Jestli existují nějaké tituly, které by nějakým způsobem ovlivnily celé spektrum hráčů napříč platformami a přeci jen existovaly jen na jedné z nich, pak si každý vybaví zhruba čtyři série, Forza Motorsport, Gran Turismo, Gears of War a Uncharted. Poslední dvě zmíněné série letos čeká souboj čtvrtých dílů. A na čtvrtý díl poslední zmíněné série se podíváme nyní. Série Uncharted se dočkala takové nevídané pověsti, že postupem času předčila i prsatou archeoložku Laru Croft, kterou to dohnalo, až k restartu své série. Každopádně série s charismatickým lovcem pokladů Nathanem Drakem se s námi letos loučí právě čtvrtým závěrečným dílem, Uncharted 4: A Thiefs End. Není třeba říkat, že péče se tomuto dítku studia Naughty Dog dostala v nemalém měřítku. Hra se také kvůli tomu potýkala hned s několika odklady, které hráči nenesli zrovna nejlíp. Čekání bylo zdrcující a únavné. Nehledě na to, že původní konec hry se musel kompletně odstranit, neodpovídal představám vývojářů a byl doslova stupidní. Což způsobilo několika měsíční odklad, přesto se nakonec vývojáři dobrali k zdárnému konci a naservírovali nám důstojné zakončení tohoto velkolepého dobrodružství. Mě tedy osobně mrzí, že v rámci nějakého bonusu hra neobsahuje původní konec. Ale dost míchání omáčky kolem a vzhůru za dobrodružstvím.

Nabudu skrývat, že na hru jsem se neskutečně těšil a to i přes mou náklonnost ke konkurenční platformě, ale právě Uncharted je jednou ze sérií, která boří bariéry mezi platformami a sjednocuje celou hráčskou komunitu pod jeden nadšený dav. Což je kouzlo her, které ze světa téměř vymizelo. Dnes se hráči mezi sebou handrkují o každý pixel na obrazovce, o každou nesmyslnou drobnost, která mnohdy se zábavností daného titulu vůbec nesouvisí. Tohle už není o kvalitě dané hry, ale o nahánění ega daných jedinců, a že jich je celá spousta. Ale zpět k závěrečné kapitole jedné legendy, jenž tímto počinem končí.

V tomto díle se opět vrátíme do kůže lovce pokladů Nathana Drakea. Ten tuto kariéru pověsil na hřebík a rozhodl se žít prostým životem, usadit se a mít rodinu. No k tomu poslednímu se zatím nedostal, ale vzal si svou lásku Elenu. Jednoho večera se zaklepe na dveře Nathanova kanclíku nečekaný host, jeho bratr Sam, kterého Nathan do té doby považoval za mrtvého. Asi je všem jasné, že Sam je v obrovském průseru, jelikož se zapletl s drogovým králem Alcazarem, který výměnou za jeho život a svobodu požaduje po Samovi nalezení ztraceného pokladu piráta Henryho Averyho a polovinu jeho hodnoty. Mladší bratr Nathan se rozhodne bratrovi pomoci a tak se vydá na další honbu za pokladem. Ehm, za tím největším pirátským pokladem pod sluncem. Jejich cestu zkříží řada potíží, mezi nimiž je i Raf, dávný kumpán našich hrdinů, který je Averyho pokladem přímo posedlý. Abych řekl pravdu, nečekal jsem, že dobrodružství založené na pirátském pokladu může být tak napínavé, ale čtvrté Uncharted mě přesvědčilo o tom, že může. Nejen, že vývojáři dokázali vytvořit velmi precizní scénář, ale rozvinout takovou legendu až do nečekaných obrátek je opravdu úctyhodný výkon. Příběh je plný zvratů, nečekaných situací, i zajímavých odhalení. O příběhu tohoto titulu by se dalo mluvit hodiny, dokonce dohrání této hry mi zabralo pěkných dvanáct hodin. To je dle mého názoru tak akorát. Jenže bych se nemohl vyvarovat spoustě spoilerů, což by mohlo řadu z vás nakrknout a před každou druhou větu dávat pozor spoiler? To fakt ne.

Musím v příběhu vyseknout jednu zvláštnost. Všechny předchozí díly se pyšnily skvělými příběhy a zajímavými tajemnými poklady, či městy. V každém díle se vyskytl nějaký mytologický, či nadpřirozený prvek. Čtvrtý díl je v tomto směru značně odlišný. Ano, příběh je stále opřen o legendy, či mytologii, ale žádné nadpřirozené kousky a techtle mechtle se zde nekonají. Scénáristé tak vytvořili uvěřitelný a reálně možný příběh lovců pokladů. Navíc konec hry je plný překvapení. No A Thiefs End, A Thiefs Born.

Obdivuji, že vývojáři se snažili do svého vyprávění začlenit i nějaké ty novinky. Na druhou stranu si nemyslím, že to bylo třeba. Nově se totiž v některých cut-scénách dočkáte možnosti zvolit si odpovědi v rámci dané konverzace. Já se ale neubráním tomu pocitu, že je to tu jako páté kolo u vozu. Nejen, že to zdržuje od chodu právě rozběhlé scény, ale hlavně to nemá na příběh pražádný vliv. Osobně si myslím, že jediné co vedlo vývojáře k tomuto kroku je fakt, že zkrátka měli spoustu variant průběhu jedné konverzace, ale nemohli se za žádnou cenu dohodnout, kterou si zvolit. Pro mě je tento prvek volby spíše rušivý. Avšak znáte to, nic proti gustu že? Konec konců nic z toho nemění nic na faktu, že příběh je zvládnut na jedničku a těžko byste v mezi hrami našli lepší dobrodružný scénář. V Naughty Dog jsou bez kompromisů mistři řemesla.

Po stránce hratelnosti jede hra v zažitých kolejích předchozích dílů. Hraje se stejně dobře jako předešlé díly, ba dokonce o něco lépe a to díky několika přidaných hodnotám, které posouvají samotné hraní na jinou úroveň. Hlavně přestřelky a souboje jsou daleko dynamičtější. Hra tomu vděčí hlavně novému krycímu systému, otevřenějším lokacím, jenž nabízí větší variabilitu přístupu a nakonec novému kusu do výbavy vykradačů hrobek, lanu s hákem. Titul také nabízí několik kapitol, kde máte možnost řídit různé dopravní prostředky a honičkám tak nepřihlížíte coby střelec, ale jste jejich hlavní součástí. To vy je ovlivňujete, řídíte jejich směr. Z toho vyplívá jediné. Ještě více zábavy. Tady není co více dodat, ať bych se snažil sebe víc, žádná vada nikde. A ani sem nic takového nehledal, člověk by byl vážně blázen, aby si kazil zábavu nějakými nedodělky, jako třeba zasekávání o nějakou mini překážku. Dobře, nějaké to rýpnutí být muselo, ale nic ve zlém. Bugy ve hrách byly, jsou a budou.

Asi bych měl zmínit, že hra má kromě neodmyslitelné a úžasné kampaně také multiplayerovou složku. Nebudu se tajit tím, že mě zrovna tato součást něčím lákala. Ale, zase je pravda, že tato hra jako jediná mě donutila konečně využít přidanou trial verzi PS plus. Dočkal jsem se však toho, co jsem přesně očekával. Celkem typické multiplayerové klání dvou týmů, které je však okořeněno o houpání se na lanech ve stylu Indiana Jonese a o používání prastarých artefaktů propůjčujících svému nositeli nějakou tu super schopnost. V celkovém pohledu na věc, jsem si však nemohl nevšimnout jisté podobnosti s další velkou sérií, ale v konkurenčním táboře. Mluvím o multiplayeru již zmíněného Gears of War. I v případě Uncharted 4 je první pokoření soupeře pouze jakým si knockoutem, ale nikoliv smrtí. Poté, co soupeře odstavíte, jej musíte ještě dorazit, jinak jej může jiný hráč opět oživit. Hraní v komunikativním týmu je tak jedna radost. Navíc na rozdíl od singleplayeru běží hra více hráčů v šedesáti snímcích za sekundu, ale za to při nižším rozlišení 900p. K technické stránce hry se však dostaneme o pár řádek níže.

Kecám! Jdeme na ní hned, jelikož jsme vlastně na samotném závěru naší recenze a technická stránka je tou nejsladší polevou na už tak dokonalém dortu. Uncharted 4 je totiž po technické stránce jednoduše dokonalý masterpiece. Grafická stránka je úchvatným mistrovským dílem. Ať už se ve hře budete kdekoliv pohybovat, bude vám před tou nádherou padat čelist. S klidným srdcem mohu říci, že ani na PC neexistuje takto dokonale vypadající titul, jenž by působil takto komplexně, navíc nabízel polootevřené lokace. Při průchodu hrou jsem se zastavoval v každé lokaci a musel se kochat místními scenériemi a bylo jedno, jestli se zrovna nacházíte na Madagascaru, či u ostrých útesů Skotského pobřeží.

Celá ta krása jede v plném rozlišení 1080p a při téměř stabilních třiceti snímcích za sekundu. Bohužel jsem si nemohl nevšimnout občasných propadů snímkování během některých přestřelek zahrnujících exploze. Jinak je chod hry krásně plynulý a tyto neduhy jsou tak vzácné jako poklad, který ve hře hledáte. Vývojáři této série jsou pověstní tím, že z dané generace konzolí vytáhnou maximum a dokazují to i nyní. Myslím, že v herní branži není nadanějšího a lepšího studia, než Naughty Dog a upřímně bych si přál, aby tomu tak nebylo a takových studií bylo více a my se tak dočkali ještě více takto kvalitních titulů, kterých je opravdu poskromnu.

Poslední díl mě opravdu ničím nezklamal a předčil všechna má očekávání. Myslím, že tato série nemohla být důstojněji zakončena. Celý příběh bude s Nathanem prožívat a lehce se vcítíte do jeho kůže. Celé vyprávění je hráči servírováno velmi lidským a emotivním způsobem. Hraje na notu bratrského pouta, které je tak pevné, že jej nic nemůže rozdělit. Aneb bratři Drakeovi budou vždy držet při sobě a nikdy nevzdají svou snahu o objevení bájné Libertalie, ostrova pokladů.

Uncharted 4: A Thiefs End je důstojné a vynikající zakončení této dobrodružné ságy. Hlavní hrdina je stále plný výtečných hlášek a jeho samotný charakter je v tomto díle dotažen k samotné lidskosti a budete se s ním lehce sžívat.  Po technické stránce je hra naprostým skvostem, který je v rámci herní branže dosud nevídaný napříč všemi platformami. Veškerou zásluhu na tom mají jen a pouze mistři řemesla, vývojáři Naughty Dog. Na závěr řeknu jen toto. S touto sérií se budete loučit opravdu se slzou v oku.