Znáte to, léto, pohodička, možnost cestovat, nebo si jen tak vyjet za krásného letního dne na kole. To je takový pohodový den, prostě rekreační jízda, zasportujete si a přesto po několika kilometrové jízdě můžete směle pokračovat ve svém denním programu. Jenže jízda na kole nemusí nutně znamenat jen pouhou rekreaci. Cyklistika patří k jedním z populárních letních sportů, který se objevuje na spoustě světoznámých soutěžích jako jsou třeba olympijské hry. Největším cyklistickým svátkem je pak dozajisté velké Tour de France, kde si všichni závodníci sáhnou až na dno a ukážou všem, co v nich je. Ale buďme k sobě upřímní, kdo z nás by něco takového ve skutečnosti zvládnul a vlastně kolik z vás kdy snilo o tom být skutečným cyklistickým závodníkem a zúčastnit se tohoto velkolepého sportovního svátku? No moc by nás asi nebylo, ale kdyby přesto, tak můžeme poděkovat vývojářům z Cyanide, kteří si i letos pro nás připravili svou hru, která má tyto závody simulovat, tedy Tour de France 2016.

Upřímně řečeno, netušil jsem, co mám od takového titulu čekat. Nikdy jsem neprahl po tom, tento titul pořizovat, ale na druhou stranu, když jsem dostal možnost titul recenzovat, neodmítl jsem. Přeci jen je to pro mě něco nového, něco co jsem ještě nezkusil. Původně jsem od hry čekal jakýsi simulátor, kdy prostě šlapete na kole a občas si musíte odpočinout, ale jakmile jsem hru spustil zjistil jsem, že je tato hra daleko více jen pouhým simulátorem, ale je z velké části také managerem a z menší části i strategií. Najednou jsem zjistil, že toho na mě hra vyplivnula opravdu hodně a nevěděl jsem co mám a nemám dělat. Naštěstí hra obsahuje hodně slušný tutorial, který vás naučí první a poslední. Což jsem rozhodně z celého srdce uvítal. Takže po rychlo kurzu ovládání hry jsem se do ní vrhnul pěkně na ostro.

Ve hře většinu času hrajete za jednoho ze závodníků, u toho si hlídáte výdrž, která je rozdělena hned do dvou částí. Jedna symbolizuje dlouhodobou výdrž, která by se měla pečlivě hlídat a druhá je krátkodobá, jenž využijete při attacku na soupeře, tedy pořádně šlápnete do pedálů a i zde je nutné nic nepřepálit. Celkově je nutné vést solidní managment během celého závodu a využívat i ostatních soupeřů k tomu, aby jste šetřili své síly. Hned z kraje jsem totiž zjistil, že ujet a jet sám se nevyplatí, síly vám rychle ubývají a nakonec se spokojíte z jedním s posledních míst. Je tedy nutné hlídat si tempo, v možných případech na chvíli šlápnout do pedálů, ale co možná nejvíce sil si šetřit do finishe. I když výdrž to chce mít i coby samotný hráč u hry, spousta závodů má totiž klidně kolem 160 - 190km a jeden závod tak můžete jet klidně hodinku a půl. Je pravdou, že čas lze zrychlit, ale během toho je těžké jakkoliv kontrolovat svého závodníka, jelikož během této chvíli veškerou kontrolu nad ním přebere počítač a veškerá vaše snaha může přijít v niveč.

Váš konkrétní závodník však není to jediné, co je možné v závodě ovládat. Jelikož jedete v rámci týmu a celý tým je také možné ovládat, dávat mu vysílačkou příkazy jak mají jet, či dokonce je možné přepnout na přímé ovládání jiného člena týmu. V tomto směru je nutné si vytvořit nějakou strategii pro závod, pokud tedy chcete uspět v rámci celého týmu a nejezdíte prostě jen s jedním závodníkem s kterého chcete udělat celkového šampiona. To už je celé na vás. Za vše totiž získáváte po závodě zkušenosti a v případě Tour Pro i finance a ohodnocení. Vyšší úrovně ve hře vám pak mohou otevřít další obsah, který je ze začátku hry uzamčen. Což je dle mého názoru dobře, hra má pro vás motivaci k hraní, což v některých jiných hrách občas postrádám.

Mohu říct, že i po vizuální stránce vypadá hra poměrně obstojně, i když high end podívanou nečekejte. Ale špatné to také není. Hlavně krajinou a scenériemi se dá pohodlně kochat, a že jich napříč jedním závodem uvidíte. Myslím, že zvuková stránka hry je nadmíru povedená, alespoň zvuky z okolí tratě a pokřiky fanoušků zní velmi věrohodně. Poměrně zajímavou podívanou jsem shledal i ve městech, kterými sem projížděl, kdy fanoušci byli rozeseti po trati a pokřikovali na své favority během momentu, kdy museli vyklízet cestu vedoucímu vozidlu. Které mimochodem bylo značky Škoda Superb třetí generace. Celkově bilboardy Škoda byly po tratích poměrně časté a také auta odstavená u trati byla velmi povědomá a vedle francouzského Peugeotu bylo možné zahlédnout i Citigo, či Fabie. Takže naše zemička má v tomto titulu poměrně slušné zastoupení. Jenže technická stránka hry není jen o grafice a zvuku, ale také chodu hry. Který sice jel na full HD, ale i tak jsou některé detaily poměrně kostrbaté a framerate místy padal na nějakých 20 snímků za sekundu, což se naštěstí nedělo až příliš často, ale když si vezmeme celkový vizuál, který nesáhá spoustě hrám ani po paty, byť se i tak na hru hezký dívá, tak bych čekal chod minimálně v 60 fps, nikoliv zámek na třiceti. Ale co se dá dělat, někdo má holt šikovnější ruce a někdo zase méně.

Nakonec sem si nechal samotné herní režimy a řekl bych, že v rámci takové hry jich je dostatek. Máme zde režimy Tour, Tour Pro, My Tour a Challenge. Tour je klasický režim turnaje, kde si vyberete tým za nějž chcete jezdit a absolvujete s ním vámi vybranou soutěž. Těch je v tomto režimu šest, ale tři z nich je nutné odemknout postupem na vyšší level. V základu je tak odemčená Tour de France 2016, Critérium Du Dauphiné a Critérium International. Každé z těchto soutěží má jiný počet tratí, různých délkách a obtížnostech. Třeba Tour de France je z nich nejobtížnější a disponuje 21 závody, druhé zmíněné jich má už jen 8 a poslední zmiňované pouhé tři. Trojice z počátku zamčených soutěží je poté Triptyque Tour jenž se odemkne na druhém levlu, na třetím poté Circuit des Grimpeus a na čtvrté úrovni se vám zpřístupní i loňská Tour de France 2015. Takže etap a tratí je ve hře více než dost. Poté je tu tedy režim My Tour, kde si vytvoříte svou vlastní soutěž s vlastním počtem závodů a jejich obtížností a vyberete si takové tratě, které vám vyhovují. Režim Challenge pak není nic jiného než řada výzev na čas při různých délkách etap. Nic světoborného, ale pro hráče, kteří milují výzvy adekvátní zábava.

Korunním režimem by tak měla být Tour Pro, což je zde vlastně takový režim kariéry. Zde si vytvoříte svůj vlastní tým, vyberete sponzora a najmete si závodníky, kteří za vás budou jezdit. Z počátku je však nutné počítat s tím, že ve vašem týmu nebudou nějaké ty hvězdy Tour de France a sponzoři se také nebudou zrovna plácat přes kapsu. Zde si své jméno na výslunní můžete vydobýt. Ano, je možnost se hned vrhnout na samotnou Tour de France, ale nedopadnete na jiném, než posledním místě. V tomto režimu je nutné začínat pozvolna. Vydělat nějaké ty finanční prostředky, získat lepší sponzory a díky vydělaným penězům pak najímat i lepší závodníky. Je to sice jízda na dlouhou trať, ale za svou píli budete dozajista odměněni. Ale je pravda, že tento titul vyžaduje poměrně dost času a pokud nepatříte k fanouškům tohoto sportu nejsem si jistý, že vás natolik zaujme. Je to hra cílená na určité spektrum hráčů a ani já nemohu říci, že jsem se nějak královsky bavil. Ano, z počátku mě uchvátilo to neznámo, ten nový zážitek, ale postupně jsem začal zjišťovat, že to přeci jen není titul pro mě. Ale hra to co dělá, dělá dobře a vývojáři k této soutěži přistupují se značným respektem a tím mají i můj obdiv, byť hra není a jistě nikdy nebude mým šálkem čaje. Já radši nasednu na to skutečné kolo.

Tour de France 2016 je vskutku dobrým simulátorem. Hra má dostatek obsahu, pro ty kterým přiroste k srdci nabídne spousty a spousty hodin zábavy. Na druhou stranu technicky se nejedná o dokonalý zážitek a grafické zpracování byť poměrně líbivé je přeci jenom na dnešní dobu trochu pozadu. Tento titul je určen opravdu danému typu hráčů, kteří mají jistou výdrž a čas a hlavně vyžadují od hry výzvu. Pro běžného hráče tento titul opravdu není, ale přesto rozhodně není špatný.