Recenze Grand Theft Auto V (GTA 5), ta opravdu největší automobilová loupež!

Grand Theft Auto V

Nejočekávanější hra roku 2013 GTA 5 konečně spatřila světlo světa. Takže běžte poslat do postýlek své ratolesti, tohle opravdu není nic pro jejich zraky. GTA V je snad první hra, která nosí známku PEGI 18 opravdu oprávněně. Hra si totiž nebere servítky opravdu s ničím a dá se říci, že ukazuje druhou stranu mostu dnešní společnosti. Zároveň však hra obsahuje nejvyšší míru svobody, jakou kdy naše obrazovky, pyšnící se nad našimi televizory, měli tu čest poznat.

GTA VPříbehy z podsvětí
Hra obsahuje neskutečně kontroverzní příběh plný dobře naplánovaných vloupaček, výslechů, nájemných vražd, dokonce vtipných hlášek, a mučení? Ano, bohužel ve hře se našla mise, kdy si v roli Trevora opravdu vyzkoušíte, jaké to je být opravdu nelítostným mučícím nástrojem. Kromě příběhu také hra obsahuje opravdu obrovskou škálu vedlejších misí a aktivit, které ve zdejším světě můžete provádět.

Musím se přiznat, že jsem ještě neviděl hru, čítající tolik násilných momentů, promíchaných se sexuálními scénami. Poznáte tam totiž maníka, který se považuje za paparazzi celebrit a ten vás vyšle natáčet jednu mladou význačnou slečnu, která si to právě vychutnává na stole se svým milencem. Dále jsem byl zaskočen scénou, kdy očima Franklinova psa Chopa, který zrovna měl vystopovat jednoho grázlíka, si to namířil rovnou k nedaleké feničce a co se dělo, dál si již domyslíte.  Jednou z volnočasových aktivit je také místní stripclub, kdy si můžete nechat na klíně zařádit místní tanečnici a následně se s ní scházet po pracovní době, tedy pokud jí dostatečně rozpálíte.

V třech se to lépe krade
Jelikož v GTA 5, na rozdíl od předchozích dílů, ovládáte 3 postavy s třemi různými charaktery, které patří do různých společenských skupin, bude váš postup s každou z nich poněkud odlišný a přístup k dalším obyvatelům Los Santos jak by smet. Ovšem v rámci vymezených skupin se chovají i všichni obyvatelé, tudíž šlapka bude pořád šlapkou a auťák bude dál chrlit spoustu vtípků, které nikdo nechápe.

Jenže tohle vše dohromady utvořilo velice živý svět, ve kterém se budete královsky bavit. Hlášky většiny místních vás pobaví, navzdory tomu, že snad v každé větě uslyšíte slovo „fuck“, nebo jeho ekvivalenty. Atmosféru vám také podtrhne fakt, že Rockstar najmul skutečné členy pouličních gangů a některé bývalé vězně, aby jim postavy do hry namluvili a tím se nám dostala neskutečná věrohodnost k vám hovořících postav.

Los Santos vs Los Angeles
Samotný herní svět je inspirován městem Los Angeles, odtud Los Santos. V některých lokacích jsou si obě města velmi podobná. Samotné město je doplněno spoustou přilehlých vesniček, údolí, řek a hor. Je to zkrátka spousta různorodých oblastí k prozkoumávání. Samozřejmě se zde nachází rozlehlé pláže a k nim neodmyslitelná krása vlnícího se oceánu, který je naplněn opravdu skvěle vypadající a uvěřitelnou vodou. Po celkové stránce město opravdu žije a aktivit je dostatek na vaše uvolnění od hlavní příběhové linky.

Samotná rozloha zdejšího světa je pak tou největší v dějinách série Grand Theft Auto, ovšem pokud by jsme brali samotnou městskou část, ta již největší není, ale věřte mi že to opravdu nevadí, i tak je město velice rozlehlé a rozhodně z něj cítíte pach typického L.A. Příběhem procházíte se třemi hlavními „hrdiny“, kteří mají kdeco podobného, ovšem jinak jsou to zcela rozdílné osobnosti. A tak ve hře prožijete tři rozdílné příběhy, které se časem spojí v jeden. V hlavních misích pak máte možnost mezi postavami přepínat, pokud je to tedy zrovna možné a hra vás na to často upozorní. Samozřejmě by příběh skvěle fungoval i s jednou z nich, ale takto to hře přidává na atraktivitě.

Gangster, zločinec v důchodu a psychopat
Po krátkém prologu, se jako první zhostíte role Franklina, ten je typickým černošským zlodějíčkem, patřícím do místního gangu, který se hlavně přiživoval na krádežích auto, pro místního obchodníčka, který si ovšem vzal na paškál špatného člověka, tudíž Michaela, který mu ukáže, že s ním si nikdo pr**l vytírat nebude a tak se střetnou první dvě postavy z tohoto dílu GTA. Kdy si Mike vezme pod svá křídla Franklina, a ten se tak dostává do prostředí, které předtím neznal. Spolu s jedním Michaelovým starým známým naplánují loupež v klenotnictví, která se dokonce stane takovou událostí, že to vysílá i TV.

A tak se dostanete k třetí a poslední postavě Trevora, který při sledování TV zrovna klátí ženu člena motorkářského gangu. Trevor je povahově opravdu psychopat a ve hře, tak díky němu zažijete něco co nikde jinde. Pokud bych jeho postavu měl k něčemu přirovnat, tak typickým příkladem je Vaas ze hry Far Cry 3. Tudíž je to stejný magor se sklony k násilí, který to nemá v hlavě úplně v pořádku. Trevor je zkrátka zralý na blázinec, ale přesně momenty v jeho kůži vás donutí se zamýšlet nad tím, jestli už vývojáři nezašli s tím násilím příliš daleko. Když právě on by se dal považovat za zhmotnění zla na planetě a jen těžko se s ním ztotožníte, ovšem hru musíte brát hrou a ne realitou, a tak jsem se prostě dostal v hratelnosti někam, kde se předtím nebyl a to mě právě na této postavě a následně na hře samotné tak bavilo.

Volnost to je to co chceme!
GTA V běží na léty ověřeném receptu, který prostě stále chutná a je zase o něco okořeněnější a pikantnější, než jeho předchůdci. Ano je pravdou, že hra a její mise jsou hlavně kriminálního charakteru, ale to je to, co k této sérii patří a i patřit bude. Navíc si od těchto aktivit můžete odpočinout u těch vedlejších, které jsou také velmi dobře vybalancované. Můžete se jít pobavit do stripclubu, jít si zaběhat, zahrát golf, či tenis, nebo si dát závod na čtyřkolkách, či noční pouliční závod. V GTA 5 je zkrátka stále co dělat a hranice této série jsou stále posouvány kupředu a utváří si tak vlastní zcela jedinečný žánr.
GTA V
Jelikož ve světě není nic striktně nalajnováno i zde najdete řadu náhodných událostí, jako třeba drobné loupeže, záchranu lidí z nebezpečí, nebo ze sebe můžete udělat šoféra a odvést párek vožralů domu, aby se vyspali z té opice a následně litovali toho, že se kdy narodili, kdy jim hřebík do zadku zarazí to, že si vzpomenou, že načapali drahou polovičku s učitelem aerobiku.

Jak se to hraje?
Co mě velice potěšilo, bylo ovládání, to bylo přeci jen o něco umakanější, než tomu bylo u GTA IV. Třeba asistence míření funguje tak jak má, ale já jejím příznivcem nejsem a hru jsem hrál, bez asistence.

Určitě si pamatujete, jak otravné bylo dělat v GTA IV mise stále od začátku, pokud jste umřeli? Tak to zde nehrozí, každá mise obsahuje několik záchytných bodů a tak nebudete běhat vše stále od začátku. Autorům bylo jasné, že vaše umírání bude na denním pořádku. Ono najít totiž správný postup misí není tak snadné jak se zdá, a někdy zase čekáte složitý postup a správná cesta je ta za nosem.

Každá mise ve hře je hodnocená, tudíž pokud chcete v každé uspět na zlatou medaili, tedy na 100% budete mise opakovat ještě sami rádi. A někdy vás to i naštve, když vám k vytouženému zlatu, chybělo vystřelit o jeden mozek z hlavy někomu navíc.

Jak sem si všiml, zbraňový systém je tak nějak inspirovaný hrou Max Payne 3, což vůbec nebylo na škodu, jelikož tam to fungovalo dobře. A navíc je dobré to, že pokud umřete, nepřijdete o žádnou ze svých zbraní v inventáři, to se ovšem netýká vašich peněz, ty za nemocnice budou mizet v tisících a pak, že mi máme drahou zdravotní péči.

Rádi si pěstujete svou postavu k dokonalosti? V GTA V to můžete mít trochu složitější, jelikož to budete muset dělat natřikrát. Každý z trojice má totiž své statistiky, co se týká výdrže, kapacity plic nebo síly. Tato věc ve hře vás pak, aspoň motivuje k tomu dělat i vedlejší aktivity a jít si třeba zaběhat na pláž, protože vás naštve to, že ve vedlejší misi neporazíte v běhu ženskou, jen kvůli tomu, že už nemůžete a únavou sebou plesknete na zem 10 m před cílem.

Žádný z „hrdinů“ nemá statistiky stejné, ale ono ani ve skutečnosti všichni nejsme stejný. A tak jeden je dobrý v tomhle a ten druhý zase v tomhle, ale jeden z nich je prostě zlatý střed a tím je Michael. Celkově je to pak postava, se kterou mě hra baví nejvíce, jelikož hraní na gangstera mě nikdy moc netáhlo, psychopatické řádění Trevorovi maličkosti pro mě prostě není to, co bych chtěl dělat pořád, ale je to naopak dobré zpestření celé hry.

GTA VVydolovat maximum
A teď k technické stránce hry.  Musím uznat, že vytvořit hru s takovou rozlohou a s tolika možnostmi a to vše namíchat s dobrou grafikou stálo dost práce a před Rockstarem smekám. Sice občas se něco nestíhá načíst a dopravní značení se někdy načte, až když jste úplně u něj, ale na to si časem zvyknete a už to ani nevnímáte. Vše se vším si prostě muselo vzít svojí daň, když hra měla běžet na PS3 a X360. Ale je vidět, že i na takto starých konzolých jde vytvořit skvělou hru s výbornou grafikou. Stačí jenom chtít a umět si najít cestičku.

Ke hře samozřejmě patří i rádio. V nabídce samozřejmě je několik rádiových stanic různých žánrů. A ve hře také uslyšíte spoustu známých skutečných rádiových hitů, i když bych řekl, že dřívější doby, ale to není na škodu, člověk si vzpomena na svá mladší léta.

Hra toho slibovala hodně a hodně toho splnila. Samozřejmě i takováto hra má spoustu nedodělků, ale vzhledem ke komplexnosti světa se dají opomenout. Postavy samotné pak nabízí různý přístup k příběhu a k hratelnosti samotné. Ovšem spousta lidí se s postavami nedokáže ztotožnit, hlavně co se týče Trevora, což bych bral jako mínus. Na vše by se však mělo dívat poněkud s nadhledem a poučit se z věcí, které vidíme a to co vidíme na obrazovce v žádném případě nepřevádět do reality. Osobně si myslím, že hra by měla zůstat v dospělých kruzích a rozhodně by se neměla dostat do ruky puberťákovi, který si myslí, že ve škole je velký šéf a může si vše dovolit. Protože kdo ví, jestli si ze hry nevezme inspiraci.

HODNOCENÍ : 9/10