Dne 14.7.2016, pro ty, jenž nyní čtou tuto reportáž, tedy dnes, se v sídle společnosti Comgad v Berouně konala prezentace konzolové verze závodního simulátoru Assetto Corsa. Hru přijel odprezentovat marketingový a obchodní ředitel společnosti 505 Games pro Východní Evropu, Bernd Almstedt.

Nebylo nač čekat a už se na nás hrnuli informace o chystané verze této hráčské závodní modly, jíž Assetto Corsa bezesporu je, jak jsem dnešním dnem zjistil a tak jsem z toho celého vytáhl o hře takové malé preview. Veškeré informace o hře se týkaly především PS4 verze, která byla k vyzkoušení, i když ne v úplně finálním buildu. Prezentovaný kousek ale i tak jel kolem 60 snímků za sekundu, drobné propady vidět byly, ale nic hrozného, a při plném rozlišení 1080p. Nemohl jsem si nevšimnout faktu, že Assetto Corsa je co se vizuálního zpracování týče o pěkný kousek dál, než přímá konkurence v podobě Project CARS a to prosím nejsme u finální verze. Ale přeci jen u závodního simulátoru se krásná krajina řeší až jako poslední. Když padlo slovo o verzi pro Xbox One, tak hlavní věcí, která se nedala přeslechnout, byla ta, že díky odložení data vydání měli vývojáři více času na optimalizaci a finální build hry již nepojede 900p/60fps, nýbrž plných 1080p/60fps, takže obě verze si budou totožné a opět je dokázáno to, že Assetto Corsa je přeci jen o nějaký ten stupeň výše.

Vývojáři z Kunos Simulazioni dávají přednost hlavně autenticitě a pocitu z jízdy, který po vyzkoušení na vlastní kůži je naprosto perfektní a rozhodně je celková fyzika auta vzhledem k trati a různým podmínkám přeci jen o kus dál, než je tomu u konkurence. Hra bere v potaz snad vše, co může, aby vám přinesla ten nejlepší zážitek z jízdy. Například bere v potaz teplotu trati, zvolený typ pneumatik a jejich teplotu při závodě, tak pocítíte i každou nerovnost na vozovce. Tratě totiž byly kompletně skenovány laserem a jsou vymodelovány 1:1 reálné podobě dané trati. A že k vyzkoušení jich nebylo málo, když neberu v potaz dané lokality a budu brát rozdělení i podle variací, tak k testování v daném buildu bylo 8 tratí, kdy většina z nich nabízela dvě až tři konfigurace, což je ve své podstatě v betaverzi úctyhodné číslo. Ani vozidel nebylo málo. K testování byla poskytnuta celkem solidní garáž čítající přibližně 40 vozidel různých značek. Mě osobně zaujal vůz Praga R1. Určitě by nebylo zcela od věci zmínit fakt, že každé vozidlo je dělané pěkně od píky a chování každého vozidla na trati je individuální a to je přesně to, co od hry takového žánru chceme, nebo ne?

V neposlední řadě jsem se ve svém testování zaměřil na umělou inteligenci nepřátel. Ta zde byla rozdělena do třech obtížností, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že i lehká obtížnost vám dá zatraceně zabrat a sebe menší chyba je trestána a to ničím horším, než posledním místem. Ano, i umělá inteligence může dělat kiksy, ale stává se to zřídka kdy a hlavně v případě lehké, max. normální obtížnosti. Těžká se snaží simulovat reálné závodníky a zde nastupuje nutnost dobré znalosti tratě, bez té totiž nemáte šanci na výhru. Za těch několik závodů, které jsem v této verzi hry strávil, jsem projel cílovou čárou první pouze jednou, ano bylo to díky skvělému Ferrari FXX K a abych se přiznal na lehkou obtížnost. Ale chvílemi jsem si nemohl pocit a říkal jsem si, jestli je mezi obtížnostmi vůbec nějaký rozdíl. Ale upřímně, moc těch rozdílů tam opravdu nebylo.

Za zmínku rozhodně stojí i model poškození, který možná na venek nepůsobí nijak zvlášť, byť fyzické poškození na vozidle vidět je, ale z té podstatné části, tedy vlivu na hratelnost je zatraceně dobré. Každá sebemenší kolize má vliv na ovladatelnost a chování auta a nejednou se při prezentaci stalo, že auto nejelo vůbec. P.S. pro lovce trofejí jeden tip, za úplně zdemolované auta jednu získáte.

Nakonec jsem s těžkým srdcem opouštěl prezentaci, jelikož kolektiv, jenž se kolem tohoto titulu sešel, byl velice příjemný, vládla zde velice přátelská atmosféra a konec konců člověk poznal spoustu nových lidí. Hlavně jsem si mohl osahat titul pěkně na vlastní kůži ještě před vydáním a nutno dodat, že se tohoto kousku na konzole nemohu dočkat. Jinak pro rýpali, datum vydání již posunuto nebude a je definitivní, takže na závodní dráhu se vydáme již 26. srpna na PS4 a Xbox One. Finální verze bude obsahovat na devadesát automobilů různých značek a nabídne 15 tratí se čtyřiadvaceti konfiguracemi a to není nikterak špatné. Navíc se brzy po vydání můžeme těšit na DLC v podobě Porsche Packu, který nejprve vyjde na PC a krátce poté i na konzolové verze.

Trailer Assetto Corsa - Legendární tratě