Konec měsíce února  a začátek března se letos nese ve znamení závodních her. Takové studio Mileston již stihlo vypustit dva tituly a obě hry mám již zrecenzovány. Nyní se na pole závodů přiřítil další titul v podobě TT - Isle of Man: Ride on the Edge. Jde o oficiálně licencovanou hru Tourist Trophy, tedy o závody silničních motocyklů a né pro žádné ustrašence. Normálně bych si řekl, že tato hra bude opět z dílen Milestone, jelikož několik let nikdo motocyklové závodní hry nevydával a Milestone na tyto hry měl pomalu monopol. To se mění. Tento titul má na starosti Kylotonn Racing. Tito vývojáři již za sebou nějaké závodní kousky mají a momentálně se starají o závodní sérii WRC, která svým poslední sedmím dílem chytla druhý dech a vývojáři, tak ukázali, že někam směřují. Motocyklové závody však v portfoliu doposud neměli. Jestli ano, tak rozhodně nešlo o nic známého. Osobně si myslím, že s TT - Isle of Man se tento status změní.

Od této hry jsem nic nečekal, vlastně jsem byl spíše na straně toho, že se hra bude snažit nakrmit na fanoušcích těchto závodů, ale nic kloudného nepřinese. Hratelnost bude spíše na úrovni NFS a vše půjde lehce odehrát. Po prvním závodě jsem zjistil, jak šeredně jsem se zmýlil. Vlastně jsem nikdy nehrál reálnější motocyklovou závodní hru. Fyzikální režim má poměrně širokou škálu nastavení, kdy vám hra v krátkém tutorialů ukáže vše, co vám hra umožňuje. Od odlehčené fyziky až po nekompromisní simulaci. A když mluvím o nekompromisní simulaci, myslím to v tomto případě vážně. V tomto ohledu je nutné řadi, tlačit motocykl neustále k zemi, brzdit jak se patří, regulovat plyn a spoustu dalšího. Upřímně jsem mel z hratelnosti chvíli strach. Takže jsem zvolil poněkud volnější přístup, tedy vše ve zlatém středu. I tak vám hra nic neodpustí a pokud si myslíte, že vše vyřešíte plynem na plný kotel a sem tam přibržďováním, tak jste na šeredném omylu.

TT - Isle of Man si nebere servítky opravdu s ničím. Každý štouchanec, prudké brzdění do zatáček, špatně regulovaný plyn jsou trestány pádem. Pád zde znamená většinou jediné, prohru. Možné né při běžné obtížnosti, ale jakmile trochu přitvrdíte, tak si pamatujte, že znalost tratě a každého centimetru jejího povrchu je k vítězství opravdu klíčová. A to myslím zcela vážně. Vývojáři mě v tomto přístupu ke hře opravdu překvapili. Jak jsem psal, nic jsem nečekal a byl mi zkoro vyražen dech. Závody mají tempo, dynamiku a adrenalin. I přes to, že jsem ve hrách s motocykly většinou zvyklí hrát z pohledu třetí osoby, tak zde mi více sedlo to pravé ořechové, tedy pohled z poza řidítek. Nejen, že hra působí ještě o fous lépe, dostavuje sezde i lepší pocit kontroly nad strojem, což pro mě pro vítězství ve hře bylo klíčové.

Vizuální stránka hry mě také příjemně potěšila, jelikož z prvních záběrů ze hry před vydáním, jsem měl pocit, že to bude celé takové mdlé a nudné. To se však v plné hře na Xbox One X, kde je hra ještě vylepšena o soustu detailu a 4K rozlišení, nestalo. Hra sice jede jen 30 fps, za to naprosto stabilních a bez jediného propadu, což je pak v tomto případě klíčové pro to, aby bylo možné hru vůbec hrát. Hra trestá vše, a propady v snímkování by znamenali prakticky vždy konečnou. TT Isle of Man je v tomto ohledu skvěle optimalizované. Líbí se mi míra okolní vegace, která je opravdu hustá a rozmanitá. A jízda pod stromovým, které pomalu tvoří přírodní tunel je něco nádherného. Nejen vegetace, i vesničky podél hlavní tratě na Isle of Man tvoří skvělou kulisu podél silnic, po nichž se ve vysokých rychlostech proháníte.

No ty tratě. Těch ve hře opravdu moc není. Vlastně je jich tu "pouze" deset. Záměrně dávám do uvozovek slovou pouze. Sice je pravda, že deset je kompletní číslo, ale samotná trať Isle of Man dá ve své podstatě za tratí 12. Trať na Isle of Man má totiž 60 km a je rozdělena na 12 etap. Kdy hlavní závod se jede kolem celého ostrova, tedy celých 60 km. Což vám na jedno kolo zabere přes 40 minut. Což je opravdu dlouhá doba, kdy každá chyba se může stát fatální. To si pak budete rvát vlasy. Zbylé tratě jsou ze zemí Spojeného království a je jejich 9. Tyto tratě nelze ukrajovat na etapy jde o klasické okruhy a o více etap je už rozšířit nelze, i když jedna z nich by to svou délkou umožňovala. A je pravdou, že v dalších fázích režimu Kariéry vám jeden závod i 15 minut, či více rozhodně zabere. Omrzí akorát fakt, že se tratě mohou po delší době hraní zajídat, i přes to, že jejich okolí je parádní a je na co koukat. Nejlepší je tak samotná trať Isle of Man.

Nyní k hvězdnému režimu Kariéry hrající v této hře jasný prim. Ta je zde tvořena několika záložkami: Náhledem, Kalendářem, Emailovou schránkou, Garáží a Nákupní zonou pro motocykly. Celý princip kariéry je založen na pozvánkách do závodů. Ty vždy zobrazují všechny detaily o závodu jako cena zápisného, možná výhra v závodě, typ motocyklu, který lze použít, typ závodu a počet tratí v daném eventu. Kromě toho je nutné i hlídat, kdy se daný závod koná, abyste případně nepřišli o další možné závody. Každý týden vám pak přijde vyúčtování, kdy zjistíte, kolik jste vydělali, kolik vás stojí údržba, zápisné, kolik jste dali za propagaci a nebo naopak kolik jste toho získali prodejem merchendise. Velmi podstatný je výběr prvního motocyklu, jelikož s ním ztrávíte opravdu dlouhou dobu a na další hned tak nenašetříte a pokud ano, tak je důležité sledovat jaký typ motocyklu koupíte.

Ve hře jsou dvě třídy motocyklů a to Supersport a Superbike. V úvodu kariéry s financemi vystačíte pouze na supersport, takže je pak nutné zobrazit s nákupem dalšího motocyklu jeho detaily. Pokud to neuděláte, pak zjistíte třeba i to, že jste koupili další supersport a tím pádem si uzavřete opět na delší dobu závody se Superbiky. Až budete mít něco za sebou, začnou se vám v režimu kariéry odemykat lukrativnější závody za více peněz, ale také vám bude nabízena i účast na tréninkách pro závod Isle of Man. Zatréninky však nic nedostanete, ale jsou důležité proto, aby jste vůbec měli na hlavním dlouhém závodě šanci.

Byl jsem velmi rád, že ve hře jsou jen závody, žádné přidané herní režimy, které se snaží být originální, ale jsou ve své podstatě jen dlouhou nudou. Ve hře tak najdete pouze dva typy závodů, závod s hromadným startem a závod stylu TT. Závod s hromadným startem je vlastně klasický závod s klasickým závodním roštem, tedy všichni startují najednou a vítězí ten, který dojede první. Závod stylu TT je vlastně závod s časem, ale nejste na silnici sami. Na trať jsou v různém časovém rozmezí vysíláni další závodníci.

Oba tyto typy závodů je možné hrát i mimo kariéru s virtuálním zástupci skutečným závodníků Tourist Trophy. Tyto režimy tedy Quick Race a Time Trial, jsem používal ve směs jen k jedné věci a to k testování motocyklů před koupí. Jelikož zde narazíte na všechny dostupné. Jinak jsem všechen zbylý čas věnoval právě režimu kariéry.

Kde si vlastně musíte motocykly odemykat tím, že jezdíte závody s příslušným sponzoringem, ty vám pak odemykají další pěkné motocyklové kousky ke koupi. Odemčení všeho v režimu kariéry je pak během na dlouhou trať, kdy se dočkáte velice častého opakování tratí, ale za to skvělé hratelnosti, jízdního modelu a pocitu z jízdy.

Nakonec je tu i multiplayer, který se dělí na online a offline. Online je prakticky to samé, co jest Mass Start RAce a TT Style Race, jedinný rozdíl je pak pochopitelně v tom, že počítačem řízení závodníci jsou vystřídání těmi živými. Závody pak mají pochopitelně úplně jinou dynamiku a atmosféru. Máte ten praví pocit závodů Tourist Trophy. Režim offline jde hrát pouze v závodě stylu TT, tedy závod na čas. Offline může hrát až 6 hráčů, ale nejde o závodění na rozdělené obrazovce, ale spíše styl horkého křesla ala odjede jeden, jede další a pak další a pak další. Absence rozdělené obrazovky možná trochu zamrzí, ale i možnost tohoto lokálního multiplayer je přeci jen bod k dobru.

TT - Isle of Man: Ride on the Edge přináší zcela nový zážitek z hraní závodů silničních motocyklů. Vývojáři z Kylotonn Racing dokázali Milestone sesadit z trůnu her se silničními motocykly. Nový kousek do závodních her nabízí skvělou hratelnost, výtečný fyzikální model a pohledný vizuál. Jedinou slabinou hry je tak její obsahová stránka tedy nízký počet tratí, jinak jde o skvělý závodní adrenalinový zážitek, kdy každá chyba může být fatální. Toto je opravdu jízda na hraně!