Fallout 4 - Recenze

Pamatujete si ještě Fallout 3, či New Vegas? Ano? Jistě kdo by nepamatoval, přeci jen série Fallout je legendární, tedy hlavně svými prvními díly, které ještě byly silně hardcore RPG s izometrickou kamerou shora. Ale přesto, že na třetí a tří a půlkový Fallout se zvedla vlna kritiky, tak byly nové díly hráčskou komunitou přijaty. Avšak to se psaly roky 2008 a 2010. Nyní se nacházíme v roce 2015 a v minulém týdnu se na pultech obchodů objevilo oficiální pokračování v podobě Fallout 4, což je sedm let od doby, kdy vyšla trojka. No vývoj to byl opravdu dlouhý a oznámení hry v tomto roce sklidilo rozporu plné reakce. Jásot v podobě konečně ohlášeného pokračování se střídal s kritikou ohledně vizuální stránky hry, kterou nynější hráčská komunita považuje za zastaralou. Jak je to tedy s hrou ve všech reáliích? Odpovědět na tuto otázku jsem dostal možnost poté, co mi hra přistála v podobě aktivačního klíče do mého emailu. Přiznám, můj Xbox se každý den pěkně potil. Tak se tedy vydáme podívat do Pustiny, zda to za ty zahřívané obvody stojí.

Já osobně jsem se na nový Fallout opravdu těšil, už jen vzhledem k tomu, že jsem si poslední vydané díly neskutečně užil a bavili mne více, než jejich momentální bratříček v podobě The Elder Scrolls. Abych nebyl za herního neandrtálce, hrál jsem i první díly v podobě Fallout 1, 2 a Tactics. Dokonce jsem si staré díly nedávno připomněl v nástupci duchovního otce této série, tedy Wasteland 2. Člověk si říká, že už těch post-apokalyptických světů musí být dostatečně nabažen. Přeci jen v tomto roce vyšel onen Wasteland 2, před tím Mad Max, no a nyní je to Fallout 4. Poslední zmiňovaná hra je však z nich ta největší. Rozloha herního světa je v tomto případě poměrně rozsáhlá a člení se na dále na různé jeskyně, stoky a budovy, které jsou povětšinou také rozsáhlé. Sice je pravda, že herní mapa v Mad Maxovi byla větší, ale za to poměrně prázdná. Krajina ve čtvrtém Falloutu je poměrně rozmanitá a více si přijdete jako v post apokalyptickém světa a to i přesto, že všude není jen poušť. I přes poměrně bohatou vegetaci, která tedy po jaderné válce nekypí zrovna zelení, ale přesto je poměrně hustá v rámci možností, zde naleznete místa, která jsou zamořena v různých mírách radiací a řeky a vodní plochy snad bez radiace neexistují. Vše potom potrhují zničená města, vesničky a osady, včetně všemožných výzkumných center Vault-Techu. Aby se vše zkompletovalo, tak se po světě pohybují různá stvoření, která byla ovlivněna radiací a jen málo z nich je k vám přátelských, ani v lidech si nemůžete být nikdy jistí.

Herní svět je opravdu zajímavý a je radost se v něm pohybovat a prozkoumávat, nehledě na to, že vždycky najdete něco zajímavého, co vám pomůže poodhalit zákulisí událostí po jaderné válce. Graficky hra opravdu nesahá na úplný vrchol umění ve vizuálním zpracováním, přesto se jedná o značně velký krok v před od svého předchůdce a i když to k dokonalosti má ještě nějaký ten kus, tak hra stále vypadá k světu. Jak již sem zmínil výše, tak mne potěšila hlavně rozmanitost světa, která nechává velmi pozitivní dojem při pohledu na vizuál hry jako celku. Ve směs pozitivně bych hodnotil i zvukovou součást hry, na které si jistě autoři dali záležet a i zde to považoval za jistou evoluci, oproti svým předchůdcům. Hlavně co se týče zbraní, ty zní a vypadají lépe, než tomu bylo v předešlých případech a vlastně se není čemu divit. Tým Bethesdy totiž svěřil akční složku hry profíkům v žánru a to konkrétně autorům nadcházejícího titulu DOOM, id Software. Ti dle mého názoru vzali tuto součást hry opravdu vážně a je nutné dodat, že se s touto Achillovo patou třetího dílu poprali na jedničku. Hned vám řeknu proč.

Akční složka Fallout 3, byla dle mého názoru tragická, tedy hlavně pokud jste se rozhodli hrát souboje v reálném čase. Trefit se do nepřítele bylo prakticky nadlidský úkol, ve zkratce tomu hra nebyla uzpůsobena a tak nebylo k zbytí, než veškeré střety s nepřáteli řešit systémem VATS, který se řídil akčními body, jenž se počítaly z vaší výdrže. Tento styl boje však počítal s procenty na zásah a nebylo tak úplně ve vašich rukou, zda nepřítele zasáhnete či ne, bylo to spíše ve vašem skillu s daným typem zbraně a do šance na zásah se počítala samozřejmě i vzdálenost. Tato varianta je však tou, která dělala z Falloutů Fallout a ne jen běžnou střílečku s prvky RPG. Ve čtvrtém díle je tento systém zachován, avšak čas se  během VATS nezastavuje jako tomu bylo v případě předchůdce, tudíž musíte reagovat pohotověji. Což nikterak nepokládám za mínus, ba naopak za plus. Přeci jen nikdo nikde nebude čekat na to, až si po minutě vyberete kam ho vlastně  chcete zasáhnout. Z druhého nehratelného způsobu se však v tomto případě stal hratelný a to právě díky id Software. Ale díky tomuto upgradu v rámci real-time střelby se vytrácí nutnost používat VATS. Vlastně po nějakém čase jsem ho používal jen pro boj na kratší vzdálenost, či na delší k lokalizování pozice nepřítele. S tímto se vlastně pojí další poměrně zásadní změna, jenž dozajista ovlivnila pohled zastánců starší dílů na tuto sérii.

Tím je vlastně samotný RPG systém a přidělování dovednostních bodů ke skillům a vlastně i k základním vlastnostem. V minulých dílech byly základní statistiky neměnné, tudíž nebyla možnost je s postupem na další úrovně nikterak zvyšovat. Což mělo za následek to, že jste si pečlivě vybírali směr, kterým se bude vaše postava ubírat. Pokud jste si chtěli některou z těchto vlastností navýšit museli jste navštívit speciální centrum k tomu určené a nebylo to nic levného. Statistiky šly také navyšovat různými stimulanty, steroidy, atp. Poslední způsob ve směs platí i v tomto případě. Neměnné základní statistiky však lze navyšovat s každou novou úrovní. Spíše máte na výběr, zda si navýšit základní statistiku, či pracně získaný skillpoint investovat do perků, kterých je tu poměrně slušné množství a jsou odkázané striktně na úroveň postavy a konkrétní základní vlastnost s kterou jsou určité perky svázány.  Vypadá to takhle zatraceně dobře, ale ze hry se vytrácí jakási nutnost se na něco specializovat a to právě z důvodu, že vlastně můžete mít univerzální postavu. Takže je pravděpodobné, že se ze hry pomalu vytrácí i jakási touha hrát to znovu. Jediné, co by vás k tomu tak mohlo vést, jsou rozhodnutí v rámci příběhu, ale samotná hratelnost se s tímto systémem moc nezmění.

Když už jsem naťukl příběh tak si ho trochu přiblížíme. V úvodu hry se ocitáte v malém městečku poblíž Bostonu ještě před vypuknutím jaderné války. Zde si vytvoříte vaší postavu a upřímně řečeno editor je velice intuitivní a nabízí jisté kreativní možnosti, tedy prvek tvorby postavy byl zachován a dokonce je v rámci série tím nejkomplexnějším. Pak už se ocitáte ve vlastním příběhu, kdy vám na dveře zaklepe zástupce Vault-Techu s nabídkou místa ve Vaultu 111. V příběhu je poměrně zásadním prvkem vaše dítě, které máte se svou ženou a žijete si tak celkem poklidně, až do chvíle kdy se venku rozezní sirény signalizující raketový útok. Neváháte ani chvilku, popadnete své dítě a běžíte do Vaultu 111 a máte to vysloveně za 5 minut dvanáct. Pak těch několik šťastlivců, mezi nimiž máte tu čest být, je uloženo do stáze, z níž by jste měli být probuzeni, až bude stav na povrchu vhodný pro život. Naneštěstí je váš Vault přepaden bandity. Vy jste probuzen ze stáze, avšak se stanete svědky vraždy vaší manželky a únosu vašeho dítěte. Příběh je tedy cílen na vaší osobu a snahu zachránit vaše dítě. Pomsta za manželku je také na pořadu dne. V rámci vaší pouti potkáte spoustu spojenců a nepřátel. Záleží pouze na vašich rozhodnutích, jak se bude příběh vyvíjet. Vaše činy budou mít dopad na herní svět, tedy hlavně plnění vedlejších úkolů. Já během své pouti po Pustině objevil další Vaulty a poté co mě pod jistou podmínkou pustili dovnitř jsem se rozhodl, že je všechny vystřílím s tím, že jsem se snažil zjistit jaký to bude mít dopad na další obyvatele herního světa. No nic dobrého to nepřineslo, ale save game to jistil, takže jsem si hru obnovil. Opravdu nejsem ten, který by se vyžíval v zabíjení nevinných. V této hře jste pány svého osudu a je tedy na vás, zda budete vedlejší mise plnit, či nikoliv, ale za sebe to vřele doporučuji, už kvůli tomu, že vaše postava bude mít v rámci hlavní dějové linky lepší statistiky a skilly.

Při oznámení hry a její následné gameplay prezentaci, Bethesda oznámila pro sérii inovativní prvek, craftování. Možná si říkáte, co je na tom inovativního, vždyť je to dneska v každém RPG. V základním smyslu budete mít pravdu. Vytváření vlastních zbraní a zbrojí je dnes opravdu v každém druhém titulu. Vývojáři však s tvorbou vlastních předmětů chtěli zajít ještě dále a tvorbu rozšířit na samotný herní svět. Což se jim povedlo a ve hře opravdu můžete na určitých místech tvořit osady, či vaše vlastní útočiště. Ze sesbíraných materiálů si můžete postavit klidně pevnost a vlastně k tomu stačí mít případný perk, ale hlavně dostatek surovin. Ty můžete získávat prakticky z čehokoliv i z rozložení starých zničených domků. Znělo to opravdu dobře a zpočátku jsem si s tímto herním prvkem opravdu hrál a byl vlastně i součástí vedlejšího questu, ale tak nějak vás to nebaví dělat všude. Vlastně i lidé, kteří budou ve vaší osadě žít jsou vždycky spokojení. V úkolu bylo například vytvořit několik postelí pro obyvatele vaší osady, ale pokud jim je dáte to vysoké trávy, tak jsou prostě spokojení.  V tomto ohledu mne hra tímto prvek poněkud zklamala. Čekal jsem více a dostal jsem pouhý prototyp něčeho, co bude nejspíše fungovat naplno až s dalším dílem. Si představte, že žijete někde v budově a spíte na zemi, ale máte madrace. Teď přijdete někam, kde se vám naskytne možnost žít v osadě a toužíte po posteli, tu dostanete, ale máte ji někde na zahradě pod širákem. Asi by jste spokojení úplně nebyli, to už radši tu zem, ale být pěkně pod střechou. Jenže v případě NPC je to vlastně fuk. Prostě umístíte do zóny osady to, co po vás chtějí, ale kam to umístíte je vlastně fuk. Tudíž já upřímně doufám, že z tohoto polotovaru ještě formou patchů snad udělají komplexní prvek. Jinak ostatní craftovací mechaniky fungují výborně, ať už se jedná o výrobu zbraní, zbrojí, vybavení, léků a stimulantů, či vaření. Ano, ve Falloutu 4 musíte vařit, pokud chcete vymítit radiaci z jídla, je to sice poměrně zjednodušeně řečeno, ale vlastně to tak přesně funguje.

Součástí craftování je ještě vylepšování vašeho Power Armor, které lze získat téměř na počátku hry, ale je poněkud poškozené. Tudíž je ho třeba opravovat. To není až takový problém. Problém je spíše v jeho užívání, jelikož je nutné mít nabité fúzní jádro. To je pro tuto zbroj něco jako baterie, která se jeho používáním spotřebovává. Původně jsem si myslel, že je to nějakým způsobem dobíjitelné, ale jak sem se spletl. Naštěstí jsem si toho všiml včas a dosel se zbrojí zpět na základnu. Řekl bych, že pokud u sebe nemáte více jak tři fúzní jádra, tak s Power Armorem daleko nechoďte. Naštěstí spotřebu energie mohou částečně řešit různá vylepšení, k nimž jsou však důležité jisté komponenty, které se neválejí zrovna všude. Power Armor je vlastně takovým vaším společníkem na baterky. Ve hře těch společníků můžete mít více a nemusíte je doplňovat energií. Hlavním parťákem je vám v tomto díle opuštěný vlčák, který se vám se vší láskou přidá. Sice se občas někde bugne, ale naštěstí se to nestává často a je byl mi velmi užitečný a to i v případě boje.  Vaším společníkem se může stát, ale i takový robot. Jedná se tedy o další prvek, na který máte přímí vliv, takže pokud o psa nestojíte, prostě ho nechte na základně.

Možná to teď, vypadá, že se mi na hře pořád něco nelíbí, ale i přes všechny nedostatky a chyby jenž jsem hře vytknul. Jsem se u hry opravdu královsky bavil a hlavně mě objevování tohoto světa těšilo a lákalo mě zjišťovat další fakta v příběhu a jeho rozuzlení. I teď hru stále hraji, protože je zkrátka zábavná. Některé prvky jsou tedy zjednodušeny, aby se hra dostala k většímu počtu hráčů, ovšem na úkor toho, že hra ztrácí minimálně polovinu své tváře a je spíše výbornou akční střílečkou s prvky RPG odehrávající se v post-apokalyptickém světě po jaderné válce.  Stále se však dá hovořit o Falloutu. Je však smutné, že hra i přes svůj dlouhý vývoj trpí bugy, tedy musíme vzít v potaz, že se jedná o hru od Bethesdy a tady se to bez bugů neobejde a dá se říct, že bugy jsou zde očekávané. Ale přesto je to smutné. Upřímně pokud se od této společnosti dočkáme hry bez chyb, tak bude určitě na místě bouchnout šampaňské.

Fallout 4 je výtečné akční rpg odehrávající se v post-apokalyptickém světě. Hra nese prvky svých předchůdců, ale od jejich základního konceptu se mírně vzdálila. Nutně to však neznamená, že hra je tímto nějak degradovaná. Stále se jedná o výtečný herní zážitek s dlouhou životností. Čtvrtý díl disponuje i řadou novinek, ty by však mohly být odladěnější. Nabízí rozmanitý a poměrně rozsáhlí herní svět se spoustou možností a hlavně konečně akční složkou dotaženou do zdárného konce. Hra vyšla pro PCXbox One a Playstation 4.