8. NHL 21 (PS4)
9. Ghost of Tsushima (PS4)
10. Forza Horizon 4 (Xbox One)

Recenze Thief – Co je tvé, je mé

Recenze Thief – Co je tvé, je mé

Thief

Je to již 10 let od vydání třetího Thiefa, tenkrát pod vývojářským studiem Ion Storm. Byla to velice atmosférická a temná hra, která vám nic jen tak nedarovala, ovšem zážitek z ní byl úžasný. A nyní konečně vychází další díl, možná by bylo lepší říci restart, v podobě hry Thief (pořadové číslo 4 se neuvádí, přestože se jedná o 4 díl) od Square Enix. A jde čtvrtý Zloděj ve šlépějích svých předchůdců?

Zloděj je povolání mé
Thief
Thief je jednoznačně hra zaměřená na zlodějské řemeslo. I v tomto díle se vžijete do kůže zlodějského mistra Garreta, který se opět vrací do města The City. Celá hra se odehrává opět v temných zákoutích středověku, kdy bylo ponurých míst více než dost a jedním z těchto míst je i zmiňované The City. Zde si vyzkoušíte jaké to je být opravdovým zlodějem a jestli je to jednoduchá cesta života. Spolehnout se můžete jen sami na sebe.

Svět je velice povedený a temný jako to bylo u všech předchůdců jen v krásném grafickém kabátku. Ale pokud čekáte úplně stejnou hru, jakou byl Dishonored, který byl spíše původním Thiefem inspirovaný, tak jste na omylu, jelikož přímý střet bude většinou znamenat smrt. Takže se připravte na tu pravou stealth akci. Je třeba dosti využívat veškerých stínů a schovávaček. Tato hra je ovšem koncipovaná stejně jako Dishonored z pohledu první osoby (Thief 3 disponoval i pohledem z třetí osoby), ovšem ruce jsou animovány úžasně.

Vzhůru do Města

Musím se však přiznat, že hra je více lineární, než tomu bylo u třetího dílu, ale i tak to nedává znát. Protože po hratelnostní stránce je vítečně ukuchtěná a tak ostudu svých legendárním PCThief předchůdcům nedělá. Příběhově hra výrazněji nenavazuje na předchozí trilogii, jak jsem psal v úvodu, jedná se spíše o restart. Jako Garret jste mistrem ve svém oboru, ovšem postrádá spoustu lidských vlastností, ovšem sebedůvěra to není. To je znát při průchodu hrou. Cítíte se v jeho kůži, jako já jsem ten nejlepší a vy ostatní zalezte do díry!

Co se týče těch ostatních postav napříč hrou, tak narazíte na spoustu individuí, vagabundů, ale i zámožných lidí, kteří dotvářejí atmosféru hry do té správné míry. Ve hře se vyskytuje i spousta cutscén, které někdy působý až zbytečně. Opět se ve hře dočkáte také trochu toho nadpřirozena, stejně jako u předchůdců. Ovšem ne každého příběh nadchne, na mě celkem zapůsobil.

Nastavení podle gusta

Pokud vás zajímá, jak je hra nastavená, tak to budete příjemně překvapení, protože si spoustu věcí do hry navolíte sami. Takže pokud vám nesedí třeba funkce focus, kterou bych přirovnal například k Eagle View u Assassins Creed, tak ji můžete vypnout. Jinak ji využijete k hledání předmětů, pastí, i k vyhledání stráží. Vlastně je možné si nastavit celé HUD u hry a je tak možné hrát čistě bez všemožných herních pomůcek.Thief

Dále je možnost si kompletně navolit obtížnost hry. A když jste opravdu, ale opravdu hardcore hráč, je možné si ve hře nastavit i permanentní smrt, takže pokud trpíte masochismem a rádi umíráte, tak je to něco právě pro vás. Nebo si můžete dát jen velké rozmezí mezi checkpointy, což také značně zvyšuje obtížnost hry.

Bez luku a šperháků ani ránu

Ke správnému zloději patří také to správné náčiníčko. Jenže v této hře na vše potřebujete peníze, i na svůj vlastní výcvik. Takže pokud chcete jen tak procházet hrou a vychutnávat si příběh, dosti si hru ztížíte. Je třeba vlastně krást vše cenné, na co vaše bystré oči narazí. Protože holýma ruka vše provádět prostě nejde a vybavení je potřeba. Takže pokud chcete, krást drahocenné malby Městem známých umělců, tak budete potřebovat speciální nožík.

Tou hlavní hračkou, kterou však ve všech dílech Garret disponoval, je luk. A tak se spousta vylepšování točí i kolem něj a používaných šípů. Kterých je celá škála od těch nejzákladnějších s ocelovým hrotem, přes uspávací, zápalné a vodní, až po šípy s lanem, které vám budou hodit na několika, bohužel designery vybraných místech, což je škoda a náruživé fanoušky to trochu zklame, dokonce jeho využití bylo více demonstrováno v posledním Tomb Raiderovi.

ThiefAsi se někde stala chyba

Jenže toto není to jediné, co bylo ve hře zjednodušeno, nebo značně ořezáno. Dalším kiksem bych nazval samotné stráže, ty jsou asi vzdálení bratranci supermana, protože vás dokážou zahlédnout i skrz naprosto neprostupnou zeď. Áchjo. Navíc fanoušci úvodní trilogie, by určitě našli ve hře spoustu nedodělků. Také seznam stráží je po čertech nízký, vlastně jsou jen 2 typy: s mečem a s kuší. Ovšem musím říct, že to mě až tak za srdce netahalo. Protože na dnes již staré X360 se mi hra stále hrála skvěle. Jenže ty chyby, někdy dokážou pěkně frustrovat. A nakonec ty dlouhé nahrávací časy, no co naplat.

Ponuré a fádní, ale tak to má být!

Nakonec samotný design úrovní dokáže leckdy ohromit, ovšem jsou tu i momenty, kdy vám to vše do sebe úplně nesedí. Co naplat, nikdo není dokonalý. Na srdce tu pak hlavně hraní efekty prostředí, které hrají divadlo se světly a stíny. Což je prostě nádhera. Jste prostě v období, kdy svět pustoší mor a kdy si jistý vládce nalil do skleničky trošku více slivovice a tak nějak trochu zešílel a touží lačně po moci. Takže musíte městu odpustit jistou ponurost, zkrátka tehdy nebyli města malebná plná billboardů jako v ulicích New Yorku.Thief

Restartovaný Thief nedělá svým předchůdcům ostudu, ovšem do žánru nepřidává nic moc nového, ovšem má své ohromné momenty. Hrací doba se pohybuje okolo 16-24 hodin. Podle toho jestli hrajete, nebo nehrajete vedlejší mise. Dále můžou být potěšeni PC hráči, pro ně hra vychází s českými titulky. No já měl prostě smůlu, ještě že dneska ve školách učí angličtinu.

HODNOCENÍ: 7,5/10

Vloženo: 28.2.2014 | Aktualizováno 14.4.2014
Celkem hodnotilo 146 zákazníků.