Wasteland 2: Directors Cut - Recenze

Představte si, že si v poklidu sedíte na zahradě za domkem. Vše kolem vás je naprosto dokonalé a v životě vám nic nechybí. Jenže, co se nestane. Vaším městem se rozezní varovné sirény. Z počátku si můžete myslet, že jde o cvičení, ale sirény ne a ne ustát. Najednou vás polije pot, jelikož nevíte, co se to ksakru děje. Kolem se začíná šířit panika. Slyšíte jen křik souseda: "Rychle musíme do krytu!". Poberete své blízké a utíkáte k městskému krytu, když tu se náhle ozve ohlušující rána. Městem se valí oheň a celý horizont je oslněn oslepující září. V ten moment je ve vašich očích jediné, strach. Je konec, téměř nikdo nepřežil. Celý svět upadá v chaos a beznaděj. Takový je dopad jaderné katastrofy, kterou sebou přinesla válka. O podobném osudu našeho světla se rozhodli vyprávět svůj příběh vývojáři z InXile Entertainment. Avšak před nimi stál ještě těžší úkol, jelikož na svá bedra vzali těžké břemeno v podobě vzkříšení jedné staré značky. Ano, mluvím o Wasteland 2, která v současné době vyšla v definitivní edici, tedy Directors Cut. Jak dopadl tedy dopadl nástupce duchovního otce série Fallout? Vydáme se tedy do Pustiny, abychom to zjistili.

Musím říct, že před tímto titulem stál velmi nelehký úkol. Nejen, že musel navázat tam, kde jeho předchůdce kdysi skončil, ale vývojáři se navíc nechtěli odchýlit od původního ztvárnění hry. Bylo tedy jasné, že hra cílí především na zaryté fanoušky předchozího dílu a původních Falloutů. Tedy těch pravých nekompromisních post-apokalyptických RPG. Ve Wasteland 2 svůj tým ovládáte kamerou shora, naštěstí je možné tuto kameru libovolně natáčet, či přibližovat a oddalovat, takže alespoň nějakou inovací hra prošla a tedy izometrická kamera se nekoná. I svět je kompletně zpracován do 3D, dnes by již asi původní model neprošel ani u skalních fanoušků. Nic méně jistou dávku nostalgie hra stále vyzařuje. I přes to, že hra vypadá poměrně lépe, stále svým vzezřením poukazuje na své předchůdce. Za mě bych řekl, že je to rozhodně dobře. Své podobě na konzolích pak vděčí novému Unity 5 Enginu, v němž byla hra přepracována. Původní verze z minulého roku na PC, totiž běžela pod zastaralejším enginem. Hra tak vypadá opravdu k světu i přes svůj starobní nádech. Pokud si hru zazoomujete, pak hned pochopíte o čem mluvím. Vše koresponduje se vším, hlavně vizual se snoubí s audiem. Je tedy radost se zahledět a zároveň zaposlouchat i do těch sebeslabších zvuků, jimiž je tento svět protkán.

Hlavní součástí každé takové hry však nebylo grafické zpracování, ale samotná hratelnost a jeho děj. Abych byl upřímný ve Wasteland 2 je toliko příběhových odboček, že jsem přestal vnímat, která je ta hlavní. Každopádně se žádné nedá upřít důmyslnost a cit pro sebemenší detail v rámci vyprávění. Například v dialogách je tolik možností konverzace, že jsem se častokrát při jejich louskání vysloveně zpotil. Je to dáno tím, že pokud se opravdu chcete prokousávat každou součástí příběhu, pak se vám v různých odpovědích otevřou další. Pokud vaše postava je od přírody remcal, může mít svoje speciální typy odpovědí ještě v závislosti na její povaze. Svět Wasteland je pln možností a je radost další jeho tajemství objevovat. Obzvlášť pokud máte rádi post-apokalyptické světy. Vývojáři si na své hře dali opravdu záležet. Aby také ne, když tato hra začala svou kampaň na Kickstarteru, tedy tato hra je opravdu od hráčů pro hráče, tedy spíše od fanoušků fanouškům.

Pro takové RPG je velmi důležitý vývoj a tvorba postavy, tedy v této hře spíše tvorba postav. Zde totiž pro sólisty není místo. V úvodu hry si tak vytvoříte družinu až čtyř postav, jenž každá z nich by měla, alespoň z počátku, disponovat unikátními vlastnostmi. To aby jste pokryli, co největší množství možností herního světa. Už teď vám tedy může být jasné, že s bandou hromotluků daleko nepochodíte, nebo minimálně si svou pouť Pustinou o dost zkomplikujete. Ideální sestava je tedy taková,  jenž disponuje medikem, technikem, válečníkem a "zlodějem". Tvorba postavy probíhá formou jednoduchého editoru, kdy si vyberete profilovou fotku a vytvoříte vzhled vaší postavy. Následuje přiřazování různých vlastností, následně dovedností, v nichž bude daná postava vynikat, jako třeba střelba z jednoručních zbraní, automatických zbraní, energetických zbraní, či boj z blízka, hackování, zdravotnictví, otvírání zámků, opravování, a tak dále a tak dále. No je jich tam prostě spousta. Nakonec přichází různé perky, které jsou však přístupné s vyššími úrovněmi vašich postav. Fantazii se tu klacky pod nohy neházeli, takže můžete tvořit skupiny opravdu jedinečných povolání. Navíc jak budete procházet pustinou mohou se k vám přidávat i další postavy a rozšiřovat tak vaši družinu, což vám může pomoci pokrýt více možností a také vám tyto nové přírůstky do rodiny mohou pomoci s nebezpečími, která na vás v Pustině číhají.

Nebezpečích je v Pustině spousta, ať už to jsou tlupy nájezdníků, zmutované stvůry, či samotná radiace. Mutanti jsou tu v podstatě základní nepřátelskou jednotkou, avšak druhů jich je několik a každý z nich má své specifické vlastnosti. Nájezdníci jsou pak větší oříšek, nejen že disponují smrtícím arzenálem, ale pochopitelně i v bojích taktizují. Radiace je pak kapitola sama osobě. Nejen že dokáže být smrtící, ale kolikrát vám i brání v přístupu do příběhové lokality, takže je rozhodně na místě opatřit si antiradiační oděvy. Samotné souboje pak probíhají v tazích, kdy na horní liště můžete pozorovat i pořadí v jakém budou moci dané jednotky, či postavy, vykonávat akci. Je nutné mít v soubojích na paměti, že pokud útočíte různými puškami, je třeba od nepřátel držet odstup, šance na zásah nepřítele stojícího přímo před vámi je totiž velice mizivá. Celkově hra bere na vědomí dovednosti s danými zbraněmi či vybavení a podle toho uděluje šanci na zásah, či úspěšně provedenou interakci. V soubojích pak každá postava, či jednotka disponuje určitým počtem akčních bodů, jenž může v daném tahu využit. Každá akce pak stojí určitý počet akčních bodů, takže je třeba pečlivě plánovat každý svůj tah. Boje totiž dokážou být opravdu tuhé. Na druhou stranu, i přes jejich obtížnost, jsem se u soubojů bavil nejvíce, ta míra možností je totiž opravdu udivující a dlouho jsem si u hry nezažil, že bych musel vysloveně přemýšlet na každou akcí.

Pohyb po Pustině, tedy herním světě jako takovém, probíhá ve dvou rovinách a to v lokální a globální. Nejčastěji se budete pohybovat lokálně, v tomto režimu dochází k průzkumu herního světa. Můžete se kochat jeho zpracováním a odehrávají se v něm všechny podstatné úkony, včetně plnění samotných misí. V globálním režimu se pohybujete vysloveně po mapě herního světa, tedy abych to zkrátil nefunguje zde otevřený svět jako takový. V rámci tohoto pohybu je nutné hledět na různé faktory jako indikátor radiace, či nutnost doplňovat zásoby vody. Vodu lze doplňovat v oázách, které jsou celkem poskromnu rozesety po mapě. V rámci tohoto pohybu pak objevujete různé lokality, či jsou zde přímo vyobrazeny důležité oblasti v rámci dějové linky. Výjimku netvoří setkání s nebezpečnými tvory, které můžete vyřešit buďto v lokálním režimu bojem, či útěk v tom globálním, avšak k útěku je dána určitá šance na jeho úspěch. Je to celkem zajímavé řešení celého pohybu v rámci celého světa a mě osobně se toto provedení velice líbilo. Kdybych však ke hře měl nějakou výtku, pak to bude k kvůli absenci české lokalizace. Ne že bych neuměl anglicky, ale tak nějak je tam těch textů opravdu obrovské množství, nehledě na spoustu frází, které člověk nikdy neslyšel. A právě proto mi zde ta čeština opravdu chybí.

Wasteland 2 Directors Cut je komplexním herním zážitkem, který v současné době ukazuje, že staré principy her na hrdiny stále nepatří do starého železa. Možnosti herního světa a vývoje postav jsou opravdu obrovské a hra zabere opravdu spousty a spousty hodin. Na konzolích hra vyšla také ve své definitivní finální verzi, tudíž nejste o nic o chuzeni. Jediná výtka k této hře je opravdu jen absence české lokalizace, jelikož hra ve všech ohledech funguje na jedničku. Bohužel se nedá říci, že je hra v tomto zpracování určena širšímu zastoupení hráčů, ale pokud jste fanoušky série Fallout, pak tuto hru nesmíte minout.