tratí, světelné efekty a podobně. Hra prakticky nepotřebuje HDR, jelikož i tak světla pomalu vypalují oči a co teprve s HDR.

Hry italských Milestone jsou čím dál tím zdařilejší a Gravel je toho zdárným příkladem, k dokonalosti hře stále kousek chybí, ale i tak jde o nadmíru zábavný titul nabízející povedený vizuál, dostatek vozidel i tratí s chytlavou hratelností. Gravel má slušné ambice a s trochou péče může být ještě lepší hrou, než je v tuto chvíli. Své chyby má, ale ty se ještě dají napravit a z mého hlediska bych příště ocenil absenci těch otravných Smash Up závodů.

Vloženo: 27.2.2018
Celkem hodnotilo 15 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 15 zákazníků.