V našem posledním článku jsem zmínil to, že podobné tematické články sem tam vypustíme do světa a dnes sem se rozhodl, že jeden takový vypustím. A bude to jedno velmi aktuální téma a to zrušené, odkládané a promarněné herní tituly. Proto jsem i zvolil nadpis takový jaký jest. Než se ale dostaneme do současnosti, tak se nejdříve mrkneme na několikero titulů, které měli zdlouhavý vývoj a nedopadli, poté se podíváme na nějaké ty dříve zrušené tituly a pak se dostaneme k současným zrušeným nebo odloženým hrám.

Aféry kolem špatně vytvořených her jsme tu měli za poslední roky nemálo a jisto jistě máme všichni stále v živé paměti titul Aliens: Colonial Marines. Hru, která toho slibovala hodně. Temnou a tísnivou atmosféru, slušnou grafiku a příběh s nelítostnými xenomorfy v hlavní roli. A co jsme to dostali? Bezduchou střílečku bez atmosféry, bez pořádného děje a v celkem hnusné grafice. Jistě na odreagování skvělé, ale toť vše. Korunou všeho byly potom kolejnicová a tupá umělá inteligence. Kde je sakra titul, na nějž jsme se tolik těšili a který nám byl Gearboxem slibován? Pro odpověď není třeba chodit daleko, titul byl totiž přesouván z jednoho studia na druhé, vývoj byl několikrát resetován, několikrát zastaven. Nikdy to nebylo to pravé ořechové. Jeden projekt střídal druhý a SEGA neměla trpělivost a stanovila šibeniční termín do něhož se vývojáři museli vejít. A tak byl titul sešit horkou jehlou a vydán. Nikdy však nebude představovat to, co měl.

Podobný osud jako vetřelce čekal i jednoho bouchače a amerického hrdinu Duka. Duke Nukem Forever byl titul, jenž byl bláznivý, hodně, jenže tomu prostě chyběla šťáva. Snažilo se to prostě tvářit moderně a být cool, ale dopadlo to jako když se vám někdo snaží podlejzat, být jako vy. No je to zkrátka pozér. A aby toho nebylo málo i tento kousek vzal pod svá křídla Gearbox a jak je z textu výše znatelné, také to nedopadlo. vývoj byl opět přesouván, odkládán, rušen a obnovován. Bylo k němu vytvořeno tolik schémat, že se v tom už nikdo asi nemohl vyznat a tak vznikl tento paskvil, který rozhodně nedostál svému jménu a opět je to zatracená škoda.

Ohledně dalšího titulu stačí, abychom se přesunuli zpět na konec loňského roku 2016 a titulu The Last Guardian. Byť titul není kdo ví jak špatný a je stále de facto uměleckým dílem, tak se hra poněkud ztratila v čase. Vše je k dnešní době zastaralé. Ovládání, kamera, vizuál a hlavně její samotný chod. Titul byl oznámen někdy před deseti lety a původně měl být titulem na dosluhující konzoli PS2, jenže se tak nestalo a vývoj nabral směr na konzoli PS3. Pak se však po titulu slehla zem. Sice se o ní párkrát něco špitlo, v zásadě ale nešlo o nic zásadního. Roky běžely a o titulu se stále nevědělo, až se stalo to, že hře vypršela ochranná známka, které několik měsíců ležela ladem a klidně si titulní název mohlo ukořistit jiné studio. Naštěstí se tak nestalo a ochranná známka byla obnovena. Titulu jsme se tedy nakonec dočkali a to o dvě generace konzolí později, ale už to není takové, jaké by to být mělo. A nakonec to dopadlo tak, že to vypadá, že hru poslední rok vyvíjel sám a osobně velký Fumito Ueda.

A co takový DOOM 4? Jistě někdo by mohl namítat, že titul loni vyšel a já sem se dočista zbláznil a měli by mě utratit (haha). Já tu však nehovořím o loňském návratu jedné legendy, ale o něčem, co světlo světa nespatřilo a nikdy nespatří a nejspíše je to i dobře. Vývoj regulérního čtvrtého dílu započal krátce po vydání třetího dílu a jeho datadisku. Na internetu se i vyrojila řada konceptů a prvních screenshotů, jak by měla hra vypadat. Podle všeho mělo jít o post-apokalyptickou akční hru, která měla klást velký důraz na vyprávění příběhu. Tedy bylo to v době, kdy vlastnictví značky již přešlo pod křídla Bethesdy. Celý vývoj se však pozastavil a vývojáři dumali nad tím co s titulem dál. Když se koncept hry předvedl akcionářům Bethesdy, tak se jim příliš nezamlouval a stejný názor měl i původní tým od id Software. Ne, že by to byla špatná hra, ale byl to zatraceně špatný DOOM a tak nakonec došlo na nejhorší a vývoj DOOMa 4 byl oficiálně zrušen a byl nahrazen novým projektem, který měl být duchovním nástupcem prvních dvou her a jenž nám vyšel na jaře loňského roku.

U toho scifi ještě nějakou dobu zůstaneme a podíváme se hned na dva zrušené tituly, u kterých nezůstalo jedno oko suché. Prvním z nich je akční titul Prey 2. Byť nemělo jít o pokračování prvního dílu z roku 2006, titul se v ukázce na E3 blýsknul zatraceně skvělým trailerem, u něhož každý hráč okamžitě přepnul do režimu pozornosti. Titul měl nabízet otevřený svět mimozemské kosmické stanice a my jako hráči jsme se měli chopit role lovce odměn. Jenže celý koncept vypadal možná až tak slibně, že byl problém s jeho uskutečněním. Tento titul byl jasným důkazem toho, že si člověk nesmí ukousnout až příliš velké sousto. Vývojáři dostali poměrně dost času na celý vývoj, ale za boha se nemohli fyzicky přiblížit k tomu, co bylo slibováno. Jestli to bylo nedostatečným výkonem tehdejších konzolí, nebo příliš velkými ambicemi, to je ve hvězdách. Vývojáři se nakonec zkrátka dohodli s vydavatelem a titul byl uložen k ledu. Letos nás však čeká restart série v podobě nového PREY, jenž se má ukázat ze zcela jiného pohledu a na starost jej dostalo studio Arkane, tedy vývojáři výtečné série Dishonored, takže osobně držím palce ať vše dobře dopadne.

Druhým z dvojice je zrušené Star Wars 1313. Toto ukončení vývoje mě zatraceně zasáhlo. Titul jak byl prezentován i v gameplay ukázce samotné vypadal zatraceně dobře a to nejen po stránce samotného herního konceptu, ale i vizuálně titul převyšoval vše, co bylo v té době k vidění. Myšlenka na to, že se chopíme role námezního lovce Boba Fetta a vydáme se do tajného zařízení na Coruscantu, tedy podlaží 1313, byla hodně ale opravdu hodně lákavá. Prezentovaný vizuál byl tak výtečný, že každému muselo být jasné, že tehdy cílené konzole Xbox 360 a PS3 na to nemají dostatečný výkon. Ale naděje umírá poslední a my všichni jsme doufali, aby Síla tento projekt neopustila. Jenže došlo k jistému narušení Síly a to v okamžiku, kdy bylo LucasArts a LucasFilm odprodány Disney. Abych byl upřímný všechny herní tituly šly do kopru a skvělý projekt Star Wars 1313 s ním. A tak skončilo jedna smutná kapitola dějin Hvězdných válek. Byť minulý rok zaplála Naděje v podobě chystaného projektu v jejíž čele stojí Amy Henning (dříve Naugthy Dog, série Uncharted) a Jade Raymond (dříve Ubisoft, série Assassins Creed), které spolu pro vydavatele EA kutí novou hru z universa Star Wars a šušká se, že inspiraci nabírali ze zrušeného Star Wars 1313.

Všichni si jistě pamatujeme spisovatele Toma Clancyho, čest jeho památce, jenž dlouhou dobu vedl spolupráci s vydavatelstvím Ubisoft. Tato spolupráce pokračuje nadále i po jeho smrti.  Ale ještě v době, kdy auto byl mezi námi. Byl ve vývoji projekt, který byl znám jako Rainbow Six: Patriots. Pamatujete si jej ještě? Já ano. Titul ve své gameplay ukázce představoval několik mechanik, které byly tehdy opravdu unikátní, třeba ono legendární zavírání dveří od auta, které se následně promítlo i do The Division. Ono se ostatně říká, že spousta obsahu z R6 Patriots byla použita právě v The Division a jeho odkaz by měl žít dál i v něm. Avšak samotný titul byl úplně odstaven oznámením titulu Rainbow Six: Siege, kdy se ze dne na den změnila webpage této herní série. A osud Patriotů byl tak nadobro zpečetěn. Proč se tak stalo je záhadou, ale i velká studia někdy musí zrušit své nadějné projekty.

Nyní už se přesuneme do současnosti a blízkých let. Začneme rozpuštěním studia Lionhead a zrušením titulu Fable Legends. Tento titul měl být odpovědí na současný trend MOBA her, který měl právě tuto modu přenést na konzole. Titul disponoval opravdu nádhernou grafikou, skvělými animacemi, ale herní náplní tak nějak nikoho moc neoslňoval. Bylo to něco jiného, než fanoušci série očekávali. A že hra prošla pořádným testováním. Tohoto testu jsem se osobně účastnil a titul vypadal opravdu náramně díky čtvrtému Unreal Enginu, ale hra nedostávala svému názvu. Microsoft v projektu utopil spoustu peněz a titul se ne a ne rozhýbat k ostrému startu, až nakonec došlo na nejhorší a celý projekt byl zastaven a následně ukončen. Byť by si hra dozajista své fanoušky našla, tak to nebylo čtvrté Fable, na něhož jsme všichni čekali a jehož se už bohužel nikdy nejspíše nedočkáme, alespoň je z vývojářských rukou Lionhead Studio.

Říká vám něco titul Deep Down? Měl by. Titul při svém představení vypadal fenomenálně. Mělo se jednat o hardcore rpg, které spolu smísí historii a současnost a má disponovat silnými online prvky. V podstatě mělo jít o takové online Dark Souls. Titul se představil na premiéře Playstation 4 na E3 a od té doby se po hře slehla zem. Informace přestali proudit a byť se má za to, že titul je stále ve vývoji v jeho vydání snad již všichni hráči přestali doufat, či na tento projekt úplně zapomněli. I když všichni víme, jak na tom byl The Last Guardian. Takže stále můžeme doufat v to, že by se titul nakonec mohl vzpamatovat. Ovšem myslím, že Deep Down zadupaly do země jeho vlastní ambice.

Nakonec je tu čerstvá rána ze strany Xboxové exkluzivity Scalebound. Titul byl z nenadání před pár dny zrušen a důvod zrušení zatím není znám. Podle všeho došlo ke zhroucení šéfa projektu  Hideki Kamiya z Platinum Games a dále prý docházelo k neshodám právě mezi vývojáři a Microsoftem, jenž celý projekt táhl. Je pravdou, že titul byl ve vývoji opravdu dlouho a já se i přes dlouhé čekání na hru opravdu těšil. Přeci jen v jaké hře si jen tak osedláte obrovského draka fungujícího jako váš parťák a vydáte se vstříc řádnému dobrodružství ve stylu japonských RPG. Navíc celá tahle jízda měla fungovat v kooperaci až čtyř hráčů, což celou hru dělalo ještě více atraktivnější. Každopádně titul je zatím zastaven, byť měla hra vyjít již tento březen, takže se dalo čekat, že měla před svým dokončením. Jestli se nakonec někdy v budoucnu Scaleboundu dočkáme, to těžko říci. Ale pokud měl titul před svým dokončením, byla by to škoda.  Platinum Games v poslední době nemají své nejlepší chvilky a jejich poslední titul TMNT: Mutants in Manhattan byl stažen z prodejů. Uvidíme, kam se to celé ještě letos bude ubírat. Přeci jenom Platinum Games mají ještě letos vydat NieR Automata, tak snad tady se zadaří.

Tímto bych asi celé téma uzavřel. Je pravda, že zrušených titulů je habaděj a to i těch s vydaných se zdlouhavým a těžkým vývojem. Ale to by jsme tu byli ještě opravdu dlouho. Klidně se však s námi podělte v komentářích o své oblíbence, kteří byli zrušeni.