Je vánoční čas, právě nám začal druhý adventní týden a co by bylo lepšího, než napsat recenzi na nějakou tu poklidnou hru, s kvalitním příběhem, hloubkou a skvělou výpravou? No přeci psát recenzi na jednu z nejšílenějších zombie her, co kdy vznikly! Ale začněme pěkně popořádku.

Série Dead Rising je tu s námi už deset let a za tu dobu si stihla udělat miliony fanoušků po celém světě. Abych byl upřímný, tak tuhle open world sérii buď milujete, nebo nenávidíte. Nic mezi ani být nemůže. Capcom totiž na trh v roce 2006 přinesl „simulátor“ zabíjení zombií. No zabíjení. Spíš vraždění nebo ještě lépe masakrování zombií. Ano, o tom přesně tato série je. O nekonečném masakrování zástupů nemrtvých všemi možnými prostředky. Nejde zde ani tak o příběh, ten v této sérii hraje druhé housle, jako spíše o pocit naprostého uklidnění tím, že si během pěti minut jen tak autem přejedete třeba 500 nemrtvých. Ale abych to nezlehčoval a z této herní série, kdy první díl do konce roku vyexpedoval do obchodů přes milion kusů, neudělal novodobý Carmageddon, musím říct, že ocenění prvního dílu Dead Rising za nejvíce inovativní hru pro konzoli Xbox 360 je naprosto na místě.

I když zde máme již čtvrtý díl, tak základní filozofie hry zůstala stejná. Na prvním místě zábava,na druhém zábava a na tom třetím? Samozřejmě, že opět zábava, i když v příběhu z prvního dílu budeme tak trochu pokračovat. Předcházející 3 díly ze série Dead Rising (nepočítám DLC) měly vždy různého hrdinu. Ale v Dead Rising 4 se nám na scénu vrací, pro mě ze všech dílů nejvíce sympatický, fotograf-žurnalista Frank West. K jeho smůle se děj odehrává tam, kde zažil své první dobrodružství a to v obchodním centru ve městečku Willamette, v Coloradu. A hádejte, do jakého období je příběh čtvrtého dílu zasazen. Ano, do období Vánoc, konkrétně na tzv. Black Friday, tedy černý pátek. Lépe snad už ani zombie apokalypsa načasovat nešla.

Frank se na začátku hry probouzí uprostřed nákupního centra a, no vlastně už zde začíná to šílené krveprolití. Prakticky vám mohu prozradit jen to, že ve Willamette opět propukla zombie apokalypsa a že on, jako novinář, nebo přesněji fotograf, musí být u toho. Pokud zůstaneme tedy u příběhu, tak já mohu znovu potvrdit, že se jedná o celkem jednoduchý scénář, kde zkušenější hráči nemohou nic jiného ani očekávat. Nicméně musím uznat, že některé dialogy jsou napsány opravdu vtipně a hlášky hlavní postavy, tedy Franka Westa jsou skvělé a několikrát jsem se přistihl, jak se právě těm jeho hláškám vlastně směji.

Co se ale rozhodně díl od dílu v to sérii zlepšuje, je gameplay. Čtvrtý díl se mi hrál skvěle, postava se fantasticky ovládala, nikde jsem se ani jednou za celé dny hraní nezasekl. To je prostě paráda. Frank běhá, skáče, přeskakuje, dělá kotouly na nejrůznějších místech a nemáte absolutní problém s kontrolováním tohoto hrdiny.

To hlavní jsem však ještě neřekl. Zbraně a zacházení s nimi. První díly Dead Risingu se mi zdály na ovládání zbraní, hlavně těch střelných, trochu prkenné. Kolikrát jsem raději volil útoky nablízko, než abych musel sahat po střelné zbrani nebo po granátu. Ve čtvrtém díle autoři zamakali a tak zde máte ze střelných zbraní velmi dobrý pocit. Co dobrý pocit, máte z nich naprostou radost, protože ten arzenál, který se vám dostane do rukou, je naprosto šílený. Šíleně báječný, řekl bych. Jelikož můžete z okolního světa stvořit zbraň skoro z čehokoliv, tak zde máte k dispozici od klasických palných a ručních zbraní, jako jsou pistole, lehké kulomety, samopaly, granáty, pily, pálky, nože, meče, dýky, také zbraně, které si vytvoříte šíleným spojením, čili „kraftěním“ různých znovu šílených věcí, typu medvídek plus vystřelovací pistole na reklamní trička = brokovnice vystřelující vybuchující ozdobné vánoční koule, nebo deštník plus počítač = laserová zbraň, která usmaží vše v okruhu deseti metrů. Jak říkám, je to šílené, skvěle se to ovládá a já doteď nechápu, jak mě to může bavit, jelikož jsem stále nezmínil tu pomyslnou třešničku na tomto arzenálu. Ve čtvrtém díle máte možnost vyzkoušet Exo Suit, tedy oblek, který vám dá super sílu a super výdrž, díky kterému budete moci házet na chudáky zombíky auta, trhat je v pase, oddělovat od jejich nemrtvého těla hlavy, nebo například vytrhávat do betonu zalité značky a mlátit jimi hordy zombií.

Správně jsem použil slovo hordy, jelikož to nejsou zástupy, jako v prvním dílu, nebo davy, tak jako v díle druhém a třetím. V Dead Rising 4 po vás opravdu půjdou hordy hord nenasytných zombií, takže není problém mít ve statistikách uvedeno, že za 5 hodin hraní jste zabili přes 10 tisíc nemrtvých.A to už je v této šílené hře opravdu šílené číslo. K tomu, abyste jich tolik poslali do konečně věčných lovišť, vám hra umožní pomocí zkušenostního stromu rozdělit body do hlavních tříd, jakými jsou například přežití, střelba nebo odolnost. A abych byl upřímný, abyste rozdělili body do všech slotů, tak vám to zabere dobrých deset až dvanáct hodin. Nicméně to se týká pouze zkušenostních bodů, protože ty nejsou nijak vázány na hlavní nebo na vedlejší dějovou linku. Sám jsem za čtyři hodiny hraní pokročil v hlavním příběhu zhruba o 5 procent, až tak mě to „bezduché“ běhání a zabíjení v otevřeném světě městečka Willamette bavilo. A ano, pokud umíte číst mezi řádky, tak jste správně vydedukovali, že autoři opustili od toho otravného časového limitu, do kterého musíte z bodu A dojít do bodu B. Konečně máte skutečně volné ruce a můžete si jen tak jezdit ve vojenském humvee po městě a za pomoci 50 kalibrového kulometu dávat nemrtvým dobrou noc.

Další pro mě velké plus má Dead Rising za multiplayer, který je až pro 4 hráče. Ano, čtete správně, až se třemi vašimi kamarády můžete běhat po obchodním centru a jeho okolí, plnit různé mise a u toho, jak jinak, zabíjet hordy chodícího zkaženého masa. Co bylo trochu nevýhodou předběžného přístupu pro psaní recenze, bylo to, že hru pro více hráčů si moc lidí nezaplo, jelikož v době psaní recenze hra ještě oficiálně nevyšla. Ale je dobré vědět, že pokud nemáte kamarády, které znáte, tak se můžete připojit pomocí matchmakingu s cizími lidmi.

Masy zombíků si vyžádaly na Xbox One svoji daň. Hra běží v 900p a běží naprosto plynule. Za celou dobu hraní jsem neměl sebemenší doskočení objektu, nebo zadrhnutí hry, ale dle mého názoru má hra totálně vypnuté vyhlazování hran. Pokud se ve hře dostanete ven, tak to tolik znát nebude, ale pokud jste v uzavřeném prostoru, konkrétně v obchodním centru, tak si toho velice rychle všimnete. Ale jak říkám, s plynulostí hry nemám sebemenší problém, a co se týče loadovacích obrazovek, tak těch je ve hře jen pár a jsou rychlé. Přechody mezi oblastmi jsou bez loadingu.

Ale přeci jenom se musím ke grafické stránce hry vyjádřit trochu kritičtěji. Jelikož se jedná o otevřený svět s takovou masou NPC postav, pokud se vůbec dá zombie považovat za NPC postavu, tak zde nečekejte grafické orgie. Většina efektů je na standardní úrovni dnešních her, ale některé objekty mi přijdou velmi odfláknuté (interiéry obchodů). GTA V jako open world je ale graficky jinde.

Co je však vizuálně krásně zpracované, tak to jsou přestavěná auta a všemožná vozítka, jelikož i ta je možno osadit například kulometem, plamenometem nebo jinou šíleností a kdo z vás by doma nechtěl mít takový zahradní traktůrek šlehající plameny, že?

Pokud bych se měl jako hudebním hluchem obdarovaný člověk vyjádřit k té zvukové stránce Dead Risingu 4, tak s tím nemám sebemenší problém. Nečekejte žádné ultra realistické zvuky zbraní, jelikož to zde ani není potřeba. Třeba světelný meč dělá ten krásný zvuk pořád stejně, a co se týče hudebního doprovodu a soundtracků, tak ty jsou vánočně laděné, takže skvěle zapadají do aktuální nálady většiny z nás.

Sečteno podtrženo, Dead Rising 4 je pohodová hra, která vás příjemně odreaguje, u které nemusíte moc přemýšlet, ale která vás bude bavit pro svoji jednoduchost a humor. Pro fanoušky série se jedná o povinnost a ti noví, ti by ji měli dát šanci, protože takhle skvěle podat vlastně jednoduchý koncept, kde prakticky neděláte nic jiného, než jen zabíjíte zombie buď sami, nebo ve čtyřech lidech, to umí jen Dead Rising.

Hodnocení: 7,5/10