Days Gone
Anthem
Far Cry New Dawn
Division 2

Payday 2: Crimewave Edition - Recenze

Payday 2: Crimewave Edition - Recenze

Jistě mnoho z nás si v dětských letech hrálo na četníky a zloděje. Říkali jsme si, jak o tom víme všechno. Prostě policajt honí zloděje, který něco ukradl, i kdyby to byl naprostý nesmysl. A nebo jen tak z principu. Přeci jenom, byli jsme ještě děti. Jenže jak člověk stárne, tak má ohledně této problematiky poněkud více jasno, a to hlavně v tom že cesta zloděje, či bankovního lupiče, není něco v čem by se člověk chtěl zrovna angažovat. Člověk si ale stejně kolikrát říká, že by měl vykrást banku, aby měl na tohle a tamto, avšak pokud to má v hlavě srovnáno, pak se k něčemu takovému nesníží. No, naštěstí jsem se nemusel stát zločincem, abych si takovou kariéru vyzkoušel na vlastní kůži. Tedy spíše na vlastní prsty. Tuto možnost jsem měl díky hře Payday 2, která konečně vyšla i pro konzole nové generace ve své plné kráse a nese označení PayDay 2: Crimewave Edition. Upřímně nevím proč, ale původní verze této hry se mi vyhnula obloukem, tudíž jsem rád, že se mi tato nová verze dostala do ruky.

Nemusím asi zmiňovat fakt, že hra je koncipovaná jako kooperativní akce, takže mít alespoň jednoho živého parťáka je na místě. Tím nechci říct, že by se tato hra nedala hrát sólo. Ta možnost tu rozhodně je, ale každopádně bych ji nedoporučoval. Ne snad proto, že by to bylo vysloveně nějaké špatné, ale zkrátka zjistíte, že tomu něco chybí. Nehledě na to, že kumpáni řízení umělou inteligencí jsou dobří akorát na to, aby vám kryli záda. Naneštěstí těžce ukradenou kořist si do únikového vozidla musíte odnést sami, což pochopitelně celou akci značně natahuje a snižuje se tím také pravděpodobnost, že misi dokončíte podle představ. Možná bych dokonce řekl, že některé mise, a to hlavně v obtížnosti Hard, se v tomto solo režimu ani dohrát nedají. Více méně končí stejně. Neúspěchem a vaší smrtí. Je to dáno hlavně tím, že kolegové řízení umělou inteligencí vám jdou na pomoc, až když je spuštěn poplach, tedy v moment kdy je už na vše pozdě. To tedy znamená. že je v počáteční fázi vše čistě na vás. Což při takovém přepade
ní banky nehraje dobrotu. V podstatě je taková loupež nemožná.

S živými spoluhráči pak najednou hra získá svou duši, vše je naprosto odlišné od toho, jak se hrála tato hra v sólo režimu. Je tedy nutné, aby spolu hráči nějakým způsobem komunikovali a radili se a pokud možno celá parta byla chirurgicky přesná. Takže mám štěstí, že jsem tuto hru měl možnost hrát, alespoň s jedním člověkem. Hned sem se u hry bavil mnohem více a i loupeže samotné šly mnohem více od ruky. Stačilo si mezi sebou rozdělit úkoly a rázem se z nás stali ti nejlepší bankovní lupiči světa. To zase přeháním, ale je znát, že kooperativní a sólo režim jsou dvě naprosto odlišné věci.

Jestli se tedy některá hra blížila skutečnému životu zloděje, pak je to rozhodně tato. Každou loupež je třeba si dopředu naplánovat, tedy pokud se nerozhodnete vykrást místní klenotnictví, tam moc plánovat nepotřebujete. V tomto případě stačí nasadit masky, zakřičet "VŠICHNI K ZEMI!", rozbít výlohy, posbírat všechno co se dá a vypadnout dříve, než dorazí policie. Ale zpět k tomu plánování. Pokud se chystáte na vyloupení banky, muzea, či nějakého skladu, vždycky je dobré projít si plány dané budovy. Ty většinou zahrnují všechny přístupové body, rozmístění kamerového systému, případě laserová čidla a nesmím opomenout únikové trasy. Výborné na tom celém je, že si každý krok můžete pečlivě naplánovat a to včetně přesného načasování. Můžete zmapovat pohyb hlídek a podle toho se také přizpůsobit.  Přeci jenom poplach je to poslední, co u takové vloupačky potřebujete. Zásahová jednotka bývá v objektu většinou do pár minut.

Když jsem se zmínil o strážcích zákona, tak ti dokážou setsakramensky zatopit. Ale rozhodně ne tím, že by nějakým způsobem uvažovali, to fakt ne. Umělá inteligence je ve směs docela tupá a kolikrát kolem vás proběhne, aniž by na vás začala střílet. Jak vás ale zmerčí, pak střílí tak přesně jako nikdo jinej. Dokonce se začnou krýt, či občas se vás rozhodnou vzít do kleští, tedy pokud jim to okolní prostředí dovoluje. Ovšem i tak nebudete mít větší práci je zlikvidovat, nebo spíše první vlnu. Jelikož čím, déle vám to od spuštění poplachu trvá, tím je umělá inteligence agresivnější, má lepší vybavení a kolikrát i štíty, či jiné ochranné prostředky. Pokud se dostanete až do této fáze, je s vámi povětšinou ámen. A kolikrát na to nemá vliv ani to, jestli hrajete sami, či s přáteli.

I když jistým způsobem to ovlivnit můžete a to konkrétněji vaším vybavením. Avšak aby jste se k takovému vybavení dopracovali, je třeba ho koupit a mít i dostatečně velkou úroveň vaší postavy, aby byly tyto gadgety přístupné. Týká se to pochopitelně i zbraní, či neprůstřelných vest. Úroveň se vám navyšuje v podstatě s každou úspěšnou loupeží, kdy jste odměněni jistým peněžním obnosem a zkušenostmi. Kromě toho si také taháte jednu ze tří karet, která vám zpřístupní některá další vybavení v závislosti na vytažené kartě, jelikož některá vám zpřístupňuje zbraně, druhá další vybavení a třetí vám může jen navýšit vaší peněžitou kořist. Proto je určitě na místě začínat lehčími misemi, tedy například zmíněná klenotnictví, či obchůdky. Dokonce i přepadnout takový konvoj převážející zlaté cihly není od věci. Není to nikterak moc obtížné a přijdete si na slušné peníze.

Veškeré těžce nakradené peníze, zlato a podobné cenné předměty si pak budete schraňovat ve svém safe housu. Ten funguje jako samostatný režim, do kterého můžete jít kdykoliv z menu a projít si v něm například plány na různá přepadení.  Je možné si toto místo také vylepšovat a upravovat, kolikrát bude třeba zvětšit váš soukromí trezor. Na tomto místě si dokonce můžete postavit tréninkové prostory a nacvičit si tak určité situace. Což se určitě hodí, hlavně v misích, které jsou náročnější na provedení.

Asi bych měl zmínit, že některé mise jsou navrženy na několik dní, tedy jsou zde připraveny situace, kdy vše nešlo úplně hladce a vy se musíte vypořádat s dalšími nástrahami. Dojde tedy například na to, že vaše únikové vozidlo bude mít nehodu a vy se budete muset před policií opevnit v nedaleké sámošce a následně čekat na jiné únikové vozidlo, či vrtulník. Navíc je třeba ochraňovat to, co jste předtím nakradli, jelikož policie se to bude snažit zabavit. Je tím pádem dobré, po havárii všechny peníze rychle přemístit, aby se k nim pořádkové síly nemohli dostat.

Hra působí jako celek promyšleně a lidé jenž jí vyvíjeli nejspíše věděli, co přesně chtějí vytvořit a do jisté míry se jim to povedlo. Během vloupaček hraje hudba správného akčního tempa. Grafika sice nepatří k tomu nejlepšímu, co dnešní hry mohou nabídnout, ale nevypadá ani vysloveně špatně. Jako podstatný faktor u takového hry beru fakt, že běhá naprosto plynule v 60 snímcích za sekundu a to při plném rozlišení. Ohledně grafiky je pak nutno brát v potaz, že hra je pouze upravenou verzí s předchozí řady konzol, takže je možné, že nějaké výraznější změny se dočkáme až v případě třetího dílu, který by mohl tuto sérii ještě více přiblížit k dokonalosti. I když není jisté, jestli se nějaké pokračování chystá, ale pevně v to doufám.

PayDay 2 Crimewave Edition je opravdu povedená hra, jež si bere na paškál tématiku bankovních lupičů. Snoubí v sobě skvělý akční zážitek s nutností nad hrou uvažovat a využívat taktických postupů. Hra je sice předělávkou pár let starého počinu, ale i tak vypadá k světu, i když se rozhodně nemůže vizuálem měřit s naprostými novinkami dnešní doby, ale zato běhá velice příjemných a stabilních 60 snímků za sekundu, při rozlišení 1080p. Jako hlavní chybičku na kráse bych v tomto případě viděl zásadně v umělé inteligenci, která působí ve spoustě případů opravdu tupě.

HODNOCENÍ: 7/10

Vloženo: 19.6.2015
Celkem hodnotilo 135 zákazníků.