Když jsem před rokem začal hrát The Elder Scrolls Online, měl jsem poměrně velké obavy, jak mi taková MMO hra sedne. Přeci jenom na tento typ her jsem nikdy nebyl a navíc od TESO mě kde kdo odrazoval. Že to za moc nestojí. Že je to jen další hra, která se potápí ve stínu World of Warcraft. Ano, byla pravda, že měsíční poplatky u hry moc velký úspěch neměly a tak se nakonec stalo to, že hra přešla do klasického prodejního modelu, tedy kup a hraj. Ale zároveň nechala měsíční platby pro případ, že byste se chtěl stát premiovým členem této hry. Já sem uvítal s otevřenou náručí první variantu, tedy jen koupit a hrát bez nějakých extra výhod. Nakonec mi hra nepřišla tak špatná, bohužel v záplavě jiných titulů jsem se na nějakou dobu od hraní TESO odmlčel. Nyní když vyšel přídavek Morrowind jsem se rozhodl do hry opět vrátit a navíc si vše zkusit nejenom na hlavně recenzovaném Xboxu, ale také na PC, takže sem tam nějaké to porovnání proběhne.

Všichni fanoušci série The Elder Scroll jistě vědí, že Morrowind se v Online odnoži neobjevuje jen tak pro nic za nic. Třetí díl The Elder Scrolls: Morrowind patřil v sérii mezi ty nejlepší a to i přes jeho stáří si stále drží v srdcích fanoušků fantasy rpg své místo. Možná právě proto se Bethesda rozhodla přivést svět Morrowindu opět k životu v jejich rozšíření pro TESO. Pokud si ještě někdo pamatuje stařičký třetí díl, pak během hraní tohoto rozšíření mu rozhodně ukápne pořádná nostalgická slza. Spoustu lokací ihned poznáte, i když nyní jsou mnohem živější, pestřejší a detailnější. Jejich duch však zůstal a to je asi to nejhlavnější. Nikdo asi jen tak nezapomene na ikonické obří houby, majestátní pyramidový hrad, či nikdy nespící vulkán. Já hrál třetí Elder Scrolls poměrně vzdálený kus od jeho vydání, nějaký ten rok po vydání Oblivionu, ale do teď mi utkvěl v hlavě. A jsem poměrně rád, že se příběh tohoto ostrova dostal i do dnes tak populárního MMO rpg. Jen je poměrně škoda, že krom klasického příběhového prvku se zde nenachází žádná další přidaná hodnota. Žádný větší dungeon nic.

Ano, mezi Questama se rozhodně několikrát zapotíte a to mě vlastně dovedlo opět k mému důvodu, proč nenávidím MMOčka. A tím jsou neustále se respawnující nepřátelé v úkolových lokacích a nejvíce mě to naštvalo v momentě, kdy jsem šel na sirénu, jenž byla řádným boss fightem. Už měla nakahánku, když v tu se opět naspawnovali poskoci a já umřel tak rychle, jako se radoval, že mám vyhráno. Nakonec jsem strávil několik minut čekáním, než přiběhli náhodní hráči na ten samí quest, abych se k nim přifařil a úkol dokončil. Na další umírání před koncem bitvy jsem už nebyl zvědav. Naštěstí takových to frustrujících momentů jsem moc nezažil. Dokonce mi nový datadisk přišel daleko přístupnější, než byla základní hra. A je to možná tím, že datadisk se mi zpřístupnil na úplném začátku, když jsem se rozhodl zkusit štěstí s novou postavou. Za což jsem byl rád, měl jsem trochu obavy, že tato lokace se zpřístupní, až v nějaké pokročilejší fázi hry.

Tvorba a vývoj postavy se od původní hry nezměnili. V tvorbě postavy přibylo povolání Warden. Toto povolání je silně spjato s přírodou a se zvířaty. Postava pak tohoto spojení může využívat a povolat tak duchy tvorů, jenž pak poškodí nepřítele. Dokáže také využívat léčebnou magii a ovládat elementární magii. Opravdu jsem si tuto specializaci oblíbil. Ve své podstatě by se tato novinka dala přirovnat k jakému si bojovému druidovi. Postup na další úrovně je stále odkázán na expy, ale také na používání daných předmětů, či schopností. Však skillpointy a body atributů získáte pouze při přechodu na vyšší úroveň. Jinak vše další je odkázáno na využívání. Tedy čím více budete bojovat s daným typem zbraně, tím lepší schopnosti s ní se vám odemknou a vyšší damage s nimi získáte. Obdobně to platí pro různé typy zbrojí, či kouzel.

Ani výroba předmětů zde nepřijde zkrátka. Ale je dobré mít na paměti, že nejvíce expů získáte za splnění Questů, nikoliv mlácením okolních potvor, proto pokud vysloveně nemusíte, tak se s nimi není třeba zdržovat. Dosti si zabojujete i v rámci plnění samotných úkolů. Také je velmi dobré pročítat si různé spisy, či knihy. Může vám to zpřístupnit další schopnosti, či vlastnosti, anebo zvýšit skill u těch, kterými již disponujete. Takže knihy tu opravdu nejsou jen pro nějakou tu okrasu, či doplněk pozadí příběhů. To asi všichni ti, co hráli alespoň, do dnes velmi populární, Skyrim dobře vědí.

A co je vlastně navíc, kromě nějakých předmětů, zbrojí, zbraní a nestvůr ve datadisku nového? No vlastně nic moc. Je vidět, že celý svět Morrowindu byl tvořen hlavně z nostalgie a kvůli reinkarnaci hry, která na dnešní poměry, už moc líbivá není a v tomto ohledu se to vývojářům značně povedlo. Jen je škoda, že tu není alespoň nějaký ten velký dungeon, či něco inovativního. Samozřejmě, dungeon může přijít s nějakým updatem a já o tom vůbec nepochybuji, ale při startu to tady trochu chybí a to myslím nejenom mě, ale i spoustě dalším hráčům. Nic vám však nebrání po dohrání světa příběhů na ostrově Morrowind pokračovat do jiných zemí a ostrovů Tamrielu, kde na vás čeká další tuna obsahu. Obzvláště pro ty, jenž původní TESO vůbec nehráli a rozhodli se do hry nastoupit až nyní.

Nakonec se mrkneme, jak je to celé zvládnuté technicky a to i v porovnání s verzí pro PC, jenž jsem měl také možnost hrát. Po grafické stránce považuji TESO za jedno z nejhezčích MMO RPG vůbec. A krajina Morrowindu je toho jenom důkazem. Všude to kypí bujarou vegetací a staronovými monstry, jimž detaily rozhodně nechybí. Ani všemožné další efekty na tom nejsou vůbec zle, což při pohledu na fakt, že jde o masovou online hru, kde je do hry najednou připojeno i několik tisíc hráčů, úctyhodné. Kolikrát jsem na pláži čekal na západ slunce, protože to co tvořila obloha v kombinaci s mořem, bylo něco úžasného. Jistě nebudu zapírat, že jsem viděl i daleko hezčí hry, ale ve vizuálním zpracování je pro mě TESO dá se říci králem. Poměrně mě potěšila i implementace HDR pro Xbox One S, což opět trochu pomohlo k celkovému vizuálnímu zážitku ze hry. Což se bude týkat pouze lidí s 4K TV s podporou HDR, mezi něž nějaký ten měsíc patřím a nutno uznat, že upscale do 4K je velmi obstojný a žádná neostrá hranka mě nikde neobtěžovala.

A jak je na tom PC verze? Na maximálních detailech jsem neviděl zase takové rozdíly oproti Xbox One verzi. Snad jen dohled byl větší a hlavně chod nebyl zamknut na 30 fps, jako tomu je u konzolových verzí, což je rozhodně plus. Navíc jsem se divil, že hru jsem spustil i na mém 5 let starém noťasu, který už zažil i lepší časy a to dokonce na středním nastavení. Sice sem tam se to drbalo, ale nic hrozného to nebylo. Avšak vizuálnímu zážitku z Xbox One S se střední nastavení opravdu rovnat nemohlo. Myslím, že by asi nebyl problém s hraním i na slabších sestavách, ale musím tedy říci, že velmi nízké nastavení není nic hezkého na pohled, možná pokud hrajete na opravdu malých monitorech, jinak je vše poměrně neostré až rozmazané. Ale na takovém nastavení snad dnes nikdo opravdu hrát nebude.

U hraní hlinovek shledávám velmi důležitým faktorem kvalitu serverů a jejich stabilitu. U verze pro Xbox One jsem nikdy neměl problém s připojením, či se stabilitou připojení. Což se nedalo říci to samé o PC verzi, která při vypuštění Morrowindu měla velké problémy s připojením. Do hry se mi podařilo dostat snad až po třech dnech, kdy se situace vyřešila. Bohužel si myslím, že tak velkým společnostem jako je Bethesda by se něco takového dít nemělo, ale jak je vidno stále jsme svědky opakujících se situací s nepřipraveností serverů.

The Elder Scrolls Online: Morrowind se jako rozšíření v základě povedlo. Dalo vzpomenout na roky, kdy jsme se všichni po tomto světě proháněli v rámci třetího dílu základní série Elder Scrolls. I přesto, že svět jako takový se svými questy splnili svou roli, tak do hry se nic zásadnějšího nedostalo a dokonce tu absentuje i nějaký větší dungeon a to je zatracená škoda. Někoho možná nepotěší ani cena samotného datadisku, která je, pokud vlastníte základní hru, o něco dražší. Jestli se však právě nyní rozhodujete nasednout na vlny The Elder Scrolls Online, pak je nyní ta nejvhodnější chvíle, jelikož jako komplet je TESO: Morrowind nejlepší koupě.