The Evil Within - Recenze

The Evil Within

Máte rádi hry ze série Resident Evil ? A co takhle Silent Hill? Jo? Tak to mám pro vás skvělou zprávu, vyšla totiž hra The Evil Within, kterou vytvořil otec původních Resident Evilu Shinji Mikami. Ale je tato hra tím pravým nástupcem původních hororových her, nebo se nese v duchu moderních trendů, postřílej vše co sem kolem tebe hne bez špetky strachu v očí? Spousta otázek, ale odpověď žádná? No věřte, že zkraje dostanete hned jednu odpověď a to tu, že ve hře si budete klást přesně tolik otázek, ne-li víc, a odpovědi ne a ne přicházet. No spíše si na ně budete muset počkat a nejdříve se prodrat hektolitry krve a střev.The Evil Within

Je to ucelený děj, či slátanina?

Tak se tedy vrhneme tuhle očekávanou hororovou hru. Na počátku bylo auto, v tom autě dva detektivové a jejich pohledná kolegyně a nakonec jedno sanatorium se spoustou zohavených těl a zápach ze kterého se normálnímu člověku zvedne žaludek. Asi takto jsem byl uvrhnut do děje The Evil Within. Člověk si říká: Sanatorium, mrtvoly takže tuctová zápletka s psychopatickým maniakem, ale počkat teleportující se postava, která zabijí všechny na potkání? To nezní moc normálně, že ? No taky za chvíli ji máte za zády, akorát jste si jeden ze šťastlivců, který přežije. No ono, houpání se na jatkách nevzhledného řezníka asi není to pravé ořechové. Dobře, tady by to stále dávalo smysl, ale za čas pochopíte, že ve hře zkrátka nic na první pohled nevypadá tak, jak se zdálo. A musím říct, že z děje této hry se vám nejednou zamotá hlava.

Je totiž těžké zjistit, kde vlastně jste, když jdete chodbou, chcete se otočit a... Sakra kam zmizela ta chodba? Je jasné, že The Evil Within se snaží hrát s vaším pochopením celé situace, avšak děj je jedna z věcí ze kterých nemusíte mít strach. Ke konci děje, který se skládá z 15 kapitol, začne vše pomalu dávat smysl.  Ale víc vám k tomu říkat nebudu, jelikož vyzrazením zápletky bych vyzradil jednu z pěkných vlastností hry, která vám trochu potrápí mozkové závity.

The Evil Within

Atmosféra a strach

Pokud bych něco čekal od hry tohoto typu, pak je to pocit strachu na každém kroku. A obzvláště když se má jednat o duchovního nástupce původních Resident Evil, kde pocit strachu rozhodně byl. Samozřejmě byla jiná doba a když je člověk mladší, pak nejspíše se strach dostavuje snáze. Jenže při hraní The Evil Within se tento pocit nedostavil a to ani když jsem hru hrál v nočních hodinách. Nějak tak už sem dopředu tušil co se asi stane. A i když hra člověka pěkně držela, tak strach ne a ne se dostavit. Kdybych hru měl k něčemuThe Evil Within pak přímo přirovnat tak to bude Resident Evil 4. V podstatě když jsem se dostal po krátkém úvodu do vesničky, tak mi hlavou projížděli pocity dejavu. No opravdu jsem si v tu chvíli říkal jestli nehraju čtvrtého Residenta.

Čeho však má tato hra dostatek ? Skoro všude najdete nějaké krvavé cákance, spoustu zohavených těl, sem tam se povalující kusy těl, či po místnostech rozházené vnitřnosti.  No chuťovka nemýlím-li se. Jenže když to zkombinujete s ponurým prostředím, tmavými chodbami a sem tam nějakou šestirukou holčičkou, tak sice úplně strach nepociťujete, ale jistý pocit stísnění navozen rozhodně je. Hra si také libuje v různých atypických způsobech jak vás rozsekat na kousky a že se v tom vyžívá. Takže pokud se s postavou sžijete v některých pasážích vám hrdiny bude opravdu líto. Ale bohužel pokud chcete pocítit trochu strachu a sem tam se leknout, tak konkurenční Alien Isolation je v tomto ohledu lepší volbou.

Ponuré prostředí a děsivé zvuky

K recenzi jsme měli možnost hrát The Evil Within na konzoli Xbox 360 a samozřejmě na detailnosti prostředí to jistě znát bylo, ale kupodivu ne až tak aby to mělo nějaký dopad na samotný prožitek ze hry. Spíše myslím, že okolí vypadalo díky tomu ještě více ponuře a jisté filmové zrnění to vše vcelku dobře podtrhovalo.  Prostředí nejsou stále stejná, takže se podíváte do blázince, márnice, různých kanalizací a sklepení. Ve hře se samozřejmě budete také pohybovat po vesničce, která mi právě strašně připomněla právě Resident Evil 4. Srovnám-li hru s verzí pro Xbox One, tak na staré generaci jsou samozřejmě osekané efekty, obraz není tak ostrý, mlha není tak hustá a samozřejmě se 9 let stará konzole neubránila nějakému tomu dočítání textur. Není to však v takové míře, aby to nějakým způsobem vadilo při hraní, jednalo se spíše o drobnosti, kterých si kolikrát ani nemusíte všimnout. Starý hardware konzole však má potíže s pády frameratu, který hlavně při vyšším počtu nepřátel značně klesá, naštěstí těchto momentů ne
ní tolik a hra nepadne na víc než pár sekund. Bohužel, Xbox 360 má svá nejlepší léta za sebou a to, že hra na něm i přesto vypadá vcelku dobře je úcty hodné.

The Evil Within

Grafika je sice důležitý prvek, ale já si nedokážu takovýto psychologický horor japonského stylu představit bez pořádné porce všemožných děsivých zvuků. Předem musím říct, že kdybych občas neslyšel plakat nějaké malé děvče  v malé místnosti, kde nikdo není, nebo neslyšel skřípat různé věci o sebe, tak bych si asi řekl, že tato hra nemá s hororem moc co dočinění a jedná se spíše jen o pouhé masakrování nebohých zombíků.

Střílet nebo utíkat?

Jistě vás zajímá, co je tou primární náplní celé hratelnosti. V prvních chvílích když jsem hru zapnul jsem myslel, že to bude opravdu boj o přežití, kdy nábojů bude silný nedostatek a lékárniček poskromnu. A ano, takových to momentů ve hře opravdu pár je a proto bych je zařadil k oněm jedinečným zážitkům. Jde totiž o to, že některé nepřátele nejde snadno zlikvidovat a některé v určitých částí hry dokonce vůbec a tak nezbývá než vzít nohy na ramena. Hlavně musíte brát v potaz, že výdrž při běhání není nekonečná a jak dojde na nulu Sebastian si musí vydechnout, což vlastně v takových případech znamená smrt. Takže bylo lepší popoběhnout, pakThe Evil Within na chvíli zpomalit a zase popoběhnout.

Ve své podstatě musí být jasné, že tou primární náplní bude za hrůzostrašných zvuků střílet nepřátele.  A pokud jste blízkou nejednou se stane, že vás jejich vnitřnosti pěkně ohodí, hlavně pokud jim zarazíte sekyru do hlavy, či do nich vypálíte z metru z brokovnice. Někteří nepřátelé jsou samozřejmě tužší . Mluvím o několika bossech u kterých je drobnější taktika a sem tam úprk na místě. Navíc někteří nepřátelé umí být neviditelní a na ty se osvědčila stará dobrá kuše s harpunovými šipkami.

Taky vás zamrazí, když někam utíkáte a najednou uslyšíte zrychlující pípání? Tak těchto pastiček ve hře taky není málo a na hluk reagujících min je ve hře taky dostatek. Ono celkově ve hře narazíte na spoustu pastí, do kterých se buďto chytíte vy, nebo v některých případech je můžete obrátit proti svým nepřátelům a že se to kolikrát náramně hodí.

Něco jsme si vypůjčili od staršího kolegy

Hodně velkou podobnost, kterou jsem shledal jako tou největší se sérií Resident Evil a hlavně s jeho posledními díly, je možnost různě upravovat svoje zbraně a krom toho také svoje vlastnosti jako je výdrž, zdraví, kolik zdraví doplní stimpack a podobně. Rozhodně bych tato vylepšování nepřehlížel, protože se nejednou stane, že vám to zachrání život. Bohužel vylepšovat nejde jinde, než jaké si zrcadlové realitě, kde jste pacientem psychiatrické léčebny. Schválně říkám zrcadlové. Ono totiž proto aby jste mohli usednout na křeslo, které vám narazí pěknou kovovou čapku s ostny na hlavu, musíte najít v různých částech hry zrcadlo, které vás do této reality přemístí. Ty se v dané kapitole pohybují v různých množstvích a je dobré je využívat. Také se dají tato místa využít k manuálnímu uložení hry.

The Evil Within

Vlastně je hezké, že můžeme upravit postavu, ale co nás to bude stát? Zavařené mozečky ve sklenicích. Ne srandu si nedělám. Jak budete procházet hrou, sem tam někde uvidíte zelenou lahvičku s mozkem, tak neváhejte a berte. Další možností je sbírat mozkomíšní mok z padlých nepřátel, ale to jen v případě, že z nich na zemi zůstane něco, co připomíná chrchel slona.

The Evil Within je hrou, která sice není příliš děsivá, i když to je asi na každém z nás, jak na nás bude působit, ale doplňuje to chytlavou atmosférou s drobným pocitem stísnění. Bohužel se hra nevyhnula drobným technickým chybám a kamera sem tam zazlobí. Ale i přesto všechno pokud máte rádi sérii resident evil a chcete něco říznutého Silent Hill, tak The Evil Within je dobrou volbou.