WRC 5 - Recenze

Když jsem byl ještě dítě, cca tak kolem 7 let. Byl jsem strašlivý blázen do motorsportu, tedy do jednoho konkrétního, Rally. Od té doby mě žádný automobilový sport tak neoslovil jako právě tento. Pro někoho jsou možná králem závody Formule 1, ale pro mě to vždy bylo a nejspíše i v budoucnu bude Rally. Přeci jen nic jiného nenabízí takovou porci vzrušení a adrenalinu. To nebezpečí, když se člověk řítí po prašné cestě do vás vlévá naprosto jiné emoce. Podle mě žádný jiný autosport neklade takový důraz na kooperaci dvou lidí, jako právě tento. Oba jezdci si musí plně důvěřovat, jelikož i drobná chyba může být pro závod fatální, či dokonce člověka ohrozit na životě. Já sice nikdy tento sport v reálných rovinách neabsolvoval, ale jsem jeho věrným fanouškem. A tak jsem rád, že se v těchto rally speciálech mohu prohánět alespoň ve virtuálním světě. Nejvíce mě osobně zasáhla série Colin McRae, jenž si však nyní dala dlouhou pauzu. Tudíž jsem byl odkázán pouze na závodní hru WRC studia Milestone. Ta bohužel nikdy nesplnila má očekávání. Jízdní model se prakticky za 4 roky nezměnil a grafické zpracování jakby smet. Studio se však od této hry distancovalo a kutí svou vlastní hru v podobě Sebastien Loeb Rally Evo,které vypadá naprosto odlišně od jejich současné tvorby. O této hře se tu teď bavit nebudeme. Dnes si vezmu na paškál právě sérii WRC, která letos přišla s pátým dílem, které vytvořilo jiné studio a to konkrétně Kylotonn Racing Game. Takže jdeme se podívat, jak dopadlo WRC 5.

Hru jsem pouštěl s velkými rozpaky, jelikož důvěru v tuto sérii jsem dávno ztratil. Nic se v ní zkrátka nikam neposouvalo. Jediná věc, která ve mě vzbuzovala trochu optimismu bylo právě jiné vývojářské studio pracující na pokračování. Úvodní obrazovka hry je řešena vcelku jednoduše a vlastně je to i dobře. Hra je rozdělena na Solo a Multiplayer, nechybí pochopitelně ani nastavení. O nastavení se tedy nemá cenu příliš zmiňovat, jedná se o sled různých nastavení asistencí, která je dnes ve hrách naprostým standardem. I když uznávám, že chování vozidel se do jisté míry opravdu mění. Hlavní rozdíl v chování přichází s tím, jestli člověk má zapnutou či vypnutou kontrolu stability. S tímto zapnutým pomocníkem se vozidla drží na cestě povětšinou velmi dobře a hra je tedy přístupnější všem. S vypnutou stabilitou je však podstatně těžší se na cestách udržet, ale na druhou stranu hraní je trochu větší výzvou. Pochopitelně v nastavení nechybí ani volba obtížnosti hry, která vlastně tkví pouze v tom, že časy soupeřů budou v lepších příčkách a každá chyba ve vaší jízdě bude trestána. Já volil zlatou střední cestu a snad kromě jednoho závodu jsem všechny vyhrál. Nevšiml jsem si totiž 30 sekundové penalizace, která mi problikla, když sem si zrovna protahoval krk. Pravděpodobně jsem objel umělou šikanu.

Celkový pocit z jízdy se mi tedy u této série rapidně zlepšil, sice zde stále je co dohánět, ale pátý díl WRC se mi hrál výborně. Upřímně doteď hraje, jelikož jsem u něj pečený vařený. Není se čemu divit, jelikož na Xbox One je to zatím jediná rally hra a totéž platí pro konkurenční PS4. Jediné co mi snad vadí, jsou malé rozdíly mezi povrchy, tedy jejich vlivem na jízdní vlastnosti  vašeho auta. Na druhou stranu se mi to vyvažuje s tím, že každé auto se zde chová trochu jinak, což mě velice potěšilo. Auta jsou zde rozdělena do tří tříd, tedy WRC, WRC 2 a WRC 3 (chcete-li WRC Junior).  Každá z těchto skupin má svá specifická vozidla, tedy kromě WRC 3, zde je dostupné jediné, Citroen DS3 R3-MAX. Ale například skupina WRC 2 mě velmi příjemně překvapila a to hlavně jedním vozidlem. Tím mým favoritem je Škoda Fabia R5 třetí generace. A pak že se naše automobilka do her nedostane a v téhle je dokonce v plné parádě. Vedle Fábky stojí v této třídě například Citroen DS3 R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 R5, Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer Evo X. Nakonec je tu třída WRC, která se nebejde bez Citroen DS3 WRC, Ford Fiesta RS WRC, Hyundai i20 WRC a VW Polo R WRC. Aut skutečně není moc, ale v podstatě ani nic nepostrádám. Ano, uvítal bych třeba i třídu veteránů, ale když není tak není. Je to škoda, ale nic se nedá dělat.

Tak se podíváme na dané režimy. Začneme u sólistů. Takže hra jednoho hráče je rozdělena do čtyř režimů a to kariéra, quick stage, quick rally a rally school. Rally School, tedy škola rally, je režim, jenž stojí sám o sobě, ale zároveň je propleten s režimem kariéry. Pokud si totiž hra usmyslí, že vaše schopnosti v předchozím rally nebyly dostačující, pak vás pošle zpět do školy. Rally School samotná je pak jakýmsi challenge režimem, avšak zároveň vás hra tímto učí, jak projíždět dané úseky, různé typy zatáček a podobně. Úspěch v tomto režimu závisí na tom, jestli jste schopní se udržet auto v předem nadefinované vodící čáře a byť jen dvě sekundy mimo znamenají neúspěch. Jo je to drsný. No tak ale vzhůru k tomu nejpodstatnějšímu a tím je kariéra samotná. Takže nejprve si vytvoříte profil jezdce, tedy vás a pak podepíšete kontrakt z některou ze stájí, tedy nejprve v tříde WRC3. Pokud tento šampionát úspěšně dokončíte, dostanete nabídky z týmů vyšší třídy a opět odjedete sezónu, tedy v tomto případě již ve třídě WRC2. Co následuje asi nemusím zmiňovat, pochopitelně samotná královská skupina WRC. To režim je to tedy jasný a prostý s jasně daným cílem a to konkrétně stát se tím nejlepším jezdcem. Aby jste toho dosáhli musíte v daných sezonách skončit na příčce tabulky. K tomu je zapotřebí vyhrát většinu rally a jejích stage. Počet stage je většinou ustanoven na šesti závodech, avšak s vyššími třídami může toto číslo narůstat. A zde je jeden kámen úrazu, jelikož v každé Rally je vytvořeno pouhých 5 tratí/stage. Což v praxi znamená, že pokud má třeba Rally Poland šestici závodů, pak jedna trať se bude opakovat. Je to škoda, upřímně bych byl radši, kdyby tratí v daném šampionátu bylo přeci jen více, ale i tak jsou tratě velice rozmanité a nápadité, což zase osobně považuji za plus. Ostatní režimy v solo modu snad není třeba představovat, jedná se buďto o rychlou hru, kdy si zvolíte závod a auto s cílem vrhnout se na trať získajíc ten nejlepší čas. Druhá varianta je poněkud delší a to tím, že místo jedné stage si vyberete k závodu celou rally, toť vše.

A co ten multiplayer? Ten se dá rozdělit na lokální a online. Lokální spočívá v režimu horkého křesla, tedy odjede jeden hráč, po něm jede tu samou trať další, a tak dále, a tak dále. V celku jednoduchý princip. Online režimy jsou spíše porovnáváním časovek mezi hráči s celého světa. Ovšem sem tam hra uvede nějakou stage jako challenge. Momentálně první takovou byla challenge King of Spain, která trvala 5 dní a během tohoto času jste se mohli pokusit porazit ostatní hráče v předem určeném závodě. Nechci se chlubit, ale skončil jsem jedenáctý. Asi vám již došlo, že na nějaký ten rally cross se asi může rovnou zapomenout. Jelikož WRC 5 se věnuje pouze klasické rally. Rád bych se tu prodíral dalšími detaily hry více hráčů, ale nějak nemůžu přijít na něco, co bych zapomněl, ale je možné že mě ještě někdo doplní. Ano, je tu režim, jenž jsem ještě nezmínil a to ESWRC.  Jenže problém tohoto režimu je zhruba ten, že není ještě v provozu. Tudíž vám k němu neřeknu více než, je tam, ale musíte si počkat na jeho spuštění.

Nakonec jsem si výjimečně technickou stránku hry. Zde došlo rozhodně k posunu kupředu, ať už jde o samotný vizuál, či zvukovou stránku. Tak předně okolí tratí vypadá mnohem uvěřitelněji a design tratí je zcela nový. Takže raz, dva, tři. No, Hurá. Konečně se neomílá ta samá omáčka dokonala. Jsem rád, že nový tým vnesl do série trochu svěžího větru.  Tratě, vozidla i objekty podél vypadají mnohem detailněji, na scéně se nachází také více objektů, tudíž je radost pohledět. Na druhou stranu, z globálního hlediska je stále co vylepšovat. Hra přesto, že udělala ohromný krok kupředu, stále je ve vizuálu pozadu. Řekl bych, že stařičký Colin Mc Rae Dirt 2, stále vypadá lépe. Avšak po stránce zvuku a zvukových efektů je hra opravdu na špičce. Dlouho jsem ten pocit z toho, že jedu opravdu rally, neměl. S tím, že hra na sto procent využívá novější grafický engine, přicházejí i nedostatky technického rázu. Jakým je například nestabilní framerate. Naštěstí to nezachází do těch mezí, že by se hra sekala. Je dokonce velmi dobré, že tratě, i když jich je dle mého na danou rally málo, mají několik variant. Tudíž jednu trať můžete jet ve dne, v noci, ráno, za deště, za mlhy, s jasnou oblohou. No výběr je pestrý a je také dobré, že když už vám v daném šampionátu hra naservíruje tu samou trať třeba hned po sobě, tak ji například pojede po druhé v noci. Což je zase úplně jiný zážitek, než když trať jedete za bílého dne. Já to hře tedy v tomto ohledu přičítám k dobru.

WRC 5 je rozhodně tím nejlepším, co tato série vyprodukovala od roku 2010. Velkou zásluhu na tom má nový vývojářský tým. Hra doznala grafického zlepšení. Design tratí je zcela nový, což sebou přináší svěží vítr. Po stránce režimů je na tom hra poměrně dobře, i když mohlo by jich být i více a to stejné platí i pro vozidla. Na druhou stránku hra disponuje stále několika technickými chybami, které může opravit nějaký ten patch, ale zatím to zkrátka není úplně ono. A to říkám i přes to, že se u hry opravdu bavím. Pokud jste tedy neměli zatím tu čest s touto sérií, pak nyní je ten nejlepší čas dát WRC šanci.