A je to tu zase. Stále se rozšiřující série remasterovaných kousků jsou opět o jeden přírůstek širší. Nově se do široké knihovny upgradovaných titulů zařadila i remasterovaná verze posledního dílu série The Elder Scroll s podtitulem Skyrim. Ta byla oznámena letos na E3 a po těch několika měsících čekání je tu a honosí se názvem The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition. A co je v této edici navíc, v čem je lepší oproti původní verzi? K tomu se rád vyjádřím v odstavcích níže, jelikož tato edice přináší pro konzole řadu zásadních vylepšení.

Pátý díl Prastarých svitků je dodnes tím nejlepším, co tato série nabízí. A možná to přesvědčilo vývojáře k tomu, aby tento titul poskytli i hráčům na nových konzolých. Já se však nemohu zbavit pocitu, že svou drahocennou energii mohli v Bethesdě vynaložit přeci jenom lépe a to na pokračování této kultovní série. Nestalo se tak a speciální edice Skyrimu je hotovou věcí. Možná to teď vypadá, že si na neustálou recyklaci starších titulů stěžuji, ale mám k tomu své důvody. Nebudu se však tajit tím, že jsem se po letech rád vrátil do krajin Skyrimu, který nabízel spoustu rozličných prostředí a hlavně poměrně zajímavý příběh o tak zvaném Drakorozeném, jenž je jediným hrdinou, který může zažehnat pohromu, které se na Skyrim blíží v podobě krutého vládce draků Alduina, Pojídače světů. Napříč příběhem můžete potkat řadu dalších postav, odhalit prastaré tajemství a spojit své síly s dalšími válečníky Skyrimu. Úkol k poražení Alduina je obtížný a sami to rozhodně nezvládnete. Popisovat celý děj tohoto titulu by vydal na knižní vydání a když si k tomu přimyslíte i fakt, že titul obsahuje veškerá dostupná DLC, tak by to vydalo na dvoj díl a tolik času opravdu nemáme. A přiznejme si, že je lepší takové dobrodružství prožít, tedy zahrát, než si jej jen tak někde přečíst.

Původní edici Skyrimu jsem hrál jak na PC, tak na konzoli Xbox 360. Takže mě pochopitelně zajímalo, jak jestli ovládání z původní konzolové verze zůstane, či zda bude nějakým způsobem upraveno. Nestalo se tak. Ovládání je 1:1 s originálem a nutně to špatné, není jen tak nějak vybočuje s dnešního standartu her z pohledu první osoby, minimálně ten sprit na stisknutí levého analogu bych uvítal.  Jinak je ovládání rozvrženo dobře, byť se s ním je třeba chvílemi sžívat. Jakmile toho dosáhnete, tak vám nic nebude bránit v tom, abyste si hru patřičně užívali. Inventář, mapa, schopnosti, zkrátka vše je velice přehledné a budete se v nich dobře orientovat. Jediné co mě zarazilo je absence nastavení scalingu obrazovky, takže mi HUD kolikrát lezlo za hranice mé TV a to je poměrně rušivý element, nad nímž jde přimhouřit oči.

Hratelnost tedy žádnými razantními změnami neprošla a nebylo to ani třeba. Své výtky k ovládání a scalingu obrazu jsem vyjádřil a to je tak vše, co bych mohl té stránce hratelnosti vytknout. Tou nejvýraznější proměnou prošla audiovizuální stránka celé hry. Na první pohled a úvod hry vám to sice příliš nedemonstrují, ale jen co vylezete z první jeskyně, bouchne vám do očí nádherná příroda, které vévodí hustá vegetace, jenž je doplněna řadou efektů od mlhy, větrných poryvů až různé efekty lomů světla. Je vidět, že výkon současných konzolí hře pomohl vyrůst do patřičné krásy. Sice zub času původní verze je i zde patrný, ale rozhodně jde o silné minimum věcí, na nichž se to projevuje. Jako celek působí nová verze Skyrimu naprosto fantasticky a má pouť po královstvích se tak rozjela na novo a opět na plno. I mé nepřátelství se čtvrtým Dualshockem bylo rázem pryč.

Poměrně nepochopitelná věc se stala se zvukovými soubory. Autoři totiž zvolili komprimované soubory a ty občas vyvádějí neplechu. Občas se zvuk usekne, občas začne blbnout. Stalo se to tedy párkrát, ale občas vás to dokáže pořádně zaskočit. A v případě, že hrajete se sluchátky i vyděsit. K technickému stavu bych ještě mohl dodat i to, že pořád se Bethesda nevyvarovala různých chybek, které byly v původní verzi a které při velikosti herního světa nejspíše není možné všechny podchytit. Takže se mi nejednou stalo, že jsem se při souboji propadl texturou, či jsem skočil s koněm a vyletěl jsem do vzduchu jako raketa. Takových drobných chybiček je ve hře spousta. Můžete na ně narazit a nemusíte, záleží jaké máte štěstí, ale když vezmu v potaz četnost těchto nedodělků v rámci času, který ve hře strávíte, pak vás mohu uklidnit,že vám spíše vykouzlí úsměv na tváři, než že by vás nějak frustrovali, či vytáčeli.

Tak a teď se dostaneme k té největší novince pro konzolový život TES V Skyrim a tím je podpora modu. Než se k nim však dostanete čeká vás registrace na stránkách Bethesdy. Bez profilu na stánkách hry se můžete s mody rozloučit. Zatím je pravda, že jsem jich příliš nevyužil, či spíše jich moc není. Jejich plný potenciál se projeví až s odstupem času a s širší nabídkou modů. Je ale velice příjemné, že Bethesda tento fenomén započala s Falloutem 4 a nyní se tento prvek šíří i do jiných her. Rozhodně je v této podpoře budoucnost, i když to celé stojí a padá na kvalitních modifikacích.

Když se na celou hru podívám trochu s odstupem nevím, jak ji přijmout. Jedná se přeci jenom o kvalitní herní počin, ale stále jde jen o upravenou verzi něčeho co tu již bylo. Je to jako když si koupíte film na DVD a potom na BluRay, rozdíl je jasně viditelný, ale obsah je pořád stejný. Každopádně nebudu popírat fakt, že hra je i v tomto případě silně návyková a zábavná a to obzvláště pokud jste velkým fanouškem fantasy. Skyrim je srdcovka, takže mě nyní nezbývá nic jiného, než v jeho světě strávit další čas svého života do doby, než konečně vyjde šestý díl.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition je vyleštěnou a výborně dochucenou verzí hry, která ovládla srdce fanoušků rpg a fantasy před lety. Tento upravený recept tak k dobře vytvořené hře přidává líbivější grafické zpracování, řádnou dávku obsahu díky přiloženým datadiskům a hlavně podporu herních modifikacích. Najdou se zde drobné chybičky, ale žádné vážnější vady na kráse. Pokud jste tento titul před tím nehráli, tak tento remaster vřele doporučuji. Pokud jste hru hráli a chcete si váš zážitek zopakovat v hezčím provedení, pak krok vedle rozhodně neučiníte.