7. Assassins Creed Valhalla (PS4)
8. Farming Simulator 19 Premium E... (PC)
9. The Last of Us: Part II (PS4)
10. Mafia Trilogy (PS4)

Tom Clancys Rainbow Six: Siege - Recenze

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege - Recenze

Herní tituly podle knih Toma Clancyho jsou s  námi již celou řádku let. O to je smutnější zpráva, že tento skvělý spisovatel již není mezi námi. Avšak francouzský video-herní vydavatel Ubisoft chce jeho odkaz šířit i dál. Přeci jenom pod jmenovkou Tom Clancy vyšlo za ta léta spousta kvalitních herních sérií jako třeba Splinter Cell, Ghost Recon, či Rainbow Six. Příští rok se na nás chystá dokonce zcela nová značka v podobě The Division. Ale o tomto titulu se dnes bavit nebudu. Dnes se podíváme na pokračování taktické akce Rainbow Six: Siege. Osobně jsem rád, že toto pokračování vůbec vyšlo, jelikož s touto sérií to vypadalo nahnutě. Přeci jenom očekávaný titul Rainbow Six: Patriots byl zrušen a já osobně jsem z toho byl poměrně zklamán. S předchozími díly Vegas a Vegas 2 jsem přeci jen strávil spoustu času. Naštěstí Rainbow Six: Siege zrušen nebyl a Ubisoft do něj vynaložil obrovské naděje, tak je na čase se podívat, zda to bylo oprávněné.

Když se tato hra oznámila, první informace, která o této hře padla, se týkala toho, že hra bude čistě multiplayerová, tedy spíše nebude obsahovat žádnou příběhovou kampaň. Tato informace pochopitelně nezůstala bez odezvy . Přeci jenom singleplayer byl součástí všech předchozích dílů, tak si člověk musel už klepat na hlavu, co je tohle za trend. Kritika nejspíše udělala své a následně byla oznámena i složka hry, týkající se hry pro jednoho hráče. Ta byla vlastně první částí, do které jsem se v rámci hraní pustil. Hra jednoho hráče je zde pojmenována jako Situace. Asi je vám jasné, že o žádnou kampaň se jednat nebude. Ne, opravdu to tak není. Jedná se ve své podstatě o jakýsi druh tutoriálu, který vás seznámí s některými typy agentů, ale to podstatnější je, že vás Situace zasvětí do herních režimů, jež jsou hlavní složkou hry více hráčů. Já osobně doporučuji si tyto Situace projít a vyzkoušet si průběh daných režimů, na než se za chvíli také podíváme.  Celá singleplayerová složka je pak složena z 10 misí, kdy čas, v nich strávený, se odvíjí nejen podle daného zvoleného režimu, ale také podle obtížnosti. Obtížnost je zde ve třech úrovních a to normální, těžká a realistická. Upřímně umělá inteligence je schopná vám zatopit i na normální, hlavně tedy jejich počtem. Jejich reakční doba je na normální obtížnosti poněkud opožděná, ale jak vás zaměří máte problém. Naproti tomu na realistickou jsou jejich reakce až moc přesné a pohotové, dá se vlastně říci že mohou představovat větší výzvu, než-li živí hráči.

Zaměříme-li se na inteligenci oněch umělých protivníků dá se považovat i za pokrokovou. Nepřátelé vás jsou schopni obcházet, obklíčit, či jisté kategorie se na nás bez váhání rozeběhnou s aktivovanou C4 na hrudi. Asi proto jsou v rámci režimů Situace a Hon na teroristy nazváni vysloveně právě teroristy a ne třeba zločinci. Možná je to jakási reakce na současnou situaci ve světě, ale vzhledem k tomu, že hra je ve vývoji několik let, jedná se spíše o shodu náhod. Určitě je však vhodné postupovat proti soupeřům řízených umělou inteligencí s rozvahou, tiše a hlavně s rychlou odezvou vaší zbraně. Vlastně v žádné jiné hře jsem neměl takovou potřebu využívat tlumič jako právě v případě Rainbow Six Siege.

Gameplay Xbox One - Situace Ochrana rukojmích

Celkově veškeré vybavení, které můžete nosit, tu není jen pro parádu, ale má i své opodstatnění a praktické využití. Vlastně záleží i na vašem výběru agenta. Agenti jsou vlastně určití profesionálové v oboru a každý konkrétní agent disponuje nějakým tím unikátním kouskem vybavení. Tudíž každý může týmu, ať už bránícímu, či útočícímu, něčím přispět. Výčet agentů je postaven na nějakých 20 unikátních variacích, které jsou rozděleny do 5ti tříd po čtyřech agentech, kdy dva jsou útočící a dva defenzivní. Máme tu tedy zastoupení z řad SAS (Velká Británie), Specnaz (Rusko), FBI (USA), GIGN (Francie) a GSG9 (Německo). Těžko však říct, jestli je nějaký z agentů univerzálem. To opravdu říci nejde. Důležité však je, že agenty je nutné odemykat, tedy nemáte k nim přístup na prvním ranku. Každý počáteční agent z pěti dostupných speciálních jednotek stojí 500 kreditů a každý další z té samé jednotky pak vždy o 500 kreditů více, než ten předchozí. Kredity získáváte pochopitelně hraním hry a to v rámci všech režimů. Což je vlastně skvělé, jelikož rank a tím pádem i lepší vybavení můžete získat i hraním singleplayeru, tudíž nebude odkázáni na rekruty při hraní hry více hráčů. Abych to ucelil kredity jsou zde zapotřebí k jakémukoliv vylepšení. Tudíž i k úpravě zbraní daných agentů. Možná bych byl však na pozoru s počáteční investicí, jelikož nákup daného předmětu u jednoho agenta se nepřenáší na ostatní. Ke každému je třeba přistupovat jako k nové postavě, která začíná od nuly.

A teď se dostávám k tomu základnímu pilíři celé hry a to je multiplayer. Ten se dělí na kooperativní, jenž je nazván Hon na teroristy, a kompetitivní. V obou případech si zahrajeme stejné režimy, avšak v jednom případě stojíte proti skutečným lidem a v tom druhém jak jinak než proti umělé inteligenci. Dalším rozdílem je fakt, že v kompetitivním režimu proti sobě stojí dva pětičlenné týmy a oba mají stejnou dobu na přípravu, před zahájením samotné hry. Avšak kooperativní režim je značně asymetrický. Vždy budete stát proti přesile a navíc záleží také na tom v kolika lidech budete spolupracovat. Je možné v rámci Honu na teroristy hrát i jako vlk samotář, ale v tomto případě je aktivní pouze jeden režim a to klasický hon na teroristy. Tato situace je založena pouze na zabití všech teroristů v dané lokaci, tedy se jedná o něco, co je možné v jednom člověku zvládnout, ale i tak se jedná o jistý oříšek. Ostatní režimy, k nimž se níže dostanu, jsou v jednom hráči absolutně nemožné úspěšně dokončit.  Proto je hra v situaci vlk samotář ani nenabízí.

Mou nejoblíbenější situací je Záchrana rukojmích. Je to velmi prosté. Vy co by člen záchranného týmu musíte lokalizovat rukojmí, pobít nepřátele a zachráněného dovést na místo vyzvednutí. Tento režim má v kooperativním režimu dvě části. Nemusím snad ani říkat, že jde o to, že jeden tým rukojmí drží a druhý jej musí ze spárů prvního týmu osvobodit. V kooperativním režimu jde pouze o to, rukojmí zachránit, ale naproti tomu stojíte proti přesile. V opačném případě je potom tato situace nazvána Ochrana rukojmích a zde je nutné udržet důležitou osobu na živu během čtyř vln nepřátel. Vlny se postupně ztěžují a například ve dvou lidech je tato situace velice obtížná a to i na normální obtížnosti. Poslední situací je Zneškodnění bomby. Opět se v kooperaci jedná o těžší variantu. Nejprve musíte nalézt dvě výbušniny, pak zneškodnit jejich obranu a výbušniny deaktivovat, při tom však musíte ustát útok teroristů, kteří se vám v tom budou snažit zabránit. Kompetitivní klání je pak obdobné, jen opět se tu hraje na bránící a útočící tým.

Musím říci, že i přes jisté obavy ve mě tento díl Duhové šestky nechává velmi pozitivní dojem. Nejvíce jsem si užíval kooperativní režim Hon na teroristy, ale pochopitelně klání mezi skutečnými hráči má jistou hloubku. Jelikož se nejedná jen o běhání a střílení, ale je zapotřebí i nějaké té taktiky. Tedy jde o něco, co v multiplayerových hrách velmi často chybí. Pokud se rozhodnete vyrazit na nepřátele stylem Call of Duty, pak vás čeká rychlá smrt a to při nejlepším. To horší přijde potom, jelikož ve hře není žádný respawn. Jakmile v daném kole zemřete, jste prostě mrtví. Ovšem pokud neutrpíte smrtelný zásah do srdce, či hlavy může vás ještě kolega s týmu zachránit. Toto oživení doplňuje pouze polovinu zdraví, takže je nutné se mít poté více na pozoru. Na oživení je navíc časový limit, který indikuje stav vykrvácení. Odpočet do smrti jde zastavit přidržením rány. Hra mi tímto přijde velice skvěle podaná, i když se v tomto případě dá i trochu podvádět. Když jsme měli v s kamarádem indikátor zdraví hodně nízko, střelili jsme se do nohou a následně oživili a měli hnedle 50% zdraví. Možná si řeknete, že to je teda pěknej cheat, ale nakonec budete rádi, že ta možnost tu je.

U technického zpracování jsem byl poměrně rozpačitý. Co si budeme nalhávat Ubisoft měl poslední dobou takový "drobný" problém s optimalizací svých her. Proto se mi jen těžko věřilo, že právě Rainbow Six Siege je opravdu od Ubisoftu. A je to hlavně tím, že tato hra běží jak má, což je dnes poměrně vzácnost. Hra vypadá i celkem k světu, co do vizuálu se týče. Herní prostředí je vytvořeno v enginu posledních assassínů a je to na hře poměrně znát. Takže vám hra může z počátku připadat strohá, ale následně vám začne pomalu docházet, že hra vlastně vypadá opravdu dobře. Jelikož si začnete všímat věcí, jako stop které jsou zanechávány v rozstřelené mouce, po ránu se vznášející oblaka mlhy, atp. Dále mapy ve kterých se budete pohybovat nejsou statické a mají několik denních variant a bylo k mému překvapení, že hraní během noci má jinou atmosféru, než-li za bílého dne. Tyto pocity ve mne zatím, žádná jiná akční multiplayerová hra nezanechávala. K tomu všemu si přičtěte zničitelné prostředí, které může velmi rychle změnit vyvážení sil a velmi povedenou fyziku a balistiku a máte opravdu komplexní akční zábavu. Ne náhodou jsem si při hraní této hry vzpomněl na staré časy, kdy jsem hrával hru SWAT. Tato hra vlastně není ani tak pokračováním samotného Rainbow Six, ale spíše hry SWAT. Veškeré zvuky navíc korespondují s celkovým feelingem hry, takže pokud disponujete kvalitními sluchátky, čeká vás opravdu jedinečný herní zážitek. Nakonec to chce jediné, dobrou partu kamarádů a nic vám k vychutnání si naplno této hry nebrání. Jediná věc, kterou hře však nekompromisně musím vytknout je nestabilita serverů, což někdy může člověk opravdu rozčílit. Naštěstí odpojování hry od serverů je čím dál méně časté a to je velmi dobrá zpráva.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege je opravdu jedinečnou akční zábavou, kterou žádná jiná hra v žánru zatím nabídnout nemůže. Může se chlubit dynamickou hratelností, zničitelností prostředí a nutností u hraní využívat mozkových závitů. Její audiovizuální zpracování je na poměrně vysoké úrovni a dalším a dalším časem stráveným ve hře se vám bude líbit více a více. Jedinou výtku bych měl zatím k výpadkům serverů, ale zdá se, že tento problém je již pomalinku vyřešen. Třešničkou na dortu je pak česká lokalizace na všech třech platformách.

Vloženo: 8.12.2015
Celkem hodnotilo 142 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 142 zákazníků.