The Elder Scrolls IV. Oblivion - recenze

TES IV. Oblivion

Pro začátek něco k předchůdcům čtvrtého dílu s podtitulem Oblivion. Sága Elder Scrolls byla započata již v roce 1993, kdy vyšel první díl, který nesl podnázev Arena, ve své době zcela průlomová hra, která si získala spousty fanoušků. Možnosti hry byly zcela revoluční, stejně tak potěšila i velká rozloha herního světa a doba potřebná na dohrání dosahovala až několika desítek hodin. Přišel rok 1996 a Betheseda vypustila na světlo druhý díl The Elder Scrolls 2: Daggerfall. Zde opět herní možnosti a rozloha světa nezklamaly, naopak opět překvapily. O revolučnosti se dá mluvit i u tohoto dílu, byla zde například možnost státse upírem, koupit si dům a samozřejmě především cestování za různými poklady. Herní doba byla ještě mnohem delší než u prvního dílu a závěrů bylo šest různých druhů. Byl však problém z bugy v Daggerfallu, tato hra je totiž jednou z nejzabugovanějších her z historie. Vycházelo pak mnoho patchů, které opravovaly všelijaké chyby. Bez takovýchto patchů by se hra ani dokončit nedala.

TES IV. Oblivion

V roce 1997 přišla Betheseda s menší odbočkou, vyšel TES: Battlespire. Původně měla tato hra vyjít jako datadisk k TES2: Daggerfall. Tato hra jako jediná z celé série nabízí i multiplayer, ale i s tímto nebyl nijak extra úspěšná. Rok 1998 přinesl další odbočku, kterou byl TES: REdguard. Redguard byl vyvíjen ve stejné době jako Battlespire a byl kombinací akčních a adventurních prvků. Hra byla opravdu povedená, ale nijak komerčně úspěšná, a tak se Betheseda rozhodla zanechat odboček a přejít k třetímu dílu. A tak byl v roce 2002 vypuštěn titul The ELder Scrolls 3: Morrowind. Toto pokračování mělo proti svým předchůdcům obrovský úspěch, který měl na svědomí vytvoření hned dvou opět skvělých datadisků.

O pár let později se fanoušci dočkali dalšího dílu TES IV: Oblivion. Oblivion je RPG se vším všudy, hlavně s nepostradatalným výborným příběhem. A nejen to, jakmile se TES IV. Obliviondostanete z první pasáže hry, skrze váš první úkol, ocitnete se v království Tamriel, v obrovském světě nečekaných možností, kde můžete do jisté míry provádět co se vám jen zlíbí. Hlavní dějová linie není nijak dlouhá, ale nebojte se, když se rozhodnete plnit okolní, nepovinné questy tak u TES IV budete sedět hodně dlouho.

Nejednou se mi už stalo, že mi dobrý dojem hry zkazilo to, že si na začátku nemůžu vytvořit vlastní postavu, tohle se však u TES IV nestalo. Zde si můžete vybrat u postavy rasu, pohlaví, vzhled a znamení, ve kterém jste se narodili, což vám dává nějaké bonusy. Poté se samozřejmě vrhnete na výběr povolání, pokud se vám ale stane že se vám žádné nezalíbí, žádná tragédie, ani já jsem si žádné z nich nevybral. Jenže na nás vývojáři při tvorbě hry mysleli a máme proto možnost vytvořit si povolání vlastní, což je i mnohem zábavnější a když si dobře nakombinujete dovednosti, bude vaše postava téměř nepřemožitelná.

Svět ve kterém se ocitnete je opravdu skvěle fungující model. Střídá se zde den a noc, což vše ovlivňuje, lidé ráno vstanou, jdou do práce, večer z práce a pak spát a další den to samé. K dokonalosto světa také přispívá fakt, že všechny NPC postavy jsou zde unikátní, mají svůj originální vzhled, svůj vlastní program, dialogy, inventář atd. A nejen že si s nimi můžete povídat vy, ale oni si povídají i mezi sebou.

TES IV. Oblivion

Na věrnosti světa také přispívá spousta předmětů, které se všude vyskytují, například hrnky, talíře, kusy oblečení, knihy apod. Vám jsou tyto věci naprosto k ničemu a ani prodávat je nemá cenu, ale naopak dodávají hře reálnost. A co se knih týče, těch je tam nespočet druhů, takže máte co dělat abyste si vše přečetli, i když jen zlomek těchto knih vám může vylepšit nějakou vaší dovednost.

Co se dovedností týče, těch zde také není málo, od bojových dovedností, jako sečné, drtivé, nebo střelnéTES IV. Oblivion zbraně, přes čarovné dovednosti, jako destruktivní magie, iluzorní magie, vyvolávací magie aj.,až po akrobacii, atletiku, schopnost nést lehké, či ěžké brnění, řečnictví, obchodování, opravování předmětů, atd. Všechny tyto skilly posilujete tím, že je používáte. Jakmile se vám vylepší vaše primární vlatnosti dohromady o desete bodů získáte tím další level, poté se musíte vyspat, abyste si mohli přerozdělit vaše bonusy, které za každý level dostanete, pokaždé jsou v podobě zvýšení vlastnosti. Nejsou zde žádne zkušenostní body, ale věřte mi, že na tento systém si rychle zvyknete.

Po grafické stránce TES IV překonává všechny své konkurenty, když vidíte jak ráno vychází slunce, při tom procházíte raní mlhou, odpoledne se zatáhne a spustí se déšť a nakonec slunce zapadne a nastane noc. Podíváte se do vody, kde je vidět rozvlněný odraz krajiny, začne foukat vítr a tráva se rozpohybuje, slabší větvičy stromů se ohýbají. Vše úžasné však požaduje něco na oplátku, ke spuštění hry na alespoň ucházející detaily musíte mít opravdu dobrou grafickou kartu.

Hodnocení: 88%

TES IV. Oblivion

Author: "Jozmy"