Studio Milestone srl. je hrdým tvůrcem her se závodní tématikou již pěknou řadu let. Nejvíce se proslavili s oficiální licencí série Moto GP a její konkurence v podobě SBK, které však již několik let leží u ledu, ale s prvním případem je to pravím opakem. Nového ročníku Moto GP se dočkáváme každým rokem, ale minulým rokem se nejspíše v Milestone něco změnilo a rozhodlo se do názvu svých her dát jména slavných závodníků, asi po tehdejším vzoru Codies a jejich Colin McRae Rally. Prvním titulem s tímto smýšlením byla náhražka jejich WRC hry v podobě Sebastien Loeb Rally Evo, které rozhodně nedopadlo vůbec špatně (recenze: ZDE), ale tak nějak upadlo kvůli konkurenčnímu Dirt Rally, jenž bylo v mnoha ohledech zkrátka lepší. A před zhruba týdnem vyšla nová Moto GP hra, jejíž oficiální název však není očekávané Moto GP 2016, ale Valentino Rossi: The Game. Titul se tedy honosí jménem slavného závodníka a díky tomu se nová motorková záležitost rozrostla o nějaký ten obsah navíc, který rozhodně není dopočtu, ale k tomu až v samotné recenzi, na níž se vlastně rovnou vrhneme.

Tak předně by se slušelo říct, že tím že hra získala jméno slavného závodníka se v praxi vlastně nic nezměnilo, tedy co se týče samotného Moto GP. Ano, je pravda, že titul je nyní trochu bohatší na obsah, který letošním ročníkem nezahrnuje jen královskou třídu motocyklových závodů, ale nyní má i přidanou hodnotu v podobě Flat Track (Plochá Dráha), Driftů a Rally. Nečekejte, ale žádné zázraky, tyto novinky berte opravdu jako bonus a zpestření celé hry, jelikož většinou jsou všechny nové režimy odkázány na dvě lokality a tratě, popřípadě jejich variace. Například v rámci Flat Track se podíváte na slavný MotoRanch samotného Valentina Rossiho. Jinak je vše odkázáno na tratě v Misano a Monze. Celé je to pak součástí většího celku tedy VR46 Academy. Což je vlastně v celku logické. A tím by vlastně výčet všech nejzásadnějších novinek skončil. V rámci akademie Pana Doctora se ještě projedete na hřbetu Yamahy R1M, tedy zatraceně silného koně, ale to není zase až taková super inovace. Přeci jen jízda na motorce je stále jízda na motorce, byť tohle byla sakra JÍZDA a v reálu by jistě byla ještě větší, ale zde se stále jedná pouze o virtuální závodění.

Asi bych hře křivdil, kdybych tvrdil, že odstavcem výše výčet novinek skončil. Protože bych lhal, takže se podíváme na pár dalších novinek, které opět souvisí se samotným slavným závodníkem. Prvně po vzoru Sebastien Loeb Rally Evo i zde najdeme průřez kariérou italské motocyklové legendy. Budete tak součástí nejdůležitějších závodů jeho kariéry, ale nečekejte zázraky. V podstatě jde pouze o to splnit nějakou výzvu jako například udržte první místo podobu tří kol, či 6 minut. Nebo předjeďte toho a toho jezde vnějškem a dojeďte do cíle první. Na druhou stranu každá trať, každý tento okamžik je doprovázen povedeným videem s výpovědí samotného závodníka k daným závodům. Dalším režimem, který odkazuje na slavného závodníka je Rossi Challenge. Nejde o nic jiného, než napříč tratěmi v rámci sezóny Moto GP překonat čas trati právě Valentina Rossiho. Vlastně se tedy dočkáte supr čupr vytuněného timetrialu. Mimochodem i timetrial je pořád součástí hry, ale není třeba si jej nikterak představovat stejně jako jiné mody jako samotný závod, či samostatné závody, které si můžete projet v rámci VR46 Academy.

Za zmínku letos na sto procent stojí režim Kariéry. Ten je v letošním ročníku ozvláštněn právě o závody v rámci VR46 Academy, jenž jsou sakra skvělým zpestřením celé sezóny a já si tyto závody zatraceně užíval a hlavně právě závody na ploché dráze, až mě vlastně mrzí počet tratí, kterými tento režim disponuje a jsem mírně zklamán, ale bohužel toto není hra o ploché dráze. Každopádně opět budete začínat s vlastním jezdcem pěkně od podlahy v třídě Moto3, v níž však nemusíte strávit moc času. Pokud budete úspěšní budou o vás mít zájem i jiné stáje klidně můžete z prostřed sezóny Moto3 skočit do Moto2, tedy pokud bude o vás mít nějaký z týmů zájem, ale je nutné počítat, že pokud nastoupíte do vyšší skupiny v polovině sezóny, tak se do ní dostanete s nula body a i když budete vítězit, tak celkového prvenství se v dané sezóny již nedočkáte a budete muset čekat do té další. To samé platí při přechodu do královského Moto GP. Co však není penalizováno je přecházení mezi týmy v rámci dané třídy, takže o své těžce vydřené body nepřijdete. A nakonec je tu fakt, že svému jezdci můžete za vydělané kredity kupovat nové helmy, boty, rukavice, atp. Což jsou, ale produkty čistě kosmetického zájmu.

Ostatní režimy jinak žádnou inovací neprošli, ať už tu mluvíme o klasickém singleplayerovém ježdění, či multiplayeru. Za zmínku snad stojí pouze fakt, že si titul stále zachoval režim splitscreen, tedy gaučového mulťáku, který ve spoustě závodních titulů a her celkově hodně chybí. Drobným upgradem prošla i fyzika jízdy a motocyklů, ale opět není třeba čekat nějaké zázraky a vlastně proč taky, fyzika této série byla vždy dobrá, tak proč měnit co funguje. I v tomto případě je na výběr několik předvolených fyzikálních režimů pro začátečníky, amatéry a profíky v rámci motorkových závodů. Já hrál na zlaté střední cestě, tedy s oddělenou přední a zadní brzdou a bez assistencí v brzdění. Za to novinky v podobě Flat Track, Driftů a Rally potřebovali svůj vlastní fyzikální model, který v rámci dvou z nich funguje dobře, u toho třetí jsou silně na pochybách a ne nejde o rally ale o druhé zmíněné, tedy Drifty. Tak nijak jsem nezažil hru, kde by samotné driftování bylo tak snadné a to i v případě reálnějšího nastavení fyziky. Co naplat, holt s tímto druhem závodění nemají v Milestone ještě zkušenosti a třeba to časem napraví a nebo naopak se k tomuto druhu závodů nikdy nevrátí. Já bych nejspíš byl pro druhý případ, jelikož pánové promiňte, ale nejen, že ten mustang nezněl jako mustang, ale spíš jako traktor na tripu, ale ty drifty zkrátka postrádali šťávu, nějakou výzvu, cokoliv. Prosím, již nikdy.

Také jsem čekal jaký si pokrok v celkovém audiovizuálním zpracování, obzvlášť poté, co ukázalo již několikrát zmíněné Sebastien Loeb Rally Evo, také kvůli tomu, že série konečně odstřihla konzole předchozí generace. K mému smutku k žádné evoluci nedošlo, alespoň ne takové jakou jsem očekával. Ano, je pravda, že spousta detailů je nyní mnohem no, detailnější. Třeba podél trati je daleko více trávy. Textury nedoskakují, sice sem tam nějaký ten glitch se objeví, ale nic hrozného to není a většinou se to ani netýká prostoru pro závodění, ale třeba toho, že za svodidly neví hra jestli je pozadí šedivé nebo bílé, ale jak říkám nejedná se o nic vysloveně závažného a jestli se to stane u jednoho z 25 závodů? No tak nějak. Celkově však technické zpracování nijakým značným způsobem kupředu nedošlo. A to obzvláště, když se podíváte na hry jako Forza Motorsport 6, Dirt Rally, či Gran Turismo Sport, vypadají hry od Milestonu jako by uvízli někde na půl cesty. Nehledě na to, že zmíněné hry běží 60 snímků za sekundu a tato pouhých 30 fps. Naštěstí, technické obtíže provázející většinu titulů od Milestone, se zrovna této sérii vyhýbají a je to dobře.

Pár výtek bych měl i k ozvučení některých motorek, které mi prostě ne a ne sednout k mému sluchu. Představte si, že jedete na takové dvěstěpadesátce a máte pocit, že řídíte skútr, to je asi někde něco špatně. Naštěstí se tomu dá předejít správnou volbou motocyklu a v závodní vřavě se těch skutečně pár omylů ztratí, jen pro příště by s na toto mohli dát vývojáři trochu větší pozor. Jinak krom toho drobného zklamání v rámci očekávání se Valentino Rossi: The Game hraje vskutku velmi dobře a jeho hraní je zábava a vše skvěle odsýpá, hra má tu správnou dynamiku. Škoda, že jí nebylo dáno větší péče a to například v podobě nového enginu, který by v Milestone potřebovali jako sůl.

Celkové zhodnocení

Valentino Rossi: The Game je velmi dobrou motocyklovou hrou, která nabízí spoustu hratelného obsahu, který vedle klasických silničních motocyklů letos nabízí i plochou dráhu, driftování a rally. Fyzika byla opět trochu posunuta ku předu a v tomto jediným kamenem úrazu jsou drifty. Co však nejvíce zamrzí je absence jakékoliv technologické evoluce, která by po té řádce let byla zcela na místě. Kolem a kolem, tato hra nabízí kvalitní závodní zábavu na spoustu hodin, ale nepřináší téměř žádný technologický pokrok.

Hodnocení: 7/10