ScreamRide – Recenze

Když jsem dostal hru ScreamRide poprvé do ruky, absolutně jsem nevěděl, co od té hry mám vlastně čekat. Jelikož její vydání nedoprovázela žádná masová reklama, nikdo v podstatě ani neví, že tato hra má vůbec vyjít. Je to škoda, jelikož tato hra v sobě snoubí spoustu věcí, které mohou zaručit kvalitní porci zábavy. Není asi žádným tajemstvím, že pokud hru spustíte, mohou se vám vybavit i jiné tituly jako: RollerCoasterTycoon, Thriville, nebo dokonce TrackMania. Takže navléct testovací kombinézy a hurá do lunaparku budoucnosti!

Horské dráhy, centrifuga a zase horské dráhy

Víte, jak v crash testech aut, vypadají testovací figuríny? Určitě, ano. Takže je vám jasné, co takovou figurínu asi čeká a někdy je to opravdu nehezké. V této hře si roli testovací figuríny střihne partička lidí, kteří budou testovat a užívat si ty nejšílenější horské dráhy! Ale nemějte strach, vše přeci podléhá těm nejtvrdším bezpečnostním pravidlům a tak se přeci jenom „nemůže“ nic stát.  Vy si tak procestujete světem a podíváte se tak do různých prostředí, kde budete testovat tyto lunaparky budoucnosti.

Ve hře však na vás nečekají jen horské dráhy, po kterých vozíky nejezdí, ale vznáší se těsně nad kolejemi (asi nějaké ty kraviny kolem magnetismu), ale narazíte tu i na různé centrifugy, které budou nebohé crashtestery vystřelovat do stratosféry, tedy budete samozřejmě testovat kvalitu jakýchsi buněk, do kterých budete zavřeni. Nutně však nemusíte být nebohými testery, můžete se stát inženýry a tyto velkolepé horské dráhy stavět. Když o tom tak mluvím, tak se hra může zdát vcelku hloupá a nezáživná, ale opak je pravdou. U hry se můžete výborně bavit a dokonce se i nasmát. Ve finále pustíte na uzdu svou fantazii při stavbě těch nejvelkolepějších horských drah, které kdy spařily světlo světa.

Fyzika, fyzika a fyzika

Pokud bych chtěl ScreamRide po grafické stránce někam zařadit, asi bych nenašel to přesné slovo. Některé prvky mi připomínaly stylizací MirrorsEdge, postavy potom animáče od Pixaru a voda by se mohla měřit s Assassins Creed IV: Black Flag. To však neznamená, že se jedná o nějaký poslepovaný paskvil. K této hře se tento druh stylizace dokonale hodí. Takže abych to shrnul: hra není úplnou špičkou grafických prací, ale není to ani nic ošklivého. Dnes bych to přirovnal k takovému průměru, ale je fakt, že tento pocit navozuje hlavně stylizace této hry.

Tou nejpodstatnější částí této hry není grafika, ale fyzika. Hra dosti staví na různých fyzikálních jevech jako setrvačnost, rychlost, gravitace, tíhové zrychlení a na dalších faktorech, pro které ty roky ze školy neznám pojmenování. Z toho vyplívá, že pokud jezdíte moc rychle, může se stát, že vykolejíte. V této hře je také dost stavěno na destrukci prostředí, tedy celých staveb. Týká se to hlavně módu s centrifugou, kdy máte v podstatě demolovat okolí nebo sestřelovat terče a podobně. Vysvětlení se dočkáme níže. Teď nyní zpět k modelu poškození. Tomu byla věnována velká péče a tak hroucení staveb, na základě narušení jejich statiky, je velmi efektní a lahodí oku. Prostě si člověk řekne „Whauu!“

Náplň? Zábava!

Výše jsem více méně popsal základní náplň hry, ale nyní se na hratelnost podíváme trochu podrobněji. Hra se skládá převážně ze tří herních modů, kdy dva jsou si podobné, ale přitom jiné, a tím třetí je absolutní šílenost. Jedná se o jízdu na horské dráze, inženýrství (tedy stavba horské dráhy) a demolice, tj. ta zmíněná šílenost. Všechny tyto módy tvoří kampaň, která se odehrává napříč světem, kdy pokaždé se podíváme do trochu jiného prostředí a vyzkoušíme naše dovednosti v těchto módech. Nechybí samozřejmě možnost hrát tyto módy i samostatně mimo kampaň.

Tak k prvnímu módu, tedy jízdě na horské dráze. Nejde o nic jiného, než o řízení vozíku po kolejích. Člověk si asi říká, jak se dá řídit něco, co jede po kolejích? Jo, nejde o řízení jako takové. Ovládáte plyn a brzdu a pak jen vyrovnáváte v zatáčkách. To je třeba hlavně ve vysokých rychlostech, kdy je vozík, i když se vznáší, kolikrát hodně nakloněný a hrozí odpoutání se od magnetických sil, které drží vozík u kolejí. Krom těchto základních funkcí disponuje vozík ještě turbem. To lze naplňovat správně načasovaným stisknutím tlačítka „X“ při průjezdu určitými úseky dráhy, nebo při správně načasovaném startu. Každá dráha napříč kampaní má svoje milníky, které je třeba v rámci jízdy splnit s tím, že některé jsou bonusové, ale vždy se najdou nějaké primární, které pokud nesplníte, dostaví se neúspěch a nutnost restartovat.

V modu demolice pak jde přesně o to, co byste čekali od módu s tímto názvem. Budete ovládat jakousi centrifugu, která ve vysoké rychlosti vymršťuje kapsle s testery. Kapslí je několik druhů, každá má trochu jinou aerodynamiku a průraznost, takže je nutné brát v potaz to, na co je chcete použít. Jinak primárně jde o to zničit pokud možno všechny budovy na mapě, kdy se následně můžete kochat tím, jak krásně zde funguje gravitace a fyzika celkově. Krom budov je možné se trefovat i do různých trampolín, terčů a obručí, jejichž trefení může být bonusovým milníkem daného kola. Ano, i zde jsou jisté cíle, které je nutné splnit.

Nyní se podíváme na poslední mód, a tím je Inženýr. V tomto módu se ocitáte v roli konstruktéra horských drah. Vaším cílem je z počátku pouze dokončení rozdělaných drah, ale postupem hry se dostanete i do fáze, kdy dostanete pouze nějaké zadání a podle něj pak musíte sestrojit vaši dráhu. V tomto módu je pak velmi důležité se tohoto zadání držet, jelikož zkrátka si představte, že je to vaše zakázka a za ní máte dostat zaplaceno. Jinak milníky jsou v dosti obecných rovinách, tedy kromě těch primárních, takže ve stavbě se vaší fantasii zrovna hranice nekladou. Zkrátka vytvořte tu nejšílenější horskou dráhu a máte většinou vyhráno, ale někdy je nutným milníkem, že nepřijdete o žádného pasažéra, což se mi párkrát stalo.

Ve všech třech módech je důležitým faktorem skóre. To se odvíjí od různých faktorů a samozřejmě záleží na módu, který zrovna hrajete. Pokud se jedná o módy stavby a jízdy na horské dráze, tak zde jde o několik faktorů, které ovlivňují to, kolik bodů dostanete v daném úseku. Například se jedná o rychlost, míru křiku a styl. Bonusové body jsou pak samozřejmě za překonání daných milníků, které mohou být různorodé, ale například při jízdě ve vozíku to může být třeba 6x nabít perfektně turbo. U stavby horské dráhy například to, aby rychlost vozíku nepadla pod 70km/h, atp. U demolice jde pak hlavně o to, kolik budov zničíte a hlavně, jak je zničíte, pak také jestli plníte dané milníky jako třeba sestřelit tři terče, nebo proletět třemi obručemi a tak dále. Následně je vaše celkové skóre po skončení úrovně srovnáno s výsledky vašich přátel, případně si můžete vyzkoušet, jak si vedete ve světovém žebříku. Mohu se pochlubit, že mezi recenzenty jsem v několika úrovních na první příčce. Právě tyto žebříčky mi hru nejvíc
e připodobňovaly Trackmanii. V podstatě tato zápolení o první příčky jsou jednou ze zábavných věcí na hře. Nejvíce času jsem pak trávil v režimu stavby a konstruoval vlastní dráhy.

ScreamRide je šílená hříčka, která dává vzpomenout na další hry s podobnou tématikou. Můžete u ní zažít nespočet zábavy a popustit uzdu své konstruktérské představivosti. Hra nabízí celkem pěkně stylizovanou grafiku a výborný fyzikální model, na kterém hodně staví. Pokud se u hry chcete hlavně bavit a poměřit své dovednosti s ostatními hráči z celého světa, pak tato hra by vás rozhodně neměla minout. Dále je však nutné brát v potaz, že hra je trošku dražší, než by se na poměry této hry slušelo, ale na dlažbu kvůli tomu zase nepůjdete, navíc je možné že po čase se může dostavit stereotyp, ale jinak hra nabízí celkem slušnou porci zábavy.

HODNOCENÍ: 7/10