Sherlock Holmes: Crimes and Punishments - Recenze

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Takže hned z úvodu bych měl uvést vše na pravou míru. Adventurní žánr jsem nehrál, již spoustu let a s hrami inspirovanými příběhy detektiva Sherlocka Holmese žádné zkušenosti nemám. Proto se zde najdou nejspíše hlavně ti, kteří by po této hře také sáhli poprvé.  Pro začátek musím říct, že mě hra opravdu překvapila a brzy se dozvíte proč. Protože Sherlock Holmes: Crimes and Punishments mě přesvědčil, že žánr adventur má rozhodně co nabídnout.

Vzhůru za případem Watsone.

Sherlock Holmes: Crimes and PunishmentsBez dlouhého napínání přejdeme rovnou k věci. Sherlock Holmes s podtitulem Crimes and Punishments je sedmým dílem této Holmesovské série. A musím říct, že po prvních několika minutách jsem se až divil, jak skvěle je hra provedena a že skvělá atmosféra se na vás vyvalí během prvních pár okamžiků. Ze všeho je totiž zcela patrné, že máte co dočinění s velkým Sherlockem. Ve hře se tak nevrhnete na jeden případ, ale hned na šestici případů. Z každého z nich je cítit skvělá a napínavá atmosféra, které jak se nadechnete, tak ji nemůžete přestat hltat.

Případy, které by se z prvopočátku mohli tvářit jako rutina, začnou náhle nabírat opravdu skvělý spád a hra vás tak do sebe vtáhne i s jistou dávkou mysteriózna a hororové atmosféry. Čímž se Sherlock prakticky liší od klasických detektivek a které mu dodávají svoji specifickou atmosféru. Je dobré říci, že se nebudete zaobírat jen vraždami, ale také loupežemi, nebo záhadnými zmizeními, jako například zmizení celé vlakové soupravy uprostřed ponuré mlhavé noci. Všechny příběhy ve hře tak vzdávají čest jejich tvůrci Siru Arthuru Conanu Doylovi.

Chce to čas a pečlivé procházení důkazů

Pokud vás zajímá kolik času strávíte nad případy, tak je to těžké odhadnout. Záleží to na tom, jak moc do hloubky případ řešíte a jestli se snažíte sehnat všechny indicie k případu. Ale v průměru tak 3 hodinky. Ale věřte, že jak se do hry ponoříte nebudete litovat a budete se snažit nad vším přemýšlet. Je totiž důležité vše pozorně procházet, důkaz za důkazem a rozhovor za rozhovorem, aby jste případ vyřešili správně.  Ano, možná jste pochopili správně, že v této hře se nemusíte dobrat správnému řešení.  Dokonce můžete posadit za mříže nevinného. Toto je jeden z prvků, které autorům opravdu chválím.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Z toho všeho vyplívá, že každý z případů má několik konců a se všemi hra počítá. Žádný z konců není nijak odfláknut a je pečlivě vytvořen pro danou situaci.  K výsledku se tak dostanete Holmesovou schopností dedukce, kdy z různých rozhovorů a důkazů si skládáte, jak vše asi mohlo proběhnout a co k tomu pachatele vedlo. Jak jsem však zmínil je třeba pečlivě sledovat co se děje. Vše se pak složí do takové celkové kostry, která vás dovede k výsledku. Ovšem může se stát, že i k špatnému. Ale i špatným řešením můžete případ ukončit.

I chybné řešení je řešení

Když se nad tím vším zamyslíte, vypline vám z toho, že hra není na jedno dohrání, a můžete každý případ vyřešit s jiným koncem. Na konci každého případu vám sice hra nabídne se podívat, jestli je výsledek správný. Dokonce máte možnost dedukci zopakovat, ale i tak máte spoustu konců a jen Sherlock Holmes: Crimes and Punishmentsjeden je úplně správný. Je však škoda, že tohoto zhodnocení není až na samotném závěru. Jelikož spousta hráčů, této možnosti využije místo nového hraní od začátku.

Abych nezapomněl hra je i plná různých puzzlů. Například musíte namíchat roztok na očištění dopisu, aby jste ho mohli přečíst. Ovšem návod není úplný a když chemikálie nalijete špatně, tak musíte vše dělat zase od začátku. Samotným menším puzzlem jsou výslechy, kdy pokud postavu neprozkoumáte může vám během výslechu něco uniknout, protože jste mohli přehlédnout nějakou drobnost.

Dalším dobře využitým prvkem hry jsou Holmesovi smysly, kdy si Sherlock v podstatě v hlavě promítá, jak to celé mohlo probíhat, nebo najde tímto způsobem další indicii k případu. Hra prostě jako celek po technické stránce funguje opravdu dobře a vedle skvěle napsaných příběhů disponuje  i skvělou atmosférou Londýna 19. století.

Atmosféra je to hlavní

Celkově atmosféra tohoto období je jednou z těch stěžejních součástí hry. Tu podtrhuje i grafické zpracování, které poprvé v sérii utváří Unreal Engine 3. Což dodává hře ještě více na kráse. Je pravdou, že hra nedosahuje v tomto enginu grafického vrcholu a i některé starší hry vypadají lépe, ale je nutno brát v potaz, že na tato hra se rozpočtem rozhodně neřadí, mezi velkorozpočtové a i přesto dokáže vytvořit hutnou atmosféru. Dokonce zpracování obličejů je na takové úrovní, že z výrazu vyslýchaných osob můžete vyčíst, co se jim asi honí hlavou a jak se cítí. Hru si také můžete vychutnat ze dvou perspektiv. Buďto z pohledu vlastních očí, či z pohledu třetí osoby. Upřímně jsem pohled z vlastních očí vůbec nepoužíval. Je to částečně dáno tím, že hra je v tomto režimu o něco obtížnější, jelikož na předměty musíte mít namířenou kameru více méně, přesně aby s nimi šlo interagovat.

Technickým nedodělkům se nevyhneme

Bohužel musím říct, že i hra trpí i několika nešváry. Tím prvním jsou dlouhé nahrávací časy mezi lokacemi. Avšak je fajn, že během cestování v kočáru mezi lokacemi si můžete procházet důkazy. Dalším je neustálé cestování z místa na místo, což je v podstatě trochu provázáno s nahrávacími časy, jelikož se v těchto sekvencích budete nacházet poměrně často. Je to v podstatě dáno i tím, že lokace nejsou nijak závratně velké, ale i tak to nebrání v kvalitnímu zážitku ze hry. Další drobné nahrávání je i mezi samotnými hovory, ale to už není žádná tragédie.

Sherlock Holmes Crimes and Punishments

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments je kvalitní detektivní adventura s prvky mysticismu a hororu. Dává nám zamyšlení nad tím, že adventury mají stále své místo mezi hrami a dokážou slušně bavit. Hru jsem hrál na konzoly Xbox One, kde jedinou nevýhodou této hry je anglická lokalizace, kdy bez alespoň průměrné znalosti jazyka ztratíte velkou část hry, jelikož dialogy jsou jednou z jejích hlavních částí. Jinak na PC díky společnosti Comgad máte možnost si hru užít s českými titulky.