HALO: The Master Chief Collection - Recenze

Dokážete si představit auto bez motoru ? Ne? Já taky ne, ono by to s ním šlo pak asi tak nějak z kopce. Taky do kopce bez motoru? No a stejné je to u očekávaného remástru jedné legendy. Tak ještě jednou dokážete si představit Xbox bez HALO? Já rozhodně ne. Této legendě vdechnulo život před 13ti lety studio Bungie. Avšak jak léta šli značka nakonec přešla ke studiu 343 Industries. Samozřejmě studio nenese tento název jen tak. Jeho název je totiž odvozen od jedné otravné létající koule. Ehm velice vyspělé umělé inteligence nesoucí název 343 Guilty Spark.  Pokud jste tedy hledali prázdné místo, které je na Xbox One třeba zaplnit, pak vězte, že tento úkol HALO: The Master Chief Collection hrdě zaplní. Nemluvím tu o cca 60GB dat, které vám zabere na disku, ale také o samotném obsahu, který se skládá ze čtyř dílu pojednávajícím o samotném Master Chiefovi, chceli Sparťanu 117. Mluvím o něm záměrně, jelikož série má několik spin-offů, které se této postavy netýkají, ale pro připoměnutí jsou to tituly jako HALO Reach, která je přímím prequelem, před HALO Combat Evolved. Následuje HALO 3 ODST a nakonec strategie v podobě HALO Wars. A z jakých dílů se tedy přesně skládá tato kolekce? Jedná se o HALO Combat Evolved Anniversary, HALO 2 Anniversary, HALO 3 a HALO 4. No s chutí se na to vrhneme.

Jak to bylo na počátku, aneb startujeme HALO Combat Evolved Anniversary

Začneme pěkně od začátku. Tedy prvním HALO Combat Evolved. Tato hra začíná přímo příběh Master Chiefa samotného. Který po zničení lodi na které se nacházel musí za každou cenu ochránit umělou inteligenci ve formě ženského hologramu, Cortanu. Samozřejmě strůjcem zničení lodi je rasa Covenantů, kteří rozhodně lidi v lásce nemají. Master Chief HALO Combat Evolved Remasterztroskotá na prstenci HALO, který je uměle vytvořen, avšak jeho povrch je vytvořen k obrazu povrchu Země a žije na něm spousta tvorů. Jenže to co na první pohled vypadá jako Archa Života je ve skutečnosti ničivou zbraní. A ve stínu se skrývá další ještě horší nepřítel, Nákaza. Jak postupujete hrou vaše priority se mění a nakonec nezbude nic jiného než zničit samotný prstenec. Příběh je dobře napsaný jak po stránce dialogů, tak po stánce příběhu. Myslím však, že jsou jistě mnozí z vás, kteří tento díl třeba nehráli a není třeba zabíhat do úplných detailů a celkově nehodlám dělat u každého dílu nějaké spoilery.

Po grafické stránce samozřejmě díl přebral to nejlepší z remasteru pro Xbox 360 a doplnil ho o pár efektů. Vše má ostřejší textury a běží v 60 snímcích za sekundu. Ve hře také zůstala možnost přepnout obraz mezi původní hrou z roku 2001 a tou remásterovanou. Skvělé na tom je, že vše běží v reálném čase a přepnutí proběhne během sekundy a vy tak můžete krásně porovnávat.  Jenže atmosféra HALO by nebyla nic bez skvělého soundtracku, který zde určitě nechybí a plní svou roli na výbornou.

Avšak tou nejpodstatnější částí celého prvního dílu byla bezkonkurenční hratelnost, která před tou spoustou let byla nesmírně chytlavá a dala možnost ke vzniku jednoho obrovského herního universa. Tato podstatná část hry byla naprosto a bez poskvrnky zachována i v tomto remasteru. V podstatě jediné  co se změnilo, byla samotná grafika, která běží u tohoto dílu na tom samém enginu jako v roce 2001. A je to důkaz, že i na starých zdrojových kódech lze ještě ukázat, že svůj půvab rozhodně měli.

HALO 2 Anniversary

Jelikož tou nejpodstatnější částí celé této kolekce je bezesporu remake HALO 2, tak se mu budu věnovat o něco podrobněji. Na tomto díle bylo v této kolekci provedeno nejvíce práce a ještě více to posouvá hranice umění tvůrců oživit staré legendy.

HALO 2 Anniversary

Hrozba nebyla zažehnána

Druhý díl HALO bezesporu navazuje přesně tam, kde ten předchozí skončil. Tedy krátce po té co byl zničen prstenec Halo. Tento díl se tedy převážně točí kolem Země a snahy Covenantů o její zničení. Tento děj však má své dvě stránky a nepojednává pouze o samotném Master Chiefovi, ale také o jednom z Covenantů. Jde o velitele Arbitera, který nesplnil úkol a nezabránil zničení prstence HALO a tak byl odsouzen a označen ostudným cejchem. Covenanti slouží  nejvyšší radě a ta si vyžádala jeho služby a tím mu byla nabídnuta druhá šance. Ale jejich prohnanost nezná mezí a  celé je to jen a pouze na oko a vše se postupně zamotává v opět skvěle napsané dějové lince.

Ve hře samotné tak budete sledovat jak příběh samotného Spartana 117, tak bývalého velitele Arbitera. Příběh je mezi nim propletený a všechno pěkně pasuje do sebe. Napříč příběhem postupně dojdete zjištění, že prstenec HALO nebyl jen jeden, ale že je v Galaxii rozeseto více těchto prstenců a jeden z nich rada objevila a chce ho použít jako zbraň ke zničení Země a jejich nástrojem má být právě Arbiter. Shodou náhod se jeho a Master Chiefovi zájmy protnou.

Radost pohledět

Původní remaster prvního dílu ukázal, že starým hrál lze na kráse přidat nejen ostřejšími texturami a druhý díl jde v tomto ohledu mnohem dál. V své podstatě neexistuje remaster, který by mohl v současné době konkurovat HALO 2 Anniversary. Jelikož rozdíl mezi původní a remasterovanou verzí jsou obrovské a je vidět, že vývojáři si s tímto dali obrovskou práci. Je to celé těžké popsat, ale hra tímto dostala nový rHALO 2 Anniversaryozměr a její svět mě doslova pohltil a hru nešlo dohrát jinak, než pěkně v kuse.

Zlepšeno bylo vše od samotných modelů budov, NPC postav, přes vegetaci vodu, až po samotné zbraně a animace. O různých efektech ani nemluvě. Ve hře je samozřejmě opět možnost přepínat mezi oběma verzemi, a můžete tak vidět, že rozdíly jsou opravdu veliké. Opět přepnutí je během sekundy a naprosto plynulé. Hra pak samozřejmě opět běží v 60 snímcích za sekundu a 1080p. A animace muselo se zapracovat na animacích obou postav. Kdy je model postavy kompletní, takže pokud se podíváte na zem uvidíte normálně zbytek těla vaší postavy a pohybující se nohy. Spousta modelů navíc byla převzata z posledního dílu HALO 4.

Pokud mě na tomto díle něco opravdu ohromilo, pak to byli cutscény. Ty navozují neskutečný filmový a epický dojem. Jsou vypracovány s maximální precizností a péčí. Mohu říct, že bych si v této kvalitě dokázal představit celovečerní film. Ono celková stopáž všech cut-scén pomalu na celo večerák je, jelikož veškeré záběry pokud by jsme je seskládali za sebe by dali něco přes 50 minut čistého času. Což je úctyhodné. Navíc tyto záběry bude zkrátka hltat jelikož to v herním odvětví nemá obdoby.

Je to velkolepé a epické

Opět se musím přiklonit k tomu, že pokud by hra nedisponovala nějakým dobře udělaným zvukovým a hudebním doprovodem, nebyla by kompletní. A zde to platí dvojnásob. Takže mohu zvolat s klidným srdcem hurá, jelikož ani v tomto ohledu hra nezklamala. Bez okolků je znát, že na této verzi byla odvedena fůra práce a že hra byla tvořena s láskou k tomuto universu. Hudba přesně ve hře zapadá do daných situací a vše uceluje. Na pozadí je opravdu slyšet probíhající konflikt, který se neodehrává jen na vaší aktuální pozici.

Příběh pokračuje HALO 3

Jelikož HALO 2 má velmi otevřený konec, tak trojka pokračuje v podstatě v momentě kde dvojka skončila. Opět se ve hře střetnete s Arbiterem, který je zde však pouze co by váš pomocník, či chcete-li společník. Ve trojce je tak vaším cílem zachránit Cortanu, jelikož její a vaše cesty se museli rozejít v druhém díle, aby zdržela Nákazu, která se začala opět šířit. Z toho jasně vyplívá, že po záchraně vaší milované společnice a dozajisté platonické lásky se musíte nadobro vypořádat s Nákazou v Galaxii. Tato cesta však bude opět plná zvratů a famózních momentů. Jak jsem řekl na začátku do podrobností zacházet nebudu.

HALO 3 Remaster

HALO 3 však není v této kolekci remasterem, tedy alespoň ne na té úrovni jako byl druhý díl. Ve finále je zde jen několik málo úprav, týkajících se spíše vyššího rozlišení a frameratu. A došlo i na přidání několika efektů. Jinak se jedná spíše o port původního dílu z Xboxu 360. Ale to neznamená, že by to byl nějaký podřadný díl. Jelikož i zde se jedná o kvalitní titul, který rozhodně svou náplní nijak nezklame a i přes starší engine hra stále vypadá k světu a drží si pořád to nejdůležitější výborný příběh a chytlavou hratelnost.

HALO 4 a velké finále

Všechny díly které jsem tu výše popHALO 4 Remasterisoval a o kterých jsem se zmiňoval vyšli z dílen Bungie a byli studiem 343 Industries pouze předělávány. Avšak tento díl je přímo jejich dítkem a tak není divu, že i přesto, že tento díl oficiálně žádnými oficiálními velkými změnami neprošel, tak vypadá náramně k světu a rozhodně je na něm vidět, že Xbox One jim umožnil hru dodělat tak jak si ji představovali na Xboxu 360.

Příběh v tomto případě se odehrává několik let po událostech třetího dílu. Master Chief je posledním přeživším ve své lodi Until the Dawn a je nyní probuzen z kryogenického spánku aby mohl čelit novému a ještě strašnějšímu nepříteli, než se kterým měl co dočinění v předešlých dílech. Jedná se o prastarou rasu Forerunneru, jejíž vůdce chce upevnit své postavení na tomto světě a zabavit se všech, kteří se mu postaví do cesty a tak v tuto chvíli nejde jen o přežití lidské rasy, ale i jiných v Galaxii.

Zmínil jsem to výše a říkám to znovu. V této kolekci je čtvrtý díl konečně dolazen podle představ vývojářů. Je plný krásných scenérií a spousty nových efektů. Začínaje slunečními paprsky, přes mlhu, po spousty landsflárů a dalších efektů. Hra běží opět mnohem plynuleji a vypadá k světu. Zvuky všech zbraní jsou tu dovedeny k dokonalosti a nechybí opět skvělý soundtrack a zvukové kulisy dotvářející skvělou atmosféru.

HALO Nightfall a HALO Channel

Součástí kolekce je také seriál producenta Ridleyho Scotta. Který bude odstartován datem vydání a zatím byla možnost z něj okusit jen několik trailerů, ale již z nich je vidět, že se bude jednat o kvalitní seriálové zpracování. Na které bude radost koukat. Bohužel seriál poběží pouze v původním znění a s anglickými titulky, alespoň prozatím. A více informací o možné lokalizaci zatím nemám.

HALO Nightfall

Ke hře a seriálu se pak nekompromisně pojí nový xboxový kanál HALO Channel, který na Xbox One v podstatě nahrazuje HALO Waypoint. V tomto kanále tak lze nalézt veškerý bonusový materiál od filmů typu Making Of. Přes kratší seriál k HALO 4 Until the Dawn až po samotný seriál HALO Nightfall. Dále se do kanálu budete přihlašovat prostřednictvím terminálů v samotných hrách, kde bude přehrán nějaký krátký filmeček, co by video záznam zachycený v těchto terminálech.

Chcete hrát multiplayer? Pořiďte si tuto kolekci (UPDATE)

HALO 2 Anniversary Multiplayer

Znáte to, lidská zvědavost nezná mezí a tak jsem na multiplayer vyšťoural co se dalo.  Takže ve hře se nachází všech 105 multiplayerových map. Ke každému dílu  kolekce se pak vztahuje různé nastavení vaší postavy, včetně výběru zbraní a podobně. Tak jak to bývalo v jejich předchozích verzích. U některých dílů, pak můžete vedle Spatanů, hrát za Elite tj. zástupci Covenantů. Jen z tohoto malého výtahu je jasné, že co se týče multiplayeru momentálně tato kolekce nemá konkurenci, co do počtu map, tak hodin zábavy u nich strávených.

Jinak k samotnému hraní. Multiplayerová klání v HALO jsou vskutku adrenalinová a dynamická. V podstatě se jedná o nikdy nekončící akci. Spousta těchto her se snaží hrát si se simulací mířidel a toho všeho. Avšak HALO je od prvo počátku koncipováno podobně jako Counter Strike, tedy palbou od boku. Takže když vás nezdržuje míření při střetech je vše rychlejší a svižnější, netýká se samozřejmě různých pušek s optikou a odstřelovaček, ty samozřejmě režimem přiblížení disponují. S klidným srdcem mohu říct, že HALO u mě obhájil titul multiplayerového krále, jelikož takové množství módů a map v žádné jiné hře zkátka nenajdete a tak dostává HALO Master Chief Collection další unikátní vlastnost.

Podíváme se tedy na samotné mody ve hře. V rámci multiplayerové session, které jsem se účastnil zhruba ve 3 hodiny ráno, jsem se účastnil spousty map v režii jednoho z pracovníků 343 Industries s dalšími lidmi z různých koutů světa. Nemůžu si pomoci, ale takovou porci zábavy jsem dlouho nezažil. První mód který jsem měl možnost vyzkoušet byl klasický deathmatch, tedy všichni proti všem. Na tento mód pak navazovali některé jeho varianty, jako Deathmatch jen s raketomety, že zabírání určitých bodů na mapě. Následovala série módu typu Capture the Flag, kdy velkou zajímavostí bylo krást vlajky na ozbrojených čtyřkolkách. Potom přišel na řadu fotbálek, tedy samozřejmě ne doslova, ale šlo o to dostat jistý předmět do brány na soupeřově straně. Jenže takovýto match jinde opravdu nezažijete, kde vám totiž těsně před skórováním provrtá hlavu kulka, že? Samozřejmostí jsou pak samozřejmě klasické týmové deathmatche, pak velké mapy s vozidly a varianty na mód Domination, tedy zabírat určité body na mapě.

Co tedy v té kolekci je?

Abych to shrnul. Tato kolekce nabízí opravdu hodně obsahu a ještě lepší je to, že je to v ceně jedné nextgenové hry. Co jsem měl možnost dohrát všechny díly této kolekce. Tak u jedničky jsem strávil přibližně 10 hodin. Pokračování v podobě remasteru druhého dílu je z celé ságy asi tím nejdelším a má 15 kapitol. Tento díl jsem dohrál za nějakých 12 hodin. HALO 3 které následovalo mi přišlo nejkratší a nahráno na něm mám okolo 9 hodin. Poslední díl v podobě HALO 4 sice na počet kapitol nevede, ale jeho příběhové mise patří k těm delším a hra vyšla také na nějakých 10 hodin. Když si to tedy sečteme po příběhové stránce tu máme hru, jenž vám zabere dohrát úctyhodných 40 - 45 hodin v závislosti na tom, jak moc dané lokace prohledáváte.

HALO 4 Remaster

Multiplayer potom nabízí opravdu obrovskou nálož herních map, které vyjdou na nespočet hodin zábavy. Vše samozřejmě s možností upravovat svou postavu. K tomu všemu máte v rámci kolekce přístup k seriálu HALO Nightfall a také si máte možnost vyzkoušet multiplayerovou betu HALO 5 Guardians.

HALO: The Master Chief Collection je obrovským remástrem, který v této době na poli akčních titulů nemá obdoby. Nabízí v součtu stovky hodin zábavy. Z toho jenom samotná příběhová linka nabízí okolo 40 hodin herní parády. K tomu si přičtěte opravdu rozsáhlí  multiplayer čítající 105 map. Namíchejte to s možností sledovat seriál HALO Nightfall a doplňte to o fakt, že v poměru cena/výkon toho dostanete po obsahové stránce nejvíce, co současný trh nových konzol nabízí. Vznikne vám z toho něco, co by jste jako majitelé Xbox One neměli minout.