Hovořit o tenisové hře a vědět, že ji mají na svědomí české ruce, není zrovna obvyklé. Vlastně si nepamatuju, že bych to někdy předtím zažil. Ale být součástí nadnárodní vydavatelské firmy, což je případ 2K Czech, takové situace přináší. Po zhruba půlhodině strávené v kůži Borise Beckera na virtuálním kurtu v Top Spin 4 však musím říct, že české ručičky zase jednou ukazují šikovnost.

Předchozí hry v sérii Top Spin měly vždycky něco do sebe, tvořily realističtější protipól vyloženě arkádovému Virtua Tenisu, ale většinou to se snahou o přenesení tenisového zážitku do hry přeháněly (třetí díl obzvlášť). Projevovalo se to na spoustě zbytečných funkcí a prvků, které hráč musel buď přímo ovládat, nebo je alespoň během hry samotné sledovat. Způsobovalo to těžkopádnost a nepřístupnost hry. Zdá se, že Top Spin 4 tuhle nemoc, předáním vývojářské odpovědnosti jinému týmu, vyléčil.

              

V samotné hře si vystačíte s trojicí základních tlačítek, na které jsou namapovány tři základní druhy úderů, které se pak ve hře chovají kontextově podle postavení k míči, rychlosti náběhu, energii vašeho borce a doby, po kterou „natahujete“ úder (ovlivňuje přesnost a sílu úderu). Když tedy ke hře zasednete poprvé bez předchozí instruktáže, tak budete schopni míče přes sít odvracet, i když s tím žádnou díru do světa neuděláte. Hlavní je, že vás hra hned zpočátku neodradí.

             Top-Spin-4

Podobné je to i se servisem. Můžete podávat třemi způsoby, a když začínáte, stačí stisknout tlačítko jednou a hra podá sama. Bude to sice pořádný ploužák přímo do postavení soupeře, ale pro začátek to stačí, abyste si zahráli a nevztekali se hodinu nad tím, že všechno míří do sítě. Když podržíte tlačítko déle, dostanete šanci strefit se do ikonky a vyslat míček k soupeři maximální rychlostí. Pokud minete, může jít míček mimo kurt, do sítě a podobně. Volba je na vás, čehož se dá ve hře krásné využívat pro různé taktiky.

             Top-Spin-4-2

Ať už se jedná o podání, či hru samotnou, začnete se velmi rychle učit a po pár gemech se od naznačených základů odpíchnete ke stále lepším výkonům. Základní zákonitosti vám hra sama odhaluje v průběhu každé výměny a díky kvalitní AI vás tohle učení bude bavit. Více zábavy si však užijete při hře s živým protivníkem, který je přeci jenom méně předvídatelný, zejména při delších výměnách.

            Top-Spin-4-1

Důležitou roli v každém zápase hraje výdrž, naznačená ukazatelem pro každého borce na kurtu. Pokud budete běhat, jako zběsilí sem a tam bez rozmyslu, brzy se unavíte. Hospodaření s energií je základem úspěchu, na což se přímo váže správný pohyb po kurtu. Top Spin 4 se i přes řadu změn pořád drží semi-realistického pojetí, takže na rozdíl od Virtua Tenisu se váš tenista prostě neotočí na pětníku, když zjistíte, že míček jde na druhou stranu, než jste se rozběhli.

            Top-Spin-4-3

A protože každý tenista ve hře disponuje sadou předností a nedostatků, jen těžko si lze představit situaci, že se naučíte pár triků, s nimiž budete porážet každého. Nutně dojde na situaci, kdy při dané kombinaci povrchu a vlastností soupeře budete tahat za kratší konec a výhru si zajistíte pouze chytrou a pozornou hrou.

            Top-Spin-4-4

Top Spin 4 nabídne klasickou kariéru na způsob třetího dílu a další herní módy, žádný z nich jsem však vyzkoušet nemohl. Nezbyl na to čas, všechen jsem zabil samotným hraním zápasů v exhibičním režimu. A to je ta nejlepší vizitka, jaké se hře může dostat. Je jasné, že Top Spin 4 nebude revoluce. Principy předchozích dílů zůstávají v hrubých obrysech zachovány, jen jsou přepracovány do přístupnější podoby, která se zdá, nestaví hráči v začátcích do cesty zbytečné překážky, ale zároveň jej po zvládnutí základů nijak nelimituje a rozhodně mu hru nezlehčuje. Při absenci jakékoli konkurence je zbytečné říkat, že Top Spin 4 má našlápnuto být ve své kategorií nejlepší, nemá to žádnou vypovídací hodnotu. Že se však Top Spin 4 zatím tváří jako zábavná sportovní hra, to už cenu má.
Uvidím 18. března, až hra na PS3, Wii a Xbox 360 vyjde.