Ride - Recenze

Svět milovníků závodních her by se dal rozdělit na dvě skupiny. První skupinou jsou milovníci čtyřkol a tou druhou skupinou jsou milovníci dvoukol. Ale občas má člověk jedné z těchto skupin chuť zahrát si hru z opačné strany mince. Já bych se řadil k milovníkům čtyřkol. tedy automobilových závodních her, jenže pak byla oznámena hra Ride a já si říkal, že jednou by neuškodilo zahrát si nějakou motorkovou hru. Jasný, byli tu hry jako MotoGP, tak proč si nevyzkoušet je, že? No šlo o to, že Ride není spojena jen s klasickými okruhy, ale nabízí také tratě mimo známé závodní auto-moto dromy. Takže nezbývá už nic jiného, než nasednout a vyrazit za vítězstvím.

Opravdu dlouhá kariéra

Je jasné, že vzhledem k tomu, že Ride spadá do žánru závodních her, tak neobsahuje žádnou příběhovou kampaň. Místo toho tu najdeme opravdu rozsáhlí šampionát. Ten je rozdělen do několika kategorií, které jsou dány podle typu motorek, jejich výkonu, či například místa původu. Rozhodně kategorií, ve kterých můžete závodit, není málo. No vlastně bych to bral jako slušnou nadílku, která nějakou tu dobu vydrží. Avšak těmito kategoriemi to nekončí, jelikož každá z nich ještě obsahuje několik šampionátů, které jsou většinou složeny z několika závodů v různých modech. Ne vždy se jedná o klasický závod. Každopádně já během hraní přišel na jednu dost podstatnou věc, že pokud bych hrál jednu kategorii, dokud bych ji celou neodjel, asi bych se zbláznil, jelikož jezdit s tou samou motorkou stále dokola, to není pro mě, ne tedy, že by tu nebyla možnost si koupit jinou motorku, ale na druhou stranu opravdu potřebuji mít dva motocykly v jedné třídě? Místo toho je lepší, že je možné mezi kategoriemi a jejich šampionáty libovolně přepínat. Takže stereotyp s jednou motorkou byl náhle fuč. Je tedy více než jasné, že pokud se odhodláte dojet všechny turnaje v rámci všech kategorií, či tříd, pak vás potěší to, že hra vám vydrží na opravdu spousty hodin.

Něco je špatně? Nebo se mi to snad jen zdá?

Když jsem tuhle hru spustil poprvé, tak jsem si říkal paráda, vše běží jak má a hra ani nevypadá nejhůř. Tedy nevypadá nejhůř na poměry studia Milestone, které jaksi nikdy nešlo s dobou ohledně grafického zpracování a hra tak úplně graficky nestačí současným trendům a době ve které je vyvíjena.  Bohužel jsem pustil další trať, která už obsahovala i UI soupeře (předchozí trať byla tutoriál a jelo se o samotě) a najednou jsem prozřel a všiml si silných technických nedostatků této hry a i faktu, že vývojáři s novými konzolami pracovat stále neumějí a nejspíše se s nimi sžívají poněkud déle. Jenže toto nemění nic na faktu, že obraz se s více soupeři začal trhat, což je na hru, která po technické stránce nedosahuje kvalit her jako Forza, Need for Speed, či DriveClub, velmi nemilé. A dokazuje to opravdu jen jedno, neschopnost vývojářů hru nejprve pořádně zoptimalizovat. Tyto problémy se však týkají nejen testované Xbox One verze, ale i verze pro Playstation 4. Došlo dokonce k tomu, že vydání hry v USA bylo odsunuto, až na konec května/ začátek června tohoto roku.

Ale abych hru jen nekritizoval, tak hudební doprovod ke hře je naopak vcelku povedený, a myslím, že energie rockových songů neodmyslitelně patří k hrám tohoto typu. Obzvláště těchto motocyklových. Závody tak vzbuzují dojem opravdu slušné adrenalinové jízdy. Když hra následně dostane potřebných oprav v rámci optimalizace chodu hry, pak se hra jisto jistě zařadí mezi to nejlepší, co je v tomto žánru k dispozici a upřímně bych jí to i přál. Ale za současných podmínek to rozhodně lehké mít nebude.

Fyzika a hratelnost? Výborné!

Naštěstí výše zmiňované nedostatky jsou asi tím jediným, co mi kazilo celkový dojem ze hry. Naproti tomu ovládaní a celková hratelnost jsou velmi dobře vybalancovány. Hru si tak užije naprosto každý. Ride totiž nabízí několik předvoleb základního fyzikálního modelu, tedy standartní, poloprofesionál a profesionál. Standart má zapnutou většinu pomocníků, tedy jako je kontrola stability, či trakce. Poloprofesionál pak má většinu pomocníků povypínanou a fyzika je o něco více nekompromisnější. Nakonec je tu profesionál, kdy jsou pomocníky vypnuté, a hráči nestačí jedno tlačítko pro brzdu. Brzdový systém je zde rozdělen na přední a zadní brzdu, což je poněkud složitější na ovládání, avšak zvyšuje to celkovou autenticitu. Poslední variantu bych doporučil jen opravdu ostříleným hráčům tohoto typu závodních her.

Nemůžu si pomoct, ale přišlo mi, že umělá inteligence soupeřů je opravdu agresivní a dá vám zabrat i na obtížnosti Normal. Dokonce až takovým způsobem, že pokud toužíte vždy jen po prvním místě, čeká vás slušná dávka restartů a to i přes možnost použití flashbacků. Ty se tedy v mém případě celkem osvědčili, jelikož nejsem zrovna tím nejlepším motocyklovým závodníkem. I když po chvíli se mi i tato hra docela slušně dostala pod kůži. Jenže zdejší flashbacky mají jednu nevýhodu a to tu, že nějakou dobu trvá, než se dají opět použít, takže pokud svou chybu nenapravíte poprvé, tak jí nenapravíte vůbec. A jelikož UI se v této hře s nikým nepáře, tak pokud uděláte nějakou fatální chybu a to ideálně dvakrát, ani na nižších obtížnostech se většinou už na první místo nedostanete.

Široká nabídka motorek a tratí také není nejméně

Další plusový bodík u mě má Ride za to, že obsahuje opravdu širokou škálu motocyklů. Hra totiž obsahuje přes sto různých motocyklů různých značek a tříd. Myslím, že si v tomto ohledu najde ten svůj stroj každý. Mě osobně se nejvíce osvědčili motorky značek Ducatti, Aprila a Kawasaki. V podstatě jiné značky jsem ve hře ani nenakupoval. Dokonce jsem byl překvapen i z toho, že ve hře je možnost tyto motorky tunit, nebo chcete-li vylepšovat a to ať už po vizuální stránce, nebo po té výkonnostní. Je tedy pravda, že není zrovna těžké si každou motorku vylepšit na maximální možnou variantu, jelikož lepší díly nejsou nijak drahé a vlastně ani motorky samotné. A pokud budete v závodech vítězit, pak ani o virtuální peníze zrovna nouze není.

Nějakou dobu se mluvilo o tom, že ve hře není zrovna vysoký počet tratí, tedy že jich je jenom patnáct. Tak vás mohu uklidnit. Tratí je zde více než patnáct, je jich zde dokonce přes třicet. Patnáct je tu totiž destinací, ve kterých se dané tratě nacházejí. I když bych měl říci i to, že většinou se jedná jen o různé modifikace jednoho okruhu, tak i přesto dokážou být různé varianty jedné trati dostatečné své, aby nepůsobili jen jako trochu odlišná kopie té předchozí. Tudíž závodění si zde užijete až až, a přitom se můžete i pokochat některými scenériemi podél tratí. Na neštěstí zde narážím na další problém této hry. Než se k jízdě po trati dostanete, bude muset absolvovat velmi dlouhou a nezáživnou nahrávací obrazovku. Dokonce jsem u některých závodů musel čekat i pár minut, než sem se do závodu dostal, což bylo opravdu frustrující.

Modů je tak akorát

V dnešní době by bylo asi velice stereotypní, kdyby hra, která není jen licencí nějaké světové soutěže, obsahovala pouze jeden typ závodu, tedy jenom čistě závod se soupeři. Naštěstí to se této hry netýká. Krom nahánění soupeřů, zde budete například soupeřit s časem, či v rámci časového úseku budete muset předjet svého soupeře a být před ním několik vteřin, abyste závod vyhráli. Dále tu pak je i závod typu předjeď daný počet soupeřů v určitém časovém úseku. No když nad tím tak přemýšlím, tak ostatní závody, krom klasického, mají nějakou zálibu v soupeření s časem. No vývojáři nejspíše touží čas porážet, i když v případě Ride je čas spíše proti nim, jelikož by si s opravami neměli dávat tolik načas.

Samozřejmě ve hře nechybí i možnost hraní ve více hráčích. Navíc máte dvě varianty multiplayeru. Tou první je klasické závodění s lidmi po internetu. Ale nechybí, dnes už ustupující, splitscreen multiplayer, což zjednodušeně znamená možnost hrát s kamarádem u jedné obrazovky, však za současného stavu hry bych tento mod příliš nedoporučoval.

Shnutí

Ride je poměrně slušná závodní motocyklová hra, která však trpí několika podstatnými vadami na kráse. Je to hlavně špatná celková optimalizace hry jako takové, a bohužel někdy až nepříjemně dlouhé nahrávací časy. Naproti tomu nabízí dobrou hratelnost, slušnou dávku motocyklů, solidní počet tratí a fyzikální model, který si hráč přizpůsobí svým potřebám. Počítám s tím, že hra by mohla fungovat v den vydání v USA, kdy by mohli být opraveny veškeré nedostatky. Pak můžete hře přidat třeba i dva bodíky k dobru, ale bohužel zatím si hra bude muset vystačit s mírným nadprůměrem.