Sébastien Loeb Rally Evo - Recenze

Italské studio Milestone má na kontě spousty závodních titulů a sérií. Některé jejich hry jsou na tom lépe a některé hůře. Mezi tituly z jejich portfolia se řadí například série SBK, Moto GP, či do nedávna i série WRC.  Tu však převzalo studio Kylotonn a verdikt nad pátým WRC jsme již pronesli. Milestone se tak vrhlo do vod vlastních titulů a značek. Prvním pokusem bylo motocyklové Ride, které nabídlo zajímavá prostředí a spoustu licencovaných motorek, jenže také disponovalo spoustou technických chyb. Druhým pokusem o vlastní značku je tak závodní offroadová hra s jedním slavným jezdem WRC v názvu. Řeč je o hře Sébastien Loeb Rally Evo. Tato hra toho naslibovala spousty. Od úplně nového enginu, přes realistickou fyziku až po spousty aut a tratí. Já se tedy hře podíval na zoubek s chutí s zjistit, zda hra dostála svým slibům.

Po obsahové stránce toho má hra opravdu co nabídnout. Ať už do počtu tratí, či vozidel. Abych byl přesný hra nabízí celkem 73 tratí a přes 50 vozidel různých značek. To jsou poměrně úctyhodná čísla. S režimy na tom hra také není nikterak špatně. Vedle klasické volné jízdy, kdy si jen vyberete typ závodu, trať a vozidlo, je zde i velmi dlouhý režim kariéry. V tomto režimu je nejprve nutné vytvořit si vlastního jezdce, název týmu a kombinézu, jenž se budete pyšnit. Poté stačí jen naskočit do samotných závodů. V kariéře pak na vás čeká celkem osm různých kategorií, kterých se můžete zúčastnit. Kdy každá kategorie ještě obsahuje několik tříd šampionátů. Ty mohou být různě dělené, jako například podle výkonu vozu, roku výroby a náhonu. Ve vámi zvolené třídě se pak schutí můžete vrhnout do víru závodění a že je na co se těšit.  Bok po boku klasické rally zde stojí závody v rally crossu, či Pikes Peak, navíc vzhledem k velkému množství tratí se ani nemusíte bát nějakého stereotypu. Jediné co mě na celé kariéře mrzí, je absence jakékoliv posloupnosti. Hned v úvodu si vlastně můžete vybrat do jaké kategorie a třídy se chcete vrhnout. No, i když jeden háček by to měla a tím jsou peníze. Téměř všechna auta je nutné si koupit a nejde si na ně vydělat jinak, než ježděním a vítězstvím v daných závodech. Vlastně peníze se tak stávají vaším jediným sokem ve výběru kategorií a tříd. Pokud je máte, nic vám již nebrání v rozletu. Já se jako velký fanda rally u hry opravdu bavil, co bavil, stále bavím.

Trošičku stranou si pak musím vzít režim Loeb Experience. Jedná se vlastně o jakýsi průřez kariérou samotného Sébastiena Loeba. Bohužel, celou jeho kariéru si zde nestřihnete, ale je zde výčet těch nejdůležitějších závodů napříč jeho kariérou.  Celá Experience byla rozdělena do jednotlivých bloků, které simulují vždy tři roky jeho působnosti  v dané soutěži. Kromě posledních let, které jezdec věnoval závodům do vrchu, si tak budete vychutnávat klasickou rally s různými vozidly značky Citroen. Proč Citroen ptáte se? No já bych řekl, že je to nejspíše dáno tím, že je francouz a tato značka je francouzská. Ale tu nejlepší možnou odpověď najdete ve videologách, které provázejí každou tříletou etapu závodníkovi kariéry. Jedná se poměrně zajímavé povídaní, tedy pokud jste fanoušky rally. A aby celý tento režim dával nějaký smysl, tak za každou etapu závodníkovi kariéry dostanete se vám ve vaší garáží zpřístupní jeden z jeho vozidel, jenž si v rámci kariéry nelze koupit a jejich získání, je závislé výhradně na tomto režimu. Upřímně, vynechat tento režim by byla obrovská škoda, tento režim za zahrání stojí.

Zajímavým jsem shledal i multiplayer. Ten se dá rozdělit do rychlého matche a soukromého lobby. Soukromé lobby využijete pouze v případě, že některý z vašich přátel vlastní tuto hru a máte tak možnost jej pozvat do hry. Ovšem Rychlý match je zde poměrně zajímavě utvořen. Při prvním vstupu do hry disponujete tisíci reputačními body. Já si z počátku říkal, ksakru proč mám už tisíc bodů. No a po prvním odjetém závodě více hráčů jsem měl jasno. Pokud budete vyhrávat, či alespoň dojíždět do třetího místa. Reputace se vám bude navyšovat. Pokud dojedete čtvrtí, tak se vám reputace ani nezvýší, ani nesníží. Ale pokud budete dojíždět na horších místech vaše reputace půjde ke dnu s vámi. Vlastně systém je o něco složitější, ale to vysvětlení je poněkud nejsrozumitelnější. Ale s klidným srdcem mohu říci, že systém hry více hráčů je velice férový a vaše celková reputace tak závisí jen na vašem řidičském umění. Opět se zde však našla věc, která mi poměrně vadila a tím jsou duchové ostatních závodníků na trati. Všichni hráči jedou danou trať ve stejnou chvíli, ale nejede proti jejich fyzickým autům, nýbrž jen proti jejich časovým duchům. Naštěstí jsem po chvilce přišel na to, že duchové se dají vypnout, avšak jediné co vám pak sděluje jaké máte momentální umístění je lišta na boku obrazovky a věřte, že při takovém závodě se na nějakou hloupou lištu vedle dívat nebudete. Přeci jenom soustředění je velice důležité k vašemu úspěchu v tomto režimu.

Dostávám se tedy ke slibu číslo dvě a tím měla být lepší fyzika a celkově hratelnost. Je věru velmi uspokojivé, že v tomto ohledu udělali v Milestone obrovský skok kupředu. Každé auto se opravdu chová jinak. Hraje zde roli váha vozidla, náhon, či celková stavba vozidla a tedy i jeho těžiště. Tedy prvky, které by jste v jejich předchozích hrách hledali jen opravdu těžko. Z parodie na rally se tak stala poměrně kvalitní rally hra, která rozhodně má co nabídnout. Je vskutku výborné, když zjistíte, že vaše hrátky s nastavením vozidla opravdu mají nějaký efekt a nejsou zde jen na oko. Možná by se tedy mohlo zdát, že hra je určena spíše milovníkům simulací a víkendoví hráči přijdou zkrátka. Ne není tomu tak. Celkově lze hru nastavit vašemu hernímu vkusu. Chcete-li simulaci, pak neváhejte a vypněte všechny pomocníky. Máte-li raději trochu volnější styl hraní, pak si pomocníky pozapínejte. Jedná se zde ve směs o možnost zapnout a vypnout kontrolu stability, ABS, možnost přidat asistenta v brzdění, či nastavení míry poškození. Všechny tyto prvky totiž mají dopad na hratelnost a celkový přístup k hráči. Je tu však jedno ale! Pokud nemáte volant, pak všechny asistenty nevypínejte. Já osobně jsem měl zapnuté abs a kontrolu stability.

Ruku v ruce se samotným chováním vozidla jde i samotný povrch trati a jeho vliv na chování vozidla. I zde je opravdu poznat zda jedete na asfaltu, šotolině, sněhu, či blátu. Každý povrch sebou nese jisté vlastnosti na které je nutné brát zřetel. Jízda na asfaltu je velmi rychlá a vozidlo lépe sedí, naopak taková jízda na sněhu je pomalejší a nese sebou i velké riziko smyku. Faktory počasí také přispívají ke změně chování automobilů. Mokrá vozovka k vám určitě nebude tak přívětivá jako ta suchá.  Osobně mohu říci, že i samotná denní doba mění celý pohled na hru a takové noční závody jsou opravdu náročné. Nikdy bych nevěřil tomu, že bez navigátora bych byl v koncích. Ani ukazatele směru v horní části obrazovky nebudete stíhat sledovat a vaše schopnost naslouchat virtuálnímu kolegovi může být klíčová. V nastavení jsem také nalezl velmi užitečnou věcičku, tedy možnost nastavit si dobu ve které vás navigátor upozorní na zatáčku, či nějakou překážku. Potřebujete vše znát s větším předstihem, či naopak chcete dostat oznámení těsně před? Není problém. Stačí si navigátora příslušně nastavit.

S novou fyzikou musel pochopitelně přijít i nový engine, který byl také v příslibech při vývoji této nové značky. A zde opět musím Milestone pochválit. Jejich nová hra vypadá úplně jinak, než všechny jejich předchozí a konečně je možné říci, že hra patří mezi současnou generaci her. Grafické zpracování je velmi detailní a je to znát na každé trati. Vývojáři si dali velkou práci s tím, aby hra vypadala co nejautentičtěji ve srovnání s reálnou předlohou. Ano, všechny tratě ve hře mají svůj reálný základ a nejsou tak smyšlené. Je tak pravdou, že kolikrát jsem se nechal unést a jen se kochal okolím trati a na okamžik i zapomněl, že jedu nějaký ten závod. No, pokud jste hráli WRC 2010 - WRC 4, pak jistě víte proč o této hře takto mluvím.

Dokonce samotná vozidla jakoby z oka vypadla svým předlohám. Bohužel některá vozidla, jako třeba Hyundai i20 WRC mají conceptní nástřiky, vzhledem k tomu, že hře občas chybí licencované nástřiky a to hlavně s poslední sezony. Naštěstí sem se nesetkal s doslova vymyšleným vozidlem a jsem za to velmi rád. Hra by však nepůsobila tak dobře, kdyby i hra nedisponovala i reálnějším zvukem vozidel. Jenž v této hře nejedou přes kopírák, jako tomu bylo v předchozích případech. Dokonce je možné se sem tam zaposlouchat i do zvuků prostředí a to hlavně v lesích, kdy je možné zaslechnout zpěvy ptáků, či různá cvrlikání. Pochopitelně se nesmíte řítit dvou stovkou lesní cestou, to potom neslyšíte nic, než burácení motoru, či praskání výfuku. Technické zpracování má však i svou stinnou stránku a Milestone tak opět v tomto směru nezklamali. Zhruba deset tratí ve hře není dooptimalizovaná a dokonce bych řekl, že nějaký proces optimalizace tyto tratě viděli jen z jedoucího vlaku. Hře v těchto případech padá framerate i na polovinu, což je velmi nemilé a mrzuté. Naštěstí je dobře, že se tak děje nízkém procentu z celkového počtu 74 tratí. A pevně věřím, že brzy přijde opravný patch. Nevím proč tomu tak je, ale nejspíše měli v Milestone nějaký šibeniční termín, který nejspíše nestihli. Protože hra vychází v Americe téměř o dva měsíce později. No, kdo ví jak to celé bylo. Avšak tato skvrnka na tváři jinak velmi povedené hry, určitě nezůstane bez odezvy a já tedy doufám, že náprava přijde brzy.

Sébastien Loeb Rally Evo je velkým skokem ku předu v tvorbě studia Milestone. Hra sebou přináší nový engine, vylepšenou fyziku a spousty herního obsahu, který by se měl postupem času navyšovat. Je nutné smeknout před celkovým feelingem hry, díky němuž se hra může pomalu přiřadit mezi velikány současné herní scény, avšak je nutné aby si do příště věnovali autoři větší pozornost optimalizaci a hra tak nebyla ničím poskvrněna. Prozatím tu tak máme výtečnou závodní hru s malou černo skvrnou na tváři.