V první části tohoto článku jsem se rozepsal o třech postavách, které definovaly různé herní žánry. Jsou mezi nimi Gordon Freeman, Diablo a Master Chief. Rád bych pokračoval ve stejném duchu s tím, že nyní to trochu genderově vyrovnáme, jak se teď poslední dobou říká. Rád bych se totiž rozepsal o dívce, slečně nebo spíše ženě, chcete-li. A tou zástupkyní něžného pohlaví nemůže být dle mého výběru nikdo jiný, než slavná Lara Croft.

Lara Croft je tu s námi přes dvacet let. Již od roku 1996, kdy vyšel první díl jménem Tomb Raider, ji můžeme vídávat s nezaměnitelným outfitem v podobě hnědých šortek, zeleného tílka a hnědého batohu. Lara Croft je jedním z nejslavnějších zástupců dobrodružných her z třetího pohledu. Ona prakticky tento žánr svým prvním dílem posunula o několik úrovní výš. Smysl pro detail, cit pro obtížnost, skvěle napsaný příběh, dobře zvládnuté ovládání na klávesnici a pěkná grafická stránka dávaly vědět, že se pomalu a jistě rodí legenda herní scény. A ještě jedno velké plus Lara Croft měla. Byla to herní postava s bujným poprsím a prakticky byla prvním sex symbolem na herní scéně. A tak i díky tomuto obdaření se velmi rychle zapsala do myslí široké veřejnosti.

Laru vytvořil Toby Gard coby hlavní grafik ještě ve společnosti Core Designs. Je však ale velice zajímavé, jak se přes dvě desetiletí vypráví životní příběh Lary Croft skrz sérii Tomb Raider. Jelikož existuje asi jedenáct velkých Tomb Raider her, tak zde máme i dvě nebo tři éry dětství malé Lary a je prakticky na vás, jakou minulost ji vyberete.

Co je určitě dané je to, že Lara Croft je žena atletické postavy s hnědýma očima a nazrzle hnědými vlasy, které jsou nejčastěji spletené do copu. Je dcerou britských aristokratických rodičů. V čem už se vyprávění příběhu liší je, že v první éře herní série Tomb Raider je Lara Croft dcerou Lorda Henshingly Crofta, narozená ve Wimbledonu v Londýně. Svá studia začínala ve skotské škole a dokončovala na škole ve Švýcarsku. Ve svých 21 letech jako jediná přežila letecké neštěstí v Himalájích. Vlastně díky této události doslova překopala svůj život a začala se vydávat na nové expedice a nová dobrodružství.

Druhá éra lehce pozměňuje otce Lary Croft. Během vyprávění jím je Lord Richard Croft, hrabě z Abbingdonu. Nyní však Lara Croft nebyla jediným očitým svědkem leteckého neštěstí. Spolu se svou matkou Amelií Croft hledají úkryt v nepálském chrámu. Zde však matka Lary při neopatrném zacházení se starověkým mečem nečekaně zmizí. Lařin otec, Richard ji několik let marně hledá. Když i ten později časem zmizí, vydává se Lara na svá dobrodružství za účelem najít oba rodiče.

Abych byl upřímný, nehrál jsem všechny díly Tomb Raidera. Nicméně jsem rád, že jsem v tom roce 1996 mohl být u toho, když jsem ho měl nainstalovaný na svém PC. První díl se totiž stává best-sellerem s více než sedmi miliony prodanými kusy po celém světě. Postupem let se z této série stává (a také jí stále je) kritiky nejlépe hodnocená  “dlouho trvající” značka.

Pokud s touto sérií nemáte zkušenosti, rozhodně bych vám tedy doporučoval si zahrát už nejnovější restart Tomb Raidera, který vyšel pod názvem Tomb Raider od Crystal Dynamics a jejich druhý díl Rise of the Tomb Raider.

Píše se rok 2001 a na herní scénu vstupuje černý kůň. Cynický, hořkým životem poznamenaný přední drogový detektiv z New Yorku má zanedlouho rozehrát svou temnou filmovou story, označovanou jako„gritty noir style“.

Stojí ve tmě sám na střeše mrakodrapu ve městě New York, pod ním se sjíždějí desítky policejních vozů, jejichž kvílející sirény protínají mráz jednoho z nejhorších blizardů, které toto město zažívá. „Všichni byli mrtví. Poslední výstřel byl už jen tzv. vykřičníkem za tím vším. Dal jsem pryč prst ze spouště a byl konec.“ Tak přesně tímto proslovem začíná hra, která finské společnosti dobude slávu na dalších 20 let.

Ano, jedná se o hru a vlastně i o herní postavu jménem Max Payne od finského stuida Remedy Entertainment. Podle mě je Max Payne jedna z nejlépe napsaných postav za posledních 25 let. Jak jsem výše zmínil, tak Max je policista. Když se však jednoho dne vrací po práci domů v New Jersey, zjišťuje, že se mu do domu vloupala parta feťáků. Bohužel, v ložnici nachází mrtvou manželku Michelle a jejich novorozenou dceru Rose. Možná to takhle na papíře vypadá jako americké klišé, ale věřte mi, že ve hře to není znát. Sice to bude vypadat divně, ale kluci z Remedy při vývoji prvního dílu Maxe neměli na účtu moc peněz a ani neměli tolik času na nějaké propracované cutscény, takže se odhodlali k odvážnému kroku. Vyprávět příběh pomocí komiksových panelů. A to byla první trefa do černého. Noir styl totiž vždy potřebuje něco, co ho zvýrazní, co ho udělá unikátním a podbarví celý příběh a tuto funkci komiksem vyprávěné scény do puntíku splňují.

Za druhý velmi odvážný krok studia Remedy považuji, opět z důvodu financí si nemohli dovolit kvalitní herce, naskenování obličeje jejich scénáristy. On to tedy nebyl jen tak obyčejný scénárista, ale v té době nebyl pro širokou veřejnost vůbec známý. Oním scénáristou a obličejem pro Maxe Payena byl Sam Järvi, ale známější je pod svou přezdívkou Sam Lake, (Järvi znamená ve finském jazyce lake, tedy jezero).

A třetím pilířem, na kterém byl vystavěn úspěch příběhu protidrogového detektiva byl bullet time. Do vydání hry mohli fandové znát bullet time jen z filmu The Matrix, ale finští vývojáři tuto featurku přenesli do herního prostředí a prakticky byli první, kdo tzv. bullet time mód použil. Když tedy v roce 2001 hra vychází a kritici ji hodnotí v průměru 90ti procenty, je rozhodnuto. Remedy se vyšvihuje mezi přední vývojáře, finančně se zabezpečuje, pracuje na Max Payne 2 a po jeho vydání se domlouvá na užší spolupráci s firmou Microsoft. Třetí díl tak už bohužel nemůže psát Sam Lake. Nicméně do roku 2011 se prodalo přes 7,5 milionu kopií prvních dvou dílů. 

Poslední postavou, kterou bych rád zakončil druhou část tohoto článku, nemůže být nikdo jiný, než 185 cm vysoký, modrooký a svaly nabušený Marcus Michael Fenix ze série Gears of War.

Možná se ptáte, proč jsem si vybral zrovna tuto postavu, co tak dramatického se díky této hře změnilo. Víte, Gears of War přichází na trh v roce 2006, tedy v období, kdy PC hraní doslova skomíralo. Naproti tomu herní konzole se těšily narůstající popularitě i kvůli, nebo možná právě díky tomu, že PC herní trh nenabízel dostatek kvalitních titulů. Nicméně, konzolový boom měl teprve přijít.

V roce 2005 se na trh dostává Xbox 360, konzole nové generace. Microsoft ji uvádí o celý rok dříve, než konkurenční Sony svůj PlayStation 3. Xbox 360 má sice hezký lineup her v čele s HALO 3, nicméně v listopadu 2006 se na pulty obchodů dostává již zmiňované Gears of War a pokud mluvíme o nějaké hře, jako o hře, která prodává konzoli, pak musíme mluvit
o “Gearsech”. Ti totiž přinášejí revoluční grafické zpracování a výborně napsaný příběh. Navíc jsou v novodobé herní historii první, kteří oživují starý systém “Cover based shooters” her.

Marcusi Fenixovi a jeho Gearsům hraje do karet ale ještě jedna důležitá věc. U veřejnosti se začíná pomalu ale jistě zabydlovat kouzelná formulka “HD READY”  spolu s LCD televizory. Takový skok, jaký byl mezi starou a novou konzolovou generací díky hře Gears of War, tu už nikdy nebude.

Jaký měla hra úspěch můžete sami posoudit na výčtu ohodnocení, která dostala. Řadí se mezi ně ocenění za Nejepší konzolovou hru, Nejlepší akční hru, Nejlepší multiplayerovou hru, Nejlepší celkový multiplayerový zážitek a Hru roku, kterou získala na Golden Joystick Awards. A hlavně také ocenění hlavní postavy, tedy Marcuse Fenixe jako 19. nejlepší hlavní charakter všech dob v Guinnessově knize rekordu za rok 2011.

Ale zpátky k postavě samotné. Marcus Fenix se narodil 21 let před tzv. Emergence Day, tedy před dnem, kdy na lidstvo zaútočila nová rasa jménem Locusts. Marcus je synem majora Adama Fenixe a doktorky Elain Fenix. Mladý Fenix převzal po svém otci poslání a stal se vojákem koaličních jednotek, zkráceně COG. Do paměti se lidem dostává až ve chvíli bojů v období tzv. Pendulumských válek. Tady bych rád připomněl, že u nás je k dostání i knižní trojice, kde o Pendulumských válkách pojednává první z nich s názvem Gears of War: Asofská pole.

Marcus právě díky bitvě o Asofská pole dosáhne nejvyššího vyznamenání známé jako Embry Star. Bohužel, v jedné z bitev s Locusty Marcus neuposlechne rozkazů, opustí svoji jednotku kvůli záchraně otce a tím je označen za zbabělce a uvězněn ve věznici Jacinto. A právě zde začíná první díl z PŮVODNÍ trilogie Gears of War.

Musím říct, že ač Marcus a jeho kolegové z řad COG vypadají jednoduše, někdo by řekl, že ujíždí na steroidech, tak se skutečně jedná o velmi kvalitní a zábavný titul, s výborným příběhem, hutnou atmosférou a výtečným gameplayem. Chcete-li si zahrát, třeba i v kooperaci, titul, který prakticky zajistil výslunní konze Xbox 360, přinesl jeden z nejsilnějších „wow efektů“ novodobé herní historie a reinkarnoval starý typ „shoot and cover“ her, tak série Gears of War je tu pro Vás.