Batman: Arkham Knight – Recenze

Na město padla temná noc. Je chlad a k zemi se snáší déšť. Hrobové ticho přerušují sirény policejních vozů, jenž pronásledují neznámého pachatele. Ten ukradl z místního vědeckého střediska experimentální zařízení, které by ve špatných rukou mohlo způsobit globální katastrofu. Tu se na obloze rozzáří silueta s jasnými rysy netopýra. Patrně každý fanoušek DC Comics ví, že se jedná o signál, jenž má upozornit místního ochránce města. Není jím nikdo jiný než Temný rytíř, Batman. Člověk, jenž si prošel peklem a těžkou ztrátou, aby mohl povstat jako ochránce slabých. Proč o tom mluvím? Jelikož se na videoherní scénu vrací tento hrdina v závěrečném díle Arkhamovské série. Ano, všichni moc dobře víme, že spojení komiksový hrdinové a hry není zrovna ideální kombinace a v podstatě ve všech případech to končí naprostým propadákem. Naštěstí v našem světě existují vyjímky, mezi něž Batman Arkham Series rozhodně patří. První díl, nesoucí název Batman Arkham Asylum, ukázal hráčům po celém světě, že i hra s tématikou superhrdinů může stát opravdu za to. Hra totiž přinesla nevídaný a temný příběh, který dal do pohybu skvělou sérii, jejíž poslední díl se právě vrhnul na naše herní zařízení.

Upřímně, i když si tato série vydobyla své právoplatné místo na výslunní, tak při oznámení posledního dílu s podtitulem Arkham Knight jsem byl poněkud skeptický. Bylo to dáno hlavně tím, že do hry měla přijít možnost napřímo ovládat Batmobil, jež se měl stát jednou z hlavních složek posledního dílu této série. Strach jsem měl hlavně z toho, že hra ztratí na své typické temné atmosféře a tísnivých prostorech, které tuto atmosféru utvrzovaly. Je pochopitelné, že proto aby jste se mohli prohánět v ulicích Gotham City, se ulice města musely od předchozího dílu poněkud rozšířit, jelikož v původní verzi města se nedalo s batmobilem manévrovat. Všechno to působilo opravdu velikášsky a náramně na to, aby to celé mohla být pravda. Zajisté chápete, že strach vystřídala zvědavost a to hlavně v době, kdy se vydání hry blížilo.

Hra je tedy venku a abych zjistil, jestli se mé obavy naplnili či ne, tak jsem strávil ve hře několik desítek hodin a věnoval se i všem vedlejším liniím. Těch je ve hře poměrně dost a to mě příjemně překvapilo, jelikož solidně prodlužují celkovou dobu, kterou hraním této hry strávíte. No, první spuštění této hry ve mně probudilo spoustu pocitů, které bych shrnul asi takto: „NÁDHERA, WOW, SKVĚLÝ, TOHLE PROSTĚ ŠPATNÝ BEJT NEMŮŽE“. Třetí Batman od Rocksteady vypadá naprosto fantasticky. Tento díl dokazuje, že staré enginy rozhodně nepatří do starého železa. A zde použitý Unreal 3 Engine je toho jasným důkazem. Jistě,tato verze enginu je značně upravena, ale jádro je stejné. Na tento výtvor vývojářů je radost pohledět. Ať už sledujete transformace batmobilu, či plachtíte s Temným rytířem nad městem, vždy budete uneseni z toho, jak do sebe vše skvěle zapadá a působí to opravdu precizním dojmem. Také škála barev v této hře značně narostla a to hlavně díky neonovým tabulím osvětlujících ulice Gothamu. Naštěstí se tak nestalo na úkor atmosféry, která díky bohu na ničem neztratila.

Naopak pohyb po městě vám navozuje pocit beznaděje a strachu. Ulice jsou totiž plné vyděšených lidí, kteří se snaží z města uprchnout a to všemi možnými prostředky. Je možné narazit na prchající vozidla, jenž se panicky řítí ulicemi ve snaze dostat se co možná nejdál od tohoto místa. Strach do jejich srdcí zasel "fešák" Scarecrow, jenž má obrovskou zálibu ve všemožných toxinech, které zpravidla způsobují halucinace. Avšak látka, kterou má v rukou nyní je korunovačním klenotem mezi těmito halucinogeny. Nejen že vše kolem vás vypadá jako vystřižené z hororu, ale toto obrovské napětí tělo člověka nemůže vydržet a tak se z látky, která vás má vyděsit, stává smrtící zbraň. Není k něčímu údivu, že Scarecrow v tom všem není sám, jeho hlavním kumpánem je tajemný voják Arkham Knight. Postava, která byla vytvořena speciálně pro tuto hru, avšak s velmi povedeným charakterem. Trochu mi připomínal Deathstroka a nedivil bych se, kdyby se jednalo o nějakého ztraceného bratříčka. Na neštěstí původ a informace o tom kdo je či není Arkham Knight zůstanou zahaleny rouškou tajemství a ve hře se k těmto informacím nikdy nedostanete, i když by jste sebe víc chtěli.

No, říkáte si, že je to docela slabý odvar padouchů oproti předchozím dílům? Ano, takto se to může jevit, avšak nezoufejte. Do hlavní dějové linky se nám ještě zatoulá tlouštík Tučňák, který bude úzce spolupracovat se Scarecrowem a Arkham Knightem. Ale v rámci vedlejších dějových linek střetneme své pěsti i s "lidmi" jako Harvey Dent alias Two Face, který se v chaosu pokusí nahrabat jmění a rozhodne se vyloupit všechny velké banky. Dále své síly změříte s Tučnákem, Fireflyem, či chvilkově si pohrajete s holčičkou Harley Quinn. Pokud bych měl vystřihnout nějakou výraznější postavu v rámci vedlejších dějů, pak je to rozhodně Riddler. Ten zajal Catwoman a nebyl by to Batman, kdyby své oblíbenkyni nepomohl. Avšak mise to rozhodně nebude snadná a prověříte si v ní, jak moc dobří jste v řešení puzzlů a hádanek. Také si v těchto vedlejšácích nejvíce užijete Batmobilu, který bude k záchraně Catwoman nezbytný. Vše je naštěstí dobře dávkované, takže se z toho nestane jen zběsilá honička a jízda v nebezpečném bouráku.

Ve hře je kromě těchto vedlejších příběhů i spousta dalších aktivit, ale řekl bych, že zde působí spíše jako výplň, než jako něco smyslu plného. Nejedná se více méně o nic jiného, než ničení ozbrojených transportérů, ničení strážních věží, zneškodnění velitelů, či ničení umístěných bomb v daných částech města. Přitom vůbec nechápu, k čemu tam tato klišé jsou. Hra má i tak spoustu obsahu, který vystačí na desítky hodin zábavy. Nevím, jestli  by město jinak působilo prázdně, ale nemyslím si to. Město je i tak příjemně živé a zaplněné, i když pochopitelně se nejedná o poklidný život.

Nebyl by to Batman, kdyby neměl k dispozici spoustu gadgetů a hračiček. Tím nejpodstatnějším je v této hře samotný Batmobil, ze kterého jsem měl největší strach v rámci vlivu na hru. Nakonec se ukázalo, že můj strach nebyl opodstatnění. Implementace batmobilu se povedla na jedničku a věřte, že si v něm velice rádi zařádíte. Toto vozidlo má dva mody, první nijak nazván nebyl, takže řekněme, že se bude jednat o režim jízdy, ve kterém je s vozidlem možné jezdit, driftovat a manévrovat v rychlosti. Vedle něj stojí bojový režim, jenž z neobyčejného vozítka dělá ještě neobyčejnější tank disponující omračujícím i destruktivním arsenálem zbraní. Podstatou tohoto režimu ve hře je možnost bránit se a ničit nepřátelské drony, které proti vám nachystal Arkham Knight. Z počátku vám bude základní vybavení vozidla stačit, ale i tyto drony budou postupem hry silnější a tak není k údivu, že i svého čtyřkolého mazlíčka můžete upravovat a vylepšovat.

Batmobil není to jediné, co bude třeba upravovat a vylepšovat. I samotná batmanova zbroj je v tomto případě bitevní zbrojí, kterou je možné upravovat a zvýšit tak její odolnost vůči palným zbraním. Jsou tu i jiné vlastnosti, jako aerodynamika při létání, či možnost zlikvidovat několik nepřátel v řadě. To vše si zlepšujete úpravou obleku. Soubojový systém je z pravidla založen na souboji tváří v tvář, tudíž výcvik v bojovém umění také chybět nemůže. Třešničkami na dortu jsou pak hračky jako batarangy, disruptory a encodery, jenž je pochopitelně možné také upravovat. Já si postačil s jejich základními verzemi a do tohoto stromu jsem žádné získané zkušenosti neinvestoval. Upřednostňoval jsem hrubou sílu.

K tomu aby bylo možné vylepšení uplatnit je třeba disponovat zkušenostními body, které je následně možné investovat do všemožných úprav. Jejich zisk je závislí na plnění úkolů za něž tyto body získáváte. Každý úkol, či mise vás mohou odměnit různým počtem bodů.  Po většinu času se to odvíjí od složitosti dané mise, avšak maximální počet získaných bodů za úkol je zakončen třemi body. Bod je pochopitelně možné získat i za postup na další úroveň postavy, avšak tento způsob není zrovna tím nejrychlejší a zdaleka tak účinným. Tím nejjednodušším je vychutnávat si příběhové a vedlejší mise. Zisk bodů pro úpravy je více než jistý.

Batman jako postava má spoustu spojenců, s nimiž se v rámci hry setkáte. Mezi ty hlavní kumpány patří bez pochyb Robin,  avšak své síly spojíte i s Nightwingem, Catwoman, či tajemným křižákem Azraelem. Vzhledem k tomu, že se jedná o postavy, které se aktivně podílí na příběhu musel být upraven soubojový systém, který tyto postavy zakomponoval do hratelnosti. Pokud se tedy ocitáte v rámci příběhu v části, kde jsou tito parťáci přítomni, pak v soubojích samotných nastupuje funkce dualplay. Tato funkce funguje tak,  že při soubojích bude možno k finálnímu úderu využít parťáka, kdy se v zápětí ocitáte právě v jeho roli a hrajete tak za jednoho ze zmíněných hrdinů, avšak je možné si stisknutím tlačítka přepnou zpět na batmana. Avšak tato možnost hře přidává na dynamice a rozhodně souboje konkrétně pak fungují v úplně jiném tempu a rozhodně je radost si takový souboj dopřát. Proto radím této funkce využít pokud je dostupná. Užijete si tak skvělých a zábavných combm kterých můžete dosáhnout jen s další postavou po svém boku.

Batman Arkham Knight je velkolepé završení Arkhamovské série. Hra disponuje opravdu nádhernou grafikou, která si však zachovává temnou atmosféru, jenž navozuje ty správné emoce. Kromě toho je v tomto díle implementována spousta novinek od využití batmobilu, přes nové gadgety, až po funkci dualplay. Závěr série také zabere slušnou dávku času, která se bude nést v desítkách hodin, a nabídne opravdu slušnou dávku zábavy v čele s vynikajícím příběhem a charaktery v něm. Jedná se o nejpovedenější superhrdinskou hru vůbec a pokud máte kladný vztah k postavě Batmana, pak by vynechání této hry byl smrtelný hřích.

HODNOCENÍ: 9,5/10