Forza Horizon – Vzhůru na nejlepší závodní festival všech dob

Forza Horizon

Série Forza je titulem Horizon vyvíjeným pouze pro konzoly Xbox 360, dá se říci, že je přímím konkurentem série Gran Turismo, která je exkluzivním titulem pro PS3. Celá série byla zaměřena na okruhové závody na licencovaných okruzích všude po světě. Poslední díl, s podtitulem Horizon, šel ovšem cestou pouličních závodů, konkrétně se odehrává na smyšleném závodním festivalu Horizon Colorado.

Celá hra nabízí otevřený svět, právě v již zmiňovaném Coloradu. Festival je tou největší akcí v roce, které každoročně láká ty nejlepší řidiče, kteří kdy usedli za volant. No řekněte sami vůně benzínu a pneu, krásné dívky plující po kapotách naleštěných bouráků a do toho skvělá a hlasitá hudba, o tu se postaral soundtrack složený s předních skladeb světových DJ.

Vizuální představení, které tento kousek skýtá je vskutku výtečné a lahodí oku. Ztvárnění Colorada je vskutku povedené a snaží se nasadit co nejopravdovější dojem. I přes jeden americký stát se nemusíte brát jednotvárnosti. Čekají vás lokality, jakými jsou horské oblasti, městské ulice, pouštní pláně, dálnice, či samotný areál festivalu. Vše je dovedeno k dokonalosti střídáním dne s nocí.

Forza Horizon

Jezděte, jak uznáte za vhodné

Festival sám o sobě má několik úrovní, řekněme stupňů obtížnosti závodů, kterými musíte projít, abyste se stanuli v jeho čele a porazili, několika násobného vítěze. Ovšem hlavní závody nejsou to jediné, v čem můžete předvést své řidičské dovednosti.

Úrovně festivalu jsou zde určeny barevnými náramky, které získáváte vyhráváním závodu v dané třídě určené právě Forza Horizonzískaným náramkem. Abyste postoupili dále, je třeba získat zkušenostní body, které získáte, pokud závod dojedete do 3. místa.

Pokud posbíráte dost bodů k další úrovni, zpřístupní se závod s rivalem, který je přítomen v každém závodě dané úrovně a hra vás na něj před každým závodem řádně upozorní, že on jest tím, kdo vládne této kategorii. Rival váš postup, ovšem nechce nechat jen tak, takže vás vyzve k závodu 1vs1 o papíry od vozidla.

Jak to bylo zvykem v předchozích dílech, i v posledním díle jsou auta rozdělena do různých rychlostních kategorií. A právě podle těchto kategorií jsou závody samotné. Takže chcete závodit? Mějte správné auto, takže vaše garáž se bude postupně rozrůstat o auta nejrůznějších tříd a značek. Ano, závody jsou někdy omezeny i značkou vozidla, dokonce i typem karosérie, či náhonem. Ovšem nepovažuji to za žádný mínus, člověk tak má touhu vyhrávat další a další peníze.

Právě k penězům se zde lze dostat několika způsoby. Prvním jest výhra ve festivalových závodech. Ovšem pohlédněme pravdě do očí. Legální cestou se netočí tolik prachů, jako na opačné straně zákona a tak se můžete účastnit ilegálních závodů. Zdejší závody jsou ovšem obtížnější o nijak ohrazené tratě, cesta je na čistě na vás, stačí pouze projet danými checkpointy. Ani tak vám prachy nestačí? Vyzvěte své soupeře v otevřeném závodě, kdekoliv a kdykoliv, stačí jen podat výzvu, kdekoliv ho potkáte.

Zde je výhra určena obtížností soupeře. Poražte ho s autem v nižší třídě a peněz bude jako švestek, pokud si však za soupeře zvolíte vůz o několik kategorií níž, než je vaše kára, pak peněz bude dosti míň.

Forza Horizon

Čím slavnější, tím lepší

I vy se můžete stát místní festivalovou celebritou. Vše co k tomu potřebujete, jsou body, ty získáte například driftováním během závodu, nebo těsným míjením vozidel silničního provozu. Stoupáno po pomyslném žebříčku vám čas od času zpřístupní speciální závody. No řekněte sami, jestli závod proti letadlu, či horkovzdušnému balónu není dost spešl.

Máte rádi slevy na nové díly pro váš vůz? Pak se jako psi vrhněte po billboardech, ty jsou rozesety po celém světě Forzi Horizon, jejich konkrétní číslo je 100 a každý zničený vám dá slevu o 1%. Navíc jestli chcete mít auťák, který vaši soupeři nemají, pak poslouchejte rádio, to vám jistě řekne kde takový najít.

Tuning je samozřejmostForza Horizon

V tomto díle je značně kladen důraz na vylepšení vašich aut. Zlepšovat jde prakticky cokoliv, od barvy laku, po výkon motoru, či tvar spoileru. Vyšší výkon vám také zaručí postup s vaším oblíbeným autem do vyšší rychlostní kategorie. Vylepšení má však dopad na jízdní vlastnosti vašeho vozu, a i když hra staví spíše na arkádovějším hraní, tak špatně ovladatelné auto bude špatně ovladatelným, ať už si vypnete asistenty, či jezdíte s nimi.

Obtížnost samotnou si tak určujete přesně, jak chcete. Nastavit můžete jak funkčnost asistentů, tak jestli na trati bude zobrazena dokonalá stopa, či jak se s vámi budou prát vaši soupeři, či jestli vaše poškození bude jen vizuální, či bude mít vliv i na vaši jízdu.

S přáteli se to lépe táhne

Ani zde není nouze o pořádný souboj lidských jezdců po síti. Ale možná budete ronit slzy, že osm vašich přátel, si s vámi už na trati nezařádí. Došlo zde totiž k redukci připojených uživatelů k jedné hře na osm, minulý díl totiž umožňoval závod až 16 soupeřů v jednom závodním klání. Ale hra má velké množství různých módů a díky nim rychle zapomenete, že vás jezdí méně.

Takže když to shrneme. Hra samotná nabízí obrovskou herní dobu a jedno dopoledne vám určitě stačit nebude, ba dokonce ani dvě. A i pokud vám nebude stačit doba, kterou strávíte u singlu, pak vám mulťák hru prodlouží o další spoustu hodin.

Forza Horizon

Jedeme do finiše!

Forza Horizon je vynikající závodní hrou disponující vynikajícím vizuálním zpracováním, ať už se jedná o zobrazení Colorada jako takového, či animací okolního prostřední, nebo o vynikající zpracování všem automobilů. Vše je podpořeno skvělým soundtrackem, který by ovšem mohl sčítat více skladeb a ďábelskou hrou více hráčů. To podtrhneme kupou hodin, které u hry strávíte, a máme před sebou bezkonkurenčně nejlepší závodní hru tohoto roku vůbec.Forza Horizon

Klady:
Vizuální zpracování
Atmosféra