Každý rok je tu máme a každý rok se nám snaží vylepši zážitek z hraní. Mluvím teď o sezónních hrách tipu FIFA, NHL, F1, či právě nyní recenzovaném WRC. Letošní ročník s číslovkou 6 je druhým dílem, který vyvíjí studio Kylotonn Games. Vývojáři si poprvé okusili tvorbu rally hry právě s dílem pátým, jenž převzali od vývojářů z Milestone. Ti se totiž minulým rokem rozhodli vydat svobodnou cestou a vydali svou hru Sebastien Loeb Rally Evo, které rozhodně svou kvalitou předčilo jejich dosavadní WRC tituly, tedy ty s číslovkou 1-4. Takže Kylotonn letos čekal nelehký úkol a to obzvlášť v roce v němž si korunu na hlavu usadilo Dirt Rally a to zcela právoplatně. Vývojáři tak slibovali, že se tímto titulem inspirují a dodají nám nový ročník, který nabídne vyváženou porci zábavy a požitku z jízdy. Jestli se jim to podařilo, na to se podíváme níže.

Já jakožto velký milovník Rally jsem se na nové WRC 6 poměrně těšil. Ale radši jsem od hry nic nečekal. Přeci jen jeho předchozí díl doprovázela řada chyb a nedodělků, kterým vévodil propadávající se framerate, který solidně kazil požitek ze hry a po stránce fyziky se spíše jednalo o oddychovku, než nějaký ten simulátor rally. Nový ročník se snažil poučit z chyb svého předchůdce a nutno dodat, že se mu to daří vcelku úspěšně. Framerate je stabilní, což je rozhodně velké plus a detaily vozidel a tratí doznaly viditelného updatu. I když u těch tratí to není tak stoprocentně pravda. Zhruba při jízdě na 5 - 6 tratí jsem měl pocit, že jsem se vrátil o minimálně deset let zpět do minulosti. Okolí tratě je v tomto případě pusté a rozhodně si nemyslím, že by takto okolí těchto RZet v reálu odpovídalo tomu, co nám vývojáři naservírovali. Nejspíše jim nestačil čas a datum vydání bylo příliš šibeniční, bohužel toto je neomlouvá, hru i tak vydali a s tím se nedá nic dělat. Ostatní tratě jsou naštěstí o dost povedenější a propracovanější. Nenechte se mýlit, i přes update hra stále neodpovídá roku, v němž vyšla. A krále v podobě Dirt Rally, který navíc jede v 60fps, či jeho náhradníka v případě studia Milestone, Sebastien Loeb Rally Evo. Technická stránka hry má i svou druhou stránku, která je vedle vizuálu právě ta zvuková. Za ozvučení vozidel a celkově celé hry dávám autorům své uznání. Zvuk vozidel dodává konečně pocit rychlosti a nemáte po dlouhé době pocit, že vysáváte bordel po vašem psovi.

Vývojáři slibovali inspiraci Dirt Rally a to zejména po stránce hratelnosti. Tomuto slibu dostáli na půl. Jelikož jízdní model, byť je značně vylepšen oproti pátému dílu, je spíše arkádovější a hra tak cílí spíše na sortu lidí, která si chce zahrát závodní hru v prostředí závodů rally, než na hardcorové milovníky simulací. Ale zase se nenechte mýlit, brzda tady sprostým slovem není a slovo arkáda je nutné brát s rezervou. Hra sice nabízí různé variace nastavení fyziky, ale více méně jde jen o to, jestli při startu musíte nebo nemusíte držet ruční brzdu a zda máte či nemáte vypnutou kontrolu stability a trakce. Dopad na hraní samotné je velmi malý a na režim simulace, auta akorát více podkluzují. Co se týče fyziky samotné, tak ano vozidlo se jinak chová na štěrku, na sněhu a na asfaltu, takže základ je splněný. Z nepochopitelných důvodů se rovná průjezd vodou, průjezdu po ledu, ale tento parametr by nemělo být problém opravit, ale rozhodně jej nelze přehlížet. Takže pozor na to. Avšak nějaké větší rozdíly také nečekejte. Nastavení vozidla také nehraje příliš velkou roli a spíše se ovladatelnost celá rozhází, lepší je nechat hru nastavit auto defaultně. Co je v takové rally hře nepřípustné je špatná synchronizace navigátora s tratí samotnou. Nejednou se mi stalo, že navigátor hlásil například levá šest a v reálu se jednalo o levá dva, či opačně. Nebo jeho popis neodpovídal tomu, co na mě čekalo. Tím je pak jasné, že závod kolikrát končí katastrofou. Jelikož co si vývojáři vzali z Dirt Rally je systém penalizací, které kolikrát jsou velmi nekompromisní a i obyčejný návrat na trať vás stojí cenné vteřiny. Asi je všem jasné, že oblíbené flashbacky jsou nenávratně pryč, takže jediná šance jak napravit svou chybu je restartem celé rychlostní zkoušky.

Náplň hry pak tvoří zhruba tři herní režimy a multiplayer. My se podíváme hlavně na režim Kariéry, který je pro tuto sérii stěžejní. I v tomto ročníku bude stoupat v žebříčku svých úspěchů a budete se snažit dostat z Juniorské Rally do vysněného WRC. Každá etapa vaší kariéry vám přinese různý počet Rally a až v oné královské třídě si vychutnáte celou sezonu se vším všudy. Bude-li se vám dařit, začnou vám chodit nabídky z různých týmů a  budou vám nabízet k podpisu své smlouvy. Pokud tyto smlouvy podepíšete uprostřed sezony, bude to mít neblahý vliv na to, že prakticky nemůžete danou sezonu v nové třídě dokončit nějak kloudně, jelikož začnete zkrátka na novo, ale od půl sezony, což smysl dává. Já sem se rozhodl svou kariéru rozjet na dvakrát a cesta kompletní sezony je tou správnou.

Dalšími singleplayerovými režimy je poté Quick Race a Custom Championship. Pokud jde o Quick Race, tak asi je všem jasné, že si jen vyberete auto, trať a jedete. Nic nového pod sluncem. Custom Championship vám pak umožní si vytvořit vlastní Rally turnaj. S tím, že si určíte pořadí jednotlivých Rally a pochopitelně i jejich počet. A že rozhodně je z čeho vybírat. Rally je tu úctyhodných čtrnáct a přesně odpovídají reálnému výčtu WRC pro rok 2016. Každá z Rally pak nabízí různý počet etap. K mému potěšení se vrátily i Super Special Stages, tedy SSS, které mi v pátém díle opravdu chyběli. Pokud nevíte o co se jedná, jde prakticky o duel mezi dvěma vozidly zároveň na vytvořeném okruhu. Navíc letos se tyto stage opravdu povedli a velmi jsem se u nich bavil. Zejména u té Argentinské.

No nakonec tu máme onen multiplayer, který toho zrovna moc nenabízí. Buďto si vytvoříte svůj privátní match, nebo nastoupíte do klasického public závodu. Mějte však na paměti, že podmínky ve hře určuje ten, který závod vytváří. Kromě online multiplayeru se vrací do hry i toliko opomíjený splitscreen, který zde funguje velmi dobře a hlavně je stále velmi zábavný. Velice oceňuji  snahu vývojářů udržet na konzolích něco, co pro ně bylo vždy typické a tím je právě gaučový multiplayer. Ten v poslední dobou ze světa konzolového hraní mizí a je to zatracená škoda. Své místo si vždy najdou, čehož je důkazem nedávno recenzovaný Gears of War 4.

Ve hře se budou vyskytovat ještě denní a týdenní výzvy, ty jsou zatím bohužel nedostupné. Ale jejich zprovoznění se kvapem blíží. Jejich zhodnocení tím pádem není možné, ale lze si tipnout, že se bude jednat o to samé, co se nám naskytlo k vyzkoušení již v minulém ročníku. Tedy budeme na konkrétních RZtách s konkrétními vozidly soupeřit s ostatními hráči z celého světa. V minulém díle se mi tento doplněk hry opravdu líbil a jednalo se o něco, co mě u hry dokázalo držet. Doufám, že v tomto díle to nebude výjimkou.

WRC 6 - 4x Gameplay Playlist

Co se týče vozového parku, ten bude pro spoustu hráčů zklamáním. Vozidel není moc a například v Juniorské Rally si zajezdíte pouze s vozidlem Citroen DS3. O stupeň výše, tedy kategorii WRC2 je výběr o něco lepší a vedle Citroenu, si zajezdíte třeba s Fordem Fiestou, Peugeotem 208 a pro nás Čechy je důležité hlavně to, že v této kategorii se nachází Škoda Fabia R5, třetí generace. A série WRC je tak zatím stále jediným titulem, kde si můžete zajezdit s vozidlem Mladoboleslavské automobilky. Nejvyšší kategorii WRC pak vévodí vozidla Hyundai i20, Citroen DS3 , VW Polo, Ford Fiesta RS a Mini Cooper S. Jak vidíte, tak vozidel opravdu moc není a počtem rozhodně nemůže konkurovat konkurenci, která nabízí vedle současných speciálů i ty historické a legendární vozy, nehledě na to, že v sobě obsahují ještě režim Rally Cross, který ve WRC 6 nenaleznete. To hře za zlé nemám, v rámci oficiálního WRC šampionátu žádný Rally Cross nefiguruje.

WRC 6 je ve všech ohledech lepší, než jeho předchůdce. Nabízí lepší a zábavnější jízdní model, lepší audiovizuální zpracování, avšak stále zaostává za králem rally her, tedy Dirt Rally. Navíc hru doprovází poměrně zásadní chyba špatné synchronizace navigátora s některými tratěmi. Což je v takovéto hře zásadní chybou. Každopádně evoluce série je s každým dílem znát, tak snad příští rok se dočkáme toho pravého benzínem provoněného. Hodnocení je tedy s odřenýma ušima.