Dva roky opět utekly jako voda a je příhodná chvíle na vydání dalšího kousku do rodiny Forza Motorsport od Turn 10 studios. Ano, je to opravdu tak konečně se mi dostala do rukou, či spíše se v digitálních datech přenesla, Forza Motorsport 7. Hra, která svým vizuálním zpracováním na výstavách ohromila kde koho a byla považována za vizuální strop okruhových závodních her. Jenže to vše bylo prezentováno na nejsilnější konzoli, která však není stále dostupná, tedy Xbox One X dříve známí jako Project Scorpio. Prezentované ukázky tak běžely v rozlišení 4K a krásně čistočistých 60fps. Ale já hru musel projíždět ještě na Xbox One S, tedy mladším bratříčkovi původního Xbox One a hned v úvodu musím smeknout před Turn 10 klobouk. Bál jsem se, jak to celé dopadne na mnohem slabším zařízení než je X1X, ale dopadlo to více než dobře, tak se společně vrátíme na závodní dráhu a podíváme se, jak to s novým kouskem a vlajkovou lodí konzole Xbox One dopadlo.

Mé první momenty ve hře doprovázel vynikající launch trailer a já si hned říkal, proč tenhle trailer nemohl doprovázet hru při představení. Přeci jenom onen původní trailer doprovázela řada chybiček, které mu ubíraly na kráse, ale tento poslední je prostě parádní. Už z něj je vidět, že v Turn 10 dávají najevo, že za volanty závodních automobilu již nezasedají pouze muži ale i ženy. Což o sobě hra dává vědět hned po této dynamické ukázce. Hned poté na vás čeká volba pohlaví, za něhož budete jezdit a jež se stane vaším virtuálním jezdcem. S čímž se vlastně váže hned první novinka ve hře a tou je právě onen jezdec. Sice z něj v závodě vidíte prakticky jen ruce, pokud jezdíte z kokpitu jako já, ale je vždy prezentován před samotným závodem. Vzhledem k tomu, že jde o prezentaci v podstatě vaší, tak nesmí chybět jeho úprava. K tomu je uzpůsoben Driver Gear. Z počátku máte k dispozici tři typy kombinéz, ale postupem hrou si můžete vlastním přičiněním, oceněními, či náhodou otevírat další. Všechny tři položky postupy hned osvětlím.

Podíváme se tedy více na onen Driver Gear. Musím hned říci, že plní pouze kosmetickou funkci, nepřidávají žádné vlastnosti, což je trochu škoda. Upřímně jsem myslel, že trochu nahradí mody z předchozího dílu, ale nestalo se tak. Mody jsou stále přítomné, ale ne již v takové míře jako tomu bylo v případě šestého dílu. Zpět k vašemu závodnickému outfitu. Zmínil jsem tři podmínky, kdy jej můžete získat. První bylo vlastním přičiněním. To v praxi znamená, že si jej můžete odemknout po dosažení další úrovně vašeho drivatara, ale pouze pokud si tak zvolíte. Již totiž nedostáváte odměny náhodným losováním, nýbrž si sami vybíráte, jakou odměnu si zvolíte. Odměny jsou vždy tři, právě onen konkrétní Driver Gear, bonus v podobě kreditů, či vozidla. Vozidlo může být úplně zdarma, či dostanete nabídku jej zakoupit s poměrně slušnou cenou, což já vždy raději volil vozidla a důvod vám vysvětlím dále. Další způsob jak Gear získat je oceněním, což se vlastně sami taky přičiníte. Jde totiž o odměnu za dosažení nějakého milníku v kariéře, či konkrétní challenge. No a poslední jsem zmínil náhodu. S tou souvisí zavedení systém loot boxů, ty si můžete zakoupit bez problémů za herní měnu a jsou rozdílné svou unikátností, pochopitelně čím vzácnější věcičky z truhel chcete, tím dražší musíte koupit. Truhly jsou zároveň jediným pojítkem k získání závodních modů, jenž známe z Forza Motorsport 6. V truhlách tak můžete získat ony mody, gear, či vozidla. Vše však podléhá náhodnému výběru, kolikrát je přeci jen lepší si daný vůz zakoupit napřímo a nespoléhat na to, že nějaká kára vypadne z truhly. Podle mě tato funkce ve hře být nemusela, přeci jenom je to něco, co se nachází spíše ve free2play hrách.

Naštěstí to není nějaký nutný element a klidně toto můžete ve hře absolutně ignorovat, o nic v podstatě nepřijdete, snad jen o možnost využívat mody, ale ty v podstatě vám také poskytují jen rychleji získané kredity, či zkušenostní body pro další úroveň drivataru. Tudíž je také nemusíte používat. Forza Motorsport 7 chce evidentně vyjít vstříc všem typům hráčů, což nemusí být úplně k užitku. Naštěstí to není nijak násilně do hry implementováno a je jen na vás, jestli tyto prvky ve hře budete využívat, či je absolutně ignorovat. Je to čistě na vás. Já jen tento prvek zkusil, ale poté jej absolutně ignoruji. Radši si vše řídím a ovlivňuji sám, svými zkušenosti s hrou.

Nějak jsem se v předchozím odstavci rozpovídal a v podstatě v něm popsal i další aspekty hry, ale to není jinak na škodu, stále toho je spousta před námi. Asi je jasné, že první režim, o který jsem se zajímal, je zde kariéra, zde nazvána Forza Drivers Cup. Skládá se z šesti velkých milníků, chcete-li částí. Každý milník je potom definován několika šampionáty v různých divizích, či konkrétních typech vozidel a třemi, či více showcase eventy. Další milník se vám odemkne po dosažení určitého počtu bodů v předchozím a ziskem trofeje. Jde o jednoduchý princip, ale dostal značný feeling a působí to esteticky velmi dobře. Co mě opět zamrzelo, je absence jakékoliv kvalifikace a vaši pozici na startu tak může ovlivnit pouze nějaký mod k tomu určený. To je asi jediný prvek, který mi ve hře velmi schází.

Přeci jen na dvou nejvyšších obtížnostech je velmi těžké ze středu startovního roštu dojed na prvním místě. Co mi přišlo velmi zajímavým prvkem je interface načítací obrazovky, tedy počkat, tady žádná načítací obrazovka není. Ve hře se na pozadí načítá trať a při tom je možné si upravovat nastavení vozidla, či si jej vyměnit. Určit si míru asistencí a obtížnost drivatarů. Nastavit si HUD, zkrátka vše, co nesouvisí se samotnou jízdou. Přitom samotné tratě se načítají i poměrně rychle vzhledem k tomu, že můžete během načítání dělat spoustu jiných úkonů. Za tohle posílám palec vzhůru. Navíc potěší i předmluva ke každému šampionátu, jíž se zhostili skuteční závodní piloti a pilotky.

Kromě tohoto modu je ve hře stále přítomný, a zcela pochopitelně, ještě free play a splitscreen. Akorát jsem v režimu Free play chvíli tápal, jak nastavit jinou trať než Dubai. Ono totiž vše se nastavuje ve vedlejších dlaždicích, coby doplňující Inko k závodu. Výběr auta lze pak provádět při načtené trati, nebo opět během jejího načítání. To samé potom platí pro režim splitscreenu, či rozdělené obrazovky chcete-li. Všiml jsem si ale jedné zásadní věci, při nastavování free play. Vývojáři slibovali různé změny počasí a denní doby. Avšak v samotném freeplay, máte možnost nastavit si pouze den, noc, či déšť. Tak kde je háček? Jde o to, že vy si vyberete základní prvek, který má být pro závod stěžejní, tedy den, noc, či déšť, zbylé proměnné hra náhodně generuje. Takže se vám může stát spousta různých scénářů.

Můžete jet za dne a může vám pražit slunce na hlavu, ale také můžete jet při ranní mlze. Zkrátka dané podmínky se mohou vždy lišit. To samé se týká režimu noci. Můžete začít při stmívání a končit za úplné noci, či naopak je pouze v noci, či začít tmou a končit raním rozbřeskem. A pochopitelně to samé platí pro déšť. Můžete začít závod za paprsků slunce, jež velmi rychle vystřídá zatažená obloha a průtrž mračen. U deště se pak i zcela náhodně generuje denní doba. Je tu však problém v tom, že všechny parametry nelze určit u každé z tratí, což je opravdu škoda. Je zde vidět, že s tímto vším ještě vývojáři experimentují, ale na druhou stranu jim to můžete z dalšího prvku hry odpustit.

Tím je technická a vizuální stránka věci. Vše je extrémně perfekcionistické. Všech 700 vozidel i 32 základních tratí je precizně vytvořeno do nejmenších detailů. Okolí tratě je velmi živé, kde je podzim tam padá listí. Kde vítr pouští vane, tam písek se na trať usazuje. Počasí a denní doba jsou faktory, které celkový vizuál značně mění, ať po konkrétní vizuální stránce, či po stránce pocitové. O nějakých reninech tratí se nedá vůbec mluvit. Na tratích je mnohem více objektů, řada modelů je značně vylepšena a ploty nepůsobí jen jako tyčky na dráze, ale jsou v nich vidět i ony mřízky. A to je řeč, jen o tratích a jejich okolí. Vozidla jsou megalomansky vytvořena v každém detailu. V celé této stránce věci je cítit lásku k vozidlům a přístupu při jejich tvorbě, jenž se v tom celém odráží. Měl jsem strach, že starší Xbox One S bude o spoustu věcí ochuzen.

Jistě verze pro Xbox One X je čistší, detailnější a ještě více neafektovaná, ale to nebraní tomu, aby i verze pro starší Xbox One S vypadala naprosto skvěle a když porovnám gameplay v tom, co jsem viděl například v Project CARS 2, tak zde je vizuál o několik tříd výše a jedná se opravdu o nejhezčí závodní hru, která byla vytvořena. To samé lze říci i o nově nahraných zvucích, které vás do hry ještě více ponoří, hlavně pokud hrajete se sluchátky. Všemu kraluje asi fakt, že hra běží bez jakýchkoliv propadů frameratu a to v krásné šedesátce a při plném rozlišení 1080p. Já měl možnost hru díky XONE S upscalovat do 4K a hlavně spustit s Vysokým dynamickým rozsahem HDR, jenž celkový vizuál ještě prohlubuje a umocňuje. Upřímně se nemohu dočkat, až hru spustím na Xbox One X a vychutnám si hru v plné parádě. Ovšem této celé podívané odpovídá i velikost hry, která je na XONE S nějakých 77GB a na nadcházejícím Xbox One X bude činit kolem 100GB. Tomu říkám pořádný macek.

Poměrně razantně se změnila i fyzika jednotlivých vozidel. Berte na vědomí, že když o ni teď budu hovořit, byly vypnuté všechny asistence. Hra nyní počítá nejen náhon, který vozidlo pohání, ale i jeho kroutící moment, přítlak, či samotnou váhu vozidla. Váhu nejvíce pocítíte u řízení terénních trucků, či vyšší posazených. Do řízení se vám také budou promítat nerovnosti na vozovce, či zahřátí pneumatik. Rozhodně se nevyplácí poté stát na brzdě. Je obdivuhodné, že při počtu daných vozidel je každé z nich svým chováním unikátní. Nikdy se mi nestalo, že by se mi nějaké vozidlo řídilo stejně. Celkově hratelnost je na velmi vysoké úrovni. Pro gamepad je sice vhodnější mít, nějaké ty asistenty zapnuté, ale i bez nich se to dá velmi dobře naučit. Stačí jen umět regulovat plyn a brzdu a analogy neřezat hned do okrajových zon. S volantem je pak poježdění úplně něco jiného, obzvláště pokud máte zapnutý feedback, to pak umocňuje ještě více, to co jsem zmínil výše.

Již někde v úvodu jsem zmínil to, že jsem při dosažení nové úrovně drivataru volil místo Driver gearu vozidla. Je to dáno tím, že hra obsahuje jakousi Car Collection. Podle vaší sbírky jste pak řazeni do různých ranků sběratele vozidel. Čím více vozidel budete mít, tím vyšší bude váš rank. K některým vozidlům musíte mít poté daný rank, abyste je vůbec mohli koupit. Ty jsou pak následně takto označené. Jde o jednu z motivací pro hraní hry delší čas. Je to taková maličkost a pro vášnivé sběratele je to určitě něco, co je u hry udrží ještě mnohem déle. I já pomalu propadl sběratelské horečce. Je i fajn, že pokud vás v rámci jednoho šampionátu omrzí nějaké vozidlo, můžete si klidně pořídit jiné povolené šampionátem. Nejen, že si tím osvěžíte hratelnost a řízení jiného auta vám dodá dalších zkušeností, ale rozšíříte si tím i svou sbírku a posunete se dále k dalšímu ranku. S rankem Car Collection se pojí i další věc. Čím vyšší bude tím, lepší vozidla vám bude hra nabízet po dosažení další úrovně drivataru. Také došlo k té změně, že během závodů s jinými Drivatary, či skutečnými hráči, se již nezobrazuje vaši či jejich úroveň, ale právě rank Car collection. 

V době kdy jsem hru recenzoval, tak hra absentuje možnosti online Ligy, tedy je možné vytvořit pouze konkrétní závod proti jiným hráčům, či se připojit do zrovna aktivní rychlé hry. Ligy by měly být aktivní v době, kdy hra dostane svůj ostrý start. Což by mělo být 3.10. tedy začátkem příštího týdne. Což já si opět nenechám ujít. Ligy v šesté Forze jsem jezdil prakticky do teď, jelikož to byla nejrychlejší cesta k vyššímu drivatar levelu, ale jestli bude liga uzpůsobena stejně, či nikoliv je tedy zatím ve hvězdách. Stejně tak hra zatím postrádá Forzaton challenge, což vám vždy poskytovalo nějakou pěknou odměnu. Avšak i této fázy v níž hra momentálně je, se jedná o jedinečný herní závodní zážitek. Nejde sice o úplnou simulaci, ale letošním dílem je k ní hra zase o něco blíž a je vidět, že se vývojáři postupně přesouvají do vod simulátorů a snaží se naopak opustit vody polosimulátoru. Sice myslím, že vždy bude nabízet Forza Motorsport zážitek všem typům hráčů.

Celkové zhodnocení:

Forza Motorsport 7 opět nastavuje laťku vysoko a to hlavně svým technickým a vizuálním zpracováním. Přináší nejširší sbírku vozidel v historii série a to samé se týká tratí. Hra je po stránce fyziky zase o kousek blíž k simulacím, ale stále přináší naprosto skvělou a návykovou hratelnost. Trochu zamrzí stálá absence kvalifikací. A dynamické počasí a čas by mohlo být nabízeno na všech dostupných tratích, jinak hře není prakticky co jiného vytknout. Za mě osobně se stále jedná o klenot mezi závodními hrami.

Hodnocení: 9,5/10