Je to až k nevíře kolik rally her za uplynulý rok vyšlo, jistě číslovka tři není bůhví jak vysoká, ale i přesto v žánru rally her je to poměrně slušný krok kupředu. Za posledních několik let jsme se setkávali pouze se sérii WRC, kterou mělo na starosti studio Milestone srl. Jenže tomu vypršela licenční práva a tak před půl rokem vyšlo nové WRC 5 pod taktovkou Kylotonn.  Jenže tímto krokem se v Milestonu otevřela možnost nezávislé hry a tak začátkem tohoto roku spatřila světlo světa hra Sébastien Loeb Rally Evo. Všechny karty však stále nebyly rozdány. Poslední vyložili své karty britští Codemasters, kteří se rozhodli vrátit svou tehdejší sérii Colin McRae na výsluní. Jejich poslední počin jméno legendy rally již neobsahuje a pyšní se názvem Dirt Rally. Přesto ale v Codemasters na slavného jezdce nezapomněli a ti jenž si hru pořídili v datum vydání, dostali navíc celovečerní dokument o tomto slavném jezdci. Myslím, že se jedná o skvělý nápad a možnost připomenutí lidem jedno slavné jméno. Já, jakožto milovník závodních rally her, jsem se této reinkarnace slavné značky nemohl dočkat. A myslím, že to bylo naprosto oprávněné a vy se brzy dozvíte proč.

Prvně by bylo na místě zmínit fakt, že tento titul vznikl pouze díky Steam Early Access. V tomto prostředí byla hra poměrně dlouhou dobu, ale Codies se o ni velmi pečlivě starali. Hra tak nabírala stále větší a větší podporu hráčů, že si nakonec vývojáři usnesli, že o hru je zájem velmi velký a tak se rozhodli pustit do vývoje této hry i pro ostatní platformy. Tedy PS4 a Xbox One. Nebudu tu někomu nalhávat fakt, že na hru sem se tak těšil, že jsem našeho českého distributora otravoval prakticky každý den a za to se moc omlouvám. Ale nyní vím, že důvod k tomu sem měl opravdu oprávněný.

Tak předně bych před vývojáři měl smeknout obrovskou poklonu za technickou stránku hry. Hlavně verze pro Xbox One byla původně avizovaná pouze v 900p, což vývojáři do data vydání dokázali natáhnout až na nativních 1080p a nejen to. Dokonce se verze dostalo takové péče, že při srovnání s  verzí pro PS4 ta Xboxová disponuje trochu hustší vegetací a netrpí screen-tearingem, tedy běží pod Vsync. A pak si majitelé Xbox One mohou říkat, tak kde je sakra problém. Když tihle dokážou vytáhnout svou hru do patřičných kvalit, tak proč ne ti ostatní. Hra tedy nejen, že naprosto skvěle vypadá, ale plynulý chod v šedesáti snímcích za sekundu opravdu lahodí mému oku.  Dokonce poprvé za poslední rok vidím v rally hře opravdový déšť a ne jen pohyblivé stěrače, jako je tomu u konkurence. K technickému zpracování však nepatří pouze vizuál, ale také zvuková stránka a u závodních titulů pochopitelně fyzika. Nedokážu přesně říci, jak moc reálné zvuky vozidel jsou, ale jejich feeling je natolik silný, že tomu věříte, i kdybyste sami nechtěli.

Fyzikální model je kapitolou samo o sobě. Před vydáním hry na konzole jsem měl jisté obavy, jak se hra bude na konzolích hrát, tedy hlavně na gamepadech, ale k mému překvapení to lze poměrně dobře. Tedy nebudu tu nikomu nalhávat, že to chce trochu cviku, přeci jen regulace plynu je zde velmi důležitým faktorem a u vozidel s náhonem na zadní nápravu je potom neodmyslitelným. Poprvé jsem závod spustil s některými zapnutými asistenty, ale ať sem jel sebe lépe ne a ne dostat se na první místo. Nakonec jsem to risknul a všechny asistenty, kromě lehkého ABS, jsem vypnul. Světe div se najednou to vedlo i ke spoustě prvenství, nikoliv však ke všem. Ovládání vozidla bez asistů je velmi náročné a nebudu se tajit tím, že některé závody jsem jel tolikrát, že bych trať v tuto chvíli snad dojel i po slepu. Dirt Rally bych mohl přirovnat k Dark Souls mezi závodními hrami. Každé vítězství na trati je pro vás jako vítězství nad bossem. Kolikrát máte chuť jit bouchnout šáňo.

Od vývojářů je hezké, že mysleli při tvorbě hry na nás hráče a tak vám bude bohatě stačit, když dojedete do třetího místa, sice nezískáte všechny achievmenty, ale dojedete ve hře do vytouženého finále. A kolikrát je i boj o to třetí umístění lítý a rozhodují setiny. Hra je dokonce tak nekompromisní, že vyškrtla i pojmy, které sama přivedla k životu. Ano, myslím tím flashbacky. Pokud se vám úsek nepovede a vy se třeba roztočíte jako kolotoč na matějské, tak máte dvě možnosti, dojed trať, byť s horším umístněním, či restartovat závod. Musím ale upozornit na fakt, že hra vám strhne jakýsi typ finanční prémie vždy když závod restartujete. Myslím, že vždy je to pět restartů a je po celé prémii. Nastává zde tak otázka, restartovat, či nerestartovat. Pokud si byste si zcela náhodou mysleli, že tady ta nekompromisnost končí, tak jste na stááášně velkém omylu. Hra trestá prakticky za každou chybu a dává vám jasně najevo, že já sem tu král rally simulátorů a vy ostatní se mi kliďte z cesty. V praxi to znamená následující: náraz do lidí? + 15 sekund, vrácení na trať? + 15 sekund, sjezd z útesu? kámo si out!. Milovníci závodních arkád asi právě prchli. Tato hra je zkrátka poctou starým dobrým časům, kdy hrám vládla série Colin McRae Rally, ale vše uvádí do stavu naprosté preciznosti a téměř dosažené dokonalosti.

Tolik zhruba k tomu, jak celá hra funguje, ale co herní náplň je dostačující? Za mě rozhodně ano. Prostředí, která si vývojáři vybrala jsou natolik rozdílná, že se ani na moment nenudíte. Žádná z tratí vám nepřijde stejná a to ani v případě, že jedete tutéž akorát opačným směrem. Co se týče samotného rally, tak zde máte k dispozici šestici unikátních prostředí. Jejich konkrétní vyznění je následující: Finsko, Švédsko, Monte Carlo, Řecko, Německo a Wales. Možná je to méně, než v Sébastien Loeb Rally Evo, ale na druhou stranu je nutné podotknout, že tratě jsou mnohem zajímavější a nebojí se ani závodů na velké vzdálenosti. Ve výše zmíněném titulu by jste jen horko těžko hledali 16ti kilometrovou etapu.  Navíc tratí je Dirt Rally na danou lokaci podstatně více, což vlastně vyrovnává váhy. Titul se ale netočí pouze kolem rally, ale nalezneme tu i Hill Climb USA, včetně částí se šotolinou. Ta v žádné současné rally hře nebyla již velmi dlouhou dobu, naposledy v Colin McRae Dirt. Jako třešničku na dortu sem si zde nechal rally cross, který je zde opravdovou lahůdkou, kterou dovádí k dokonalosti i fakt, že tato hra disponuje oficiální licencí FIA World Rallycross Championship. Takže pokud radši soupeříte s fyzickými rivaly a ne jen s časem, i na vás vývojáři mysleli.

Podíváme-li se na herní režimy, pak zde najdeme klasickou kariéru s vlastním jezdcem, která je zde složena ze tří částí a to právě rally, rallycross a hill climb. Každá z těchto částí pak disponuje pěticí šampionátů se stoupající úrovní obtížnosti a nejen to. V úvodním open jede v rámci rally například pouhé čtyři etapy v dané lokaci, ale se stoupající úrovní až po náhražku WRC, se počet RZ navyšuje minimálně o dvě etapy navíc. Kromě kariéry pak můžete hrát i custom race, kde si vytvoříte šampionát podle vlastních představ, pokud vás zajímá maximální počet rychlostních zkoušek tak na danou rally je to přesně šestnáct etap. Velice mě potěšil fakt, že do žádného z herních režimů se nemíchá jiný. Takže pokud jedete rally, tak pojedete rally do závodu se vám žádný rallycross, či závod do vrchu nepřifaří. Titul nepostrádá ani v dnešní době snad neodmyslitelný multiplayer, který nabízí jak klasické quickmatch, tak ligy. V quick race můžete narazit na jakéhokoliv soupeře, ale v ligách pouze na ty, kteří jsou ve stejné kategorii jako vy, tím pádem máte větší šanci vítězit. V případě, že jste dostatečně dobří, posouváte se o kategorii výše. Jednoduché, praktické, logické. Nic víc, nic méně. Vše zde má své místo a nic nepřečnívá a tak to má být.

Nakonec by bylo na místě zmínit vozový park. Tak je oddělen taktéž kategoriemi v rámci daných soutěží, což není nikterak na škodu. Jediné co bude trpět je vaše virtuální peněženka. Jelikož vaše pracně vyježděné kredity musíte utratit klidně dvakrát za stejný vůz, jen rozdíl je v tom, že jedna varianta je do rally a druhá do rallycrossu. Ale což, ani ve skutečném světě vám nebudou neustále předělávat auto na dvě různé soutěže. Každopádně škála vozidel je opravdu široká a najdeme zde vozidla z roku 1960 jako je původní Mini Cooper S, či Lancia Fulvia HF, až po současné bouráky soutěže WRC jako Citroen DS3, či Hyundai i20 WRC. Hra se klaní slavnému závodníkovi Colinu McRaeovi, takže zde naleznete i jeho Subaru Impreza STi WRC z roku 1995. Legendárních vozidel je tu však více, ale všechny je vyjmenovávat asi nemá smysl, však všichni milovníci rally ví, o čem je řeč. Dokonce ve vozovém parku naleznete i vůz Seat Ibiza z roku 1999, ten se v žádné rally hře již také pěknou dobu neobjevil. Sice sem marně doufal ve vozidla jako Škoda Felicia, či Octavia, které také zažila své chvíle slávy v rally. No což, třeba vývojáři překvapí a nějakou tu naší českou plechovku do hry dopraví.

Dirt Rally vrací sérii Colin McRae do slávy reflektorů. Sice titul již nedisponuje jezdcovým jménem avšak jeho odkaz je v titulu i nadále. Hra je nekompromisní rally hrou, která je závodním ekvivalentem Dark Souls. Na druhou stranu každé vítězství vás bude hřát u srdce více, než v jakékoliv jiné hře. Hra nabízí poměrně široké spektrum vozidel od roku 1960 až po současnost, vypadá k světu a její technická stránka zaslouží obrovskou pochvalu. Král je zpět a vrací se na svůj právoplatný trůn!