9. God of War (PS4)
10. Assassins Creed: Odyssey (Xbox One)

FIFA 19
NHL 19
Shadow of the Tomb Raider

Yakuza 6: The Song of Life - Recenze

Může se zdát, že s recenzí na poslední díl městské akce Yakuza 6: The Song of Life přicházíme tak trochu s křížkem po funuse. Hra vyšla již v roce 2016, ale pouze v Japonsku a anlicky mluvící svět si na ní musel počkat poměrně dlouhou dobu. Ostatně, série se největší popularitě těší právě v zemi zapadajícího Slunce, ale Sega si naštěstí uvědomila, že i na Západě jsou pěněženky hráčů široce rozevřeny, o čemž svědčí i fakt, že nedávno vyšel remake úplně prvního dílu této ságy. Přiznám se rovnou, že pro mě osobně je právě poslední pokračování mojí první zkušeností s Yakuzou a nevěděl jsem tak, co přesně můžu od hry očekávat. O to větší bylo moje překvapení a snad i lítost, že mi tento klenot tak dlouho proklouzával mezi prsty.

Začátek hry navazuje plynule na události předchozího dílu. Hlavní hrdina, Kazuma Kyriu, se zotavuje z vážných zranění v nemocnici, ale nečekaná návštěva od policie mu tak trochu pokazí plány a je odsouzen na tři roky. Kazuma ovšem tuto skutečnost přijme s ledovým klidem, který tak jen odráží jeho odhodlání zpřetrhat veškerá pouta s Yakuzou. Po propuštění z vězení ovšem zjišťuje, že se jeho chráněnkyně Haruka stala obětí ne úplně náhodné autenehody a leží v komatu v nemocnici. Haruka ale není v nemocnici sama, spolu s ní je tam i její malý syn Haruto, který se během Kazumova pobytu ve vězení narodil a Kazuma se tak stává jeho opatrovníkem. Tento poněkud překvapivý fakt jen umocňuje Kazumův vztah k Haruko, který se formuje již od prvního dílu série. Právě Haruko stála za Kazumovým rozhodnutím opustit nebezpečné prostředí japonské mafie a naplno se věnovat roli “otce”, kterého Haruko tak nutně hledala. Harutův otec je pro všechny jednou velkou hádankou a právě pátrání po něm se tak stane tím prvním, kam nás zavejdou naše kroky. Zpočátku se toto může zdát být poměrně banální zápletkou, ale vše slouží jen jako odrazový můstek do spletitého příběhu plného zvratů, emotivních zážitků a boje mezi japonskou yakuzou, čínskými triádami a korejskou mafií.

Jestli je něco tou největší devizou Yakuzy, je to právě příběh a styl jeho vyprávění. Dalo by se říct, že ostatní složky hry jsou tak trochu do počtu a slouží jen jako kulisy pro epochální příběh plný skvěle napsaných postav. Kazuma Kyriu je takovou asijskou verzí Clinta Eastwooda, hrdina bez emocí v obličeji, ale s o to větší vášni v srdci. Skutečně, škála jeho výrazových prostředků obnáší sveřepý pohled, jeden ještě více sveřepý a náznak úsměvu. I přesto jde o jednu z nejlépe ztvárněných postav, s jakou jsem se za poslední dobu ve hrách setkal a to zejména díky úžasnému dabingu. Ten je zde sice pouze v originálním znění v japonštině, ale díky skvělé animaci obličejů sedí hře jak hrnec víte kam. Postavy tak promlouvají s pověstnou japonskou dikcí, často až kulemetnou rychlostí slov a nesporným přehráváním, ale nedokážu si představit, že by to mělo být jinak. I vedlejší postavy jsou skvěle zahrány a lehce si je zapamatujete. Ať jde o mírně cholerického dobráka Naguma, inspektora Makoto Date, nebo hlavu klanu Hirose, kterého ve hře hraje sám velký Takeshi Kitano. Pokud máte dojem, že spletitost příběhu a události předchozích dílů jsou důležité pro pochopení příběhu, máte pravdu. Bez alespoň základních informací budete ze začátku trochu tápat kdo, s kým a proč. Naštěstí přímo ve hře je obsáhla rekapitulace všech dílů, i když jen textovou formou. Pro ty z Vás, kteří disponují neomezeným množstvím času, doporučuji studovat na Youtube. Ale pozor, jen u Yakuzy 6 je příběhových animací hned cca 13 hodin, u předchozích dílů tomu bude podobně. K příběhu bych snad měl jen jednu výtku. Často se mi zdálo, že hra obsahuje až moc animací, které příběh nijak zvlášť neposunou. Pár stran scénáře by asi šlo proškrtat pro trochu plynujejší vyprávění.

Kromě hlavní příběhové linky se setkáte s nepřeberným množstvím vedlejších úkolů. Ty sice nemájí žádný dopad na vývoj událostí ve hře, jsou spíš jakousi vsuvkou, často s vtipnou zápletkou. Budete tak řešit problémy dospívající zpěvačky, potíže majitele stánku s tofu, nebo shánět autogram pro malou holčičku. Vedlejší úkoly ale postrádají větší hloubku a drtivá většina z nich stejně vyústí jen v to, komu a jak zlámete pár kostí. Jako prostředek pro získávání zkušeností a snad i jako malá exkurze do zvyklostí japonské mentality a života slouží dobře. Nedílnou součástí hry jsou i mini ůkoly, které dostáváte přes mobilní aplikaci Troublr. Přes ní s Vámi komunikují obyvatelé Tokia a Vy máte možnost na jejich prosbu zareagovat. V první chvíli se toto celé zdá jako fajn koncept, ale postupem času jsem si odporné oznámení o dalším generickém úkolu absolutně zprotivil a aplikaci Troublr začal ignorovat.

A jak se vlastně nová Yakuza hraje? Jde o klasickou městskou akci v otevřeném světě. Nedílnou součástí hry je samozřejmě soubojový systém, který od posledního dílu prošel mírným zjednodušením. Na můj vkus možná až velkým. V pohodě si vystačíte s jedním základním kombem a několika variacemi, ale defacto jen budete zuřivě mačkat dvě tlačítka. Nechybí samozřejmě ani možnost úskoku a krytu, ale jejich využití není, kromě boss fightů nijak extra důležité. K jednoduchosti přispívá i to, že u sebe můžete nosit snad nekonečnou zásobu jídla a kdykoliv během boje si nacpat břicho a vrátit se do něj opět v plné síle. Tam kde hra postrádá obtížnost, vše plně vynahrazuje efektivností a zábavou. Tak předně, všude po ulicích se válí všemožné harampádí, které se dá použít jako zbraň. Pokud jste obklopeni přesilou, není nic uspokojivějšího, než popadnout kolo a plynulým švihem se zbavit všech protivníků kolem sebe.

Vhodnou pomůckou je i dopravní kužel, který dokáže na hlavě nepřítele hotové divy. Protivnící s sebou také často nosí různé zbraně a při správném našasování specialního útoku je možné si je přivlastnit. To je vlasně I jeden z mála případů, kdy použijete střelnou zbraň. Kazuma vyznává pouze boj vlastním tělem a žádnou zbraň u sebe tak mít po celou hru nebudete. Při soubojích se Vám postupně bude nabíjet tzv. “Heat” a při jeho aktivaci se z Kazumy stane doslova stroj na zabíjení. V tu chvíli je rychlost jeho úderů lidkým okem skoro nepostřehnutelná a hodit se bude hlavně při boss fightech, jelikož v nich poboným “heat” režimem disponuje i nepřítel. Jak ale zaznělo na začátku, souboje nejsou nijak težké a myslím, že při normální obtížnosti hrou projde bez problémů úplně každý.

K soubojům patří i starost a budování svého vlastního klanu. O něj se ale nebudete starat vlastními pěstmi někde na ulicích, ale jeho slávu si vybojujete ve variaci na “tower defense” hry. Hra se přepne do pohledu zhora a Vaším úkolem bude dát na frak nepřátelskému klanu. K tomu budete na bojiště vypouštět Vaše vlastní jednotky, které pak automaticky půjdou směrem k nepříteli a pokusí se ho udolat. Za to získáte další jednotky, které opět pustíte do souboje. Kromě základních pěšáků můžete použít I speciální jednotky, které mají vylepšené vlastnosti a disponují i unikátní vlastností. Přiznám se ale, že tahle část hry si moje sympatie nezískala a kromě tutoriálu jsem se jí pak v průběhu hraní již nevěnoval.

Za každý vyhraný souboj, nebo splněný úkol samožřejmě dostanete nějaké ty zkušenostní body. Ty jsou zde rozděleny do 5ti kategorií a pomocí nich si pak budete vylepšovat statistiky, jako je úroveň zdraví, síla útoků, nebo rychlost nabíjení “Heat”, nebo je investovat do nových skillů a vylepšení. Těch je ve hře neskutečné množství. Ze začátku zde najdete poměrně očekávané věci jako větší rychlost, lepší regeneraci zdraví či vylepšený sprint, ale postupem času a úměrně k ceně dojde i na specialitky jako odolnost proti alkoholu, nové balicí techniky na slečny v baru, nebo na větší obsah žaludku. Ano, čtete dobře, nepomátl jsem se. Ve hře funguje jeden poměrně zábavný mechanismus a to je návštěva desítek různých restauračních zařízení. Zde si můžete nakoupit něco k snědku a suroviny pak přeměnit ve zkušenosti. Jenže žaludek nemáte bezedný, jídla se Vám tam vejde jen tak, aby jste se nepřejedli a právě vetší kapacita žaludku tak v konečném důsledku vyústí ve větší příjem zkušeností. Plný žaludek je potřeba vyprazdnit, ale nebojte se, na záchodovou minihru naštěstí nedojde, trávit budete běháním po ulicích a bojem. Ale i na trávení je zde skill, jak jste jistě čekali.

K Yakuze patří i obrovské množství vedlejších aktivit. Nejinak je tomu i v případě posledního dílu a že je z čeho vybírat. Nemá smysl zde vypisovat vše, ale budete mít možnost zahrát si šipky, zazpívat karaoke, nebo vyzkoušet znalosti v různých kvízech, zahrajete si mahjong, nebo zkusíte sbalit hostesku v baru. Navštivit lze i videoherny a klidně utopit desítky hodin v kompletní verzi Virtual Fighter 5, nebo dalších her z portfolia Segy. No a tím největším lákadlem jsou pak pochopitelně internetové kavárny a live chat s poměrně obdařenými dívkami, které jsou dychtivé po komunikaci a nebojí se jí náležitě odměnit. Komunikace s nimi obstará jednoduchá minihra, jen je potřeba ve správném pořadí mačkat tlačítka na ovladači, ale odměnou za to budou stále menší plochy oblečení. Bohužel, dívky jsou jen dvě, ale mělo by se snad jednat o skutečné herečky z filmu pro dospělé. Ano, i tohle jsou japonské hry.

Technická stránka hry není nijak oslnivá, ale to je u japonských her již tak nějak pravidlem. Běží na novém Dragon enginu a nutno uznat, že absolutně plynule. Hru jsem pro recenzi hrál na PS4 Slim a drží si skálopevných 30fps. O věrnosti obličejových animací jsem se již zmínil, některé postavy jsou skutečně neuveřitelně realistické. O vedlejších už to tolik neplatí, velice často se dokonce stane, že v davu nepřátel stojí dva identiční hned vedle sebe a neliší se ani různou barvou trička. Herní prostředí je typicky “hranaté”, objekty mají málo detailů a celkově hra vypadá jen lehce nadprůmerně. Nejlépe asi vypadá v noci, ulice Tokia plné neonů vypadají skvěle. Herní mapa je na poměry moderních open wolrd her vyloženě malá, ale o to snáze zapamatovatelná a po chvíly hraní si budete připadat jako doma. Pozitivní ale je, že se ve hře skoro nepotkáte s nahrávací obrazovkou a nic tak neruší tepmo vyprávění.

Recenze je u konce a podle všeho i série Yakuza. Další díl s Kazumou se již neplánuje a podle mě jde o důstojné rozloučení. Yakuza vždy nabízela hlavně skvěle napsaný příběh, dynamické souboje a hutnou omáčku okolo. To vše najdete i v posledním díle a bavit by se u něj měl jak nováček, tak i ten, kdo se sérií posledních 10 let trávil stovky hodin. Dojem kazí jen trochu jednoduchý soubojový systém, jinak hře není moc co vytknout. Těch pár věcí, které jsem v recenzi kritizoval nemá žádný vliv na herní zážitek jako takový. Za mě tedy mohu Yakuza 6: The Song of Life směle doporučit.

Vloženo: 2.5.2018
Celkem hodnotilo 3 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 3 zákazníků.