10. Far Cry 5 (PS4)

FIFA 19
Red Dead Redemption 2
Shadow of the Tomb Raider
iTV - televizní program do počítače

Monster Hunter World - Recenze

Série Monster Hunter má za sebou bezmála 14 let, několik desítek her a hlavně 45 milionů kopií, které dokázala prodat na lovu dychtivých hráčů. Vše začalo ještě v době Playstation 2, ale to hlavní se odehrálo na konzolích Nintendo, především v Japonsku, kde je série prakticky kultovní záležitostí. Evropa a USA zatím této mánii odolávala a Capcom se právě tímto dílem pokouší tamní hráče oslovit. Dlouho před vydáním bylo jasné, že nový Monster Hunter by měl být přístupnější tak, aby dokázal nalákat i ty, kteří s lovem obrovských monster zatím neměli zkušenost. Podle všeho Capcom dokázal trefit hřebíček na hlavičku, neboť během prvního týdnu dokázal Monster Hunter World prodat bezmála 6 milionu kopií. Nebudu polemizovat nad tím, zda počet prodaných kusů hry nějakým způsobem koresponduje s její kvalitou, dnes jsou lidé ochotní koupit cokoliv. Na následujících řádcích se Vám ale pokusím alespoň zhruba nastínit, čím si mě Monster Hunter World doslova omotal kolem prstu.

Série Monster Hunter nikdy neoplývala nějakým dramatickým příběhem, dalo by se říct, že zde příběh hrál spíše druhé housle. Monster Hunter World se z tohoto zažitého konceptu pokouší trochu vymanit, ale daří se mu to jen z poloviny. Zápletka je veskrze lineární. Vypráví o pátrání lidí po svých počátcích, po významu draků, o rovnováze s přírodou i o tom, kde v ní lidé mají své místo. Začátek příběhu nás zastihne na palubě jedné z lodí lidí ze Starého světa, kteří míří k pobřeží Světa Nového. Právě tam každých 10 let jeden z prastarých draků putuje a lidstvo se snaží přijít na příčinu tohoto chování. Vy, člen Páté Flotily, ale na tohoto draka, Zoraha Magdarose, narážíte trochu dříve a trochu silněji, než kolik vaše loď dokáže vydržet.

Dojde ke ztroskotání a po následné záchraně se ocitáte ve městě Astera, odkud Vás její velitel bude posílat na jednotlivé příběhové mise. Tady je pro mě první menší zklamání. Celá hra je totiž de facto jen slepenec identických misí, které vždy kopírují stále stejný scénář. Objev a zabij monstrum. Jakákoliv variabilita příběhu zde je absolutně zašlapána do země, ač příběh jako takový dokáže zaujmout a alespoň náznak nějakého zvratu, nebo širší náplň misí by mu slušela. Fanoušci série mě možná právě proklejí a se slovy - vždy to bylo takto, o tom série Monster Hunter je – mě odkáží do patřičných míst. Já si ale myslím, že i klasické prvky a poznávací znaky her by se měly vyvíjet a nestát na místě. Pokud měl být Monster Hunter World chápán jako restart, nebo jako pokus přivést hru širšímu publiku, ne jen fanouškům, mělo se pamatovat na vše. O to víc je škoda, že kampani nebyla věnována větší péče, pokud vezmeme v potaz jak pěkné má příběhové filmečky, slušně zahrané charaktery, které si dokážete zapamatovat, i solidní zápletku.

O čem vlastně Monster Hunter World je? V čem tkví to kouzlo, které, pokud se Vám zalíbí, budete sledovat i dlouho poté, co dávno zjistíte, jak ho kouzelník dělá? Odpověď je skryta v názvu hry. Lov monster. To je alfa a omega celé hry. Droga, která Vás bude pohánět a vše ostatní je tomu dokonale přizpůsobeno. Dokonce si dovolím říct, že nic jiného než lov monster se zde ani dělat nedá. Samotný souboj s monstry je ale až tou poslední vrstvou, kterou se musíte prosekat. Tou první a možná i důležitější je příprava na boj. Monstrum musíte nejdříve poznat a pochopit. Naučit se jeho zvyky, zjistit jeho slabiny. Připravit si lovecké náčiní, které Vám v souboji s monstrem pomůže. Poznat jeho způsob boje a dokázat poznat, kdy je unavené a kdy naopak rozběsněné k nepříčetnosti. Teprve pak si můžete dovolit střetnout se s ním tváří v tvář, na život a na smrt. No a pak to budete dělat stokrát dokola a opakovat a opakovat. Monster Hunter World je totiž přesnou definicí hry, kde se jen a pouze „grinduje“. Hnacím motorem pro tento grind je pak možnost vyrábět si stále lepší vybavení, díky němu mít silnější postavu a zabíjet stále silnější monstra.

Cesta Vašeho lovce začíná v poměrně rozsáhlém editoru. V něm si kromě pohlaví můžete vybrat z několika předdefinovaných obličejů, ale pro hračičky je zde připraveno několik stovek kombinací všeho možného, se vzhledem Vašeho hrdiny je skutečně možné si vyhrát do zblbnutí. No a pak je zde Palico, Váš kočičí kámoš. Palico je druhou rasou ve hře, budete je potkávat všude možně a každý Lovec má jednoho takového parťáka. Ten funguje jako klasický pet, tak trochu nahrazuje jiného hráče a slouží jako Váš pomocník. Umí vás léčit, umí sám sbírat předměty, nebo Vás proplesknout, pokud Vás nějaké monstrum omráčí. Jako správná kočka se nikdy nechce namočit, takže vodu zdolává v nafukovacím člunu, přesně podle klasické japonské „podivnosti“, kterou do svých her tak rádi japonští tvůrci vkládají.

Co se zbraní týče, zůstala nabídka de facto totožná jako v předchozích dílech. K dispozici tak dostanete 14 druhů zbraní, na výběr je jak ze sečných, tak palných, nechybí ani vyložené specialitky jako hrací dudy, které slouží k buffování Vás i Vašich spoluhráčů. Unikátností ale každá zbraň přináší do hry zcela jiný způsob ovládání. Neexistují zde dvě stejné zbraně. Pro úspěšný lov je potřeba vždy zbraň plně pochopit, naučit se všechna komba a dokázat jí tak využít naplno, protože každý úder, který padne mimo cíl, může v konečném součtu znamenat lovcovu smrt. Hra ale není vyloženě edukativní, na nějaký zevrubný tutoriál rovnou zapomeňte, všechny informace si budete muset sami najít v poměrně propracovaném návodu, nezbytné příručce každého lovce, Hunter´s Manualu. Zde najdete vysvětlení a stručný popis o každé zbrani, seznam komb, která umí, a to vše si pak můžete procvičit v Tréninkové aréně, která je od začátku dostupná. U každé zbraně navíc uvidíte poznámku, jak moc je vhodná pro začátečníky. Pamatujte ale na jedno. V Monster Hunter World neexistuje horší, nebo lepší zbraň, jsou pouze ty zbraně, které Vám vyhovují méně, nebo více. Z vlastní zkušenosti vím, že je ideální si najít jednu zbraň a tu se naučit ovládat.

Stejná variabilita, možná dokonce ještě větší než u zbraní je pak u výběru Armoru. Prakticky každé zabité monstrum Vám zpřístupní výrobu určitého setu. Ten se skládá vždy z pěti částí, z nichž každá má nějakou tu speciální vlastnost. Každý set pak má jednu unikátní vlastnost, k její aktivaci potřebujete mít na sobě alespoň tři části setu, ostatní můžete kombinovat z jiných. Není tak problém si poskládat brnění přesně podle své chuti. A nezapomeňte, Monster Hunter World je absolutně „fashion“ hra. Některé sety budete chtít už jen proto, jak vypadají. Vždy tak trochu odráží podobu monstra, ze kterého na něj padá materiál, takže můžete chodit jak obrněný Barroth, nebo ladná a ledová Legiana, bájný drak. Posledním kouskem do skládačky Vašeho vybavení jsou Charmy, amulety, které posilují nějakou vlastnost. A nezapomeňte, i Vašemu kočičímu kámošovi můžete vyrábět sety brnění a zbraní. Monster Hunter World je prostě fashion porno.

Dobrá, zbraň a armor máme vybrány, vypadáme dobře a můžeme jít něco ulovit. Každý lovec ale ví, že se mu v boji bude hodit nějaká ta pomoc, různá udělátka a serepetičky. Od léčivých lektvarů, po pasti a speciální látky, které můžete aplikovat na hroty šípu, až po výbušné barely, dalekohledy, či speciální chytací síť na malé tvory, toho všeho nabízí Monser Hunter World absolutní záplavu. Ze začátku se v těch všech názvech může nováček ztratit, zvlášť když plno předmětů budete muset vyzkoumat, ale časem si uděláte představu o tom, jaká by asi tak měla na konkrétní monstrum Vaše výbava. K výrobě předmětů pak slouží de facto vše, co v přírodě můžete najít. S tím Vám pomohou speciální světlušky, které Vám jak navigátor vždy přesně ukáží cestu ke všemu, co se dá sebrat. Předmětů k výrobě je ve hře několik desítek a u drtivě většiny z nich lze nastavit automatickou výrobu, pokud k tomu máte veškeré suroviny. V boji pak předměty používáte přes systém buď kruhové nabídky, nebo rychlého posunu mezi předměty pomocí šipek. Bohužel, tady asi trochu ovládání zůstalo podobné jako v minulosti a je přece jen trochu přes ruku, někdy Vás hra nechá tak trochu v pasti, kdy prostě jen díky pomalé navigaci v menu zemřete.

Lokace, fauna. Nedílnou součástí Monter Hunter World je kromě monster i příroda a svět, ve kterém se hra odehrává. Tady před vývojáři musím smeknout, to co dokázali stvořit se jen tak ve hrách nevidí. Jakmile jsem poprvé vykoukl do volné přírody, viděl pochodovat majestátní, dinosaurům podobné tvory, kteří se pásli na větrem ševelící trávě, nebo se napájeli z protékajícího potoka, měl jsem stejné pocity, jaké musel mít Sam Neill, když v Jurském Parku poprvé uviděl brontosaura. Ztvárnění zdejší fauny je zde na vysoké úrovni a vše tak nějak dává smysl. Každé ze zvířat, ať už jde o ty nejmenší, středně velké, až po vrchol potravního řetězce, monstra samotná, mají své místo. Býložravci znají trasy predátorů a vyhýbají se jim a drobná havěť a mrchožrouti jen čekají, kde se nabídne něco k snědku. Každé z prostředí je unikátní svou faunou i florou, stejně tak i biotopem. Jen je trochu škoda, že jich je ve hře jen 5. Malý počet ale plně vynahradí svou rozmanitostí. Na rozdíl od předchozích dílů je celá lokace propojená do jednoho celku, mezi kterým se můžete volně pohybovat bez jediného loadingu. Stejně tak se ale po lokaci pohybuje vždy několik monster.

K vystopování monstra a jeho následnému skolení Vás přivedou již výše zmíněné světlušky, kterým ale nejdřív musíte dát nějakou stopu. A tu neminete. Monstra jsou skutečně obrovská, a jakmile z jejich opadaných pírek, stop v písku, nebo něčím, k čemu si dvakrát nepřivoníte, vyčtete dostatek informací, převezmou roli stopařek světlušky a dovedou Vás nejbližší cestou k monstru. Pokud tedy fungují a nejsou zmatené. Monstrum totiž po mapě krouží a hledá kořist a často se stane, že světlušky Vás navigují na místo předchozího výskytu monstra, ale ono je již dávno někde jinde a najednou Vás v půlce cesty světlušky otočí a jdete opět zpátky. Jednou vypátrané monstrum je pak už jen potřeba složit k zemi a věřte, není to otázka pár ran. První setkání s monstrem klidně může vyústit v boj, který bude trvat desítky minut. Monstra mají obrovské množství života, ale jeho hodnotu nikdy neuvidíte. Informace o tom, jak na tom monstrum je ale dokážete vyčíst z jeho chování. Stejně jako jeho útoky je i toto potřeba si osvojit. Jakmile uvidíte, že monstrum kulhá, že slintá, nebo že před Vámi couvá, víte, že se Vám daří.

Monstrum ale stejně tak může začít běsnit, nebo prostě jen jako projev strachu ještě zvýší svou agresi. Skvěle se dá orientovat i podle vizuálního stavu monstra, stačí sledovat, jak se mu pod údery Vašich zbraní trhá kůže, odírají šupiny, nebo trhají křídla. Každé monstrum pak má specifické sady útoků, některá dokáží i využít okolního prostředí. Všechny informace pak opět najdete v Hunter´s Manualu. Každý střet s monstrem odhalí nějakou další jeho vlastnost, časem tak budete přesně vědět, kde má slabiny, jaká zbraň na něj funguje, jaká část jeho těla se dá odseknout. Z každého monstra totiž po jeho zabití získáte nějaký materiál, který pak můžete použít pro výrobu lepšího vybavení, díky kterému si budete moci troufnout na silnější monstrum a tak pořád dokola. Výroba a s ní spojený grind je ale v případě Monster Hunter World neuvěřitelně odměňující, předem totiž víte, z jakého monstra padá konkrétní materiál a dopředu tak víte, co a jak chcete zabít.

Pokud byste se zeptali někoho, kdo sérii Monster Hunter zná, kde vlastně hra začíná, asi Vám řekne, že až po jejím dohrání. A bude mít pravdu. Single je tak trochu jen přípravou na to, co přijde po jeho dohrání. Jakmile si otevřete tzv. High Rank hry, začne ta pravá zábava a dost možná i frustrace. Systém hry se nezmění, pořád to bude o dalším a dalším zabíjení monster, ale přibudou některá nová, ta stávající budou silnější a otevře se Vám i možnost vyrábět si nové, silnější varianty armoru a zbraní. V tuto chvíli asi přijde zlom pro drtivou většinu hráčů. Buď akceptujete to, o čem Monster Hunter World je, nebo už pro Vás další motivace k hraní nebude. Pro ty první z Vás je pak před Vámi jen nekončící grind, který si ale nejvíc užijete s kamarády, kteří snad budou stejně jako Vy postiženy „monster mánií“.

Misí k plnění je pak několik, ale vždy je to jen o variantě bud ulovit, nebo chytit monstrum, popřípadě přinést na základnu nějaký materiál. Nebo můžete zkusit štěstí v Aréně, málé lokaci, kde Vám budou drápy a zuby monstra ještě blíže. V případě, že budete hrát s kamarády je nutno pamatovat na jednu věc. Pokud se k Vám připojí jen jeden další hráč, oba máte k dispozici kočičáky, při společné výpravě tří a více hráčů pak jdou kočky na dovolenou. Ať tak či tak, jakmile hrajete byť jen s jedním dalším hráčem, monstrum má automaticky čtyřikrát víc životů. Hrát ve dvou je tak asi nejtěžší varianta hry. Online je tady přímo propojen se singlem a lze mezi oběma variantami hry volně přecházet. Pokud jste na misi sami, můžete vystřelit světlici, čímž svou hru otevřete dalším hráčům, kteří Vám mohou přijít na pomoc. Stejně tak vy můžete vyhledávat v těchto tzv. SOS misích a pomáhat ostatním. Ve hře lze i zakládat guildy a hru rovnou zahájit tak, že přímo vyhledáte hru, kde ostatní členové guildy hrají. Bohužel, coop hraní je aktuálně a to především na platformách od Microsoftu absolutním utrpením. Připojit se napřímo s kamarádem ještě docela jde, ale založit vlastní online session nejde, připojit se do SOS mise se povede tak jednou ze tří pokusů, neustále odpojování a připojování hráčů je na denním pořádku. Tohle je pro hru, která je primárně zaměřená na coop hraní otřesná vizitka. Ale tohle jde na vrub přímo Capcomu, který se absolutně nesmyslně vykašlal na beta testování na konzoli Xbox, soustředil se pouze na Playstation.

To ostaně tak trochu vidím i na obecné technické stránce hry. Ale abych Capcomu úplně nekřivdil. Hra vypadá pěkně, svět žije a je plný detailů, ale použitý engine přece jen nedosahuje kvality jiných her s otevřeným světem a nejvíc trpí samotná optimalizace. Na starých modelech Xboxu a Playstation 4 se asi nedal očekávat, kdo ví jaký zázrak, ale ten kdo doufal, že nové „půl-generace“ konzolí budou ždímat vizuál co to půjde, musí nutně byt zklamaný. Hra nabízí tři grafická nastavení, je jen na Vás, zda budete preferovat vyšší rozlišení, lepší vizuální stránku, nebo čistě co nejvyšší framerate. Ať si ale vyberete jakoukoliv z těchto možností, připravte se na to, že konzistence frameratu bude jak na horské dráze. K nepochopení. Přitom by bohatě stačilo, aby hra měla pevně daný framerate, klidně 30fps pro graficky lepší mód a 60fps pro ten s horším rozlišením. Snad na to tvůrci budou pamatovat a někdy se dočkáme nápravy, tohle Monster Hunter World potřebuje jako sůl. Druhou výtkou je pak laxnost vývojářů, co se dabingu hry týče. Namluveny jsou jen hlavni rozhovory příběhu, vše ostatní je jen v textové podobě. To že tomu tak je u japonských her často je mi absolutně jedno, doba se mění a hry s ní, a u tak obří firmy jako je Capcom je absence dabingu leností, ničím jiným.

Ať tak nebo tak, Monster Hunter World je obrovsky návykovou hrou pro ty, kteří se dobrovolně rozhodnou být na ní závislý. Tuhle závislost dokáže odměnit takovým raušem, že člověk ztrácí pojem o čase a s vidinou jednoho konkrétního drápu je schopen jedno a to samé monstrum zabíjet tak dlouho, dokud mu poslední dráp nepadne, protože tu nádhernou přilbu prostě musíte mít. Pokud bych měl hodnotit čistě subjektivně, letí známka pod recenzí nad měřitelnou stupnici, tak moc mě hra pohltila. Jenže sterilní skladba příběhových misí, otřesná optimalizace, nefunkční multiplayer a další drobné nedostatky mi nedovolí dát známku vyšší, než jakou vidíte. Pro nováčky by ale tato recenze měla být dostatečným důvodem, proč dát Monster Hunter World šanci a pro milovníky série je recenze stejně zbytečná.

Vloženo: 13.2.2018
Celkem hodnotilo 28 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 28 zákazníků.