Dánské kostičky LEGO baví již několik generací. Od původních dřevěných kostek ušlo LEGO velmi dlouhou cestu. V roce 2003 dokonce této firmě hrozil krach, když vykázala ztrátu okolo 1,3 miliardy dánských korun, to je cca 5 miliard korun českých, přepočteno dnešním kurzem. Firma se však z této velmi svízelné situace dostala a tak si s kostičkami můžeme hrát i dnes. Ba co víc, LEGO figurky můžeme už nějaký ten čas prohánět i na našich monitorech či televizích díky jejich převedení do herního světa. Nyní se však dočkali i ryzí fandové stavění, jelikož po všech velmi povedených akčních adventurách z různých licencovaných světů, jako jsou Marvel, DC Universe nebo Harry Potter, se ke slovu dostává sandboxové LEGO Worlds.

Pokud bych měl LEGO Worlds velmi jednoduše popsat, tak se jedná o hru, kde si můžete doslova cokoliv postavit z LEGO kostiček. Takže pokud máte například rádi kolekci LEGO Castle, nic vám zde nebrání, abyste si postavili svůj vlastní hrad, rytíře a celé okolí včetně terénu si přizpůsobili tomuto období. Pokud ale někteří z vás preferují stavebnice s tématikou LEGO Pirates, tak není nic jednoduššího, než si vybrat svět s ostrovem uprostřed moře a zde začít budovat vaši pirátskou pevnost plnou kostlivců, různých tunelů s poklady a třeba i draky. Ale abych to všechno nebral zprostředka, tak by se slušelo hru trochu více představit.

Jak už jsem tedy výše zmínil, tak LEGO Worlds je sandboxová hra, vyvinutá firmou Traveller´s Tales a publikována Warner Bros. Interactive Entertainment. Ve hře se ujímáte LEGO postavičky, jíž se rozbije raketoplán a havaruje na jednom z nekonečného množství LEGO světů. Vaším jediným hlavním úkolem je oprava raketoplánu pomocí zlatých LEGO kostiček. Čím více těchto zlatých dílků najdete, o to větší a větší světy budete moci navštívit. A to je vše. Toto je jediný hlavní úkol a vlastně i příběh, který v LEGO Worlds najdete.

Je to totiž tím, že hra vás do ničeho nenutní. Jako první co uděláte, je velmi okleštěná customizace LEGO panáčka. Můžete si zde vybrat pohlaví a pak jen to, zda bude mít vaše postavička vlasy, vousy popřípadě nějakou pokrývku hlavy. K širšímu výběru vašeho šatníku se však dostanete průchodem hrou. Po havárii raketoplánu vás hra provede krátkou výukou, během které se vám pokusí vysvětlit základní mechanismy. Dostanete se tak k důležitým nástrojům pro celou hru jako jsou například nástroje pro barvení kostek, pro modelaci krajiny nebo i v celku důležitý nástroj pro kopírování. To se bude jistě hodit, když budete chtít postavit jedno větší městečko se stejnými domy. Tím ale nejdůležitějším prvkem je nástroj pro objevování. Já ho přezdívám „gravity gun“, jelikož mi tak trochu připomíná onu zbraň ze hry Half-Life 2. Prakticky se jedná o přístroj, díky kterému detekujete třeba LEGO figurku koně. Tím pádem ji objevíte, za herní měnu koupíte, a pokud budete chtít postavit stáje plné koní, nic vám nebrání tuto figurku třeba stokrát použít. A takto to vlastně funguje prakticky se všemi figurkami počínaje racky, keříky, malými stromky, drobnými rostlinkami až po zvířata a menší stavby.

Co se týče kostek pro stavbu, tak některé máte v základu otevřené, ale velkou většinu budete muset sami najít na různých světech nebo je získat od malých příšerek, které se náhodně vyskytují na mapě a utíkají. Vaším úkolem je příšerky chytit a tak od nich získat potřebný stavební díl. Abych řekl pravdu, hra vychází z konceptu Minecraftu, ale udržuje si svůj vysoký LEGO standard, takže i když se může zdát, že se jedná o kopii tohoto fenoménu, tak prakticky LEGO si jde svou vlastní cestou. Má svůj LEGO svět, který je pro všechny snadno uvěřitelný a to mě na tom velice baví.

Mohlo by se zdát, že se jedná o hru čistě pro děti, ale to v zásadě není až tak pravda. Já sám jsem otcem dvou dětí, kterým je 6 a 3 roky. A musím říct, že staršímu synovi jde daleko více, prakticky bez problémů, hrát LEGO Marvel Super Heroes, než LEGO Worlds. A je to z toho důvodu, že zde vlastně neděláte nic jiného, než stavíte. Ano, můžete chodit po světě, objevovat skrytá místa pod vodou nebo vyšplhat do nebe po obrovském stonku, ale to je zábava na pár minut. Jak jsem říkal, hra vás k ničemu nenutí a dává vám volné ruce, ale stále se jedná o „simulátor“ stavění z LEGO světa. A to znamená jediné. Sen pro nás starší, kteří tajně po nocích svým dětem spravujeme rozbité LEGO sety a děláme u toho jako že naštvané obličeje, přitom nás to nesmírně baví.

Musím však říct, že starší syn se u pozorování toho jak hraji, nesmírně bavil a radil mi, co kde mám vyrobit, postavit a kam že mám jít. Stavění domků nebo složitější modelace terénu už byla u něj horší. Možná je to dané i nižším věkem, protože i v takové to hře je třeba orientace v prostoru, ale ani kamera nám dvakrát nepomáhala. A i mě, jako dospělému člověku šla občas z rotace kamery hlava kolem. Pokud jste v otevřeném prostoru, tak se kamera chová vcelku stabilně, ale jakmile máte budovat něco v podzemí nebo v menších místnostech, tak kamera občas zešílí, až nevíte, kde je vpravo a kde vlevo. Naštěstí zde existuje kouzelná funkce „volný pád“, díky které se postavička resetuje a hra ji vyplivne na povrch. Jinak ale musím říct, že ovládání jako takové je velmi dobré. Ani já ani syn jsme neměli problémy s ovládáním postavy, šplhem, jízdou na nejrůznějších zvířatech nebo výběrem v menu.

Co se mi velmi líbí, je grafické zpracování hry. Jedním slovem bomba. Hra je barevná, detailní, a pokud máte doma nějakou tu LEGO figurku, tak je prakticky identická i ve hře. Dokonce i výběžky na stavebních kostičkách, takzvané „studs“ mají na sobě název LEGO. Ano, jedná se skutečně o prkotinu, ale přesně to dodává hře ten správný pocit, že jste uvnitř LEGO světa. A jako bonbónek musím zmínit, že hra obsahuje české titulky a i české menu. Pokud byste rádi sdíleli svět s kamarády, s kterými byste tvořili neuvěřitelné stavby, tak můžete, protože LEGO WORLDS podporuje multiplayer.

Co se mi však nezdálo, byl náhlý propad FPS, kdy hra, která jede celou dobu plynule najednou začíná zpomalovat. Stalo se mi to několikrát a vždy za to mohl větší počet postaviček v oblasti plus východ slunce. Zřejmě je někde chybka v optimalizaci hry.

Hru LEGO Worlds je pro mě velmi těžké hodnotit. Není to klasická hra, na kterou by se dal aplikovat standardní model recenzování. LEGO jako takové vás buď baví, nebo ne. Pokud ne, tak Vás ani hra od Traveller´s Tales neosloví. Pokud jste však LEGO pozitivní, rádi stavíte ať už podle manuálů nebo jen tak po paměti, tak máte tady hru, která je v celé škále videoher ze světa LEGA unikátní. Práce na ní je pečlivě odvedená s důrazem na detail a jako malý bonus je s českými titulky. Jeden bodík tak strhávám za chybějící příběh, protože si myslím, že i sem by se nějaký ten větší quest hodil a další bod strhávám za pohyb kamery při stavění v uzavřených prostorech spolu s celkem znatelným propadem FPS v některých případech. Pokud máte ratolesti, které si s Legem hrají a nevadí vám, že se občas dívají do monitoru, není svobodnější a detailnější hry s LEGO tématikou, než je LEGO Worlds