Upozornění! Z důvodu velkého vytížení nás prosím kontaktujte pouze prostřednictvím emailu podpora@kuma.cz

Just Dance 2018 (Xbox 360)

Outcast: Second Contact - Recenze

Tak, kde jenom začít. Rozpravovat se po stopadesáté, že remastery nemám rád, je zbytečné a stejně na to padla řeč. Hlavní důvod je ten, že jsou více méně zbytečné. Jelikož z 99% jde o tituly, které vyšli relativně nedávno. To se ale netýká titulu Outcast: Second Contact. Tento titul je totiž remakem hry, která vyšla v roce 1999, tudíž jde o remake, či remaster hry, která vyšla téměř před 20 lety. Ruku na srdce, kdo by hrál hru, která vyšla před tolika lety. Já osobně i přes její značné kvality nikoliv. Zkrátka by na hru již nebyl dobrý pohled. A přesně toto by měla napravit tato předělávka, která se rozhodla jednu legendu přivést opět k životu a tak se Outcast: Second Contact může přidat k legendě podobného ražení, jakým je HALO: Combat Evolved.

Ale pěkně popořadě. Začneme tím, proč by se taková hra měla znovuzrodit. Původní Outcast byla totiž opravdu jedinečná hra, ve které jste navštívili spousty prostředí, která tvořila jeden unikátní svět. Navíc nabízela desítky hodin zábavy, včetně chytlavé hratelnosti a skvělého příběhu. To se snažili vývojáři oživit, hru, která se dnes již zkrátka nevyrábí.

Žánrově by se mohlo zdát, že se bude jednat o rpg, ale tenkrát byl tento žánr určen spíše izometrickým fantasy světům založených na pravidlech Dungeons and Dragons, byť už se na svět drali kousky jako Gothic, či Star Wars Knights of the Old Republic. Outcast Second Contact je však ryzí střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává více méně v otevřeném světě, nabízející některé prvky z adventurního žánru. Více méně říkám, jelikož nejde o jeden celek, po němž se můžeme pohybovat, ale o několik lokací, mezi nimiž se můžeme přesouvat pomocí portálů.

Ale mohu všechny ubezpečit, že lokace nejsou nikterak malé. Tady však přijde jedna zajímavost a to je orientace v těchto mapách, či světech chcete-li. Nějaký bod na mapě ukazující kam máte jít? ZAPOMEŇTE! Hra je opravdu ze staré školy, od místních NPC postav, kterých je zde opravdu šíleně velké množství, až jsem byl překvapen, se dozvíte jen směr, jakým máte jít, od nějakého místa, které by se dalo považovat za jakýsi monument dané lokace. Tím může být třeba chrám, takže místo vašeho zájmu bude označeno v deníku úkolů například následovně: osobu, kterou hledáte, naleznete severozápadně od tohoto a tohoto místa. Takže kompas zde není jen na efekt, ale jde opravdu o nutnou mechaniku pro orientaci. Tento prvek se dnes zachoval snad jen u her od nintenda, jakými je třeba série The Legend of Zelda.

Abych byl upřímný, tak příběh světa Outcast je natolik spletitý, že jeho rozplétání trvá opravdu desítky hodin. Byť základ je jednoduchý. Na Zemi se díky vědcům podařilo odhalit možnosti temné hmoty, což vedlo k objevení mnoha možností, mezi nimiž bylo i cestování interdimenzionálním tunelem. To vedlo k objevení nové světa, na nějž je poslána výzvědná expedice, avšak nikdo se z této expedice nevrátí a průzkumné drony jsou po průchodu zničeny, což vede k domněnkám, že nový svět je obydlený inteligentními formami života. Do toho celého se dostává postava agenta Cuttera Slada, který je poslán skrz portál, aby zjistil, co se vlastně na druhé straně odehrálo. Vlastní jméno agenta moc často neuslyšíte, jelikož místní obyvatelé mu neřeknou jinak než Ulughai. Pak už začíná ona dlouhá pouť napříč tímto propracovaným světem, který skrývá nejedno tajemství, jejíchž objevování je čirá zábava, nehledě na spletitý příběh plný postav, s nimiž je možné komunikovat.

NPC je samo o sobě zajímavá kategorie v tomto titulu. Postav k nějaké interakci je ve hře opravdu požehnaně a rozhodně je jen tak nespočítáte. Ale hlavně přístup s jakým budete k jednotlivým obyvatelům země Adelpha směřovat, bude odvíjet jejich reakce a tedy touhu pomoci. Je to jednoduché. Pokud budete obyvatelům pomáhat, pak oni budou pomáhat vám. Pokud jim odmítnete pomoci, nesmíte poté spoléhat, že oni pomohou vám. Jestli vám poradí správně, či se na vás zkrátka vyprdnou a radši vás pošlou do pasti. V tomto ohledu tvoří Outcast Second Contact opravdu živoucí herní zážitek a ten pocit živoucího světa tam jednoznačně je. Kromě toho vám postavy i zadávají různé úkoly, které pro vás mohou skýtat odměnu nějakého předmětu, který vám může následně pomoci posunout se snáze dál v příběhu. Hra je přímo nabušená různými vedlejšími aktivitami, ale pochopitelně v měřítku, v jakém je hra koncipována, bude jejich zadání mnohdy podobné. Avšak kde dnes není že?

Využitelných předmětů ve hře je opravdu hodně a ve všech světech Adelphy nenajdete vlastně nic, co by nemělo nějaké praktické využití. Po několika hodinách ve hře zjistíte, že plítvání některými z nich není úplně moudré a že je lepší si nějaké ty výbušniny a další technologické věcičky šetřit opravdu na události ve hře, v nichž budou něco platné. Líbí se mi i fakt, že vzhledem k tomu, že je to ve hře opravdu hodně, stačí kolem předmětů projít a není potřeba zběsile mačkat tlačítko s tím, že je ještě nutné na předmět přesně mířit, jako tomu je v některých dnešních hrách. Já jsem tento přístup jedině přivítal.

Hratelnost jako taková je super. Tedy co se náplně hry a jejího fungování týče. S ovládáním je to už trochu horší. Na dnešní poměry je již poněkud krkolomné. Tlačítka jsou mapována úplně jinak, než jsme u dnešních her zvyklí a byl trochu problém se do schématu ovládání úplně dostat. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že postava se mnohdy zasekne za nesmysly, což by v dnešní době již mělo být vyřešeno, obzvláště pokud se tak dělo i v původní hře. Myslím, že by vývojáři měli dodat i další schémata ovládání ideálně tak, aby šlo ovládání kompletně nadefinovat. Rozhodně by to byl bod k dobru. Já tuto funkci ve hře bohužel nenašel a postrádám ji.

Nakonec opět žhavé téma všech remasterovaných titulů a tím je technické zpracování. Budu hovořit v souladu s tím, že hru jsem hrál na silnější variantě Xbox One, tedy Xbox One X. Hra však žádným update pro tuto konzoli nedisponuje, vše je tedy bráno ze základní verze Xboxu. Konzole maximálně vyhladí nějaké ty hrany, ale rozhodně způsobí to, že hra běží bez sebemenšího záškubu, což je rozhodně skvělé. Jak to však bude na standardním Xbox One netuším. Pak tu máme samotný vizuál. Je pravda, že od původní hry z roku 1999 ušel remake pořádný kus cesty, ale přesto si myslím, že se v tomto směru zastavil na půl cesty. Animace jsou velmi zastaralé, mimika obličejů je stále primitivní a celé to zkrátka působí poněkud archaicky.

Jistě detailů, vegetace, kvality textur, efektů, no toho všeho razantně přibylo, ale myslím, že ne dostatečně. Přeci jenom titul jakým byl původní Outcast si zasloužil předělat od píky. Přeci jenom dostat řádnou technologickou injekci, která by jej zařadila do dnešních poměrů. Hra je ve svém vylepšení na tom zhruba stejně, jako již jednou zmíněné HALO Combat Evolved, ale to v remasteru vyšlo již nějakých 7 let nazpět. A přesně v tu dobu měl remake Outcast Second Contact vyjít.

Hru jsem teď v závěru trochu zhanil, ale nemyslím to nijak špatně, ze své podstatné části jde o velmi kvalitní titul, který zaslouží pozornost každého fanouška scifi. Přesto si myslím, že hra si zasloužila péče přeci jen trochu více, než se jí dostalo. Ale i tak jsem za tento remake rád. Nyní mají i mladší generace šanci vyzkoušet, jaké hry se dělali před lety a hlavně, že toho vlastně nabízeli mnohem více, než ty současné a to se vyvíjeli s daleko menšími rozpočty.

Outcast: Second Contact představuje razantně vylepšenou verzi hry, kterou jsme si měli tu čest zahrát v roce 1999. Tento remake přináší vylepšené vizuální zpracování, přitom však zachovala ducha původní verze. Což má i za následek to, že hra na dnešní dobu může působit poněkud zastarale. Avšak je nutné podotknout, že po obsahové stránce, řadou mechanik, propracovaností světa a jeho interakce, toho nabízí možná i více, než celá řada dnešních moderních titulů. Možná škoda, že po vizuální stránce to nebylo dotaženo přeci jen o něco dál. Stále však jde o velmi kvalitní titul, který si zaslouží vaši pozornost. Možná na první pohled nenadchne, ale pokud mu dáte chvíli čas, tak vám ukáže, jaké nesčetné kvality ukrývá.

Hodnocení: 8,5/10

Vloženo: 6.12.2017
Celkem hodnotilo 6 zákazníků.