Bláto tuhne, prach se pomalu usazuje a nejlepší rally hru posledních let, Dirt Rally, má nahradit mladší brácha. Tento osud ostatně většinou čeká všechny předchozí díly slavných sérií. Dirt Rally si však vyšlapal vlastní cestu a odkazoval v plné parádě na své předchůdce ještě za éry Colin McRae Rally. Dirt 4 se však rozhodl tuto cestu opět pozměnit a opět se trochu více přiblížit zpět k sérii Dirt, jenž byla nástupce právě série Colin McRae Rally, ještě do druhého dílu Dirt bylo jméno slavného jezdce součástí názvu. Vše se změnilo, až s třetím dílem, který se dle mého názoru úplně nepovedl a nepomohl tomu ani šílenec a závodník Ken Block. Codies, ale na své začátky nezapomněli a Colinu McRaevi vzdali holt právě Dirt Rally, které během svého vydání obsahovalo i velmi povedený dokument o tomto jezdci. Jak jsem řekl, Dirt 4 se rozhodl cestu trochu změnit, ale rozhodně nechce zapomenout na ty hráče, kterým Dirt Rally přirostlo k srdci. Na kolik se mu to podařilo, si společně popíšeme v řádcích níže.

Mé první okamžiky v Dirt 4 dávali jasně najevo dvě věci. Buď si hru budu užívat za cenu zjednodušené fyziky a nebo si budu trhat vlasy snad více, než v Dirt Rally. Hra totiž disponuje dvěma režimy hratelnosti, Gamer a Simulation. Oba režimy je ale možné ještě upravovat dalším nastavením obtížnosti ovládání jako je dnes klasické ABS, kontrola trakce a stability, pomoc při brzdění a při řízení. Oba režimy mají tato nastavení oddělena, ale během hraní si je můžete kdykoliv měnit a rozdíl zaručeně pocítíte. Mé osobní pocity z těchto dvou nastavení jsou následující. Chcete hrát na gamepadu? Hrajte v režimu Gamer. Chcete hrát na volantu? Pak si zvolte Simulaci. Vysvětlení je jednoduché. V režimu simulace je velice důležité dávkování plynu a ideálně plynulé zatáčení, což na gamepadu zrovna lehké není. Takže pokud bych měl hodnotit fyziku a určit pro koho v rámci hratelnosti Dirt 4 je, pak je jedním slovem pro všechny. Jelikož hru si nyní může užít snad opravdu každý. Ale všichni víme, že fyzika a hratelnost nejsou jediné aspekty hry, takže v našem průzkumu hrou budeme pokračovat.

A to technickou stránkou hry. Ta na mě působí poněkud rozporuplně. Na jednu stranu to vypadá, že hra je vizuálně o něco horší, než předchozí Dirt Rally, ale během chvíle si budete myslet pravý opak. Pravda leží někde uprostřed. Hra totiž postrádá vyhlazování hran, což ve statickém záběru nepůsobí moc dobře, ale jakmile se hra rozjede, vše je jinak. Tento pocit mizí. V rámci efektů je na tom novinka lépe, než předchůdce. Ať už jde o prach nebo bláto létající od kol. Či samotné znečišťování automobilu vlivem okolního prostředí a jízdy. Kategorií pro sebe jsou potom vlivy počasí. To se ve hře zvládne dynamicky měnit, ale také může zůstat stálé. Je poměrně o hubu, když z pěkné viditelnosti najednou vjedete do husté mlhy a vidíte tak 2 metry před sebe. Najednou je vaší jedinou spásou jen váš navigátor. Déšť a sníh doznali viditelného zlepšení, ať už vizuálního, tak v rámci vlivu na jízdní vlastnosti vozidla. Závody na sněhu ve Švédsku tady patří mezi ty rozhodně nejobtížnější ze všech. Technicky je hře sice možné nějakou tu drobnost vytknout, ale v komplexním měřítku nejde o nic zásadního. Jde o něco vylepšenou verzi toho, co předvedl předchozí kousek.

Razantní změny však doznala náplň hry. Nemějte strach, pořád se jezdí v autech. Ale samotná struktura hry je jiná a to hlavně ve svém jádru. Hra sice nabízí klasické režimy jako Kariéru, Kompetitivní hru, Multiplayer, tak Free Game, ale provedením se zásadně liší.

Kariéra je tu rozdělena do čtyř kategorií: Rally, Landrush, Rally Cross a Historic Rally. Na samotném začátku hry je zpřístupněno pouze Rally a přístup do dalších si musíte zajistit hraním disciplín v této kategorii, či v již odemčených kategoriích. Samotná Rally však tvoří největší složku celé kariéry. Kariéra jako taková by působila víceméně standardně, ale tady přichází na řadu managment týmu, který vás následně bude provázet celou kariérou a dokonce v ostatních režimech. Avšak k tomu, abyste mohli nějaký tým vůbec založit, je zapotřebí vlastnit nějaké auto. Aby bylo možné vlastnit auto, potřebujete mít peníze. To znamená jednoduchou věc, můžete jezdit i za jiné týmy. To vám sice zajistí příjem peněz, ale větší část si od vás vezmou vaši zaměstnavatelé a hlavně od sponzorů nedostanete ani korunu. Proto je založení vlastního týmu tím nejlepším směrem. Jakmile pořídíte auto, zvolíte si vlastní barvy a název týmu, tak můžete vybírat mezi sponzory a těm následně dělat reklamu na vašem vozidle. To však jde maskovat odemknutými oficiálními nástřiky, které lze používat i v případě, že máte vlastní tým. Hra si bude myslet, že jezdíte pod vlastním nástřikem.

Člověk by si mohl myslet, že tímto managment týmu končí, ale opak je pravdou. V záložce týmu v hlavním menu je možné ještě vylepšovat různá zázemí vašeho týmu. Můžete peníze investovat třeba do větších garáží, do sociálního zabezpečení týmu, do jeho pohodlí, do PR, či rozhodit sítě pro více sponzorů. Poslední dvě zmíněné položky jsou velice důležité pro váš příjem. První tedy PR je důležité pro to, aby vám chodily nabídky od lukrativnějších sponzorů a ta druhá, abyste jich mohli mít zase co nejvíce. Maximum je však 6. Do týmu je také možné najímat různé lidi, od techniků, přes managery až po vašeho kopilota. Tady je poměrně důležité, jaké národnosti váš navigátor bude, jelikož podle toho bude mluvit. Pokud si zvolíte francouze, bude na vás mluvit francouzky, pokud němce, tak německy a pokud amíka, tak anglicky. Hledal jsem i čecha, ale bohužel není. Takže jsem nakonec zvolil nejbližšího souseda z Polska.

S vaším týmem se pojí samozřejmě i vaše finanční stránka. Peníze se dají vydělat jen závody, případně prodejem aut, která třeba již nepotřebujete. Ale mějte na paměti, že máte i nějaké výdaje. Tudíž z každého turnaje se vám strhne nějaká částka pro vaše zaměstnance, či budete muset zaplatit opravy na vašem vozidle. Nikdy není dobré být s vaším finančním obnosem na nule, může se vám stát, že pak nebudete moci opravit vaše vozidlo. Peníze se vám přičítají totiž až po odjetém šampionátu, nikoliv po odjetém závodě a to mějte opravdu na paměti. Jakmile si však vybudujete silný tým, tak další postup hrou nebude problém. Jakmile bude situace týmu stabilní, můžete peníze cpát, třeba do vylepšení samotných aut, tady je akorát nutné investovat do týmu mechaniků, aby byly schopni namontovat lepší součástky, jenž však mají tu nevýhodu, že pokud je rozbijete stojí vás více času je opravit. Uznávám, že tady mě Dirt 4 dostal, takto komplexní managment týmu jsem dlouho neviděl a kariéra a hra celkově má najednou úplně jiný náboj.

Největší novinkou celé série měla být Your Stage, což je jakýsi editor tratí, ale abych byl zcela přesný, spíše se jedná o generátor tratí. Vy jen určujete, do jaké z pětice zemí bude trať situována, jak bude dlouhá a jak bude komplexní. Vše ostatní dodělá algoritmus. Je pravda, že trať se vám snad nikdy nebude opakovat. Zní to skvěle že? No je to dobré, ale rozhodně ne skvělé. Sice máte de facto neomezené množství tratí, ale kolikrát budete mít pocit dejavu. Generátor se zkrátka nevyhne tomu, že některé lokace se budou podobat těm, jež jste již někdy jeli. Není to pravidlo, ale dozajista na tato místa narazíte. Your stage je součástí jenom jednoho režimu, jinak jsou tratě pevně dané. Tím režimem je Free Game. Tam si můžete vytvořit svůj unikátní šampionát a ten pokud se vám bude zamlouvat si můžete uložit, případně sdílet s komunitou. Což ho může zařadit do režimu Kompetitivní hry.

Ta je rozdělena do dvou sekcí, do oficiálního challenge, který je definován vývojáři a do té vytvořené komunitou. V základu jde sice o multiplayer, ale definovaného do nějakých žebříčků a porovnání, což z něj dělá podstatě zajímavější částí hry více hráčů, než klasický režim multiplayer. Kde se buďto jen k někomu rychle připojíte, či naopak vy budete hru hostovat. Ale žebříčky se v tomto režimu neřeší. Zde jen měříte své síly s živými hráči v reálném čase, abych to tak řekl správně.
Pokud se na samotné závodění necítíte, je možnost si vše natrénovat v režimu DirtFish Academy. Které má přichystané všemožné lekce pro to, aby vás Dirt 4 naučila. Nejde vlastně o nic složitého, ale pro nováčky je to dobré, aby se naučili základní mechaniky hry. Zjistili, jak se chovají vozidla na různých povrchách, či jak se ovládají auta s různými náhony. Nejde ale o nic jiného než větší tutoriál, který zaběhlí hráči můžou úplně ignorovat, ale pokud jsou zároveň lovci Achievmentů, pak doporučuji všechny lekce i instruktážní videa dokončit.

Jsem velice rád, že sílené režimy z Dirt 3 zůstali mimo hlavní kariéru. Opravdu jsem nesnášel, když jsem mezi závody musel kroužit kolem kuželů, či jsem musel bourat pěnové balíky. Takže pokud jste fanoušci Gymkhany a podobných skopičin, tak si můžete vše užit v samostatném režimu Joyride. Zde je vše od zmíněného driftování, kroužení, až po srážení balíků. Já do tohoto režimu zavítal opravdu asi jen dvakrát a jistě vím to, že už do něj nikdy nezavítám. Tohle není prostě můj sálek čaj a kdyby tyto skopičiny ve hře nebyly, tak bych se vlastně vůbec nezlobil.

Možná bych mohl ještě zmínit vozový park. Ten je velice podobný tomu, který přineslo Dirt Rally, akorát je vše okořeněno ještě vozidly pro Landrush, což jsou trucky, bugy a jakési šílené formulky pro závody v terénu. Také zástup tříd pro RallyCross se rozrostl o nějaká ty auta. Dobré je ale říci, že né všechna auta, jenž jsou ve hře, pořídíte přímo od dealera. Tam lze zakoupit pouze novější kousky, ale pokud chcete vlastní auto pro historickou rally, pak musíte navštívit přítomný bazar. Ale tady se auta, jak se říká, neustále točí, takže někdy se vám stane, že jsou momentálně všechna vyprodaná a musíte holt do bazaru zavírat jindy. Vozidla jsou sice někdy o něco horších parametrů, ale za to je koupíte za levno, což se v začátcích vaší kariéry může docela hodit.

Dirt 4 je opravdu zajímavým kouskem do série her započaté u první hry Colin McRae Rally. Hra přináší asi nejlépe vytvořený režim kariéry za celou sérii, včetně pořádného managmentu vlastního týmu a všeho kolem něj. Do vozového parku se, kromě vozů pro rally a rally cross, vrátily i trucky a bugy, což je pro mnohé dobrá zpráva. Technicky hra sice nevypadá špatně, její chod je bezproblémový, ale mohlo by to za ty dva roky od vydání Dirt Rally přeci jen vypadat o něco lépe. A i velmi propagovaný režim Your Stage rozhodně není bezchybný.