The Order: 1886 - Recenze
The Order 1886

Pokud jste vlastníky konzole PS4, pak jste si určitě 20. únor zaškrtli do diáře jako den s velkým D. Vychází totiž velmi očekávaná exkluzivní hra pro tuto platformu. Ano, mluvím o hře The Order: 1886. A je pravda, že před vydáním se tato hra pyšnila spoustou věcí, na které se určitě brzy vrhneme. Ale bylo tohle vychvalování oprávněné, či jsme se opět dočkali hořkého zklamání? No půjdeme se tedy vypravit zpět v čase, abychom to zjistili.

Alternativní historie a tajemný řád

Děj této hry, která je na sto procent kována jako striktně příběhový titul, je zasazen do alternativní historie, konkrétně do období Victoriánské Anglie a města Londýn. Jako hráč se vcítíte do role Galahada, rytíře řádu Kulatého stolu. Je vám tento řád povědomý? Určitě všichni známe pověst o králi Artušovi a jeho rytířích. The Order 1886Tak přesně o tento řád jde. Řád Kulatého stolu byl založen Artušem kvůli nebezpečí, které čítal nelidský druh lynkantropů ve hře nazývaných half-breed, ale všichni budeme lépe zasvěcení, když řeknu že se jedná o vlkodlaky. Takže společně se svými kolegy, Sebastianem Molorym, Isabel D’Argyllovou a markýzem de Lafayette, musíte eliminovat hrozbu v podobě těchto nelidských stvůr.

Samozřejmě příběh je koncipován trochu složitěji, než jen v tupém zabíjení vlkodlaků a nese se v duchu hollywoodských trháků, což samozřejmě není ničemu na škodu. Vše začne rostoucí mírou vražd ve čtvrti Whitechapel a vlkodlaci začínají být čím dál drzejší a útočnější. Tyto události jsou předzvěstí něčeho většího. Vzhledem k tomu, že hra je k příběhu silně poutána, nemá smysl tu příběh více rozvíjet, aby nedocházelo ke spoilerům. Mohu však prozradit, že na pokročilé technologii v této hře má nemalý podíl známý vynálezce Nikola Tesla, jehož vynálezy by si však ve hře zasloužily poněkud více prostoru, než jim bylo dopřáno. Ale jinak je příběh dobře napsaný, pěkně odsýpá a dokáže vtáhnout, což je velmi důležité.

Z té krásy bude padat čelist

Když byla tato hra představena na E3, všem padala čelist až na zem a všichni byli uchváceni. Jelikož prezentované grafické zpracování nemělo obdoby. Rok se s rokem sešel a jak je dnes bohužel trendem, i tato hra doznala jistého downgradu grafiky. Ale pozor! Stále vám bude padat čelist na zem. Jde o to, že hra je silně stavěná na grafice a i když se míra detailů zhoršila, tak efekty přibyly a stíny jsou jemnější. Není tak záhadou, že průchodem hrou dostanete ty pravé grafické orgie v tom pravém slova smyslu. Na každém kroku se můžete kochat zpracováním viktoriánského Londýna a jeho lokalitami. Kdy, ano, továrna je továrnou a katakomby pod Towerem jsou tísnivé a děsivé a setkání s vlkodlakem je zde opravdu atmosférickým zážitkem. Hra hodně sází na atmosféru, která by se dala krájet.

The Order 1886

Preciznost vývojářů po grafické stránce je opravdu úchvatná. Vše do sebe skvěle pasuje a nic nepřečnívá. Hra je dokonce stavěna na plynulém přechodu mezi cut-scénami a samotným hraním. Což však v některých situacích může být vcelku rušivé a vlastně mi to občas i vadilo, ale to nemění nic na faktu, že je to dobře odvedená práce. Pokud jde o to, proč mi toto tak vadilo, tak je to hlavně tím, že člověk vlastně neví, kdy už může hrát a kdy stále probíhá animace. Při hraní sem si však všiml jisté věci. Cut-scény jsou předem dány a jakákoliv činnost během hraní je neovlivňuje. Takže pokud jste během hraní zranění a jste tak potřísněni vlastní krví, v cut-sceně jste zase čistí, nebo tací jaký máte být. Což vzhledem k takto koncipované hře je trochu škoda.

Vezměte si sluchátka a jen nasávejte

Nemohu si pomoci, ale alespoň jeden odstavec musím věnovat zvukové stránce hry, která zde opravdu dotváří celkovou atmosféru hry. Vše totiž naprosto skvěle kooperuje a je pravdou, že bez takto vyvedené audio stránky by hra značně ztrácela na atmosféře. Hlavně dobové high-tech zbraně rozhodně disponují neoposlouchaným audiem, a musím uznat, že v tomto ohledu si dali vývojáři také značnou práci. Dokonce se můžete v některých situacích zaposlouchat i do pazvuků vaší postavy, která se může třeba i zadýchat. Nebo procházky temnými chodbami Toweru s tímto audio zpracováním nabízí vskutku jedinečný zážitek.

Proč, proboha proč?

Musím však oznámit, že jsem skončil s výčtem pozitiv a musím začít i opačnou stranou mince. Jistě není žádnou záhadou, že hra je střílečkou z pohledu třetí osoby a efekty při přestřelkách jsou opravdu vyvedené, ale jak procházíte hrou, nelze si nevšimnout, že některé The Order 1886přestřelky postrádají nějakou tu logičnost a jsou zde jen vysloveně pro výplň mezi jednotlivými cut-scénami. Což je poněkud škoda. Ale tohle není vysloveně tím mínusem. Jelikož tento faktor je přítomný ve spoustě hrách, ale řadí to Order k tuctovým third-person střílečkám. Svým akčním stylem by se dala velmi jednoznačně přirovnat ke konkurenční sérii Gears of War, ta je však po akční stránce o kousek před The Order. Je také fakt, že hra je naprostým tunelem, takže zapomeňte na nějaké odchylky od děje. Hra by se taktéž dala zařadit jako střílečka se silným důrazem na krytí, není to však žádný negativ, alespoň to není další Cal of Duty.

Jednou z nepochopitelných věcí v této hře jsou sběratelské předměty. Ty sice úplně mimo mísu nejsou, ale postrádají jakoukoliv motivaci k jejich sbíraní. Zkrátka se podívat a šmitec. Jsou zde sice pěkné easter eggy odkazující na jiné tituly, ale to je tak vše. Navíc si tyto věci a teď myslím například sbírané audiology můžete pustit pouze ve hře. Proč sakra si je člověk nemůže projít z pohodlí menu, aby nebyl rušen jejich prohlížením při samotném hraní hry.

Následující věc není sice mínus, ba naopak by se mohla řadit k plusům této hry, ale má i svá úskalí. Mám na mysli dialogy, které jsou velmi složité a postavy často mluví jedna přes druhou a využívají i archaismů. Z toho vyplívá fakt, že pokud nejste pokročilí angličtináři, o hodně ze hry přijdete.

The Order 1886

Nevyužitý potenciál čítám i u vedlejších postav, které jsou tu vysloveně jako doprovod a do počtu. Charaktery by měli, ale jsou absolutně nevyužité a je škoda, že ve hře se nedostalo většího prostoru pro ně samotné. Vaše postava je tu vlastně opravdu tím statutárním bodem, kolem níž se točí vše. Umělá inteligence vašich společníků také není ničím zázračným a vysloveně je na vás, aby jste veškeré nepřátele eliminovali, a to i v případě že vás nají krýt, když zrovna pomáháte raněnému kolegovy do bezpečí. Od nich jen slyšíte "Nepřítel se blíží!". Jenže je na vás, aby jste vše jen pistolí zlikvidovali.

ZA největší kámen úrazu však považuju délku hry. Naráželo na ní spousta článků po celém internetu a autoři se dušovali toho, že hra vyjde na spoustu hodin zábavy. A mohlo by to být, když hru projdete na každou obtížnost, tedy třikrát. Je zde totiž fakt, že na střední obtížnost hru dohrajete za nějakých 6 hodin a 40 minut. Dejme tomu za 7 hodin. To by až takový problém nebyl, kdyby z této doby nebyla třetina nepřeskočitelné cut-scény. A další půlhodina Quick Time Eventy. Ty bohužel dolehly hlavně na souboje s bossy, tedy vlkodlaky samotnými, kteří mi svým vzezřením připomněli Harryho Pottra a Vězně z Azkabanu. Dalším smutným faktem je, že se animace a posloupnost událostí během těchto soubojů opakují. Boss fighty by měli být něčím unikátním. Ale přesto je na to krásný pohled a to koneckonců mohl být cíl vývojářů, aby jste se při těchto soubojích mohli kochat tím grafickým zpracováním, které zde hraje prim. V podstatě je smutné, že když hra trpí na takto krátkou kampaň, autoři do hry neimplementovali žádný typ
multiplayeru nebo kooperativního hraní.

The Order 1886

The Order: 1886 je výpravná akční hra s grafickým zpracováním, které nemá na dnešních konzolách obdoby. to vše je doplněno o výtečný audio doprovod, který utvrzuje hutnou atmosféru této hry. Naproti tomu je hra jen tuctovou koridorovou střílečkou s vcelku nepříliš chytrou umělou inteligencí, která trpí i drobným nevyužitým potenciálem, který snad doženou nějakým pokračováním. Určitě by to nebylo na škodu. Nejvíce ale zamrzí délka hry, která je na pouhých 7 hodinách. A když vezmeme poměr ceny a toho co dostaneme, je to velice neúměrné. Hře by také bodla česká lokalizace, vzhledem k tomu, že disponuje složitou angličtinou. Zamrzí také absence jakékoliv hry více hráčů.

Hodnocení: 6,5/10