Tow Truck Simulator 2010 - recenze


Tow Truck Simulator (v originálu Abschleppwagen-Simulator), tedy řízení a obsluha automobilové odtahovky. Ať už si zde jezdíte jen tak, nebo v rámci kariérního režimu, stejně děláte jen stále to samé. Vždy se po vás přirozeně chce někam dojet (zpravidla ne moc daleko), naložit jeřábem na korbičku obyčejně špatně zaparkované auto a odvézt ho k sobě na základnu. A tak stále a dokola.


Pár jízd a zívačka
Kdyby tvůrci kupř. postavili celé město a do toho umístili všechny své simulátory, měl bych pocit jisté rozmanitosti, ale smůla všech takovýchto her je v tom, že jejich náplň je velmi prostá a okamžitě se ohraje. Mě třeba jízda s metrem baví stále a jednu linku si občas švihnu i s busem v New Yorku po germánské invazi, ale obsluhovat odtahovku je nebetyčná nuda.

Na startu šichty se objevíte rovnou v kabině svého odtahového vozidla a hned se vám zjeví první úkol. Kupodivu odtáhnout špatně zaparkovaný vůz. Úkol můžete i odmítnout, ale v tom případě se vám odečte část peněz z vašeho konta jako penalizace. Asi proto, že policisté musejí hledat další odtahovku. Nicméně odmítnutí nemá žádný význam, protože za chvíli stejně přistane úkol další a úplně stejný. Jen ten neposlušný řidič je o pár bloků jinde.


Posviťte si na NDR
Musí se ale nechat, že s ovládáním si Němci tradičně umí pěkně vyhrát. Navolit si tak můžete automat, nebo manuál, nechybí blinkry a taktéž můžete na cestu rozsvítit i majáček. Ostatně zdejší smyšlené městečko Sommerbach východoněmeckého typu s malými domky i paneláky není nijak malé a kolem něj se navíc vine velká tříproudá dálnice. Jenže všechno postrádá nějaký lepší život. Těch pár vozidel na silnicích to moc nespraví, i když zase jsou ta auta skutečných značek, pouze jako vždy bez licence.


A na té dálnici je to ještě horší. Nějaké řazení do pruhů je pasé, ale již mi vůbec neštimuje, proč ti blázni tam, kde je neomezená rychlost, jedou přinejlepším tak dvackou nebo v mnohých případech dokonce úplně stojí! Říkal jsem si, raději prvním exitem rychle pryč zpět do příjemnějšího Sommerbachu, kde sice pošel čokl, ale provoz s funkčními semafory aspoň není tolik absurdní. Jenže první odbočku zatarasovaly kužely, asi jako že je zavřená.

Neva, silný odtahový kamion, jedoucí až 125 km/h z kopce, projede zábranou jako nic a tak se také stalo. Paráda, říkám si, a hurá zpět do městečka. Jenže přede mnou nebylo najednou nic. Než jsem si stačil uvědomit, že jsem se tak dostal na úplný konec světa, tak se mi odtahovka najednou propadla dolů do prázdna, kde si krásně plachtila a nepomohlo ani tlačítko pro resetování vozidla. Pane bože, oni nechali okraje mapy prostě otevřené – to jsem snad v životě neviděl!

Zastavit, nabrat, odjet
Po restartu jsem raději neopouštěl bezpečné brány Sommerbachu a vydal se konečně odtahovat. Ještě než jsem stačil zmáčknout plyn, tak jsem dostal penalizaci za poškození svého vozidla, aniž bych se vůbec něčeho dotkl! Vskutku zajímavé řešení opotřebení sedačky a ohmatání volantu asi… K vozidlu oběti vás dovede naváděcí šipka, pak už stačí jen se zapnutým majáčkem zamanévrovat blízko k autu tak, aby na něj dosáhlo rameno jeřábu.

S ním ovládáte pomocí půl tuctu kláves otáčení, zdvih a výsuv ramene, přičemž musíte rám se čtveřicí lan dostat přímo ke kolům, jinak nedojde ke spojení a zavěšení vozu. Realistické pohyby rámu se počítají přes PhysX (nic jiného ale ne), což jsem hnedle pěkně otestoval, když jsem po naložení auto nepostavil na korbu, ale nechal půl metru viset. Při jízdě do zatáček jsem se jeho monstrózními výkyvy hodně nasmál. Tedy do té doby, než jsem to s ním rozevlátě švihnul do sousedovic plotu, kde auto neposlušného řidiče zůstalo v posmrtné křeči zaklíněné do planěk, vzdálených od sebe asi jeden loket!

Po resetování odtahovky mi začala skákat na plotu i ona, načež se hra kousla, což už jsem psychicky nevydržel, mocným třískem vymlátil tři zuby se jmény O, P a U na mé klávesnici, zamáčkl je zpět a restartoval kampaň. Po nadprůměrně dlouhém nahrávání stejně jen zbývá dodat, že při dopravě odtaženého vozu pak stačí dojet na vyznačenou značku ve vašem depu, načež dostanete něco prachů a objeví se další úplně stejné zadání. Zííív!

Tady se fakt nepovedlo snad nic
Jedinou motivací tak snad může být pouze vydělávání peněz na nákup nových odtahovek, přičemž kromě počátečního vozidla MiM lkw L700m si můžete opatřit pouze trojici dalších, ve dvou výkonových variantách. Fandové do tuningu ale jistě ocení možnost zvolit si několik zbarvení karoserie, disků a dokonce i interiéru odtahovky. Já si za poslední zvolil hnědou kůžičku a hned jsem se v kabině cítil „mnohem líp“.

Je ovšem škoda, že volnou kameru mimo pohled z kabiny pohledáte, přitom zrovna při zvedání vozů bych jí hodně potřeboval. Neustále přepínat pohledy totiž jen ruší při práci. Nicméně stejně jsem se nemohl moc soustředit, protože častokrát do odtahovky naboural jedoucí vůz a nebylo mi nic platné, že jsem oranžově blikal jako zběsilý. Kdyby tak šlo jeřábem nabrat na sebe více aut, tady by to byla jak vidno praktická věc…

Oni ti magoři totiž bourají klidně i sami mezi sebou, i když jinak na silnicích potkáte auto spíše sporadicky. Už vím, hrál jsem o víkendu, a to přece v Sommerbachu vyjíždějí samí sváteční řidiči, což by vysvětlovalo ty šneky na dálnici. Přitom vy musíte jezdit příkladně, protože za překročení rychlosti, jízdu na červenou, nebo zbytečně zapnuté nouzové blikače za jízdy (!) vás hra nemilosrdně penalizuje inkasem z konta.

Přitom to na extrémně úzkých silnicích prakticky nejde, protože na jednu se prostě v moc útlé křižovatce s odtahovkou nevytočíte. Navíc když nebudete mít štěstí, jediný vůz Audi R8 široko daleko to do vás záhy napálí, takže je hned vymalováno! A pochválit se nedá ani obrázek nebo zvuk, kteréžto jsou oba i v porovnání s dřívějšími simulátory podzemky a autobusu zralé na ručník.


Bacha na Sommerbacha
Sommerbach tak zrovna není výspou německé preciznosti, protože jej tvoří vpravdě nudné pravoúhlé ulice jak přes kopírák, s nevzhlednými krabicemi místo domů, kde jsou hezké snad jen ty paneláky. Interiér odtahovek je bohužel i v mé hnědé kůži ohyzdný a chybí kontrolky, takže ani nepoznáte, jestli vám svítí maják, nebo nikoli. Přitom je odtahovka pěkně nenažraná, však na mé konfiguraci C2D 3 GHz, 3 GB RAM a NX-260 896 MB jsem se při 4xAA a 1280x1024 nikdy nedostal přes 30 snímků za vteřinu.

Podobně i motor kamionu hučí dosti podivně, jako by to byl umělý zvuk, takže to s reálem nemá nic skutečného. Ostatní auta pak nejsou skoro vůbec slyšet a opakující se syntetizátorovou smyčku snad nahranou na dětském piánku jsem hned zakázal. Ne, ne, to raději budu kroutit volantem nebo kontrolérem jako zběsilý, ale odtahovku, odtahovku ať si prosím strčí… no vy víte kam.


Název hry  TOW TRUCK SIMULATOR
Výrobce Astragon/Lightrock
Vydavatel Excalibur Publishing
Datum vydání duben 2010
Multiplayer ne
Platformy PC
zdroj: Games.cz